Nordpolen - söt- eller saltvatten?

Permalänk

Nordpolen - söt- eller saltvatten?

God kväll!
Jag hamnade i en diskussion om huruvida nordpolens is består av söt- eller saltvatten och det fick mig att fundera. Är det fruset havsvatten (och då borde det väl vara salt) eller är det gammal inlandsis eller snö osv. som packats ihop? Det gällde nämligen huruvida en smältande nordpolsis skulle jämna ut saltvattensnivåerna i världshaven eller inte. Gäller detta således Arktis is, eller gäller det den snö och is som nu finns på land och därmed består av sötvatten som skulle sänka salthalten?

Tacksam för svar på sådana här djupa frågor på kvällskvisten...

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Polar_ice_cap

Man kan utläsa att Arktis består av havsvatten som fryst och den is som täcker Antarktis landmassa innehåller 70% av jordens sötvatten.

Permalänk
Inaktiv

Tja, om man fryser havsvatten så borde väl isen innehålla mindre salt, saltvatten har ju som bekant en lägre fryspunkt.

Känns som något man borde kunna prova fram, låt en tillbringare med saltat vatten vara i frysen några timmar. Plocka ut vattnet och fiska ut isen, låt isen smälta i en annan bägare, häll ut tillräckligt med vatten så att det blir lika mycket vatten i båda bägarna, koka upp vattnet och kolla hur mycket salt det blir kvar.

Nu när jag nämner det ska jag nog prova, jag fryser in en liter vatten över natten och utför senare steg imorgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Tja, om man fryser havsvatten så borde väl isen innehålla mindre salt, saltvatten har ju som bekant en lägre fryspunkt.

Känns som något man borde kunna prova fram, låt en tillbringare med saltat vatten vara i frysen några timmar. Plocka ut vattnet och fiska ut isen, låt isen smälta i en annan bägare, häll ut tillräckligt med vatten så att det blir lika mycket vatten i båda bägarna, koka upp vattnet och kolla hur mycket salt det blir kvar.

Nu när jag nämner det ska jag nog prova, jag fryser in en liter vatten över natten och utför senare steg imorgon.

Jag kanske är lite trött nu, men varför? Och varför skulle fryst havsvatten innehålla mindre salt (än vadå förresten, antar att du menar sötvatten)?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jag kanske är lite trött nu, men varför? Och varför skulle fryst havsvatten innehålla mindre salt (än vadå förresten, antar att du menar sötvatten)?

Givet att spridningen av salt inte är perfekt så borde det finnas små regioner utav vatten där salthalten är något lägre. Dessa regioner borde frysa före det saltare vattnet och således borde isen som bildas vara av något lägre salthalt.

Och det jag jämför med är självklart inte sötvatten utan jag jämför med originalvätskan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Givet att spridningen av salt inte är perfekt så borde det finnas små regioner utav vatten där salthalten är något lägre. Dessa regioner borde frysa före det saltare vattnet och således borde isen som bildas vara av något lägre salthalt.

Och det jag jämför med är självklart inte sötvatten utan jag jämför med originalvätskan.

Havsvattnet salthalt är ju inte samma över alla hav, vilket t.ex. denna bild visar:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/WOA0...

Men det verkar ju ändå vara hyfsat homogena regioner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Givet att spridningen av salt inte är perfekt så borde det finnas små regioner utav vatten där salthalten är något lägre. Dessa regioner borde frysa före det saltare vattnet och således borde isen som bildas vara av något lägre salthalt.

Och det jag jämför med är självklart inte sötvatten utan jag jämför med originalvätskan.

Eftersom saltet är löst, inte blandat, i vattnet tror jag man borde kunna approximera en "perfekt" spridning.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Eftersom saltet är löst, inte blandat, i vattnet tror jag man borde kunna approximera en "perfekt" spridning.

Kanske man kan, jag bara spekulerar. Men temperaturskillnaden på mättat saltvatten (-21.6 grader Celsius) och sötvatten är ju ganska stor, en saltlösning som är nära sin fryspunkt borde ju spontanfrysa i vissa delar när det blir temporär avsaknad av salt där. Dessa små spontanfrysningar borde växa sig större hela tiden (chansar jag på).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Kanske man kan, jag bara spekulerar. Men temperaturskillnaden på mättat saltvatten (-21.6 grader Celsius) och sötvatten är ju ganska stor, en saltlösning som är nära sin fryspunkt borde ju spontanfrysa i vissa delar när det blir temporär avsaknad av salt där. Dessa små spontanfrysningar borde växa sig större hela tiden (chansar jag på).

Glöm inte att saltvatten är ett ämne i sig, det är inte bara en modifikation av vatten. Jämför med mässing, som är en landning av koppar och zink. Det har flera egenskaper som inget av de ursprungliga ämnena har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Glöm inte att saltvatten är ett ämne i sig, det är inte bara en modifikation av vatten. Jämför med mässing, som är en landning av koppar och zink. Det har flera egenskaper som inget av de ursprungliga ämnena har.

Men Lyml säkert har i åtanke bl.a. att mässing och vatten har olika viskositet, om jag nu lite hädiskt får slänga mig med ordet bland fasta ämnen (skjuvning). Detta tillsammans med saltets brownska rörelser, vattnets dipolära egenskaper och någonting jag precis glömde bort.
Mässing skulle säkert också spontanfrysa, bara det hade samma viskositeta egenskaper som vatten ^^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Eftersom det inte finns land vid nordpolen så borde det ju vara så att det är sötvatten som blir fryst. Havet fryser ju långsammare än en inlandssjö och det som händer när hav fryser är ju att det bildas en slags slush först som sen binder ihop sig.
Kan det vara så som Lyml skriver att eftersom det lösta saltet ändå borde röra sig i vattnet så bildas det små fickor där sötvatten existerar och som då fryser och därmed puttar undan saltet.

Sötvatten fryser ju vid 0 grader medans saltvatten kan kräva uppemot -20
Eftersom nordpolen inte är så jäkla kall året runt, André expeditionen frös ihjäl vid 7 plusgrader så borde hela nordpolen smälta på sommaren eller markant minska ifall det hela var fryst saltvatten eftersom det på sommaren är 30 grader varmare än saltvattnets fryspunkt.
(som att förvänta sig is på sjön i juli.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Havsis har betydligt lägre salthalt än havsvatten. När havsvatten fryser så anrikas saltet i vätskefasen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Jag är inte hundra på detta då jag inte hittar någon källa att referera till. Men jag såg för länge sedan ett program som säger att snön som bildas på polerna pressas sakta ihop och ner, och allteftersom pressas det ut mot kanterna där de tinas och störtar ner i havet.

Detta innebär att det finns sötvatten i polerna, men det är försvinnande mängder i jämförelse med det totala havsvattnet "Only three percent of the water on Earth is freshwater, and about two-thirds of this is frozen in glaciers "

Skulle polerna smälta så finns det dessutom forskare som säger att det finns saltlager som skulle lösas upp och balansera ut saltnivåerna. (Again, kan inte ge källhänvisning)

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Jag är inte hundra på detta då jag inte hittar någon källa att referera till. Men jag såg för länge sedan ett program som säger att snön som bildas på polerna pressas sakta ihop och ner, och allteftersom pressas det ut mot kanterna där de tinas och störtar ner i havet.

Detta innebär att det finns sötvatten i polerna, men det är försvinnande mängder i jämförelse med det totala havsvattnet "Only three percent of the water on Earth is freshwater, and about two-thirds of this is frozen in glaciers "

Skulle polerna smälta så finns det dessutom forskare som säger att det finns saltlager som skulle lösas upp och balansera ut saltnivåerna. (Again, kan inte ge källhänvisning)

Saltlagrena man tänker på i första hand är det salt som är bundet till land och som diffuserar ut i vattnet vid en landhöjning när polerna smälter. Kan inte komma på vad som inte skulle tas upp av rinnande vatten såsom floder.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Eftersom det inte finns land vid nordpolen så borde det ju vara så att det är sötvatten som blir fryst. Havet fryser ju långsammare än en inlandssjö och det som händer när hav fryser är ju att det bildas en slags slush först som sen binder ihop sig.
Kan det vara så som Lyml skriver att eftersom det lösta saltet ändå borde röra sig i vattnet så bildas det små fickor där sötvatten existerar och som då fryser och därmed puttar undan saltet.

Sötvatten fryser ju vid 0 grader medans saltvatten kan kräva uppemot -20
Eftersom nordpolen inte är så jäkla kall året runt, André expeditionen frös ihjäl vid 7 plusgrader så borde hela nordpolen smälta på sommaren eller markant minska ifall det hela var fryst saltvatten eftersom det på sommaren är 30 grader varmare än saltvattnets fryspunkt.
(som att förvänta sig is på sjön i juli.)

Enligt Wiki så är fryspunkten kring -1.8 grader C.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_ice

Enligt sidan ovan så står det också att det sker en process som sker minskar salthalten i havsis kallad brine rejection :s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Enligt Wiki så är fryspunkten kring -1.8 grader C.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_ice

Enligt sidan ovan så står det också att det sker en process som sker minskar salthalten i havsis kallad brine rejection :s

Citat:

The sea ice is largely fresh

Ja, ifall wiki sidan stämmer så är det alltså till största delen sötvatten i havsis även om det är salt havsvatten som fryser.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Havsis har betydligt lägre salthalt än havsvatten. När havsvatten fryser så anrikas saltet i vätskefasen.

QFT

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24