IBM inspireras av DNA

Permalänk
Medlem

Jag tror det är överskattat

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

And the Zerg is born...

Permalänk
Medlem

Haha, Så då behöver vi inte ens köpa delarna, Dom kan vi odla hemma:D Sen e de bara o bygga:D Kanske skulle byta till nåt odlarprogramm iaf:P

Permalänk
Medlem

IT-supporten om trettio år?

- Tyvärr, din dator har en defekt gen.
- En defekt gen? Är den trasig?
- Ja, den har cancer.
- Cancer!? Finns det inget ni kan göra?
- Nej, det är nog bäst att avliva den så snabbt som möjligt, den har förmodligen väldigt ont.

Och jag som tycker det är jobbigt att hjälpa min morsa med datorn idag... :-/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Jag tror det är överskattat

Jag tror det är underskattat. 2100 kan jag tänka mig att biologisk teknik är på en nivå vi idag inte ens kan föreställa oss =O

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mantono
IT-supporten om trettio år?

- Tyvärr, din dator har en defekt gen.
- En defekt gen? Är den trasig?
- Ja, den har cancer.
- Cancer!? Finns det inget ni kan göra?
- Nej, det är nog bäst att avliva den så snabbt som möjligt, den har förmodligen väldigt ont.

Och jag som tycker det är jobbigt att hjälpa min morsa med datorn idag... :-/

HAhhahah:D
+1

Permalänk
Medlem

Billigare tillverkning låter inte helt fel. Och mer avancerad också. Precis vad som behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
ok, då går de väl inte på ström... då går de väl på morötter och salta pinnar!? (vettefan vart jag fick det ifrån)

Haha! Jag ska göda min med öl och chillinötter!

Vore sweet att gå till ICA och köpa en påse med CPU frön att odla på balkongen...

Permalänk
Medlem

Supertufft!

Men vi måste ju också tänka på att regeringar och forskarteam kanske vet betydligt mer än vad vi gör om DNA-forskning! Sånt som de håller hemligt för att inte skapa panik å liknande. Å konspirationsteorier e ju alltid lika kul

Permalänk

Re: Inte levande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahlmar
Det som står i artikeln är ju att man ska använda DNA, inte celler. Dvs så är de nya datordelarna inte levnade på samma sätt som oss. Virus och bakterier kan inte göra så mycket med bara DNA, möjligtvis förstöra det, men inte mer än så. Så det är ingen risk för sjukdomar

Jag har inte orkat hitta någon detaljerad info om exakt hur det ska göra, men jag kommer ihåg att det har pratats om detta i en artikel som publicerades 1999, "DNA engineering and its application to nanotechnology", tyvärr hittar jag inte artikeln gratis online någonstan.. De av er som sitter på universitets-nät kanske kan komma åt den iaf. (http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6TC...)

Edit: Hittade denna artikel som pratar om typ samma sak, enjoy! http://www.cs.duke.edu/~reif/paper/DNAlattice/DNAlattice.pdf

Du borde nog läsa på lite mer, virus använder just DNA till att producera nya virus genom att klippa in sitt eget DNA. Dock så kräver detta även RNA.

Vad gäller tekniken så är det bara DNAns arkitektur som kommer användas i halvledare, inte komplett fungerande DNA så sluta fjanta er.

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk
Medlem

Virus klipper in sitt eget DNA i cellens DNA så att cellen börjar producera nya virus istället för att göra sin ursprungliga uppgift. DNA är bara koden som bestämmer cellens uppgift.

Därför är biologiska virus som vi känner dem ofarliga för rent DNA. Virus bryr sig inte ens om att attackera rent DNA då de inte vinner något på att göra det, och ett virus enda mål är att föröka sig.

Men som sagt, det är inte riktigt DNA som kommer att användas, det är DNA-strukturer, i form av polymerer (långa kolkedjor). Kol är idealiskt att jobba med inom nanotekniken.

Visa signatur

Antec Ninehundred | Intel C2D E6850 @ 3.0GHz | Gainward GeForce 8800 GTS 512MB | Creative X-Fi XtremeGamer | Sennheiser HD515 | Crucial BallistiX PC8500 @ 1066 MHz | Samsung 226BW | Logitech MX518 | Razer eXactMat

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade så finns det en grymt bra bok om ämnet. Genesis Machine av Martyn Amos. Ni behöver inte oroa er, det är en mysig populärvetenskaplig bok som går igenom hela processen väldigt elegant. Om man jämför med datorns utveckling så ligger den biologiska utvecklingen 30-40 år efter. I dagsläget så har man löst problem som gjordes med hjälp av primitiva datorer för 30-40 år sedan. Vem vet, det kanske går fortare om mer pengar skulle gå till forskning osv.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
ok, då går de väl inte på ström... då går de väl på morötter och salta pinnar!? (vettefan vart jag fick det ifrån)

Jo ström kommer det nog fortfarande vara. Om man bygger dessa kedjor med massa kol ska det väl inte vara något problem om det fortfarande är logiska grindar vi ser på

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Om 100år kan man väll köpa magsäck till datorn....

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Medlem

Var i artikeln står det att slutprodukten skulle bli biologisk? Det står ju bara att forskarna är inspirerade av DNA-strukturer och att de vill implementera artificiella DNA-strukturer/mönster i framtidens utvecklingsprocess.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zcr
Virus klipper in sitt eget DNA i cellens DNA så att cellen börjar producera nya virus istället för att göra sin ursprungliga uppgift. DNA är bara koden som bestämmer cellens uppgift.

Det är bara retrovirus som fungerar på det sättet, inte alla virus.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Jag längtar redan tills man kan köpa processorer på tub!

Permalänk
Medlem

längtar till tråden "visa din dators motationer"... hur klockar man dna? Eller blir det doping med preparat som gller? då får ni byta namn till swedopers:D

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk

hehe irobot IRL

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zcr
Virus bryr sig inte ens om att attackera rent DNA då de inte vinner något på att göra det, och ett virus enda mål är att föröka sig.

Det är ju inte orsaken, det skulle innebära att virus har förmågan att avgöra vad de vinner på och inte.
Orsaken är snarare att det inte lär finnas ribosomer och liknande.

DNA-origami har forskare lekt med ett tag, men det har än så länge mest varit lek.
Här är ett exempel på detta:

Varje streck är en sträng nukleotider. Som ni kan se så är det bara ett par hundra atomer rakt över varje figur.

Man behöver bara syntetisera en rak sträng av nukleotider så fixar kemin resten.

Jag tror inte att det är just DNA de tänker använda, utan att de försöker använda förmågan till saker som självstrukturering som är så typiskt för bland annat DNA. En dator som sätter ihop sig själv.

Permalänk

Terminator Salvation blev precis en lite mer verklighetsnära film...

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem

Re: Re: Inte levande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porre Hattyr
Du borde nog läsa på lite mer, virus använder just DNA till att producera nya virus genom att klippa in sitt eget DNA. Dock så kräver detta även RNA.

Vad gäller tekniken så är det bara DNAns arkitektur som kommer användas i halvledare, inte komplett fungerande DNA så sluta fjanta er.

Mjo, men det är lite svårt för ett virus att göra dessa saker när det enda den har är DNA.. Det krävs en hel cell och dess maskineri för att virus ska kunna göra något förutom att se fina ut.

Den andra delen på ditt inlägg håller jag dock med om

Permalänk
Medlem

tänk själva, med sån här utveckling så räcker det ju att bara ge riktlinjer så kan skiten tillverka sig självt. lär ju inte utveckla så mycket värme heller. men jaja lär inte hända på ett tag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det är ju inte orsaken, det skulle innebära att virus har förmågan att avgöra vad de vinner på och inte.
Orsaken är snarare att det inte lär finnas ribosomer och liknande.

DNA-origami har forskare lekt med ett tag, men det har än så länge mest varit lek.
Här är ett exempel på detta:
http://www.nature.com/nature/journal/v440/n7082/images/nature...

Varje streck är en sträng nukleotider. Som ni kan se så är det bara ett par hundra atomer rakt över varje figur.

Man behöver bara syntetisera en rak sträng av nukleotider så fixar kemin resten.

Jag tror inte att det är just DNA de tänker använda, utan att de försöker använda förmågan till saker som självstrukturering som är så typiskt för bland annat DNA. En dator som sätter ihop sig själv.

Rätt häftigt att det går att göra så smått egentligen. Fast när man ska göra kretsar med så små detaljer så börjar ju tunnlingseffekterna bli lite jobbiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Är det liknande teknik som används för att göra ögonlinser med inbyggda skärmar?

Permalänk
Medlem

Deprimerande hur mycket häftiga grejer som kommer hända i framtiden. Måste börja motionera och hålla hälsan på topp så man hinner se så mycket som möjligt av allt spännande som är på upptåg.

Synd bara att det går såpass "sakta" att man aldrig får några wow-upplevelser, hade velat bo isolerad i en djungel i 15-20 år för att komma tillbaka till ett "high tech-samhälle". När de väl lyckas göra det här kommer vi nördar redan ha pluggat på ämnet så mycket att det inte känns så häftigt längre

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz