Permalänk
Medlem

Plugga eller ej.

Har jobbat sen jag tog paus från Högskolan 2005.

Nu iom den tråkiga situationen på arbetsmarknaden har jag gjort högskoleprovet samt sökt in till skolan igen.

Kollade nu och till lite förtvivlan är det upprop nu på måndag.

Jag vill studera, men är inte alls intresserad över det ekonomiska.

Har sambo, som också ska plugga på samma ort så hyran delar vi på.
Men har samtidigt en bil som ska betalas av, samt Skånekorten har blivit svindyra (enligt mig).
Kan inte sälja bilen då jag har lån kvar på den.

Har precis kommit från min sommaranställning på Systembolaget, och kanske har jobb inom f.d. Vägverket Produktion/Svevia som flaggvakt ~350:- /h.
Dock är inget säkert än.

Men iom det är upprop så snart..

Springa och leva på existensminimum i 5 år är inget jag vill..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

okej?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Extra jobba medans du pluggar?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Kan inte sälja bilen då jag har lån kvar på den.

Öh? Det är väl bara att betala lånet med det du får när du säljer bilen?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Öh? Det är väl bara att betala lånet med det du får när du säljer bilen?

Nej.
Dessutom är där mer lån än vad jag kan få för den.
Det man kan göra är att överlåta lånet, men som sagt, det är mer att betala på lånet än vad den är värd.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Nej.
Dessutom är där mer lån än vad jag kan få för den.
Det man kan göra är att överlåta lånet, men som sagt, det är mer att betala på lånet än vad den är värd.

Lånet avgör fortfarande inte om du kan sälja bilen eller inte. Säljer du bilen får du mindre utgifter och dessutom en buffert som du kan betala av lånet med när det är dags, även om det inte blir hela lånet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ta ett år till med jobb och se till att leva snålt som faen under den tiden. Det kommer ge dig en ekonomisk mjukstart när du efter ett år börjar plugga igen. Du kommer således kunna betala av på lånet, leva anständigt och mer, slippa oroa dig över den ekonomsika biten när du pluggar, vilket kan vara förödande.
Trots allt, du har tre grunder; ekonomi, vänner och hälsa.

Ett år till, sen gogogo.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Lånet avgör fortfarande inte om du kan sälja bilen eller inte. Säljer du bilen får du mindre utgifter och dessutom en buffert som du kan betala av lånet med när det är dags, även om det inte blir hela lånet.

Jo, enligt kontraktet får jag inte sälja bilen. (fören det är avbetalat)
ELLER så får jag överlåta lånet (försäljning), men för de pengar som är kvar på lånet finns det ingen vettig människa som vill ha den.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Jo, enligt kontraktet får jag inte sälja bilen. (fören det är avbetalat)
ELLER så får jag överlåta lånet (försäljning), men för de pengar som är kvar på lånet finns det ingen vettig människa som vill ha den.

Ah, ok. Det går ju att lägga pengar emellan.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Om du inte vill vara student bör du ju inte studera? Vad är dilemmat?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad är problemet? Om du inte vill vara student bör du ju inte studera? Vad är dilemmat?

Pengar till mat och hyra?
Eller du donerar de pengarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ah, ok. Det går ju att lägga pengar emellan.

Nja, för dyr bil, sett till vad det är för bil.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Pengar till mat och hyra?
Eller du donerar de pengarna?

Ja du, vi har ett antal studenter i landet som verkar klara sig bra, jag klarar mig bra som student. Bor du med din sambo som betalar halva kostnaden är det ju guld värt. Hade en kompis som ensam betalade 3200 kr i månaden för 19 kvadrat under sin studietid, hon lever fortfarande så det verkar ju som det funkar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Pengar till mat och hyra?
Eller du donerar de pengarna?

Pengar till mat och hyra får du av csn så länge du inte redan tagit ut de lån/bidrag som du kan få där. Själv delar jag på en fyra med en annan i utkanten av sthlm och har aldrig känt att jag inte skulle ha råd med mat. Visserligen kan man inte leva lyxigt. Men det är inte fattigt!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Hoppa på utbildningen, får du jobbet hoppar du av.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja du, vi har ett antal studenter i landet som verkar klara sig bra, jag klarar mig bra som student. Bor du med din sambo som betalar halva kostnaden är det ju guld värt. Hade en kompis som ensam betalade 3200 kr i månaden för 19 kvadrat under sin studietid, hon lever fortfarande så det verkar ju som det funkar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Pengar till mat och hyra får du av csn så länge du inte redan tagit ut de lån/bidrag som du kan få där. Själv delar jag på en fyra med en annan i utkanten av sthlm och har aldrig känt att jag inte skulle ha råd med mat. Visserligen kan man inte leva lyxigt. Men det är inte fattigt!

Jag svarade på att om jag inte studerade, hur ska man få pengar då..

EDIT: HAr bestämmt att in ska jag, sen får jag se vad som händer.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Jag svarade på att om jag inte studerade, hur ska man få pengar då..

Haha är du på riktigt?
Skaffa dig ett jobb. Dom finns faktiskt

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Haha är du på riktigt?
Skaffa dig ett jobb. Dom finns faktiskt

Det är inte så lätt ska jag säga dig.
Var arbetslös Nov-08 till Maj-09, och det som fanns var ett sommarvik. på Systembolaget.

Har man som jag ingen utbildning så blir det svårare.
Samt att man måste ha erfarenhet på många jobb.
Men hur får man erfarenhet utan att få jobb?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid jobb om man vill. Betala av lånet och senare sök till en kortare ky-utbildning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Finns ju alltid jobb om man vill. Betala av lånet och senare sök till en kortare ky-utbildning.

Säger folk som bor i Stockholm...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att sluta att plugga om du får jobb. Ser inte riktigt problemet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b