Student: Vaio FW41M 16", Studio XPS 16", HDX16 1300EO eller Guru Fire?

Permalänk
Medlem

Hoppas att de är lugnt man snor lite ur denna tråd.

Jag är precis som trådskaparen på väg att skaffa en ny bärbar. Liknande eller nån av dessa i början på tråden. Och för mig gäller det också skolarbeten! Dock gäller det programmering, vilket kräver en snabb processor, mycket ram och gärna snabb HDD!

Fram till idag har jag haft en 4.7kg(!!!) tung ASUS G70S! Efter ryggont och svett när man bokstavligen släpat den fram och tillbaka från skolan så är jag nu på jakt efter en mindre...

Dessa datorer som blir tipsade om här är jag också intresserad av.

Några krav:
Skärm: När man programmerar så gillar jag höga upplösningar så man får plats med mycket information på skärmen. 18.4" skärm vore guld med 1920x1080, men vikten på alla datorer med denna stora skärm ligger på 4kg. Vilket inte är långt från min tidigare dator! Så jag får gå ner på 16.4", 16" el 15.6"... Är det inte otroligt smått och se på en sån skärm?

Processor: Behöver en snabb så man slipper sitta de sekunderna extra det tar för en sämre dator att "tänka". Så jag försöker sikta in mig på en QC. Dock finns det väldigt få, lättare datorer med QC så en P/T 9500 el liknande är nog mitt mål.

RAM: Ja idag kan man inte få 6gb för en rimlig peng. Så det blir 4gb helt enkelt, och gärna DDR3. Men om det är sååå mycket bättre än DDR2 vet jag ej!?

HDD: Sålänge det är 7200rpm är jag nöjd!

Grafikkortet: Det är en mindre prioritet, men om jag kunde få på ett GeForce GT 130M el. Mobility Radeon HD 4650 bör man väl kunna spela några nyare spel acceptabelt?

Eftersom vikten spelar stor roll vill man ju gärna ha en MacBook, men jag programmerar i Windows .NET så det är inte på fråga!
HP har ju fin prestanda för priset, men hur är deras kundsupport, drivrutin uppdateringar etc? Varför jag frågar detta är för att ASUS har helt katastrofalt dåliga uppdateringar och support när det kommer till drivrutiner för deras datorer, kört med SLi kort på min gamla ASUS G70S och aldrig använt båda korten pga gamla drivrutiner (som inte gick att uppdatera).

Några tankar när det kommer till "snabba datorer för kontorsprogram"?

Mvh Niike

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem

Fick inget svar här, men kan ändå säga att jag beställt en Dell Studio XPS 16". Priset blev 13290:- med denna rabatt och konfiguration:

Standard rabatt de ger ut NU, Giltig till den 12 augusti 2009:
-1875:-

DELL Store ger 5 % studentrabatt på hela sortimentet - gäller när du handlar online! (Tänkte många är kanske studenter här med CSN stöd):
- 699,50:-

Processor:
Intel® Core™ 2 Duo-processor P8600 (2,40 Ghz, 3 MB, 1 066 MHz)

Minne:
4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]

Grafikkort:
1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card

Hårddisk:
500GB (7,200rpm) Free Fall Sensor Hard Drive

LCD-skärm:
Black Leather back cover : 15.6" (inch) Truelife 1080p Full HD WLED Edge to Edge Display

Microsoft-operativsystem:
Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 64 Bit - svenska

Optiska enheter:
Inbyggd, fackmatad Blu-ray Rom-kombinationsenhet (LÄSER Blu-ray, DVD OCH CD, SKRIVER TILL DVD och CD) med programvara

Primärt batteri:
6-cellers primärt litiumjonbatteri (56 wattimmar)

TV-mottagare och fjärrkontroll:
Integrated DVB-T TV Tuner and Antenna (MLK base)

------------------------
För mig kändes support, byggkvalité och ett känt märke för mig den stora biten just varför det blev Dell.
De specifikationer som var för mig avgörande nämns ovan.

Och för de ca 3000kr jag tjänade på dessa rabatter blev det en Dell 24" SP2309W skärm med 2 048 x 1 152, HDMI ingång och webkamera.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niike

DELL Store ger 5 % studentrabatt på hela sortimentet - gäller när du handlar online! (Tänkte många är kanske studenter här med CSN stöd):
- 699,50:-

Hur får man den rabatten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megaman9
Hur får man den rabatten?

Du studerar, och får studiestöd från CSN. Då har du ju ett CSN-kort/Mecenat-kort... Gult kort, som ger studentrabatter på en massa ställen, tex gratis plusmeny eller kaffe på McDonalds etc.

http://www.csn-kortet.se/company.aspx?nav=menu&splid=12

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem

Om jag pluggar på högskola då och har något som heter Studentkortet?

Permalänk
Medlem

Då är det bara och aktivera ditt kort, vilket du gör ganska direkt kan jag gissa när du får det!?
Sen går du in på www.csn-kortet.se, loggar in, och sen går till Datorer -> Dell, så får du en Rabattkod där, som du sen klistrar in i Varukorgen på www.dell.se när du beställer.

Det jag märkte, istället för att lägga till en skärm som utbyggnad i datorpaketet tjänade jag på att lägga till skärmen direkt från sidan där de visar alla skärmar. Var dyrare att lägga till skärmen som tillägg under Datorn än bara som ett friliggande objekt i varukorgen.

Hoppas det hjälpte!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk

För att göra saken ännu mer komplicerad finns det nu ytterligare ett bildskärmsalternativ på dell.se.

"Svart läderhölje: 15.6-tums 1 080p RGBLED-skärm utan ramar med full HD-upplösning och Truelife-teknik"

Så, 15.6", fast med RGBLEDskärmen? Vem i hela friden betalar 2800:- extra för 16" RGBLEDskärmen nu?

Jag har inte läst något alls om denna skärm på andra stora laptopforum, så kan det vara en felskrivning? Kan i så fall utnyttja detta på något vis, och beställa det som påstås vara en RGBLED-skärm, och sen kräva att få 16"versionen för samma pris om det skulle visa sig att det inte finns en 15.6" rgbled alls.

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

Nu blev fanken Dell XPS 16 ännu mer intressant.

Processor Intel® Core™ 2 Duo-processor P8600 (2,40 Ghz, 3 MB, 1 066 MHz)
Minne 4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler Grafikkort 1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card
Hårddisk 500GB (7,200rpm) Free Fall Sensor Hard Drive
Optiska enheter Inbyggd, fackmatad DVD+/-RW-enhet
LCD-skärm Svart läderhölje: 15.6-tums 1 080p RGBLED-skärm utan ramar med full HD-upplösning och Truelife-teknik
´
11842,50 kr med frakt.

RGBLED-skärmen ska vara grymt bra och jag har tittat en hel del på XPS 16, med med 16 RGBLED'en så hamnar prislappen runt 14,5k. Om det här
stämmer blir det nog en beställning rätt snart.

Permalänk
Medlem

Har precis pratat med en säljare på DELL per telefon och var på väg att köpa en XPS 16 med 15,6" RGBLED-skärmen för 13 300 (grundspecifikationen med bluray-läsare och med 5% studentrabatt).

När jag fick offerten skickad till min mail stod det dock inte RGBLED utan WLED på skärm-specsen, så jag ringde tillbaka till säljaren. Det visade sig att det står fel på hemsidan - RGBLED-skärmen finns inte i 15,6" utan bara i 16". Den billigare varianten är alltså WLED och inget annat - vill man ha en RGBLED får man lägga till nästan 3000 kr för 16-tummaren.

Permalänk

Det var konstigt. Jag pratade med en säljare idag och han sade att 2800kr skillnaden berodde på att 16" var ovanlig att tillverka, medan 15.6" var "vanliga" mått, därav billigare.

Konstigt att de inte säger lika!

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av enethar
Har precis pratat med en säljare på DELL per telefon och var på väg att köpa en XPS 16 med 15,6" RGBLED-skärmen för 13 300 (grundspecifikationen med bluray-läsare och med 5% studentrabatt).

När jag fick offerten skickad till min mail stod det dock inte RGBLED utan WLED på skärm-specsen, så jag ringde tillbaka till säljaren. Det visade sig att det står fel på hemsidan - RGBLED-skärmen finns inte i 15,6" utan bara i 16". Den billigare varianten är alltså WLED och inget annat - vill man ha en RGBLED får man lägga till nästan 3000 kr för 16-tummaren.

Dååligt! Men är det stor skillnad mellan RGBLED och WLED? Vad skiljer mest?

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

RGBLED har diodrar för Red Green och Blue. Det ger inte svart = svarta men det ger en betydligt större färgmättnad WLED.

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
RGBLED har diodrar för Red Green och Blue. Det ger inte svart = svarta men det ger en betydligt större färgmättnad WLED.

så svärtan är bättre med WLED men färgerna är bättre med RGBLED?

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
så svärtan är bättre med WLED men färgerna är bättre med RGBLED?

Svärtan är samma, eftersom båda använder liknande LED's (på/av funktion) och vad kan vara svartare än avstängt läge? Bara det att när det gäller RGB är det färg-leds, WLED skulle jag gissa använder White-LED's... därför har RGB-LEDS bättre färgåtergivning, som kommer till användning främst vid foto-retuschering.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk

Vad jag förstår kvittar det i olika fall. XPS 16 har illa reflekterande skärm så den har inte allt.

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Feedback, utvärdering efter 2 år!?

Skrivet av arganis:

Jag ska till hösten börja studera och tänkte därför införskaffa mig en ny bärbar dator.

Mina personliga krav är följande:
Den ska vara liten, lätt och smidig - portabel
Jag ska kunna spela dagens och framtida spel på den, behöver inte nödvändigtvis vara de bästa inställningarna i spel men utan lagg och dylikt.
Den ska inte vara för tjock och klumpig och helst tillverkat i något finare material, läs inte plast - vilket är omöjligt att hitta...
Den ska vara robust och ha bra byggkvalitet.
Tangentbordet ska inte vara "upplyft" utan kännas som en Mac - dock inte vara en. Det vill säga platt och skönt att skriva på, går att jämföras med Logitechs' diNovo serie tangentbord.

Den kommer att användas som all-around datorn men dess huvudsyfte är att ta mig igenom mina studier! (En 3000:- dator från Elgiganten hade varit tillräckligt...)

Följande datorer är vad jag har kommit fram till. Jag har känt på alla förutom Notebook gurus Guru Fire.

http://www.laptopspirit.fr/wp-content/uploads/new/sony-vaio-f...

Sony Vaio VGN-FW41M
Skärmstorlek: 16,4"
Upplösning: 1920x1080 (Full HD)
Grafikkort: ATI Mobility Radeon™ HD 4650
-Minne: 512mb
Hårddisk: 500gb
-Hastighet: 5400rpm
Minne: 4gb
-Minnestyp: DDR2
Processormodell: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8700
-Hastighet: 2,53ghz
-FSB/Cache: 1066/3
Batteri: 2,5h
Pris: ca 13.000:-

http://www.wired.com/images_blogs/photos/uncategorized/2009/0...

Dell Studio XPS 16
Skärmstorlek: 16"
Upplösning: 1920x1080 (720p)
Grafikkort: ATI® Radeon™ HD 3670
-Minne: 512mb
Hårddisk: 320gb
-Hastighet: 7200rpm
Minne: 4gb
-Minnestyp: DDR3
Processormodell: Intel® Core™ 2 Duo-processor P8600
-Hastighet: 2,40ghz
-FSB/Cache: 1066/3
Batteri: Lite under 2h
Pris: ca 12.000:-

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/images/emea/hp-hdx-x16-1200-pr...

HP HDX X16-1300EO
Skärmstorlek: 16"
Upplösning: 1920x1080
Grafikkort: GeForce GT 130M
-Minne: 1024MB
Hårddisk: 320GB
-Hastighet: 7200RPM
Minne: 4GB
-Minnestyp: DDR2
Processormodell: Intel® Core™2 Duo-processor P7350
-Hastighet: 2,00GHz
-FSB/Cache: 1066/3
Batteri: 2,5h 1h (67min enligt vissa test)
Pris: ca 11.000:-

http://www.notebookguru.de/images/product_images/info_images/...

Guru Fire
Skärmstorlek: 15,4"
Upplösning: 1680x1050
Grafikkort: GeForce GTX260M
-Minne: 1024mb
Hårddisk: 320gb
-Hastighet: 7200rpm
Minne: 4gb
-Minnestyp: DDR3
Processormodell: Intel® Core™2 Duo-processor P8800
-Hastighet: 2,66ghz
-FSB/Cache: 1066/3
Batteri: 8-cell?
Pris: ca 14.000:-

Storlek samt vikt:
Sony: 384x37x261 mm 3,3kg
Dell: 384x34x254,5mm 3kg
HP: 379x43x255 mm 3,2kg
Guru: 364x41x269,5mm 3,2kg

För- och nackdelar:
Sony:
+Allt
-Priset samt lite att där bara sitter DDR2-minnen och en 5400rpm hdd.
Dell:
+Medel med lite bättre processor, storleken och vikten
-Grafikkortet samt batteritiden
HP:
+Grafikkortet
-Dess fula design och den plastiga känslan
Guru:
+Specifikationerna, allt egentligen
-Att inte kunna pilla på den och se den med egna ögon

Så, nu till frågan. Vad tycker DU om dessa datorer, jag vill höra dina åsikter och kanske till och med vilken du hade valt.. eller inte valt och i så fall varför samt vilken dator du då hade valt.

Tja!
Tänkte höra lite såhär 2 år senare vilken av dessa de vart, OM de ens vart någon av dessa? Själv köpte jag en HDX16 1300EO samma datum som du la ut denna tråd och jag kan säga att den har jag vart nöjd med under dessa 2 år, har inte haft något problem alls med den - grafikkortets minne är på 1024MB och inte 512 som du eller den sida du hittade specarna på sa men jag håller med att den känns lite plastig i designen tyvärr. De ända jag har att klaga på är batteritiden som är ca 1 timme med de vanliga batteriet, men jag köpte ett Resebatteri utifall - har nyligen uppgraderat den till och med med en SSD på 128GB, jag tänker behålla den så länge den "lever"!

Hoppas du vart nöjd med ditt val av dator, jag började också studera den hösten, därav samma anledning som du att köpa ny dator då - den va lätt värd 11000kr!

Vänliga Hälsningar
Kim Westby

Visa signatur

Kim McWest