Permalänk
Medlem

Spel och CAD-kort?

Hej,
Mitt Geforce 8800 ultra pajjade och jag ersatte det med ett ATI 4850. Frid och fröjd trodde jag men CAD-arbete funkar nu inte i full upplösning. Det förra kortet var på 768 MB och det nya (som killen i affären sa skulle funka bättre) är på 512 MB. Är det här skon klämmer? Eller är Geforce's spelkort bättre till CAD generellt? Eller hade jag bara otur med drivisarna?
Tack för svar eller kvalificerade gissningar,

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Hedersmedlem

Googlat på HD 4850 och ditt CAD-progg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det finns tendenser till att de som använder CAD-applikationer väljer nVIDIA kort pågrund av sina stabila drivers, bra kompatibilitet med mjukvaran och god OpenGL prestanda/stabilitet.

Skillnanden mellan 768mb och 512mb ska inte ge problem.
Har du rensat ordentligt nVIDIA's drivrutiner innan du installerade AMD's? Har du försökt ominstallera drivrutiner?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Nej, tänkte inte på att rensa gamla drivisar, men jag hittar inga gamla nvidia i device manager. Möjligen är det överklockningen som strular...

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Ok- kärt återkommande till denna tråd. Fick en ny arbetsdator med 55xx-processorer och trodde allt skulle gå som smort i AutoCAD mm. Grafikkortet är ett Quadro FX 380 256 MB GDDR3 - dvs ett sk CAD-kort. Arbetspolaren som jag lurade på ett spelkort (ATI 4850) kan dock snurra 3D-modeller betydligt snabbare. Jag kommer be min arbetsgivare om ett spelkort snarast. Vad tror ni om ett Geforce GTX 295? Eller ska man ta ett ATI Radeon HD 5970?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

GTX 295 är värdelöst. Kostar mycket och SLI kommer inte funka i CAD.
Men varför skulle du vilja ha ett nytt kort om du redan sitter på ett Quadro? Dom är helt överlägsna allt annat i CAD.

Vad menar du med att det inte funkar i full upplösning? Vilken upplösning kör du?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Nej jag tror inte heller SLI funkar i AutoCAD - tror inte ens AutoCAD stöder dubbla CAD-grafikkort. Jag nämnde varför jag vill ha ett spelkort istället för ett CAD kort i mitt tidigare mail; helt enket för att mitt nuvarande nya CAD-kort helt enkelt inte orkar med att snurra något i AutoCAD utan att bilden slocknar under tiden.

Jag kan iof fixa ett dyrare Quadro men vad som diskuterades i den här tråden nämligen att det billigaste CAD-kortet slår ett fett spelkort stämmer helt enkelt inte enl min erfarenhet.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Nej jag tror inte heller SLI funkar i AutoCAD - tror inte ens AutoCAD stöder dubbla CAD-grafikkort. Jag nämnde varför jag vill ha ett spelkort istället för ett CAD kort i mitt tidigare mail; helt enket för att mitt nuvarande nya CAD-kort helt enkelt inte orkar med att snurra något i AutoCAD utan att bilden slocknar under tiden.

Jag kan iof fixa ett dyrare Quadro men vad som diskuterades i den här tråden nämligen att det billigaste CAD-kortet slår ett fett spelkort stämmer helt enkelt inte enl min erfarenhet.

Aha Mitt 4870x2 räcker gott å väl att snurra modeller i Autocad 2010 och CF funkar inte i CAD.
Skaffa dig det fetaste singelgpukortet så får du prestanda så det räcker och blir över.
Ett 5870 borde räcka men får du skaffa dig ett 5970 så skaffa dig en sån istället. Då kan du spela spel som en kung också.

Jag har inga problem med drivrutiner med mitt 4870x2 i CAD men däremot är det minnesläckor i Windows 7. Så när jag använder CAD i Vista har jag inga problem alls med något.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det finns tendenser till att de som använder CAD-applikationer väljer nVIDIA kort pågrund av sina stabila drivers, bra kompatibilitet med mjukvaran och god OpenGL prestanda/stabilitet.

Skillnanden mellan 768mb och 512mb ska inte ge problem.
Har du rensat ordentligt nVIDIA's drivrutiner innan du installerade AMD's? Har du försökt ominstallera drivrutiner?

Du pratar quadro kort nu eller? för det finns väl knappast något som kan kallas stabillt med Nvidia just nu?

Jag kör Nvidia samt 3ds max dock i D3D då OpenGl inte fungerar alls så bra som du påpekar,Tror du menar Quadro som är optimerad för OpenGL och Nvidias professionella serie för just CAD ändamål där ATI fireGL är motsvarigheten

Att ett ATI skulle vara kassare i CAD miljö tror jag inte på!Tror mer att det är som vanligt att Nvidia marknadsför sin serie till det yttersta och att många inte ens vet att ATI har en Pro serie

Har kört ATi,s motsvarighet och hade dock inga problem alls innan det byttes till ett modernare kort.(Nvidia)

Nu ska jag hoppa på ett HD5870 och jag är övertygad att det kommer fungera lika bra som vilket annat kort som helst.Jag lär väl återkomma annars

Och nej Spel dubbelmackor(sli/crossfire) fungerar inte i vare sig 3ds max eller autocad såvitt jag vet.

Dock tror jag det finns Quadrokort som har dubbla gpu om jag inte missminner mig,Dock vet jag inte om det är just drivrutinen till kortet eller om mjukvaran (3d programmet)saknar kod för dubbla gpu,er? Vore ju dock kul att få en extra boost om man laddar in en tung 3d modell

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Du pratar quadro kort nu eller? för det finns väl knappast något som kan kallas stabillt med Nvidia just nu?

Jag kör Nvidia samt 3ds max dock i D3D då OpenGl inte fungerar alls så bra som du påpekar,Tror du menar Quadro som är optimerad för OpenGL och Nvidias professionella serie för just CAD ändamål där ATI fireGL är motsvarigheten

Att ett ATI skulle vara kassare i CAD miljö tror jag inte på!Tror mer att det är som vanligt att Nvidia marknadsför sin serie till det yttersta och att många inte ens vet att ATI har en Pro serie

Har kört ATi,s motsvarighet och hade dock inga problem alls innan det byttes till ett modernare kort.(Nvidia)

Nu ska jag hoppa på ett HD5870 och jag är övertygad att det kommer fungera lika bra som vilket annat kort som helst.Jag lär väl återkomma annars

Och nej Spel dubbelmackor(sli/crossfire) fungerar inte i vare sig 3ds max eller autocad såvitt jag vet.

Dock tror jag det finns Quadrokort som har dubbla gpu om jag inte missminner mig,Dock vet jag inte om det är just drivrutinen till kortet eller om mjukvaran (3d programmet)saknar kod för dubbla gpu,er? Vore ju dock kul att få en extra boost om man laddar in en tung 3d modell

Nvidia fungerar bättre än ATI med Open GL i Linuxmiljö.

Vue 8 har bättre stöd för nyare Nvidia kort än ATI. Tror dock stödet för ATI blivit bättre efter deras patchar men demot och tidigare versioner fungerar aningen bättre på nyare Nvidia. Är dock inte säker på det här, men jag är säker på att Nvidia fungerar bättre i demot och originalversionen innan patcharna.

Men Max, Blender, Maya, Vue 7 (och neråt), Poser (Pro+8), Autocad 2009, Autocad 2010 fungerar bättre eller lika bra som Nvidia med motsvarande hårdvara och mjukvara.
I större scener brukar vram börja tryta och då är ett 4870 1gb oftast rätt mycket bättre än ett GTX 275 med 896mb.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken