Intel försöker stoppa tidiga Core i5

Permalänk
Melding Plague

Intel försöker stoppa tidiga Core i5

Datorbutiker runt om i världen säljer Core i5 och tillhörande moderkort långt innan utsatt lanseringsdatum. Detta upprör processortillverkaren Intel.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat. Någon som köpt ett moderkort än btw?

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk

Dåligt av butikerna dock så finns det alltid folk som får tag i sånthär på ett eller annat sätt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jävligt dålig stil av återförsäljarna. Men då kan tyckas att det borde dyka upp lite mer utförliga tester av plattformen på nätet snart?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Core i5 är inte ok, men kan man köpa core i7 socket 1156 utan att intel blir upprörda?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hehe bara för att intel vet att de kommer bli förseningar så vill de inte att kunderna ska bli besvikna

Permalänk
Medlem

Väldigt fult att sälja det tidigare. Nästan så jag hoppas på att intel kommer straffa dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Väldigt fult att sälja det tidigare. Nästan så jag hoppas på att intel kommer straffa dem.

Håller med. Kan inte tänka mig att de tjänar så mycket mer pengar på det, bara ett dåligt knep för att försöka få mer kunder.
>:(

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag mailade både DustinHome och Inet för mer än en vecka sedan och frågade om dom levererade korten redan och fick svar ifrån båda att de fanns i lager och var klara för leverans.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Jag mailade både DustinHome och Inet för mer än en vecka sedan och frågade om dom levererade korten redan och fick svar ifrån båda att de fanns i lager och var klara för leverans.

Moderkorten finns i lager men inte processorerna, sist jag kollade iaf.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Fast folk som får sina nya system tidigare och skriver om det på olika forum borde ge bra PR...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Fast folk som får sina nya system tidigare och skriver om det på olika forum borde ge bra PR...

mm också går intel ut och gnäller över det och får ännu mer uppmärksamhet skulle inte förvåna mig om det var taktik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Jävligt dålig stil av återförsäljarna. Men då kan tyckas att det borde dyka upp lite mer utförliga tester av plattformen på nätet snart?

Jag tror många av dom stora sidorna väntar med att publicera sina stor tester eftersom dom har avtal med Intel att göra det.
Intel skickar saker till dom i förväg och berättar massa tekniska "hemligheter" om dom lovar att vänta med att publicera sina tester tills det är officiellt lanserat.
Det är sen en avvägning sidan får göra hur dom vill hantera det där.

Permalänk
Medlem

De flesta återförsäljare signar väl s.k NDA-avtal, borde inte vara alltför svårt för Intel att åtala respektive ÅF för avtalsbrott.

Permalänk

NDA torde inte röra försäljning av produkter. Det är andra avtal som gäller där.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Är nog fortfarande ett avtalsbrott som säkert går att anmäla. Men jag tror nog det svider värre om dom butikerna helt enkelt inte får några leveranser i förväg nästa gång. Fast det kan vara lite svårt att hålla koll på hela kedjan. Jag misstänker att de mindre butikerna nog inte köper direkt från Intel utan via någon större importör.

Permalänk

Tjaaaa det är ju inte så kul för intel förstår man men det blir ju lätt så när efterfrågan är stor eller ja kommer bli stor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Är nog fortfarande ett avtalsbrott som säkert går att anmäla. Men jag tror nog det svider värre om dom butikerna helt enkelt inte får några leveranser i förväg nästa gång. Fast det kan vara lite svårt att hålla koll på hela kedjan. Jag misstänker att de mindre butikerna nog inte köper direkt från Intel utan via någon större importör.

Emm intel tillverkar ju inte asus och gigabyte kort...

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd

Nej, men de säljer chipset till dem.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Nej, men de säljer chipset till dem.

Mjo men det har de gjort för länge länge sedan förmodligen för att asus, gigabyte, msi ska faktiskt kunna tillverka moderkorten inför lansering.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det handlar ju ganska mycket om att de butiker som inte följer avtalen kan sno några kunder från de "duktiga" butikerna som följer avtalen och att det inte kommer finnas någon fördel med att följa avtalen.
Om nu intel vill straffa butikerna så kan de nog ganska enkelt strypa tillgången på processorer till de som inte följer avtalen, men det kommer ju också påverka försäljningen negativt.

Permalänk
Medlem

Varför sätter man ens ett säljdatum om alla produkter är klara för försäljning?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

kontrollbehov kanske

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Varför sätter man ens ett säljdatum om alla produkter är klara för försäljning?

För att bli av med gamla lager.
För att ha tid att förbereda support.
För att se till att tillgången är godkänd överallt.
För att felsöka och kontrollera allting, som BIOSar och annat.
För att marknadsföringen ska bli så effektiv som möjligt.
För att skapa hajp kring ett visst datum.

Det var några av dom saker jag kom på såhär på rak arm, finns många andra skäl också kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Kan bli problem för återförsäljare som skickar ut innan releasedatum. Releasedatum är till för att hållas, att sälja i5 produkter innan release ger ett marknadsövertag för firmorna som bryter mot reglerna jämtemot dom firmor som följer datumet och tappar kunder pga av andra firmor skickar ut varorna.

Brukade vara så här nonstop när jag jobbade på GameStop. Fick in spel 3-14dagar innan release som vi höll på tills releasedagen medans vi fick höra att Onoff,Siba,Game etc ofta släppte spelen så fort dom kom in på deras lager vilket sabbade för oss när folk hämtade sitt spel någon annanstans

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det var några av dom saker jag kom på såhär på rak arm, finns många andra skäl också kan jag tänka mig.

Jo absolut när det gäller relativt korta datum men Intel har flera gånger påpekat "produkten är färdig för release men vi håller på det för vi tror på våran tic-toc strategi"

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är mycket sällan ett NDA är något skriftligt. Ofta är det en muntlig överrenskommelse. Återförsäljarledet, om man räknar bort jättarna, har dessutom generellt sett ingen direktkontakt med tillverkarna utan kommunicerar med distributörerna.

Vill Intel straffa någon gör dom det vid nästa processorsläpp istället.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Wow, spela roll, dom ska vara glada att folk köper skiten istället för att gnälla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Jo absolut när det gäller relativt korta datum men Intel har flera gånger påpekat "produkten är färdig för release men vi håller på det för vi tror på våran tic-toc strategi"

En väldigt stark anledning till det är som sagt att dom hade så mycket gamla saker i lager och eftersom AMD inte konkurrerar så hårt för tillfället så kan dom låta bli att släppa nytt och därmed dumpa priserna på det gamla utan istället låta det gamla säljas ut till ganska dyra priser.
Tror jag iaf.

Permalänk
Avstängd

Intel ska inte klaga på att folk köper deras produkter. Är det någon som ska stämmas så är det Intel.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Intel ska inte klaga på att folk köper deras produkter. Är det någon som ska stämmas så är det Intel.

Jo de ska vara glada att nån alls vill köpa deras extremt överprisade produkter.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.