Arbetsliv: Olika yrkesgrupper inom samma fackförbund

Permalänk

Arbetsliv: Olika yrkesgrupper inom samma fackförbund

Hej!

Om man är utbildad till en sak men jobbar med någonting helt annat och kanske dessutom inom en helt annan bransch, vilket fack ska man då tillhöra? Är det facket som hör till det yrke man är utbildad till eller det fack som är mest representativt för det jobb man har för tillfället?

Jag har ringt AF och frågat och där säger de att olika fackförbund har olika regler kring det, vissa tillåter att andra yrkesgrupper blir medlemmar medan andra endast tillåter att folk inom samma yrke blir medlemmar. De sa att jag skulle ringa och fråga.

Hur tänker ni kring det här?... för mig känns det ändå som att det klokaste är att ansluta sig till det fack som är mest representativt för det jobb man utför för tillfället.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Som regel är det väl lämpligast, precis som du säger, att vara ansluten till det fackförbund som är representativt för det jobb du har. Undantag skulle kunna vara om du vet att du inte kommer bli långvarig där du är utan kommer gå vidare till det du är utbildad till inom en snar framtid eller om du jobbar i en bransch med ett värdelöst fackförbund (exempelvis Hotell & Restaurang).

Det är långt ifrån alla som behöver hjälp från facket, men hamnar man i den situationen kan det vara skönt att veta att man har några bakom sig som faktiskt har koll på vad som gäller just dig där du är och med ditt kollektivavtal.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Tja, jag har varit ansluten till metall när jag jobbade som elmontör eftersom företaget endast hade avtal med metall. Rätt simpelt egentligen. För att få hjälp och kunna dela på samma löneökningspott som de andra på företaget så fick jag vara metallare.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Tackar för svaren!

Liksom Mortifer666 så är även jag utbildad elektriker från början egentligen. Då var det på gymnasiet jag gick den utbildningen. Efter utbildningen hittade jag inget jobb som elektriker och då fick jag nöja mig med andra jobb istället och hittills har jag provat på flera olika jobb. Jag har även jobbat lite som elektriker på olika uppdrag via bemanningsföretag men det blev aldrig något långvarigt utan mest korta uppdrag på en eller två månader och jag kände mig inte alls motiverad att söka medlemskap i SEF (Svenska Elektrikerförbundet).

Jag har ringt idag till SEF och frågade om jag kunde bli medlem även om jag jobbat med något annat. Där fick jag lite halvsäkert svar av dem eftersom de själva inte verkade vara helt säkra på om man kan det. Istället hänvisade de mig till IF Metall.

Jag jobbar just nu som supporttekniker och enligt avtalet tillhör jag Unionen. Så jag har nu ringt Unionen och pratat med dem och jag har ansökt om inträde via deras webbplats.

Det jobb som jag har just nu ser jag mest som ett tillfälligt jobb, jag söker andra jobb under tiden jag jobbar där. Men vad gäller elektrikerjobb och SEF så känns det som att jag inte alls kommer att jobba något mer inom det även om jag hade velat det, eftersom jag fortfarande har några lärlingstimmar kvar där för att bli fullt behörig elektriker och det har gått så långt tid nu sedan jag jobbade med det senast att AF inte ens får matcha mig mot elektrikerjobb. Det är tack var det något nytt "initiativ" från förra året från den nya regeringen där man måste ha avslutat utbildningen eller jobbat inom yrket högst 3 år tillbaka för att få stå inskriven som att man har den kompetensen på AF.

Med andra ord är det inte alls viktigt för mig att vara med i SEF, jag är mest nyfiken på vilket förbund som är bättre. Som Crazy Ferret säger här så finns det fackförbund som är rätt så värdelösa på att se till medlemmarnas bästa. Jag har alltså valt att gå med i Unionen nu. Hur står sig Unionen jämfört med andra förbund?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Har hört att unionen ska vara riktigt bra.

Det sjuka är att för att få en lärlingsplats så måste man vara medlem i SEF men då måste man ha ett jobb inom elbranschen där arbetsgivaren är ansluten.
moment 22.

Det du säger om AF har jag inte hört. Det måste vara för att du, precis som jag, saknar behörighet.
Visst. Man har ju BB1 och BB2 men elektriker blir man inte förrän man gjort sin lärlingstid. Har förresten själv skickat in alla möjliga papper till ELY för att de ska godkänna den tid jag jobbat som elmontör.

Jag tror att de flesta fack är ungefär samma skrot och korn egentligen dock.
Det mesta hänger på hur bra kontakt man får med representanterna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if