Permalänk
Medlem

Bankärenden + CoD4 i Ubuntu?

Hej SweC,

Jag har en laptop med en 60Gb OCZ Apex SSD i. I och med den ringa storleken är 12Gb Win7 som jag har nu lite väl mustigt. Jag tänkte hoppa över till Ubuntu och få en liten tour i hur Linux fungerar (mums!)

Det jag undrar är dock hur BankID och andra säkerhetsapplikationer fungerar i Ubuntu. Handelsbanken har ju sin BankID-verifikation för att logga in på internetbank, fungerar denna? (Ser helst svar av användare med Handelsbanken + Ubuntu

Än mer frustrerad kan man bli av de nya dosorna HB skickat ut som ska ersätta BankID:t. Denna fungerar inte ens i Win7 då den inte är "utformad för detta operativsystem" enligt mjukvaran. Fungerar inte heller med Vista/XP kompatibilitetsläge, dessvärre.

Fråga två gäller kanonliret CoD4: Modern Warfare. En spontan gissing är att WinE borde klara av det, vore dock skönt med lite real life input från användare som potentiellt kör CoD4 i Ubuntu.

Hade jag haft en större disk hade jag bara kört dual-boot win/ubuntu men då HDD:n är på ringa 60Gb vill jag endast belasta den med Ubuntu, därav frågeställningarna

Mvh,
Jkrohn

Permalänk
Medlem

Angående CoD4 så kräver den punkbuster som tyvärr inte fungerar i wine.

Här har du annars mer info om hur singleplayer fungerar dock - http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=...
Verkar väl inte vara på topp för alla ser det ut som.

Visa signatur
Permalänk

Kan svara angående Handelsbanken.

BankID fungerar utmärkt. Dosan ska fungera. Jag har själv inte orkat få det att fungera då jag tror det är lite struligt i en 64-bitars miljö. Ubuntu ska dock ha officiellt stöd från Handelsbanken. Det finns .debs på deras sida.

Du kan ju dock använda dosan utan att ha den kopplad till datorn vilket jag själv gör för det mesta.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Ah lasse det blir ju surt då jag lirar ett par matcher i veckan ;/ förhoppningsvis jobbar dock Ubuntu dev-team på det, sparar din länk och läser imorgon då jag är på sängstigen allaredan

Tack för ditt svar KentRoyal, ska testa så fort jag vågat mig på Ubuntu

Permalänk
Medlem

Win7 utan swapfil och sedan komprimerad windowsmapp blir mindre än 9gig

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Är du beroende av ett spel som inte har platinum/gold i Wine är det nog bättre att hålla sig till windows. Följ Breddas råd och optimera W7 istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Win7 utan swapfil och sedan komprimerad windowsmapp blir mindre än 9gig

Så kan man iofs göra, men det handlar inte bara om utrymme utan även suget att prova på Ubuntu. Kanske kan jag köra dualboot med ubuntu och TinyXP där jag enbart har CoD4 m tillhörande program som Ventrilo, IRC-klient etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Är du beroende av ett spel som inte har platinum/gold i Wine är det nog bättre att hålla sig till windows. Följ Breddas råd och optimera W7 istället.

Kollar man WineHQ är CoD4 Gold medans Punkbuster är Bronze, jag ska googla runt lite på det - antar att det kan skapa problem men försöka duger!

Permalänk
Medlem

TinyXP........

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrohn
Så kan man iofs göra, men det handlar inte bara om utrymme utan även suget att prova på Ubuntu. Kanske kan jag köra dualboot med ubuntu och TinyXP där jag enbart har CoD4 m tillhörande program som Ventrilo, IRC-klient etc.

Kollar man WineHQ är CoD4 Gold medans Punkbuster är Bronze, jag ska googla runt lite på det - antar att det kan skapa problem men försöka duger!

Jag hittar det som Bronze och Garbage, vilket inte är ett bra tecken. Vill du ändå prova är det bara att köra, dualboot med TinyXP tror jag skulle funka bra. Bootar upp snabbt, vilket hjälper. Kör BankID själv i Ubuntu, funkar bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag hittar det som Bronze och Garbage, vilket inte är ett bra tecken. Vill du ändå prova är det bara att köra, dualboot med TinyXP tror jag skulle funka bra. Bootar upp snabbt, vilket hjälper. Kör BankID själv i Ubuntu, funkar bra.

Tack för inputen. Ett tredje alternativ är att köra in en bantad version av Win7 som det står om ovan och installera Ubuntu "i" Windows. Jag saknar kunskapen för den specifika termen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrohn
Tack för inputen. Ett tredje alternativ är att köra in en bantad version av Win7 som det står om ovan och installera Ubuntu "i" Windows. Jag saknar kunskapen för den specifika termen

Wubi tror jag det är du är ute efter. Har inte provat själv, men man har hört positivt om det från annat håll.

Visa signatur
Permalänk

Inte för att vara "den som är den" men chanserna för att punkbuster någonsin kommer att fungera i wine är försvinnande små. Vill du spela cod4, så fungerar det antagligen genom att ha windows xp i virtualbox. Warcraft 3 med Garena fungerade fint på det sättet iaf, har inte testat cod4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Wubi tror jag det är du är ute efter. Har inte provat själv, men man har hört positivt om det från annat håll.

Jag tror han menar Portable Ubuntu som faktiskt är Ubuntu i Windows. Wubi är bara installationshjälp för att installera Ubuntu ifrån Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
Inte för att vara "den som är den" men chanserna för att punkbuster någonsin kommer att fungera i wine är försvinnande små. Vill du spela cod4, så fungerar det antagligen genom att ha windows xp i virtualbox. Warcraft 3 med Garena fungerade fint på det sättet iaf, har inte testat cod4.

Det känns som att CoD4 i en virtualiserad miljö skulle döda den fetaste prestandadatorn?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."