Permalänk
Medlem

Serverproblem (Netapp R100)

Denna tråd kanske bör ligga i Felsökning, men det är ju ändå lite nätverk eftersom det är en server. Dessutom är det nog större chans att få hjälp här.

Iallafall fall kom jag över en Netapp R100. Det är en stor fet rackmonterad sak på 5u och typ 60-70cm djup.

Den har tyvärr blivit scavengad på en hel del saker, men jag är ändå lite sugen på att dra igång den (mest se om den fungerar och då byta/ge bort den/delar mot ngt annat roligt).

Den innehåller iaf ett bautastort mobo med två PIIIor, 6 minnesslottar, massa ISA-slots (eller så är det PCI-X) och 3 pci-slottar. Två nätagg har den också.

Tyvärr liknar den ingenting jag sett förut. Jag antar dock att den vill ha ECC-minne, så det tänkte jag trycka i lite.

Den har dessutom två PATA-kanaler där jag skulle kunna sätta en cd-rom och en disk.

Men sen kommer problemet. Den har ingen ps/2-ingång, hur ska jag kunna kommunicera med den?

Den har inte heller vga-ut, går det att trycka i valfritt graffe?

Den har två portar som ser ut som vga-hanar (har piggar) som är märkta med övervakning eller ngt sånt. Dessutom har den ett 10/100-NIC.

Frågan jag ställer er är om man kan göra ngnting med åbäket? Om man kan få den att göra ngt, eller om den bara är ngn styrenhet för andra enheter. Jag fick för mig det efter att ha sett denna bilden:

Det är en sån som skiljer sig från de andra som jag har.

Permalänk
Medlem

VGA- hanar är troligtvis serieportar, server brukar bara gilla ECC. Men leta upp en manual så kan du säkert se vad som behövs och hur den acceseras från omvärlden.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
VGA- hanar är troligtvis serieportar, server brukar bara gilla ECC. Men leta upp en manual så kan du säkert se vad som behövs och hur den acceseras från omvärlden.

Ajuste, serieportar måste det vara (varför tänkte jag inte på det). Men jag måste väl installera OS på den innan jag kan telnetta till den eller så?

Jag får försöka hitta en manual iaf.

Permalänk
Medlem

http://cgi.ebay.com/NetApp-NearStore-Network-R100-5U-RM-Filer...

Nng säljer en likadan, fast komplett...

Min har inga SCSI-kort, extra nätverkskort, minne, ingen LCD i fronten och inte en PATA-PCMCIA-adapter (i fronten). Det står dock inget om ECC-minne i eBay-annonsen.

Det lutar dock åt att kasta allt innehåll och modda insidan så min server kan bo där.

Permalänk
Medlem

Du använder inte telnet över serialportarna, minicom är det som används.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Du behöver inte installera något operativsystem på den. Den är en s.k appliance som kommer förladdad med ett operativsystem för just ändamålet den är avsedd för, i detta fall lagringsserver.

För att komma åt operativsystemet på den behöver sätta upp en anslutning via serialporten till den med antingen minicom heller hyperterminal så vida du inte vet vilken ip-address och lösenord den tidigare varit konfigurerad med.

Tyvärr är den nog inte så mycket att ha om du inte har några scsi-kort i den, ska du bara köra med pata-disk disk är det helt meningslöst använda det där stora monstret till det då den förmodligen varken stödjer någon form av raid eller utdelning av pata-disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Du använder inte telnet över serialportarna, minicom är det som används.

den har ett NIC, det var det jag tänkte på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Du behöver inte installera något operativsystem på den. Den är en s.k appliance som kommer förladdad med ett operativsystem för just ändamålet den är avsedd för, i detta fall lagringsserver.

För att komma åt operativsystemet på den behöver sätta upp en anslutning via serialporten till den med antingen minicom heller hyperterminal så vida du inte vet vilken ip-address och lösenord den tidigare varit konfigurerad med.

Tyvärr är den nog inte så mycket att ha om du inte har några scsi-kort i den, ska du bara köra med pata-disk disk är det helt meningslöst använda det där stora monstret till det då den förmodligen varken stödjer någon form av raid eller utdelning av pata-disk.

najs..men den blir nog skräp ändå. Eller vad behöver man för att ansluta till den med serieport? Seriekabel och en dator med serie port samt ett program? kanske ska testa det innan den blir mat.

Permalänk

Allt beror på vilka licenser som finns i den.

Den kan agera smb-server om det finns licens för det, den är även väldigt duktig på NFS.

Fördelen med en såndär grunka är att den är väldigt duktig på att hålla reda på all data, vill man kopiera något på den, så kopierar den aldrig själva datan, utan endast datapekarna, på så vis har man en kopia på sin vmware maskin som man kör via NFS på 1 sekund.

Men någon "server" kan det aldrig bli som någon sa, det är en "hårddiskkontroller"

(Vi skall på jobbet sätta upp en NetApp modell större just idag)