Asus släpper moderkort baserat på Marine Cool

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper moderkort baserat på Marine Cool

Taiwanesiska Asus laddar upp med hela tio nya moderkort för Intel Lynnfield. Sist ut är en extra tålig modell som baseras på det omtalade konceptet Marine Cool.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hm intressant

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk

Ett klockvänligt kort. hoppas på test av allt till i5 när det kommer ut.

Permalänk
Medlem

Visst är det intressant, speciellt priset. Så jäkla typiskt, nu när vi på senare år har fått billigare prollar så tar de hutlösa priser på moderkorten istället. Nej tack.

Köpte mitt Commando för 1700 kr som då var Asus ubervärstingklockarkort, idag får man ge 3-4000 för motsvarande bräda.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

undrar lite smått hur mycket av pengarna som går till "marine cool" och hur mycket som går till kvaliteten man får.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Vad för komponenter används för de 8 sata kontakterna? AOC-SAT2-MV8?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

10 kort for en sockel nadvandigt?

Permalänk
Medlem

Håller med dig. Har sj ett Commando, köpte mitt för 1800:- tror ja. Och har ju inte några direkta problem med att klocka eller vara sabilt.. De ända som de saknar är sli/crossfire stöd.
Ontopick: riktigt nice men aldelles för dyrt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Visst är det intressant, speciellt priset. Så jäkla typiskt, nu när vi på senare år har fått billigare prollar så tar de hutlösa priser på moderkorten istället. Nej tack.

Köpte mitt Commando för 1700 kr som då var Asus ubervärstingklockarkort, idag får man ge 3-4000 för motsvarande bräda.

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem

Grabbarna på Asus har spelat för mycket Command & Conquer, kanske?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Visst är det intressant, speciellt priset. Så jäkla typiskt, nu när vi på senare år har fått billigare prollar så tar de hutlösa priser på moderkorten istället. Nej tack.

Köpte mitt Commando för 1700 kr som då var Asus ubervärstingklockarkort, idag får man ge 3-4000 för motsvarande bräda.

Håller med alldeles för dyra moderkort!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Sånahär moderkort är ju för moddare och för att Asus ska få rubriker

Ingen köper väll sånahär moderkort för prestandans skul, egentligen, det är bara E-pen och looks.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag anser dock att om det är någon komponent man bör bränna stålar på så är det ju moderkortet.
Allt annat byter man ju ändå ut lite då och då... Men moderkortet sitter där, enligt mig den viktigaste komponenten eftersom den utgör grunden för övriga potentiella komponenter... Så visst, kan man tycka si och så om priser, men jag skulle nog välja denna framför många andra oavsett priset.

Smakar det, så kostar det... Men gormé-matdatordelar är vad som gäller för min del och många andras

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt dyrt än så länge. Får hålla band på mig tills priserna börjar komma inom rimliga gränser.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Bra läsning ifall man vill veta vad p55-kort kostar att tillverka. Mycket går till intels kassavalv...
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3624

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig ifall det hamnade några kronor högre än så också, Asus är duktiga på att ta betalt för dom värre modellerna.

Riktigt snyggt måste jag ändå säga, har dock svårt att tro att det skulle klocka nå "jättemycket" bättre än andra bättre P55 kort, och DYRT!

Vad jag personligen vill se nu är faktiskt ett "Evga P55 Classified", som klockar ännu bättre en X58 classified!
Där skulle man ha ett kort att lyfta på ögonen åt, fast det skulle bli dyrt såklart!

Permalänk

Vill se billiga p55 kort under 1k

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag tycker som de flesta andra, verkar nice men på tok för dyrt. När i5 750 kommer ligga på ungefär 2000kr så känns det inte värt att köpa ett moderkort för 3000kr. Lutar ut ett Asus P7P55D Deluxe för min del. Eller ett ännu billigare...

Permalänk

Det var bra på den gamla goda tiden, då det fanns en hel del fler chipsets- och moderkortstillverkare. Antar att det är intel som har uppfuckat allting så att det inte finns andra chipsetstillverkare längre?

(Tycker inte att man kan ta patent på QPI, det är ju som HTT fast med ett annat namn, j@%&! intel)

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phant0m
Jag tycker som de flesta andra, verkar nice men på tok för dyrt. När i5 750 kommer ligga på ungefär 2000kr så känns det inte värt att köpa ett moderkort för 3000kr. Lutar ut ett Asus P7P55D Deluxe för min del. Eller ett ännu billigare...

Håller med där

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

2900kr OJ
Socket 1156 blir intressant när moderkorten kostar under 1500kr. Inte annars.

Permalänk
Proffsmoddare

om man ska spendera 3k på ett moderkort är det inte mer värt att gå på en i7 bräda istället då?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
om man ska spendera 3k på ett moderkort är det inte mer värt att gå på en i7 bräda istället då?

Antagligen

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Löjligt mycket ni gnäller, ett bra moderkort kan du ha i 10 år för fan. Minst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemongen
Löjligt mycket ni gnäller, ett bra moderkort kan du ha i 10 år för fan. Minst.

10år sedan det var väll typ P2 233Mhz. Så en sådan dator är inte speciellt användbar idag.

Så att lägga till 2kkr för moderkort för att "ska" hålla i 10år... jo men visst det låter som en god idé.

Tycker verkar som intel försöker mjölka pengar efter som de har ensam rätt på att tillverka styrkretsen till i5 och uppåt (om inte minnet sviktar men man kan hoppas att det gör )

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Det var ju snyggt iaf, och man borde i princip kunna använda det där i extrema miljöer. Typ som vildmarksdator elr nåt

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker även som många andra här, att moderkorten har blivit dyrare.
När jag köpte min Asus a8n-e till AMD:s socket 939 så kostade det ju ca 1000kr och det var bland "top of the line" då för amd och Intels "värsta" moderkort låg på ca 2000kr.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Dyrt, men jag gillar färgvalet =D

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att Intel brädorna har blivit dyrare, Intel har ju ingen konkurens på chipseten, finns ju ingen annan tillverkare, ska man köra Intel prolle så får man köra Intel chipset. Så intel slipper ju konkurera på moderkortsnivå utan bara på plattformsnivå.

Det enda som hindrar Intel från att sätta "vilka priser de vill" är ju total kostnaden för processor och bräda i jämförelse med vad AMD har att erbjuda.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knape89
Håller med dig. Har sj ett Commando, köpte mitt för 1800:- tror ja. Och har ju inte några direkta problem med att klocka eller vara sabilt.. De ända som de saknar är sli/crossfire stöd.
Ontopick: riktigt nice men aldelles för dyrt!

Mitt commandokort gick på runt 1700 tror jag,och dom saknar inte crossfirestöd alls,köp ett vettigt 4870X2 kort som jag gjorde så maxar du din första pci expressport istället med integrerat crossfireX på ett kort istället:)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Inaktiv

Kostar det så här mycket kan man lika gärna köpa dual cpu server moderkort

edit: ser mer ut som ett kort som bara tilltalar fjortisgamers