Tolvkärnig processor från AMD under 2010

Permalänk
Melding Plague

Tolvkärnig processor från AMD under 2010

I början av 2010 planerar AMD att släppa den första processorn med tolv kärnor. Det handlar inledningsvis om servermodellen Opteron, men fler kärnor väntas även till konsumentdatorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu.. "En sån här blir det till HTPCn!"

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Kom igen nu.. "En sån här blir det till HTPCn!"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nja kanske till HTPCn i sovrummet men i vardagsrummet känner jag att det behövs något mer kraftfullar då jag kollar mycket 1080p film..

Visa signatur

The man, the concept
AMD 3200+ @ 2500Mhz - Asus A8N32-SLI Deluxe - 2x512mb Crucial\Ballistix - Geforce 6800GS - Hyundai L90D+ 2xRaptor 36GB@Raid0

Permalänk

bra gjort AMD. sen ska det kosta runt 2000 kr vill jag också se!

Permalänk
Medlem

Ojoj ska bli kul att se hur mkt den drar...

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Avstängd

AMD: our 12-core server-chips use as much power current 6-core

http://www.guru3d.com/news/amd-12core-server-chips-use-as-muc...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

"I det andra kvartalet 2009..." har väl redan varit?

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B00gieman
bra gjort AMD. sen ska det kosta runt 2000 kr vill jag också se!

Drömma kan du

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
"I det andra kvartalet 2009..." har väl redan varit?

Ska nog vara andra kvaratalet 2010

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

45nm...12cores...2010...stackars AMD

Vad är Intel på då, 4nm? I alla fall 32nm, som kommer nu till hösten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
45nm...12cores...2010...stackars AMD

Vad är Intel på då, 4nm? I alla fall 32nm, som kommer nu till hösten.

ehm?
http://www.sweclockers.com/nyhet/9774-intel_tror_pa_fortsatt_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
45nm...12cores...2010...stackars AMD

Vad är Intel på då, 4nm? I alla fall 32nm, som kommer nu till hösten.

++

2010 är ju faktiskt bara några månader bort

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B00gieman
bra gjort AMD. sen ska det kosta runt 2000 kr vill jag också se!

Håller med dig där, men tyvärr kan vi nog bara få drömma om såna priser skulle jag tro, det är ju bara ta en titt på nuvarande priser för att få en uppfattning om det.

En 6 kärnig CPU från AMD är vad jag kommer att hålla ögonen öppna efter!
Dessutom, om Intels i9 kostar runt 10 tusen så kan ju AMD säkert ta hälften av det och ändå anses som hyggligt prissatt, men nu vet ju iofs inte jag eller någon annan heller för den delen var priset kommer hamna?

Men jag hoppas och håller tummarna hårt för att AMD ska få ut en någorlunda konkurrenskraftig 6 kärnig till bra pris, detta helst före Intels release, något som kan få Intel att känna sig riktigt hotade.

Det är kanske vad som behövs för att Intel i sin tur ska släppa en i9 för humana pengar, låst multi osv, som jag själv är intresserad av men anser är för dyr!
Skulle upskatta om AMD kunde få en boost snart och få till lite seriös konkurrens, ta en rejäl bit av "Intels" kaka.

Fast och andra sidan skulle jag kunna tänka mig köpa AMD istället om dom visar sig vara någorlunda konkurrenskraftiga, alltså inte endast ur pris/prestanda synpunkt utan verkligen kunna sätta emot någonting i alla fall.

Utifall AMD skulle få till en hygglig utmanare med minst 90% av i9´s prestanda så skulle jag kunna tänka mig hosta upp 5000:- lätt, kanske tom mer, men inte 10000:-

Permalänk
Medlem

En 6-kärnig på nuvarande teknik blir het, det är inte så hett för hemmabruk ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Det blir nog med denna som med Phenom. Phenom var inte gjord för 65nm och presterade bättre på 45nm, denna processor kommer nog att kräva 32nm för att ge vad den kan. Värmen och energiförbrukningen lär ju bli ett problem, därav låga klockfrekvenser.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Men jag hoppas och håller tummarna hårt för att AMD ska få ut en någorlunda konkurrenskraftig 6 kärnig till bra pris, detta helst före Intels release, något som kan få Intel att känna sig riktigt hotade.

Jag köper alltid Intels processorer, men jag håller med och hoppas att AMD kan hota Intel med denna nya processor, för att det är väldigt viktigt med konkurrens, det gynnar oss kunder med lägre priser.

Så just nu hejar jag på AMD trots att jag föredrar Intel

Permalänk
Avstängd

Men.. Dubbla sexkärniga kretsar. Då är den ju inte "äkta".

Notera sarkasmen.

Permalänk
Medlem

Äntligen så skall jag uppgradera min nuvarande Dual Opteron 256 :orna
Varför tänker man på energiförbrukningen när folk bygger monster datorer, Vakan AMD bygg 24 kärnit som drar 1000Watt så skall jag köpa den endå !!

Tror många skulle köpa det, många drar ner på något annat i sitt hem endå xD !

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Det blir nog med denna som med Phenom. Phenom var inte gjord för 65nm och presterade bättre på 45nm, denna processor kommer nog att kräva 32nm för att ge vad den kan. Värmen och energiförbrukningen lär ju bli ett problem, därav låga klockfrekvenser.

Ehm... du kanske skulle läsa lite i tråden innan du skriver. Se Kaleid's inlägg. Den drar lika mycket som den 6-kärniga varianten (Istanbul). Dock lägre klockfrekvens.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD piskar INTEL

Permalänk
Medlem

2 små fel vad jag kan se,
Det ska vara Sao Paulo i första stycket under bilden och Nehalem-XE inte EX i sista stycket

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
En 6-kärnig på nuvarande teknik blir het, det är inte så hett för hemmabruk ...

Jo förvisso, iofs så kör jag på ett bättre vattensystem men håller nog ändå med om att tekniken behöver gå ner till 32nm innan den blir helt intressant för oss svensons!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Jag köper alltid Intels processorer, men jag håller med och hoppas att AMD kan hota Intel med denna nya processor, för att det är väldigt viktigt med konkurrens, det gynnar oss kunder med lägre priser.

Så just nu hejar jag på AMD trots att jag föredrar Intel

Japp, vi sitter i en liknande situation uppenbarligen.

Jag köper också Intelproppar, men för konkurrensens skull hoppas jag att AMD rycker upp sig, och det ännu mer än vad dom gjort hittills.

Jag vet ärligt talat inte om det är AMD som jobbar sakta pga för tajt budget eller om Intel bara är så ubermänskliga, det börjar gå fort i utvecklingen nu och AMD måste se till att inte tappa för mycket mark då det är A och O för oss konsumenter.

Jag tror ärligt talat inte på "tröstköp" el "stödköp" av AMD produkter, men ifall dom får fram en cpu med fler än 4 kärnor som är i närheten av Intel i9 prestanda för halva summan pengar, ja då är jag nog intresserad!

PS: Ifall någon nu måste undra vad vill ha en cpu med 6 el fler kärnor till...
....don´t!! Har mina skäl, men nästan lika mycket tycker jag det är spännande med ny HW.
Sorry, men skriver detta i förväg nu så att "6 core/multicore bashare" inte behöver göra sig besväret att fråga denna gång.

Permalänk
Medlem

Utvecklingen går verkligen snabbt fram. Mängden processorkärnor kommer säkert öka exponentiellt med den här takten i framtiden. Kommer ihåg när jag var 15 bast och den snabbaste datorn jag kände till var min kompis Eriks som var ett dåtida monster: "Pentium på 90MHZ, 8mb ram och intergrerat grafikkort", de ni!

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Undrar: Är det rätt att säga AMD processorer? Nu skulle man väl kunna säga att det är processorer med en klisterlapp från AMD.

OT: Utvecklingen går framåt! Hoppas det kickar lite intel röv så fintel lättar sina priser.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
En 6-kärnig på nuvarande teknik blir het, det är inte så hett för hemmabruk ...

Inte för att vara sån men läs nedan och sedan så står det i artikeln att den är för servrar. Btw så handlar det dessutom om en 12-core, 6-core har AMD haft länge nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
AMD: our 12-core server-chips use as much power current 6-core

http://www.guru3d.com/news/amd-12core-server-chips-use-as-muc...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Utvecklingen går verkligen snabbt fram. Mängden processorkärnor kommer säkert öka exponentiellt med den här takten i framtiden. Kommer ihåg när jag var 15 bast och den snabbaste datorn jag kände till var min kompis Eriks som var ett dåtida monster: "Pentium på 90MHZ, 8GB ram och intergrerat grafikkort", de ni!

Antar att du menar 8MB?

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Undrar: Är det rätt att säga AMD processorer? Nu skulle man väl kunna säga att det är processorer med en klisterlapp från AMD.

OT: Utvecklingen går framåt! Hoppas det kickar lite intel röv så fintel lättar sina priser.

ja då kan man väl säga att det är grafikkort med klisterlappar från Nvidia och ATI?

Permalänk
Entusiast

Undrar, vad för kapsling och sockel kommer dessa mångkärniga processorer att använda? Dem lär väl bli ganska "stora"

EDIT: Lite googlande gav svaret på den frågan:
Wikipedia: Socket G34

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Antar att du menar 8MB?

Ja, hehe

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |