Permalänk

Kostnader kring marknadsföring?

Hej alla pigga & glada!

Det är så att min fråga kretsar kring vad vissa tjänster kostar ifall man anställer en webbyrå eller tryckfirma för att utföra dessa uppdrag här nedan:

En erfaren person med arbetserfarenhet inom tryck och webb kan förmodligen lista ut vad ungefär hela paketet kan landa på. Marginalen kvittar, men bara ett "hum" vad det kan kosta att få dessa uppdrag utförda. Obs, företag skall själva ta reda på eller fråga om information för att sätta ihop detta.

1. 3 st livmedelsförpackningar 17x25cm (obs! enbart designen som görs efter en mall)

2. Hemsida med 4 undersidor (det ska vara komplett paket och uppladdat på en domänplats)

3. En startsida (samma regler som för hemsidan)

4. Designa en layout för en 50x70 Affisch (marknadsföring av produkten)

5. Fotografera eventuella nödvändiga bilder

6. 2 st roll-up designs

7. visitkorts designs

Vad kan detta uppskattningsvis kosta ett företag att få gjort av en firma?

Permalänk

Det e nog enklast att bara höra av dig till nån firma och fråga. Hör med Vektorgrafik t.ex. De pysslar ju med allt du e ute efter tror jag...

http://www.vektorgrafik.se

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk

Tack, ska höra med dom eftersom jag inte verkar kunna få något svar att utgå ifrån.

Permalänk

Fick ett svar ifrån Vektorgrafik, men tyckte inte det var så mycket pengar trots all detta arbete, måste nog underskatta deras "minsta budget".

Såhär formulerade dom det:

Hej!

Det är jättesvårt att säga ett pris bara sådär. Det beror på hur mycket arbete som krävs och det kan ju variera stort.

Du bör hur som helst ha en budget på minst 30 000 SEK för att få allt detta och förmodligen mer.

------------------

Min fråga är då, hur mycket mer? Vad ska man räkna med!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gary
Fick ett svar ifrån Vektorgrafik, men tyckte inte det var så mycket pengar trots all detta arbete, måste nog underskatta deras "minsta budget".

Såhär formulerade dom det:

Hej!

Det är jättesvårt att säga ett pris bara sådär. Det beror på hur mycket arbete som krävs och det kan ju variera stort.

Du bör hur som helst ha en budget på minst 30 000 SEK för att få allt detta och förmodligen mer.

------------------

Min fråga är då, hur mycket mer? Vad ska man räkna med!?

Det där är väl "ett "hum" vad det kan kosta"? Om du inte kan komma med en mer detaljerad spec går det inte att komma med en bättre uppskattning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det där är väl "ett "hum" vad det kan kosta"? Om du inte kan komma med en mer detaljerad spec går det inte att komma med en bättre uppskattning.

Absolut, jo precis.

Tack jag tror att jag har fått det svar jag behöver och därmed frågan besvarad.

Permalänk
Medlem

Hör av dig till en medieskola/universitet och kolla om det finns intresse att de studerande övar på ditt projekt, då kommer du billigare undan och främjar deras utbildning. Win-win.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Uppriktigt sagt är jag osäker på om det räcker med 30k för det där, bara hemsidan lär ju gå lös på minst 10-15k om det ska vara någorlunda hyfsat. Och sen marknadsförarna är inte billiga, var på ett möte idag och dom hade tagit 16k bara för att göra ett underlag, sen implementeringen av deras förslag skulle gå på runt 60k till, och det var bara deras del av arbetet.

Edit: Räkna med 500kr i timmen MINIMUM för arbetet, tänk på att det är ändå billigare än det du får betala för en klippning (Per timme alltså.), samt mindre än vad du får betala på en bilverkstad i timmen. Så om några sitter sammanlagt 5 arbetsdagar, 8 timmar per dag, det är 20k om man räknar på 500kr timmen. Nu kanske just webbsidan kanske bara tar 2-3 dagar om det inte ska vara något märkvärdigt, behöver det göras specialgrejor rinner det snabbt iväg.

Permalänk
Medlem

Det finns massa duktiga studerande människor som kan göra design och hemsidor och sånt och är riktigt bra. Då behöver det inte alls kosta lika mycket, såna personer är dock lite svåra att hitta, eftersom de inte blivit upptäckta ännu (och om de blir det så blir de plötsligt erkända och mycket dyrare).

Självklart ska och behöver det inte bli sämre bara för ngn som inte har jobbar heltid med det gör det.

Ett problem är dock att sådana personer inte alltid har F-skattsedel, fast jag är ingen företagare och har ingen aning om vad som krävs.

Här är en sida också http://99designs.com/ , en sån sida där jag tror många av de nämnda studenterna kanske finns. Jag tror nämligen inte erkända designers eller folk på designbyråer gör bidrag där. Tyvärr känner jag inte till ngn svensk motsvarighet, men även om man kollar på tävlingar med nedåt $200 i pris så är det seriösa bidrag som ser mycket bra ut.

Permalänk

Det är sorgligt att den största andelen av företagsägare underskattar vilket arbete som ligger bakom dessa typ av jobb.

Skulle nämligen på ett möte idag med en webbyrå och satt och väntade på att konsulten skulle "close the deal" med sin kund. Uppenbarligen verkade det väldigt svårt för konsulten eftersom kunden vägra betala mer än 2000 kr för en komplett hemsida och en hel del annat verkar det som.
Man kunde höra hur illa konversationen var ända ut till receptionen!

Kan även nämna att det var en äldre man med ypperligt svag svenska.
Det blev lite pinsamt och ovanligt tyst helt plötsligt utanför kontoren.

Så därför anser jag att många företagsägare underskattar dessa arbeten.

Jag fick dock mitt arbete värderat hos dem och lite hjälp påvägen av konsulten, därefter lämnade jag all färdig material till företaget och tog skampriset på 9000 kr för all arbete.

Permalänk

Det är sorgligt att den största andelen av företagsägare underskattar vilket arbete som ligger bakom dessa typ av jobb.

Skulle nämligen på ett möte idag med en webbyrå och satt och väntade på att konsulten skulle "close the deal" med sin kund. Uppenbarligen verkade det väldigt svårt för konsulten eftersom kunden vägra betala mer än 2000 kr för en komplett hemsida och en hel del annat verkar det som.
Man kunde höra hur illa konversationen var ända ut till receptionen!

Kan även nämna att det var en äldre man med ypperligt svag svenska.
Det blev lite pinsamt och ovanligt tyst helt plötsligt utanför kontoren.

Så därför anser jag att många företagsägare underskattar dessa arbeten.

Jag fick dock mitt arbete värderat till 58 0000 kr hos dem och lite hjälp påvägen av grafikerna och programmerarna, därefter lämnade jag all färdig material till företaget och tog skamkompensationen på 9000 kr för all arbete.