Warcraft 3 fyller ut ram tills krash

Permalänk
Medlem

Warcraft 3 fyller ut ram tills krash

Rubriken säger det mesta.
När jag startar WC3 så ligger det på ca 220mb, det värsta jag sett innan det krashar är 1,2gb. Då har jag spelat kanske 2 timmar och det har under den tiden "växt". Slår aldrig fel, resten av systemet mår bra både före och efter krashen av WC3. Spelet startar felfritt direkt efter, förutom att det gör om allt det vill säga.

Datorn är: Athlon 7750, 2gb ram, Radeon 4650.
Jag kör WC3 patch 1.24 via Wine 1.1.27 på Arch x86_64 med kernel 2.6.30-ARCH.
Spelar det på sin egen xsession. Har det i virtuellt skrivbord, som är samma storlek som spelet kör i. 1680x1050. Körde först "riktigt" fullscreen, men då tyckte jag det fyllde ramet snabbare, samt att filmerna inte funkar då, och då krashade det ibland pga av det istället.

Kan inte komma på vad mer jag borde kika på, har sökt omkring utan några framgångar.

Spelet i övrigt fungerar alldeles ypperligt, något jag är högst förtjust över. Så förtjust att jag ibland i spänningen glömmer att spara på att par banor, och då suger det ganska hårt när allt dör, så att säga. Spelar kampanjen från början

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

har du swap?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
har du swap?

Jo just det, 494mb. fyller det också

Permalänk
Medlem

Att ha 494 MB är väldigt lite swap för det första. Skulle rekommendera dig att åtminsonde ha det dubbla du har i RAM.

Verkar som du råkar ut för någon minnesläcka i Wine. Det lättaste sättet om du inte är allt förinsatt är nog att testa andra versioner av Wine.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Avstängd

Precis. Det låter som en bugg i Wine. Testa en tidigare version. Kolla upp en version som folk vet funkar med WC3, och kör den versionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Att ha 494 MB är väldigt lite swap för det första. Skulle rekommendera dig att åtminsonde ha det dubbla du har i RAM.

Verkar som du råkar ut för någon minnesläcka i Wine. Det lättaste sättet om du inte är allt förinsatt är nog att testa andra versioner av Wine.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Precis. Det låter som en bugg i Wine. Testa en tidigare version. Kolla upp en version som folk vet funkar med WC3, och kör den versionen.

Alright, får bli att pröva en annan version. Ska se först om det blir likadant med Diablo 2.

Tack för svaren!

Permalänk

Ändra swap till automatiskt så sköter windows hanteringen.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Entusiast

Varför lirar du igenom Wine när det finns en Mac klient för både WarCraft 3 och Diablo 2?

Regga dina cd keys på eu.battle.net och ladda hem Mac klienten därifrån.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att WC3 växer lite undertiden du spelar med. Beror på vilken bana man lirar. Dels så ska replay data osv sparas i minnet, sen orsakar dåligt kodade maps minnesläckor i wc3.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Varför lirar du igenom Wine när det finns en Mac klient för både WarCraft 3 och Diablo 2?

Regga dina cd keys på eu.battle.net och ladda hem Mac klienten därifrån.

Pratar du med OP, som kör archlinux? Macklienten lär väl inte fungera?

EDIT: Får samma fel med senaste developmentversionen av wine. Längtar till Wine 1.2, med tanke på att allt annat i spelet fungerar så mycket bättre med senare versioner.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Pratar du med OP, som kör archlinux? Macklienten lär väl inte fungera?

EDIT: Får samma fel med senaste developmentversionen av wine. Längtar till Wine 1.2, med tanke på att allt annat i spelet fungerar så mycket bättre med senare versioner.

Jag som tänkte fel, av någon anledning så associerar jag Wine med Mac.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Att ha 494 MB är väldigt lite swap för det första. Skulle rekommendera dig att åtminsonde ha det dubbla du har i RAM.

Varför ha swap överhuvudtaget när RAM minne är så billigt??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Värt att notera är att WC3 växer lite undertiden du spelar med. Beror på vilken bana man lirar. Dels så ska replay data osv sparas i minnet, sen orsakar dåligt kodade maps minnesläckor i wc3.

Körde kampanjen, för mig löste det sig själv med att det krashade precis när jag sparade, så allt försvann och det ledde i sin tur till svordomar och ett djupt hat. Nu spelar jag Diablo 2 och det funkar perfekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Ändra swap till automatiskt så sköter windows hanteringen.

Svär inte.

Ang. Swap så är det bra att ha lite för regniga dagar. För det andra så känner jag att det inte behövs mer då jag vanligtvis ligger på ~60% av ramet när det är som mest. Mindre när spelen är igång. Sen kan jag skylla ifrån mig och säga det att jag lät arch installen föreslå storleken och det gick jag med på helt utan eftertanke

Bugar och bockar för visat intresse, i det ena och det andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Varför ha swap överhuvudtaget när RAM minne är så billigt??

Enkel förklaring: Swap behövs när ram-"minnet" tar slut. Om du vill överdimensionera så varsågod. Om du har flertal program som käkar minne och sedan startar yttligare ett program som behöver exempelvis 50% av minnet då kan program som inte är "aktiva" swapas ut. Om minnet tar slut och det inte går att swapa så segfaultar processen som försöker allokera minne.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
sen orsakar dåligt kodade maps minnesläckor i wc3.

Nu kom jag att tänka på min och min kompis bana. Den var rätt så jobbig att spela... En Hero Siege var det. Den heter Hero Siege Qr. Har jag för mig.

Men varför spela med alla dessa andra program, bara kör det direkt utan massa emuleringsprogram osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Nu kom jag att tänka på min och min kompis bana. Den var rätt så jobbig att spela... En Hero Siege var det. Den heter Hero Siege Qr. Har jag för mig.

Men varför spela med alla dessa andra program, bara kör det direkt utan massa emuleringsprogram osv.

Hade du läst TS första post kanske du skulle veta varför han kör med Wine, som inte är en emulator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Enkel förklaring: Swap behövs när ram-"minnet" tar slut. Om du vill överdimensionera så varsågod. Om du har flertal program som käkar minne och sedan startar yttligare ett program som behöver exempelvis 50% av minnet då kan program som inte är "aktiva" swapas ut. Om minnet tar slut och det inte går att swapa så segfaultar processen som försöker allokera minne.

Dummaste jag hört.. bättre köpa mer minne då..

Permalänk
Avstängd

På min gamla dator med swap fil på och 2 gig ram så tog WC3 mer och mer ram och gick slöare och slöare... Dock krashade det inte för det blev aldrig för stort.. (win xp)

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Dummaste jag hört.. bättre köpa mer minne då..

Min gode herre kanske inte lider av ekonomiska begränsningar som oss andra, men jag kan upplysa om att det är inte bara är att köpa mer. Till att börja med finns det inte plats för fler ramstickor och jag har inte några frestelser att köpa nya och bara lägga de gammla på en hylla. För som tidigare nämnt finns det inte pengar attt spendera på sådan lyxkonsumtion. Småpengar för dig, mat en vecka för mig. Sedan finns det inte underlag för denna konsumtion du föreslår ur teknisk syn heller, eftersom det fungerar ypperligt med "bara" 2gb ram med tillörande swap. Utom i scenariot som tråden ursprungligen försökte behandla. Isen lade fram en enkel och tydlig förklaring som de flesta borde förstå. Hellre att man brukar allt (eller så mycket som möjligt) ram datorn har ett erbjuda till det program som är aktivt. Eller som i mitt fall har jag något längre tid att uppmärksamma en minnesläcka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
På min gamla dator med swap fil på och 2 gig ram så tog WC3 mer och mer ram och gick slöare och slöare... Dock krashade det inte för det blev aldrig för stort.. (win xp)

Låter inte rätt det heller, brukade spela wc3 på en p4 northwood (good stuff) med 512mb ram. På en XP maskin när det var rätt nytt, har inge minne av att det gick segare när man spelat länge. Kanske är nå med senare patchar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KvarX

Låter inte rätt det heller, brukade spela wc3 på en p4 northwood (good stuff) med 512mb ram. På en XP maskin när det var rätt nytt, har inge minne av att det gick segare när man spelat länge. Kanske är nå med senare patchar?

Dom har ju släppt någon ny patch som är helt värdelös enligt min kompis.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Dom har ju släppt någon ny patch som är helt värdelös enligt min kompis.

De senaste patcherna för starcraft, wc3 och diablo2 gör så man slipper ha cd i (och säkert nåt mer ), bara wc3 som har fnatt dock. hoppas det kommer nån fix.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Att ha 494 MB är väldigt lite swap för det första. Skulle rekommendera dig att åtminsonde ha det dubbla du har i RAM.

Verkar som du råkar ut för någon minnesläcka i Wine. Det lättaste sättet om du inte är allt förinsatt är nog att testa andra versioner av Wine.

Konstigt, eftersom många inte ens har swap när de har över 2-3GB RAM..

Permalänk
Medlem

Sedan jag ökade min swap till en oresonabel mängd (hade en 60gb partition på stationära över, samt en på 30gb på laptopen) har wc3 inte krashat en enda gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Sedan jag ökade min swap till en oresonabel mängd (hade en 60gb partition på stationära över, samt en på 30gb på laptopen) har wc3 inte krashat en enda gång.

Tja, för att det inte hinner fylla upp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Tja, för att det inte hinner fylla upp?

Troligtvis. Lätt värt det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Troligtvis. Lätt värt det.

Du funderar inte på en vettig lösning istället för att ta upp 30GB swap i onödan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Du funderar inte på en vettig lösning istället för att ta upp 30GB swap i onödan?

60 gb. Nu är det ändå 60 gb av 2,4 tb vilket ändå inte är så mycket. Har ändå ingen nytta av den partitionen just nu så varför inte?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Ändra swap till automatiskt så sköter windows hanteringen.

Någonting säger mig att du snackar Windows medans du har råkat hamna bland Linux nördarna. xD
Välkommen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Konstigt, eftersom många inte ens har swap när de har över 2-3GB RAM..

De kan omöjligt ha gaming eller tung videobehandling planerat när de installerade isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Dummaste jag hört.. bättre köpa mer minne då..

Vad förstår du inte?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tukotih

De kan omöjligt ha gaming eller tung videobehandling planerat när de installerade isf.

Swap behövs BARA om dina apps kräver mer RAM än du har fysisk tillgång till