OCZ lanserar lågt prissatt SSD med SLC-kretsar

Permalänk
Melding Plague

OCZ lanserar lågt prissatt SSD med SLC-kretsar

På konsumentmarknaden dominerar MLC-kretsar, mycket tack vare det låga priset per gigabyte. OCZ lockar med en ny modell som bygger på den snabbare SLC-tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu börjar det hända något på SSD fronten!

Efter lite priskrig kanske man äntligen har råd.

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt spännande att se hur den presterar i förhållande till MLC-diskarna som fins ute nu.
Är det här det första intåget av SLC för vanliga dödliga? Börjar det nu?

Permalänk
Medlem

weee. Väntat länge på SLC diskarna. Intel's var så extremt dyra.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Går sådana här att använda precis som en vanlig mekanisk hårddisk utan att oroa sig för att den inte håller lika länge eller dyl.?

Permalänk
Medlem

60 gig för 3500 är väl knappast billigt. Hur står denna sig mot en G2 80gb för tusenlappen mindre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
60 gig för 3500 är väl knappast billigt. Hur står denna sig mot en G2 80gb för tusenlappen mindre?

Det är en SLC-disk, flashminnet tål 10ggr fler skrivningar och är i grunden mkt snabbare på skrivningar (men smarta controllers på MLC-diskar löser detta i hög grad iofs).
Den ska snarare jämföras med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=388778

Permalänk
Medlem

Problemet är att denna ssd har samma kontroller som "alla" andra bra diskar, barefoot ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Problemet är att denna ssd har samma kontroller som "alla" andra bra diskar, barefoot ...

Det stämmer säkert att det är en barefoot (Indilinx iaf), men en gissning är att denna disk trots detta har mkt bättre prestanda för små filer än MLC-baserade barefoot SSD'er och mkt väl kan utklassa G2 på denna punkt eftersom den fysiska skrivningen till flash går mkt snabbare med SLC än MLC. Men det får ju tester utvisa om min gissning stämmer.
Men huvudskälet till att köpa SLC är ju ändå livslängden, stor fördel i t ex en server.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Går sådana här att använda precis som en vanlig mekanisk hårddisk utan att oroa sig för att den inte håller lika länge eller dyl.?

då det inte finns några rörliga delar så gissar jag på att dom håller mycket längre än mekaniska.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Jag är också rädd för kontrollern på denna disk. OZC har problem med små skrivningar på alla sina andra diskar, och det är inget som är bundet till MLC om man tittar på Intels diskar. Nej vi får helt enkelt vänta och se vart den ligger prestandamässigt genom tester.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd

Fy fasen vilka hemska priser de är fortfarande... det är "knappt" värt att skaffa sig en sån här ens till en bärbar ännu. :/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

58:-/gig....

Inte direkt billigt när de mekaniska kan införskaffas till 0,75:-/gig

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk

Billigt kan man juh inte hålla med om...3550kr för 60 gb :/

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

SSD är bara för riktigt prestandanördar i dagsläget. Märker man verkligen nån större skillnad mot en vanlig HDD? Känns för mig som ett fullständigt onödigt köp i dagsläget, mest pga priset. Kommer dröja flera år innan vi kommer kunna se humana priser på SSD. Nån som kan gissa på när vi kommer se 1TB SSD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Jag är också rädd för kontrollern på denna disk. OZC har problem med små skrivningar på alla sina andra diskar, och det är inget som är bundet till MLC om man tittar på Intels diskar. Nej vi får helt enkelt vänta och se vart den ligger prestandamässigt genom tester.

barefoot har väl inga problem med små filer? typ 100ggr snababre än hårddisk, visst är Intel ett par ggr snabbare snabbare, men de är ju istället långsammare på sekventiell skrivning. Lite av en trade-off, man får välja vad man tycker är viktigast.
En Indilinx barefoot är en ARM-baserad mjukvarustyrd microprocessor, jag har svårt att se att den inte kan utnyttja att SLC-minnen är ca 3-4 ggr snabbare på blockradering & skrivning. Datamängden vid små skrivningar är ändå mkt mindre än vad kontrollern hanterar vid sekventiell skrivning.
Men som sagt, ska bli intressant att se tester.

Permalänk
Medlem

Ta in denna och lägg in i SSD-testet. Vill se skillnaden mellan slc och mlc!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

allt är relativt......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimbow1234
Billigt kan man juh inte hålla med om...3550kr för 60 gb :/

Jämför med Intels X25-E 64GB... Allt är ju relativt till tillverkningskostnad, konkurrens osv.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luddtuss
58:-/gig....

Inte direkt billigt när de mekaniska kan införskaffas till 0,75:-/gig

Tänk om man hade läst detta inlägget 1995-1996 när engigsdisken precis lanserats. En disk för samma pris som ett tuggummi...?

Allt är relativt. Och med tanke på snabbheten i denna SSD:n tycker jag i alla fall att priset ligger på en bra nivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozo84
SSD är bara för riktigt prestandanördar i dagsläget. Märker man verkligen nån större skillnad mot en vanlig HDD? Känns för mig som ett fullständigt onödigt köp i dagsläget, mest pga priset. Kommer dröja flera år innan vi kommer kunna se humana priser på SSD. Nån som kan gissa på när vi kommer se 1TB SSD?

SSD är inte menat att ha som en lagringsdisk. Kör du program och OS på den är det mycket stor skillnad.

Hittade den här i en annan tråd!

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Ta in denna och lägg in i SSD-testet. Vill se skillnaden mellan slc och mlc!

Håller med

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozo84
SSD är bara för riktigt prestandanördar i dagsläget. Märker man verkligen nån större skillnad mot en vanlig HDD? Känns för mig som ett fullständigt onödigt köp i dagsläget, mest pga priset. Kommer dröja flera år innan vi kommer kunna se humana priser på SSD. Nån som kan gissa på när vi kommer se 1TB SSD?

Svårt att säga om det mest är en upplevd prestandaboost. Även faktista laddningstider är lägre. Vad som är säkert är ialla fall att det är ett I-lands "problem".

Kör Win7 64bit, RC.
Laddnings tid, 20sec
Ms Word 2007, laddningstid 7 sec.

Även i spel känns min ssd snabbare.

Disk. Intel 80Gb, G2.

Kan säga att inköpet av min SSD är den hårdvaruuppgradering som absolut gett den högsta märkbara prestanda lyftet.

Går så långt till att säga att en SSD är optimal som os disk, men ÄVEN för program och spel. Dock inte till lagring. Vad jag skulle vilja ha är:

Disk 1, 80 - 120Gb SSD. OS
Disk 2, 320-500Gb SSD. Spel och program som används ofta.
Disk 3, 1Tb - 2Tb HDD, Lagring.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Kör Win7 64bit, RC.
Laddnings tid, 20sec
Ms Word 2007, laddningstid 7 sec.

Disk. Intel 80Gb, G2.
Kan säga att inköpet av min SSD är den hårdvaruuppgradering som absolut gett den högsta märkbara prestanda lyftet.

Jag har en PC från stenåldern (dvs 3-4 år gammal) med Windows 7 och en gammal Samsung SATA HDD på 250GB. Mina siffror är betydligt snabbare, men då använder jag sleep mode och superfetch. Min PC startar på 10s. Det tar dock lite längre tid att stänga av, men det är ingen som bekymrar mig för då har jag redan lämnat datorn. Superfetch ser till att de program jag använder mest startar snabbt.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite fler SLC diskar... Kan de bara gå ner några hundralappar till så är tid för inköp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Jag har en PC från stenåldern (dvs 3-4 år gammal) med Windows 7 och en gammal Samsung SATA HDD på 250GB. Mina siffror är betydligt snabbare, men då använder jag sleep mode och superfetch. Min PC startar på 10s. Det tar dock lite längre tid att stänga av, men det är ingen som bekymrar mig för då har jag redan lämnat datorn. Superfetch ser till att de program jag använder mest startar snabbt.

Nu tror jag knappast att någon menar sleep mode när man pratar start,då kan jag säga att min dator startar från sleepmode på 2 sekunder:))Faktisk boot är en annan sak.
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Jag har en PC från stenåldern (dvs 3-4 år gammal) med Windows 7 och en gammal Samsung SATA HDD på 250GB. Mina siffror är betydligt snabbare, men då använder jag sleep mode och superfetch. Min PC startar på 10s. Det tar dock lite längre tid att stänga av, men det är ingen som bekymrar mig för då har jag redan lämnat datorn. Superfetch ser till att de program jag använder mest startar snabbt.

Jag pratade inte om något sleep mode. Jag pratar om att det tar 20sec från att jag trycker på power on knappen tills att jag kan surfa runt på nätet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Japp, jag borde varit klarare på det angående sleep mode. Men grejen är den att man gör det bästa av situationen om man har en gammal dator och HDD. Med tanke på det är 10s väldigt bra, i alla fall för min del. Ny installation av Windows 7 hjälpte förstås en del. Med tanke på att mitt BIOS tar ungefär halva tiden så skulle det bli mycket bättre med en modernare PC.

Mitt Office Word 2007 startar i alla fall snabbare efter kallstart än 7s, ungefär 5s tills jag kan skriva. Kör du något antivirus möjligen? Word borde starta snabbare tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tar 6 sec för mig att starta word 2007 i win XP på en raptor, typ en sekund om jag stänger och startar det igen.. Det är bara första gången det tar lite längre tid.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Japp, jag borde varit klarare på det angående sleep mode. Men grejen är den att man gör det bästa av situationen om man har en gammal dator och HDD. Med tanke på det är 10s väldigt bra, i alla fall för min del. Ny installation av Windows 7 hjälpte förstås en del. Med tanke på att mitt BIOS tar ungefär halva tiden så skulle det bli mycket bättre med en modernare PC.

Mitt Office Word 2007 startar i alla fall snabbare efter kallstart än 7s, ungefär 5s tills jag kan skriva. Kör du något antivirus möjligen? Word borde starta snabbare tycker jag.

Ja, kör NOD32.

På tal om win7. Någon mer som har problem med adobe reader i win7. Har totalt fuckat up windows.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w