Anställda vill kolla i väskan?

Permalänk
Medlem

Anställda vill kolla i väskan?

Hej!

Hur är det egentligen med affärer och väskor i Sverige? Kan personal kräva att man öppnar sin väska? Om inte, får de hålla kvar en till t.ex. en väktare kommer och får de i så fall titta? Gör det någon skillnad om "larmet" vid dörren har gått?

Anledningen till att jag frågar är självklart inte att jag snattar saker utan att jag tycker det är extremt irriterande när folk jag inte känner vill rota i min väska där jag har allt från viktiga papper till laptop.

Om jag bara visste mina rättigheter hade jag bara gått förbi och sagt nej om någon frågade men det känns inte värt bråket om man inte vet vad som gäller.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Re: Anställda vill kolla i väskan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Hej!

Hur är det egentligen med affärer och väskor i Sverige? Kan personal kräva att man öppnar sin väska? Om inte, får de hålla kvar en till t.ex. en väktare kommer och får de i så fall titta? Gör det någon skillnad om "larmet" vid dörren har gått?

Anledningen till att jag frågar är självklart inte att jag snattar saker utan att jag tycker det är extremt irriterande när folk jag inte känner vill rota i min väska där jag har allt från viktiga papper till laptop.

Om jag bara visste mina rättigheter hade jag bara gått förbi och sagt nej om någon frågade men det känns inte värt bråket om man inte vet vad som gäller.

Du behöver inte visa din väska. Det spelar ingen roll om det finns en skylt där det står att du inte får ta med dig väskor in i butiken. De får definitvt inte hålla kvar dig tills väktare kommer, det är olaga frihetsberövande. Du behöver inte heller visa väskan för väktaren.

Larmet vid dörren är bara en indikation. Det är inget som är något som helst bevis på att något är stulen. Så det spelar ingen roll heller.

Det personalen kan göra är att neka dig att köpa något i butiken.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Du har ingen skyldighet att visa din väska, men då kan dem neka att sälja något till dig. Håller dem kvar dig gör dem sig skyldiga till brott. (olaga frihetsberövande) Samma sak gäller väktare, enda egentliga skillnaderna väktare/privatperson är att väktaren har rätt att bära batong. I princip. Dem måste gripa på bar gärning eller flyende fot.

EDIT: Pucktvåa

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Du har ingen skyldighet att visa din väska, men då kan dem neka att sälja något till dig. Håller dem kvar dig gör dem sig skyldiga till brott. (olaga frihetsberövande) Samma sak gäller väktare, enda egentliga skillnaderna väktare/privatperson är att väktaren har rätt att bära batong. I princip. Dem måste gripa på bar gärning eller flyende fot.

EDIT: Pucktvåa

Väktare har bara rätt att bära batong eller handfängsel om de har utbildning för dessa samt att hans arbetsgivare anser det vara utrustning för hans bevakningsuppgift. Den större skillnaden är att väktaren har ett skydd via tjänstemannalagen för hot och våld mot hans eller hennes person samt hans eller hennes egendom i hans yrkesutövning. Dvs inte på vägen hem om det inte kan relateras till hans yrke förstås.

En butikskontrollant civil eller uniformerad har sällan batong i sin utrustning. (civil= aldrig)

Detta innebär inte att väktaren är tjänsteman utan väktaren har enbart förstärkt rättskydd.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Väktare har bara rätt att bära batong eller handfängsel om de har utbildning för dessa. Den större skillnaden är att väktaren har ett skydd via tjänstemannalagen för hot och våld mot hans eller hennes person samt hans eller hennes egendom i hans yrkesutövning. Dvs inte på vägen hem om det inte kan relateras till hans yrke förstås.

Detta innebär inte att väktaren är tjänsteman utan väktaren har enbart förstärkt rättskydd.

Ja givetvis med rätt och avklarad utbildning.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Men om dom har sett dig stoppa in nåt i väskan då har dom rätt, men bara sådär för skojs skull har dom inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Men om dom har sett dig stoppa in nåt i väskan då har dom rätt, men bara sådär för skojs skull har dom inte.

Efter att personen är gripen. Men även då ska det vara helt säkert på att stöldgodset är där man får inte leta efter mer saker då. En skyddsvisitation t.ex. inbegriper inte att man ska kolla i väskan efter vapen eller liknande utan då ska man bara plocka bort väskan helt enkelt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

de får fråga "har du lust att stanna kvar" men säger de "du ska stanna kvar" gör de fel

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Så man behöver inte stanna kvar när en väktare uppmanar en till det? Man kan gå vidare och behöver bara stanna när polis säger åt en?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så man behöver inte stanna kvar när en väktare uppmanar en till det? Man kan gå vidare och behöver bara stanna när polis säger åt en?

Har väktaren gjort en envarsgripande så får du snällt stanna kvar, annars inte. Envarsgripandet ska förstås vara gjort på korrekta grunder annars är det väktaren som ska åka dit. Korrekta grunder är på bar gärning eller flyende fot och brottet ska ha fängelse i straffskalan. Polis skall tillkallas skyndsamt/den gripne skall skyndsamt överlämnas till polisman.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztenlund
Har väktaren gjort en envarsgripande så får du snällt stanna kvar, annars inte. Envarsgripandet ska förstås vara gjort på korrekta grunder annars är det väktaren som ska åka dit. Korrekta grunder är på bar gärning eller flyende fot och brottet ska ha fängelse i straffskalan. Polis skall tillkallas skyndsamt/den gripne skall skyndsamt överlämnas till polisman.

Men jag tänkte mer ifall man inte begått ett brott men nån väktare vill mäta penis och visa vem som bestämmer.

Ponera att jag går i en affär, ryggsäcken på och puttar på en kundvagn. Betalar för varorna i vagnen och vid dörren ber en väktare mig stanna kvar och visa ryggsäcken, bara för att jag har en ryggsäck.

Då kan jag kort och gott ge honom Flip The Bird och fortsätta gå utan att denne kan göra något och skulle denna göra något, tex slita tag i mig eller hindra mig från att gå ur butiken så är det något jag kan anmäla denne för?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men jag tänkte mer ifall man inte begått ett brott men nån väktare vill mäta penis och visa vem som bestämmer.

Ponera att jag går i en affär, ryggsäcken på och puttar på en kundvagn. Betalar för varorna i vagnen och vid dörren ber en väktare mig stanna kvar och visa ryggsäcken, bara för att jag har en ryggsäck.

Då kan jag kort och gott ge honom Flip The Bird och fortsätta gå utan att denne kan göra något och skulle denna göra något, tex slita tag i mig eller hindra mig från att gå ur butiken så är det något jag kan anmäla denne för?

Ja precis. Väktaren har ju ingen anledning att få se i din väska. Det är när någon envarsgriper och har sett någon stoppa i väskan eller sett att väskan t.ex. innehåller aluminiumfolie om du öppnar den slarvigt (då kan man gripa innan sista betalningspunkt då det är att klassa som försök till stöld, vilket man ändå ska försöka undvika för att försök till stöld är svårare att bevisa).

När du väl är envarsgripen kan du inte bli släppt förrän du är skyndsamt överlämnad till polisen och polisen tar det beslutet. Oftas sker detta i form att polisen frågar väktaren om personen vill identifiera sig, om personen går med på det så att väktaren får person-nr så brukar polisen vara nöjd och släppa denna via telefon istället. Men rent teoretiskt ska personen överlämnas till polis som kommer på plats men de har oftast inte tid med snattare som samarbetar.

Skulle vara en väldigt underlig väktare som försöker tvinga dig att stanna kvar, det är olaga frihetsberövande. Faktum är att det kan lätt bli olaga frihetsberövande om en väktare frågar vänligt också för att en person i uniform kan av personen uppfattas ha rätt att be dig att stanna kvar. Därför ska man informera personen att denne är i sin fulla rätt att stanna kvar om man vill be om att få se i väskan t.ex. Fråga får man alltid bara man informerar tydligt att det är frivilligt.

Olaga frihetsberövande kan ske även utan våld det är personen egna åsikt om denne är frihetsberövad eller inte som gäller. Om personen är rädd för väktare eller auktoriteter så kan denne känna sig frihetsberövad mycket lättare.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Jag har hört ett rykte att man kunde få 500kr för kränkning eller något liknande av butiker om man oskyldigt blir anklagad för snatteri. Finns det någon som helst sanning i detta?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag har hört ett rykte att man kunde få 500kr för kränkning eller något liknande av butiker om man oskyldigt blir anklagad för snatteri. Finns det någon som helst sanning i detta?

Det är upp till varje enskild butik. Du lär inte få ut det av rätten i vart fall. Men det är klart om butiken anklagar dig och du är oskyldig så vill de säkerligen kompensera dig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Anställda vill kolla i väskan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Hej!

Hur är det egentligen med affärer och väskor i Sverige? Kan personal kräva att man öppnar sin väska? Om inte, får de hålla kvar en till t.ex. en väktare kommer och får de i så fall titta? Gör det någon skillnad om "larmet" vid dörren har gått?

Anledningen till att jag frågar är självklart inte att jag snattar saker utan att jag tycker det är extremt irriterande när folk jag inte känner vill rota i min väska där jag har allt från viktiga papper till laptop.

Om jag bara visste mina rättigheter hade jag bara gått förbi och sagt nej om någon frågade men det känns inte värt bråket om man inte vet vad som gäller.

Hade du gjort något speciellt för att han skulle kunna misstänka dig?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Om en väkrare/personal *ser* dig plocka på dig något får denna bruka det våld som krävs för att få tillbaka varan. Det oavsett den eventuella strafftiden och oavsett väktartitel.
Du får också ta tillbaka något som stjäls av dig och du exempelvis hinner fatt tjyven.
Dock får du inte haffa honom dagarna efter och ta tillbaka saken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Om en väkrare/personal *ser* dig plocka på dig något får denna bruka det våld som krävs för att få tillbaka varan. Det oavsett den eventuella strafftiden och oavsett väktartitel.
Du får också ta tillbaka något som stjäls av dig och du exempelvis hinner fatt tjyven.
Dock får du inte haffa honom dagarna efter och ta tillbaka saken.

Låter lite väl luddigt. Den person som envarsgriper måste vänta tills personen har passerat sista betalningspunkten. Att man får återta varan har med nödvärnsrätten att göra. Våldet får inte vara uppenbart oförsvarligt. Det primära som sker är att personen som tar en vara blir gripen utanför sista betalningspunkten. Varan kan man återta eller vänta tills polisen återtar varan om man så vill.

Det finns inga speciella väktartitlar och det som är kravet för att man får göra ett envarsgripande är att det finns fängelse på straffskalan för brottet som man griper för.

Att hinna ifatt tjuven gäller också så länge man har kontinuerligt efterfölje, man får alltså inte tappa personen ur sikte överhuvudtaget för att man ska kunna återta varan med icke oförsvarligt våld.

Är man minsta osäker på dessa saker så ska man inte envarsgripa överhuvudtaget för risken är stor att man gör fel och då riskerar man istället straff själv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Det finns inga speciella väktartitlar och det som är kravet för att man får göra ett envarsgripande är att det finns fängelse på straffskalan för brottet som man griper för.

Att hinna ifatt tjuven gäller också så länge man har kontinuerligt efterfölje, man får alltså inte tappa personen ur sikte överhuvudtaget för att man ska kunna återta varan med icke oförsvarligt våld.

Är man minsta osäker på dessa saker så ska man inte envarsgripa överhuvudtaget för risken är stor att man gör fel och då riskerar man istället straff själv.

I lagen om "Laga självtäkt" står det väl inget om att det krävs fängelsestraff för brottet? Alltså så har du rätt att ta tillbaka ett tuggummi likväl en bil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
I lagen om "Laga självtäkt" står det väl inget om att det krävs fängelsestraff för brottet? Alltså så har du rätt att ta tillbaka ett tuggummi likväl en bil.

Jag uppfattade som att du menade att du skulle gripa honom också. I de fallen du sett personen ta varan så är det ju ett fängelsebrott och därmed kan du gripa honom så det blir ju irrelevant. Stjäl du ett tuggummi så är det ett ingivelsebrott (snatteri) och även det gripbart.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Så ponera att en väktare/butikspersonal frihetsberövar dig och du vägrar visa väskan och polis tillkallas. Vad händer om polisen inte hittar något i din väska och du inte stulit något?

Alternativt att väktare/butikspersonal sliter tag i din väska för att gå igenom den.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Så ponera att en väktare/butikspersonal frihetsberövar dig och du vägrar visa väskan och polis tillkallas. Vad händer om polisen inte hittar något i din väska och du inte stulit något?

Alternativt att väktare/butikspersonal sliter tag i din väska för att gå igenom den.

Att väktaren sliter åt sig din väska är stöld alternativt rån om han använder sig av våld eller hot om våld för att ta din väska. Därmed har du nödrätten på din sida att ta tillbaka din ägodel och kan därmed använda icke uppenbart oförsvarligt våld för att genomföra detta. Du kan även be någon annan att överta din nödvärnsrätt och därmed "hjälper annan" dig att ta tillbaka din vara med samma medel.

Det andra fallet är mer luddigt men i grunden låter det som olaga frihetsberövande. Men det har givetvis med situationen att göra. Om det är rimligt att du har lagt ner något och väktaren har sett det kan givetvis väktaren frikännas om polisen anser att det låter rimligt. Men i grunden är det olaga frihetsberövande.

Det KAN räknas som olaga frihetsberövande om en uniformerad väktare ber dig visa väskan utan att ge dig valmöjlighet att slippa detta. Då du anses kunna känna att du inte har något annat alternativ än att visa väskan. Väktaren måste påpeka att du inte behöver visa väskan och att du får ta dig därifrån.

Allt detta gäller även butikspersonal givetvis. Enda skillnaden är att butikspersonalen inte har utbildning i envarsgripande(i normalfallet) samt att butikspersonalen inte har förstärkt rättskydd. Avsaknaden av utbildning i envarsgrip är givetvis inte förmildrande egentligen men en polis kan förmodligen vara mer förlåtande jämfört med om en väktare gör liknande misstag.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Så visst jag kan säkerligen anmäla väktaren för frihetsberövande men hur ofta blir det någon konsekvens för väktaren/personalen om det ens blir rättssak över det.

Brukar inte polisen/tingsrätt bara lägga ner sånna fall

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Så visst jag kan säkerligen anmäla väktaren för frihetsberövande men hur ofta blir det någon konsekvens för väktaren/personalen om det ens blir rättssak över det.

Brukar inte polisen/tingsrätt bara lägga ner sånna fall

Finns det klara bevis och det inte är ord mot ord, t.ex. att polisen kom till platsen osv så är det inte värst stora problem. Alternativt kontaktar du väktaren eget bolag. För fram ditt ärende sakligt (man kan lukta sig till en rättshaverist så de gallras bort) och frågar om inte detta är att beteckna som olaga frihetsberövande. Då får förmodligen väktaren en reprimand.

En väktare som systematiskt har råkat ut för fall av olaga frihetsberövande kommer garanterat tas upp i tingsrätten då det är ett så pass allvarligt brott. Är det första ggr för väktaren och denne har en god förklaring till sitt handlande så kommer inget att hända. Är det uppenbart felaktigt så kommer väktaren förmodligen få ett straff.

Personal är säkerligen svårare att få dömd än en väktare, även om oförstånd i sig inte ska ge någon juridisk förmildrande så kommer nog tingsrätten inte döma en sådan person vars agerande kan betecknas som handlande av oförstånd. Då räcker både polisförhör och tingsrätt kallelese som straff.

Jag tror inte det är många väktare som använder sig av sådana knep systematiskt. Det är inte lätt att hålla koll på alla lagar och paragrafer och man riskerar konstant sitt arbete och även fängelsestraff i sitt yrkesutövande. Då aktar man sig i de flesta fall från att göra sådana saker som hamnar under den svarta zonen. Däremot gråzons agerande kommer givetvis oftare.

De väktare som gör sådana klara och uppenbara misstag tror sig förmodligen stå över lagen och bör anmälas då dessa inte är lämpliga för yrket.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
En butikskontrollant civil eller uniformerad har sällan batong i sin utrustning. (civil= aldrig)

Du har rätt i mkt som du säger, dock är det där fel. civilklädda butikskontrollanter(väktare) bär ofta batong, dock inte en lång "gummilaban" som sticker ner bakom jackan

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Du har rätt i mkt som du säger, dock är det där fel. civilklädda butikskontrollanter(väktare) bär ofta batong, dock inte en lång "gummilaban" som sticker ner bakom jackan

Expander? Vilket företag har det? Det låter väldigt extremt. Möjligen i nån av de större städerna i någon av problemområdena men det är verkligen inte vanligt. Dessutom har man inte fått ha expanderbar batong särskilt länge och jag skulle tvivla på att de ändrat på rutinerna efter att det infördes.

En av anledningarna till att man inte har expanderbar batong är för att när personen är civilklädd så kan det bli svårt i rätten att hävda det förstärkta rättskyddet för väktaren om något skulle hända under ett gripande.

*** EDIT ***

Låt oss säga att jag har en viss insyn i branschen och jag har då inte hört något om att en civilklädd BK skulle få gå runt med expanderbar batong. (dvs att det skulle stå i bevakningsinstruktionen att expanderbar batong hör till utrustningen.)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Hade du gjort något speciellt för att han skulle kunna misstänka dig?

Självklart inte. Det var en sån där "vi har allt i hela världen och det kostar ingenting"-butik på Tulegatan som jag och min flickvän fick lust att gå in i på vägen hem för att kolla vad de hade för konstiga saker.

Vi gick en runda i affären och hade kul åt alla skumma saker och på vägen ut, precis vid dörren, hade en av ägarna ställt sig och ville se i min flickväns väska. Eftersom det inte handlade om mig och jag inte var helt säker på hur lagen var så tillät vi henne att titta i väskan.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Expander? Vilket företag har det? Det låter väldigt extremt. Möjligen i nån av de större städerna i någon av problemområdena men det är verkligen inte vanligt. Dessutom har man inte fått ha expanderbar batong särskilt länge och jag skulle tvivla på att de ändrat på rutinerna efter att det infördes.

En av anledningarna till att man inte har expanderbar batong är för att när personen är civilklädd så kan det bli svårt i rätten att hävda det förstärkta rättskyddet för väktaren om något skulle hända under ett gripande.

*** EDIT ***

Låt oss säga att jag har en viss insyn i branschen och jag har då inte hört något om att en civilklädd BK skulle få gå runt med expanderbar batong. (dvs att det skulle stå i bevakningsinstruktionen att expanderbar batong hör till utrustningen.)

Vill inte hänga ut företaget jag jobbar på, men av dom bk jag har snackat med(5st) har samtliga haft expander. Även när jag gick på väktarutbildningen(BYA) sa dom att det är relativt vanligt(förutsatt att man har utbildning för den). Jag vet inte om jag ser ngt konstigt i det hela? det är väl ändå ett hyffsat utsatt arbete...

Edit: kan tillägga att jag nu pratar om sthlm...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Vill inte hänga ut företaget jag jobbar på, men av dom bk jag har snackat med(5st) har samtliga haft expander. Även när jag gick på väktarutbildningen(BYA) sa dom att det är relativt vanligt(förutsatt att man har utbildning för den). Jag vet inte om jag ser ngt konstigt i det hela? det är väl ändå ett hyffsat utsatt arbete...

Edit: kan tillägga att jag nu pratar om sthlm...

Ja att man har en expander som är personlig och utskriven på sig må hända. Men om man verkligen har det i arbetsbeskrivningen på bevakningsobjektet är jag lite förvånad över. För annars kan det bli strul om man använder den. Men visst det kan säkert hända.

Jag har också gått BYAs utbildningar + några mer specifika för mina ordinarie uppgifter inklusive repetition då jag jobbat ett tag och inte hört det MEN det är mycket möjligt att det är så givetvis.

Det är inte så värst konstigt heller för den delen. Men det handlar om civilklädda butikskontrollanter som börjar använda expander ute i galleriorna som jag är lite tveksam till om det händer. Men det är som sagt personlig reflektion. Särskilt i stockholm lär man ju ha en uniformerad väktare eller till och med en ordningsvakt i närheten om situationen eskalerarer.

Men visst som sagt det är möjligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Att väktaren sliter åt sig din väska är stöld alternativt rån om han använder sig av våld eller hot om våld för att ta din väska. Därmed har du nödrätten på din sida att ta tillbaka din ägodel och kan därmed använda icke uppenbart oförsvarligt våld för att genomföra detta. Du kan även be någon annan att överta din nödvärnsrätt och därmed "hjälper annan" dig att ta tillbaka din vara med samma medel.

Jag kan lova dig att du lär bli åtalad för våld mot tjänsteman ifall du skulle använda någon form av "nödvärn" i denna situationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag kan lova dig att du lär bli åtalad för våld mot tjänsteman ifall du skulle använda någon form av "nödvärn" i denna situationen.

Det skulle jag definitivt inte tro. Väktare kan inte slita åt sig väskor osv och det vet rätten också. Tvivlar starkt att någon väktare skulle vara dum nog att ens försöka. Det går väldigt enkelt att bevisa om det är du eller väktaren som begår ett brott i den beskrivna situationen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"