Permalänk
Medlem

Ungdoms företag

Tjenare alla Sweclockare!

Nu är det så att jag och några till ska starta ett ungdomsföretag.
Nu till problemet vi har ingen idé att köra på så vi behöver snabba och bra idéer på vad man kan sälja eller vad man kan göra. All hjälp uppskattas!

MVH
En kille som behöver akuthjälp!

Permalänk
Medlem

Borde man inte ha en idé innan man startar företag?

Permalänk
Medlem

Det är som sagt ett ungdomsföretag som man måste starta om man går den linjen som jag går. Så vi har inget val typ.

Permalänk
Medlem

Kör nåt som kan utnyttja ROT-avdraget eller hushållsnära tjänster( där kan mkt ingå).

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Kör nåt som kan utnyttja ROT-avdraget eller hushållsnära tjänster( där kan mkt ingå).

Kan du ge något exempel?
Vad är ROT om jag får fråga? :).

Permalänk
Medlem

http://www.rotavdrag.se/pdf/Rotavdrag.pdf <--- Om rot-avdraget. Vet iofs inte om det funkar för din typ av företag.

Hushållsnära tjänster finns det ju mängder av. T.ex. tillhandahålla en slags allt i allo för äldre. Som skottar på vintern, flyttar tunga möbler, hjälper att fixa ärenden och fixar fram information om hur man installerar digitaltv osv. Många äldre bor ju faktiskt i vanliga hushåll och de kan ha några smärre problem de kan behöva hjälp med. Här kan man även inkludera datorproblem givetvis. Sedan har de äldre som vill abbonera på tjänsten möjlighet att dra av det på skatten för hushållsnära tjänster.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Vi kommer nog knappast omsätta 100 000 kr tyvärr då det är ett ungdomsföretag/skolprojekt och vi själva måste skaffa fram alla pengar. Så vi satsar på att ha en budget på ca 5000-10000 kr.

Vi funderade på att bota Aids ett tag men gav upp idén då det kostar lite mycket ;).

Vi har funderat lite och vi tror att det är lättast att sälja något litet men det är klart att alla förslag är välkomna. Vi funderar just nu på att köra med en såkallad Keyfinder http://nexus404.com/Blog/2008/08/25/relax-never-worry-about-l... men vi vet nu inte säkert då det är svårt att få tag i leverantörer.
Så snälla hjälp oss :P.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ge dig något konkret tips på något ni kan sälja, men tänk på att det mesta går att sälja. Bara ni erbjuder en produkt som löser ett vardagligt problem samt att priset är rimligt. När jag läste UF-kursen så var vi tvungna att ta fram en egen produkt och ordna en tillverkare av produkten/tillverka den själva. Jag skulle rekomendera att ni inte försöker skapa något helt nytt och revolutionerade, utan försöker förbättra en redan befintlig produkt på något sätt.

Enligt min erfarenhet så var det inte produkten som var det viktiga. Utan att du är tillräckligt påstridig som försäljare och det du säljer är billigt. På den regionala UF-mässan så märker man hur mycket skräp som säljs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kattzor
Jag kan inte ge dig något konkret tips på något ni kan sälja, men tänk på att det mesta går att sälja. Bara ni erbjuder en produkt som löser ett vardagligt problem samt att priset är rimligt. När jag läste UF-kursen så var vi tvungna att ta fram en egen produkt och ordna en tillverkare av produkten/tillverka den själva. Jag skulle rekomendera att ni inte försöker skapa något helt nytt och revolutionerade, utan försöker förbättra en redan befintlig produkt på något sätt.

Enligt min erfarenhet så var det inte produkten som var det viktiga. Utan att du är tillräckligt påstridig som försäljare och det du säljer är billigt. På den regionala UF-mässan så märker man hur mycket skräp som säljs.

Det du säger klingar helt rätt i mina öron! :P.. Men hur billig ska en produkt vara? Alltså var går gränsen till svårsålt?

Permalänk
Medlem

När det gäller UF-företag så brukar det vara så att de företag som erbjuder tjänster är de som går väldigt bra/tjänar mycket pengar. Att utveckla en ny produkt, eller förbättra en befintlig kan bli väldigt dyrt, mycket dyrare än man tror från början. Ett exempel är om du ska göra något i plast så måste det först tillverkas ett formverktyg som kan kosta runt 100 000 kr. Då måste du lägga en riktigt stor order för att det ska löna sig.
Så att satsa på någon form av tjänst är ett hett tips.
Tänk på att ett företag kräver mycket tid av dig. Så välj något som du gillar så går det säkerligen mycket lättare. Ska du vara med på en mässa så lägg ner mycket tid på montern. En snygg montern gör mer än man tror.

Ska du driva företaget själv, eller har du någon annan att bolla idéer med?

Permalänk
Medlem

Jaa vi var inne lite på tjänst men det blir väldigt mycket arbete direkt då. Men det är klart om det finns något genialiskt så varför inte :). Vi är 3 stycken :).

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala utifrån egna erfarenheter då vi i vår kurs inte fick starta företag som erbjöd tjänster. Utan endast produkter som vi skulle utveckla själva. Jag skulle tro att runt 40-50 kr är ganska lagom för att få sålt en produkt.

Fundera på något problem ni har i vardagen och fråga gärna hemma om era föräldrar/syskon har något problem. Sen tittar ni på befintliga produkter och försöker komma på en bättre lösning på problemet. Det kan vara allt från design till pris och funktion, bara just er produkt erbjuder något som andra, liknande produkter inte har. Glöm inte att göra en tankekarta och flumma (läs tänk utanför boxen) lite, det är ofta så bra idéer uppkommer!

EDIT: Läste igenom dina tidigare inlägg ytterligare en gång... Jag skulle säga att man måste känna själv när en produkt blir svårsåld. Rannsaka gärna er egen produkt, kritisera den och ställ er frågan om ni själva skulle vilja köpa produkten ni erbjuder för det priset.

Sen är även prissättningen viktig på ett psykiskt plan. Två tjugor är alltid lätt att plocka fram och det har de flesta på sig i plånboken.
Min magkänsla säger mig att vid runt 70 kr går smärtgränsen för de flesta som besöker mässan. Såvida det inte är en produkt som anspelar på någon speciell känsla, så som en modersinstinkt. Då kan man klämma en hel del pengar av äldre kvinnor

Permalänk
Medlem

Okej vi tänker nog försöka sälja våran keyfinder i brist på idéer och då kommer vi försöka köpa in dem för 40kr st och sälja dem för 80 kr? eller blir det för mycket?