Spel som krashar, vad göra åt det?

Permalänk

Spel som krashar, vad göra åt det?

Hej, har lite problem med spel som krashar, bl.a prototype och fallout3 krasha i tid och otid men gick att spela.
Wolfenstein, need for speed undercover och fuel krashar så snabbt att de blir helt ospelbara.

Ljudkortet är ett creative audigy2 med danielk's drivrutiner, enligt enhetshanteraren är de från 2008-08-21
Grafikkortet är ett ati hd4850 med de senaste drivrutinerna (9.8) och temperaturen går aldrig över 70grader vid full belastning.
Windows xp pro som är uppdaterad, bortsett svhost.exe har jag enbart kända program igång.
DirectX har uppdaterats.
Avira antivirus med uppdaterad virus-databas.
Spelen har uppdaterats i den mån det gått.
Har 1800-2200MB ledigt minne när spel startas enligt everest och processorns(c2d e4300) temperatur går aldrig över 65grader och är 110% stabil i superpi/orthos.
Spybot search&destroy hittar inget märkvärdigt och blir inte bättre efter rensning.

Och då den stora frågan, vad finns det mer man kan göra för att kontrollera om problemet är windows-relaterat eller om det är spelet i sig som strular?
Mvh Raven6666

Permalänk
Sötast

Liknande i alla spel?

Jag hade kört en runda memtest. Tippar på minnena.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Liknande i alla spel?

Nej, bl.a crysis, doom3, cod4, fear2, turok, gta4 och quake4 är inga problem att köra och samma är det med program i windows.

Citat:

Jag hade kört en runda memtest. Tippar på minnena.

Syns inte sånt när man kör hyperpi 32m?

Det som händer är att spelen stannar upp och skärmen stängs av men datorn fortsätter fungera, med ett snabbt tryck på onoff-knappen går det oftast att avsluta windows på ett korrekt sätt, eller så hänger sig datorn samtidigt som det hörs konstiga ljud från högtalarna.