Hur man skapar etnisk konflikt hos den nya generationen

Permalänk
Medlem

Hur man skapar etnisk konflikt hos den nya generationen

En vän till mig råkade, för någon dag sedan, höra ett samtal mellan två dagisfröknar som vallade en skock ungar. Till hans stora förskräckelse hade diskussionen en främlingsfientlig, rentav rasistisk ton. Barngruppen bestod av både etniskt svenska och invandrarbarn. Nu kanske inte barnen direkt förstod innebörden av just denna diskussion, men jag undrar ändå om inte dessa barn i längden utsätts för en negativ påverkan av denna sortens människor.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Tror jag inte, om de nu inte blir hjärntvättade var dag, då kan det säkert sätta sig i ryggmärgen på de.

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem

Så du tror inte att det är skadligt för barn att utsättas för rasism under sin uppväxt? Från personer som borde vara goda förebilder dessutom.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Så länge de lär sig bättre under uppväxten tror jag inte att det skadar att bli utsatt för många olika åsikter, inklusive de dåliga varianterna. Det är ju knappast som att de skulle vara skyddade mot det i dagens samhälle men bara det inte blir en del av vad de sen uppfattar av vardagen så tycker jag nog tvärtom att det kan vara en bra sak.

Att få se fler sidor av någonting är aldrig dåligt, oavsett ålder och ämne. Bara man aktar sig för att inte trycka i dem att de måste hålla med så visst. Allt detta givetvis under förutsättning att de också får höra andra åsikter och inte bara samma sak om och om igen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
[B]Att få se fler sidor av någonting är aldrig dåligt, oavsett ålder och ämne.[b]

Åsikter är aldrig fel att ha, på sin höjd kan de vara dåligt eller rentav felaktigt underbyggda.

Dock säger läroplanen för förskola och till viss del lagen annorlunda.

"Förskolan skall ta till vara och utveckla barnens förmåga till ansvarskänsla och social handlingsberedskap, så att solidaritet och tolerans tidigt grundläggs."

"Den växande rörligheten över nationsgränserna skapar en kulturell mångfald i förskolan, som ger barnen möjligheter att grundlägga respekt och aktning för varje människa oavsett bakgrund."

"Det svenska samhällets internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle."

"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar [...] förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder ..."

Läroplan för förskolan - Lpfö 98

Lite hastigt upphämtade citat i all ära, men att i korthet visa på, främja och "indoktrinera" en acceptans mot det multikulturella samhälle vi lever i idag är en grundläggande del av samtliga av skolverkets läroplaner. Sedan kan man tycka och tänka vad man vill om detta, men det stiger du från den linjen som lärare så har du inte skött ditt jobb. Punkt slut gällande det.

Barn är väldigt mottagliga för allting. De har en högst begränsad "censur" av intagna intryck. Just detta är anledningen till att barn anses ha så lätt för att lära. De saknar perspektiv - de har inte något att relatera till på grund utav avsaknaden av erfarenheter som vuxna och till stor del även ungdomar har. Detta är något som inte bör föraktas när man jobbar med barn i låga åldrar. Det man säger blir fakta för dem, och som de flesta säkerligen känner till så är det lätt att övertyga någon som inte har en aning om vad det handlar om men i mångt och mycket omöjligt att omvända den redan övertygade.

Så visst har du rätt Ilja. Barnen förstod troligen inte den direkta innebörden, men högst sannolikt kommer det som utspelade sig att utgöra en värdegrund för dem för en lång tid framöver.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Barn lever som de lär.

Det är ju individuellt mellan unge till unge, men jag tror inte de kommer ta åt sig såvida de inte blir "utsatta" för det var dag (som flera innan mig skrivit).

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Rassism är aldrig okej. Barn vet mer än man tror och det man idag inte förstår kanske kommer tillbaka senare i framtiden och då blir det en aha upplevelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Åsikter är aldrig fel att ha, på sin höjd kan de vara dåligt eller rentav felaktigt underbyggda.

Dock säger läroplanen för förskola och till viss del lagen annorlunda.

"Förskolan skall ta till vara och utveckla barnens förmåga till ansvarskänsla och social handlingsberedskap, så att solidaritet och tolerans tidigt grundläggs."

"Den växande rörligheten över nationsgränserna skapar en kulturell mångfald i förskolan, som ger barnen möjligheter att grundlägga respekt och aktning för varje människa oavsett bakgrund."

"Det svenska samhällets internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle."

"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar [...] förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder ..."

Läroplan för förskolan - Lpfö 98

Lite hastigt upphämtade citat i all ära, men att i korthet visa på, främja och "indoktrinera" en acceptans mot det multikulturella samhälle vi lever i idag är en grundläggande del av samtliga av skolverkets läroplaner. Sedan kan man tycka och tänka vad man vill om detta, men det stiger du från den linjen som lärare så har du inte skött ditt jobb. Punkt slut gällande det.

Barn är väldigt mottagliga för allting. De har en högst begränsad "censur" av intagna intryck. Just detta är anledningen till att barn anses ha så lätt för att lära. De saknar perspektiv - de har inte något att relatera till på grund utav avsaknaden av erfarenheter som vuxna och till stor del även ungdomar har. Detta är något som inte bör föraktas när man jobbar med barn i låga åldrar. Det man säger blir fakta för dem, och som de flesta säkerligen känner till så är det lätt att övertyga någon som inte har en aning om vad det handlar om men i mångt och mycket omöjligt att omvända den redan övertygade.

Så visst har du rätt Ilja. Barnen förstod troligen inte den direkta innebörden, men högst sannolikt kommer det som utspelade sig att utgöra en värdegrund för dem för en lång tid framöver.

Jo att barn är lätta att påverka och inte "cencurerar" så som vi äldre gör är precis varför jag påpekade att man ska akta sig för att detta inte skall vara det enda de hör. Ska man i ett tidigt stadie gynna kritiskt tänkande och eget åsiktsbildande så måste man alltid ta med flera aspekter, speciellt när det gäller mindre barn. De kanske inte förstår åsikterna och hela den biten, men det jag menar är förståelsen för att inte alla tycker samma sak. Och den tror jag inte att man kan vara för ung för att lära sig.

Att det sen finns regler och riktlinjer som oekar ut en viss väg att gå är en annan sak, jag talade rent generellt och inte i termer om lärarna gjorde rätt eller fel. Ska jag säga någonting om det så skulle jag helt klart hålla med om att det var fel. Jag har inget emot att barn lär sig att olika människor har olika åsikter, men då skall det göras ordentligt, inte så som de nu gjorde även om jag tvivlar på att dagisbarn kan plocka upp på det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo att barn är lätta att påverka och inte "cencurerar" så som vi äldre gör är precis varför jag påpekade att man ska akta sig för att detta inte skall vara det enda de hör. Ska man i ett tidigt stadie gynna kritiskt tänkande och eget åsiktsbildande så måste man alltid ta med flera aspekter, speciellt när det gäller mindre barn. De kanske inte förstår åsikterna och hela den biten, men det jag menar är förståelsen för att inte alla tycker samma sak. Och den tror jag inte att man kan vara för ung för att lära sig.

Att det sen finns regler och riktlinjer som oekar ut en viss väg att gå är en annan sak, jag talade rent generellt och inte i termer om lärarna gjorde rätt eller fel. Ska jag säga någonting om det så skulle jag helt klart hålla med om att det var fel. Jag har inget emot att barn lär sig att olika människor har olika åsikter, men då skall det göras ordentligt, inte så som de nu gjorde även om jag tvivlar på att dagisbarn kan plocka upp på det.

Det är okej att ha olika åsikter och det ska man lära sin barn men det är fan med inte okej att behandla dessa barn annorlunda bara för att dom inte är födda i sverige.

Permalänk

äh gör väl inget, det är en hård värld nu. Måste härda barnen lite.

Permalänk

Tror inte det tar skada..

Föräldrar som håller efter sina barn och inte skämmer bort de och tillåter Aga. Det är de få framtidens ungdom idag tyvärr.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fast nu får vi inte glömma att främlingsfientlighet och rasism som ord har blivit lite devalverade i Sverige. Somliga anser ju t.ex. att Nogger Black är rasistisk och en mängd andra saker.

Ponera att damerna i fråga diskuterade hur pass bra Nogger Black smakade så hamnar det i en helt annan dager. Det tar ju inte ungarna skada av.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Lite fler detaljer skulle inte sitta fel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Fast nu får vi inte glömma att främlingsfientlighet och rasism som ord har blivit lite devalverade i Sverige. Somliga anser ju t.ex. att Nogger Black är rasistisk och en mängd andra saker.

Ponera att damerna i fråga diskuterade hur pass bra Nogger Black smakade så hamnar det i en helt annan dager. Det tar ju inte ungarna skada av.

Nu får du väl ändå ta och skärpa dig! En konversation om hur pass bra Nogger Black smakar kan ju inte anses ha någon rasistisk underton, även om man med "Nogger Black" skulle mena något helt annat. Sexistisk möjligen, men inte rasistisk.

Det pratade förstås om hur överlägsen 88:an är jämfört med alla andra glassar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nu får du väl ändå ta och skärpa dig! En konversation om hur pass bra Nogger Black smakar kan ju inte anses ha någon rasistisk underton, även om man med "Nogger Black" skulle mena något helt annat. Sexistisk möjligen, men inte rasistisk.

Det pratade förstås om hur överlägsen 88:an är jämfört med alla andra glassar.

Vad har du fått det ifrån? Noggern är betydligt bättre än 88:an.

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lars Adaktusson
Vad har du fått det ifrån? Noggern är betydligt bättre än 88:an.

88 kan säkerligen ses som rasistisk också för den delen. HH är en beteckning som användes av rasister i alla fall förr. Så där har vi ännu mer rasistiska undertoner.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Det är okej att ha olika åsikter och det ska man lära sin barn men det är fan med inte okej att behandla dessa barn annorlunda bara för att dom inte är födda i sverige.

Vart har jag sagt någonting sådant? De tär klart att det inte är ok att behandla barn annorlunda, eller någon alls annorlunda på grund av deras ursprung.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo att barn är lätta att påverka och inte "cencurerar" så som vi äldre gör är precis varför jag påpekade att man ska akta sig för att detta inte skall vara det enda de hör. Ska man i ett tidigt stadie gynna kritiskt tänkande och eget åsiktsbildande så måste man alltid ta med flera aspekter, speciellt när det gäller mindre barn. De kanske inte förstår åsikterna och hela den biten, men det jag menar är förståelsen för att inte alla tycker samma sak. Och den tror jag inte att man kan vara för ung för att lära sig.

Att det sen finns regler och riktlinjer som oekar ut en viss väg att gå är en annan sak, jag talade rent generellt och inte i termer om lärarna gjorde rätt eller fel. Ska jag säga någonting om det så skulle jag helt klart hålla med om att det var fel. Jag har inget emot att barn lär sig att olika människor har olika åsikter, men då skall det göras ordentligt, inte så som de nu gjorde även om jag tvivlar på att dagisbarn kan plocka upp på det.

Givetvis, jag håller fullständigt med dig och mitt inlägg syftades defenitivt som någon kritik mot vad du skrev. Det var mer menat som ett oriktat inlägg i ämnets riktning och citatet var för att understryka min personliga ståndpunkt i frågan.

Precis som du säger så bör självklart insikten om att personer har olika ståndpunkter komma från just det perspektiv du pekar på - ett analytiskt närmande snarare än en exemplifierad händelse då det senare högst sannolikt kommer att utgöra grunden för ett ställningstagande snarare än just ett alternativt perspektiv när det kommer till barn i unga åldrar.

Dock tror jag samtidigt att ett alltför abstrakt närmande i för låg ålder utav just begreppet "olika perspektiv" (givetvis inte med den exakta benämningen på grund av språknivån) kan leda till ambivalens och därmed oro i viss utsträckning hos många unga individer. Därav bör det behandlas med hög aktsamhet och där fokus ligger på de "socialt acceptabla" aspekterna i jämförelser etc.

Men självklart ska ett öppet sinne och kritiskt tänkande främjas från tidig ålder även om man samtidigt bör ta vara på barnens mottaglighet när det kommer till att forma dem till "politisk korrekthet" om jag nu får uttrycka mig som så. Om inte annat just för att underlätta för personens framtida liv.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Re: Hur man skapar etnisk konflikt hos den nya generationen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
en främlingsfientlig, rentav rasistisk ton

Nu får du (eller snarare din vän) bestämma dig. Var tonen rasistisk eller inte?

Var diskussionen av typen "buhu, alla invandrare är onda och kostar pengar från staten!" eller "buhu, invandrare har fel rasegenskaper, vi kan inte låta dem blandas med oss andra!"? Båda är problematiska, men på olika sätt.

Hur som helst, jag ser ingen större anledning att utsätta dem för extrema åsikter "för att lära sig". Mycket små barn har ingen möjlighet att på ett ordentligt sätt granska omvärlden skeptiskt. Då många av oss (inklusive mig) inte vill att människor ska hålla rasistiska åsikter så anser jag att mycket små barn inte bör utsättas för dessa. Ja, det är klart det är hjärntvätt, att förneka det är dumt, men det finns inget alternativ. Några åsikter kommer de att få, och i början kan de inte bestämma dessa själva. Vilka åsikter barnen sedan bör få är såklart betydligt mer subjektivt: rasister eller religiösa vill såklart att deras barn också blir rasister eller religiösa.

Utsätt barnen för (de enligt mig eller dig) "dåliga" idéer (rasism, religion osv.) när de får en realistisk möjlighet att kunna skydda sig, det vill säga någonstans runt 5-7 års ålder. Grunden för att tänka för sig själva bör påbörjas innan de på stort börjar tänka själva.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Om de två raserna av barnen blandas med varandra så kommer de att neutrailsera dagisrasismen som gror i personalrummet.

(för det första; det finns inte "två raser av barnen", alla nu levande människor hör till samma "ras")

Nej, rasismen försvinner inte bara sådär för att det finns fler med olika bakgrund. Det enda som händer är att de olika grupper håller sig till sina egna grupper.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
(för det första; det finns inte "två raser av barnen", alla nu levande människor hör till samma "ras")

Nej.

Citat:

The term race or racial group usually refers to the categorization of humans into populations or groups on the basis of various sets of heritable characteristics.

http://en.wikipedia.org/wiki/Race_(classification_of_human_beings)

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nej.

Jo.

Citat:

Some argue that although race is a valid taxonomic concept in other species, it cannot be applied to humans.[5] Many scientists have argued that race definitions are imprecise, arbitrary, derived from custom, have many exceptions, have many gradations, and that the numbers of races delineated vary according to the culture making the racial distinctions; thus they reject the notion that any definition of race pertaining to humans can have taxonomic rigour and validity.[6]

Din egen källa

Och som grädde på moset:

Citat:

Det entydiga resultatet av modern genforskning är att människosläktet är extremt homogent ur genetisk synpunkt trots att så stora utseendemässiga skillnader existerar. Resultaten talar i stället för att människan gradvis koloniserat jordklotet och inga belägg finns för att grupper av människor haft möjlighet att utvecklas till en ras.

http://www.dn.se/opinion/debatt/ny-dna-teknik-visar-att-det-i...

Finns bara en ras, att du har blont hår och jag svart gör det inte till att vi tillhör två olika raser, vilket i princip är det du citerar vill påstå.

Edit: Håller med Random, barn spenderar många timmar hemifrån och även om man inte aktivt utsätts för hjärntvätt så kommer tex en lärare med vissa åsikter sätta sina spår, både på gott och ont. Att de ska "utsättas" för olika åsikter är ju bara löjligt när det gäller småbarn, fine om det är lite äldre barn men förskola? Knappast.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen mer binärkod tack!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen väljer vilken ras man föds till så är det fundamentalt idiotiskt att jaga någon eller berömma någon pga detta. Se förbi skinnet, formen, intelligensen och generna, bestäm sen hurvida personen är ett arsle eller inte.

Permalänk
Medlem

Raser?
Många blandar ihop "raser" med sociokulturellt ursprung (etnisk härkomst).

Att folk har sådan panik att dela upp folkgrupper i olika raser, är helt sjukt i min mening.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman