OCZ lanserar lågt prissatt SSD med SLC-kretsar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohannesKBA
Tänk om man hade läst detta inlägget 1995-1996 när engigsdisken precis lanserats. En disk för samma pris som ett tuggummi...?

Allt är relativt. Och med tanke på snabbheten i denna SSD:n tycker jag i alla fall att priset ligger på en bra nivå.

Kommer ihåg mitt klipp några år senare, 60gb för dryga tusenlappen

Nautilus011: Jag anser att adobe reader är ett virus som ska utrotas, kör med foxit reader utan problem !
win 7 pro x64.

Visa signatur
Permalänk

Om du har Office på HDDn kan det vara en förklaring till att det tar så pass lång tid att starta det. Det kan oxå vara Office 2007 som är särskilt "bloatat", Office 2003 startar här med en medioker X2 processor på 0.55s/0.15s (kall/varm start), uppmätt med AppTimer (http://www.passmark.com/products/apptimer.htm).

Det kan oxå vara en idé att experimentera med olika antivirusprogram, jag var t.ex. tvungen att byta ut NOD32 när jag installerade min SSD, med NOD32 upplevde jag en fördröjning när jag startade datorn, datorn gick inte att använda förrän NOD32 hade hittat/initierat nätverket. Det är möjligt att NOD32 dessutom introducerar ngn form utav fördröjning vid start av program som inte märks när man kör från HDDn men som märks när man väl kör med en SSD.

Permalänk
Medlem

@ Tangentbord. Hm Hade jag inte hört talas om, ska testa det imorgon när jag kommer hem för jag är inte förtjust i Adobe reader. Win 7 gillade det ännu mindre.

@ fqvarfort. Ja det kan vara så. Än så länge så har jag inte sett att Nod32 har officiellt stöd för win7. Har inte kört så många olika virusprogram. Norton vill jag inte ta i med tång. Panda blockerade vissa program (daemon tools bla hanterades som virus)
Ja Office 2007 är ovanligt bloatad. Dessutom är jag ändå egentligen bara intresserad av word och excel. Skulle väll kunna testa Openoffice eller staroffice vad det nu heter. Men är osäker på om det har 100% stöd för excel filer då jag använder det för kalkyler på jobbet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
då det inte finns några rörliga delar så gissar jag på att dom håller mycket längre än mekaniska.

Jo det förstås, jag har mest för mig att jag har läst något om att själva minnet som sitter i har ett mer begränsat antal skrivningar/överskrivningar än en vanlig mekanisk hårddisk. Men det kanske inte stämmer.

Permalänk
Medlem

jepp, acrobat reader fuckade upp mitt win7, hade gått som ett atomur framtill jag installerade acrobat reader.

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Jo det förstås, jag har mest för mig att jag har läst något om att själva minnet som sitter i har ett mer begränsat antal skrivningar/överskrivningar än en vanlig mekanisk hårddisk. Men det kanske inte stämmer.

jo, flashminne slits vid radering/skrivning, ett enskilt flashblock (MLC flash) klarar ca 10000 raderingar (måste raderas innan skrivning). Men smarta "wear leveling" algoritmer gör att data skrivs jämnt fördelat på disken så livslängden ska bli lång ändå.
T ex Intels MLC-diskar ska hålla för 100GB skrivningar om dagen i 5 år.
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3403&p=4

Permalänk
Medlem

Sen vilket universum det gäller är en annan fråga, antagligen så duger det för hemanvändare i alla fall.

Permalänk
Medlem

Rensa bort Adobe reader och trixa lite med Nod32. Testa att Apptimer igen. Blev en jävligt stor skillnad mot dom förra 5sec.

C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12\WINWORD.EXE - 3 executions
0.5148
0.5185
0.5147

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Rensa bort Adobe reader och trixa lite med Nod32. Testa att Apptimer igen. Blev en jävligt stor skillnad mot dom förra 5sec.

C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12\WINWORD.EXE - 3 executions
0.5148
0.5185
0.5147

Så där ja, så ska det minsann se ut med en SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlade
SSD är inte menat att ha som en lagringsdisk. Kör du program och OS på den är det mycket stor skillnad.

Hittade den här i en annan tråd!

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Jösses... Måste erkänna att det där var imponerande. Gillade det där nu kör vi igen på 50% speed

Permalänk
Medlem

hmmmm...
4 sådanna i striped raid skulle va nått va?

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

köper nog hellre en Crucial M225 64GB 1400kr och (om) när den ssd går sönder så är det bara bra, då det ger mig en anledning att köpa en ny. som lär varar mång dubbelt snabbare

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Det är en SLC-disk, flashminnet tål 10ggr fler skrivningar och är i grunden mkt snabbare på skrivningar (men smarta controllers på MLC-diskar löser detta i hög grad iofs).
Den ska snarare jämföras med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=388778

Jag håller inte med, varför måste man hålla sig inom samma kategori (SLC eller MLC) när man jämför? En mer intressant jämförelse för de flesta här är nog med Crucial M225 64/128GB och Intel X25-M G2 80GB och liknande.

Permalänk
Medlem

Vill se test så snart som möjligt, och hoppas andra hoppar på tåget mot billigare SLC då dom är intressanta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Vill se test så snart som möjligt, och hoppas andra hoppar på tåget mot billigare SLC då dom är intressanta.

Också mycket nyfiken på ett test av de här OCZ-diskarna...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Jag håller inte med, varför måste man hålla sig inom samma kategori (SLC eller MLC) när man jämför? En mer intressant jämförelse för de flesta här är nog med Crucial M225 64/128GB och Intel X25-M G2 80GB och liknande.

Håller med btw.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Recension av OCZ Agility EX 60GB SLC;
http://www.techspot.com/review/201-ocz-agility-60gb-slc-ssd/

Synd att de inte hade en Intel SSD med i jämförelsedata.