Permalänk

Största armén historiskt

Hej, kom och tänka på vilken armé genom tiden som har varit störst och på samma plats vid ett specifikt slag. Typ Thermopylae. Vet inte riktigt om man kan räkna typ Operation Barbarossa då de var såpass utspridda.

Kandidater kan väl vara:
Perserna.
Cao Cao i Kina under Han-dynastin och slaget vid Chibi.
Mongolerna under Khwarezmian invasionen.

Siffrorna får man ju såklart ta med en nypa salt. Men på ett ungefär skulle va kul att veta.

Mvh Emil

Permalänk
Hedersmedlem

Stalingradslaget brukar väl räknas som ganska stort?

Permalänk
Medlem

Slaget vid Stalingrad involverade väl flera miljoner soldater, om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Ah det har ni så rätt i, att jag glömde det Jo det stämmer, var väl över 1 miljon från varje sida när Sovjet gjorde sin motoffensiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SheepPowa
Ah det har ni så rätt i, att jag glömde det Jo det stämmer, var väl över 1 miljon från varje sida när Sovjet gjorde sin motoffensiv.

Naee.... har för mig tyskarna skickade dit 400 000 man och cirka 3 000 kom hem levande.

Ryssarna var ju många gånger fler, men de skickade in soldater utan vapen då de var en bristvara. (Vilket kan ses i början av filmen "Enemy at the Gates" med bl.a. Jude Law).

Kan ha fel dock, men har för mig jag läste det i Antony Beevors "Stalingrad". Längesen jag läste boken nu och jag har lånat ut den så jag kan inte kolla källan.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Va det inte så att de skickade dit cirkus 300 000 först för att sedan få backup. Fast kan ha fel med.

Ok men om man kollar 1900 och tidigare då. Napoleon hade väl cirka 400 000 när han anföll Ryssland om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

karl den tolfte hade hundratusen man...
när han tågade långsamt fram...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta vilket rike som haft störst armé proportionerligt till invånarna i dess rike innan 1900-talet. Romarriket hade ju typ 300,000 man vid dess höjdpunkt, dock så omfattade det riket massiva landytor och därav skulle jag också gissa stora mänger människor. Kan spartaner vara en bra kandidat kanske? Har för mig att många av de stridsföra männen kallades ut när det vankades holmgång och tänkte att det antagligen kunde vara rätt rejält många i förhållande till Spartanernas totala folkmängd...

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Vore intressant att veta vilket rike som haft störst armé proportionerligt till invånarna i dess rike innan 1900-talet. Romarriket hade ju typ 300,000 man vid dess höjdpunkt, dock så omfattade det riket massiva landytor och därav skulle jag också gissa stora mänger människor. Kan spartaner vara en bra kandidat kanske? Har för mig att många av de stridsföra männen kallades ut när det vankades holmgång och tänkte att det antagligen kunde vara rätt rejält många i förhållande till Spartanernas totala folkmängd...

ett under att romarriket klarade sig så länge isf:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Mongolerna var ganska framgångsrika. De var och härjade ganska mycket:

http://en.wikipedia.org/wiki/Genghis_khan#Georgia_and_Volga_B...

"Subutai and Jebe's famous cavalry expedition, in which they encircled the entire Caspian Sea defeating all armies in their path, except for that of the Volga Bulgars, remains unparalleled to this day, and word of the Mongol triumphs began to trickle to other nations, particularly Europe."

Permalänk
Medlem

I slaget om stalingrad var det närmare 2,5 miljoner soldater plus artilleri
, flygplan, stridsvagnar osv. Om jag inte minns helt fel. Det sorliga var att dom så dog cirka 1,2 miljoner soldater. Vilket är nog ganska ofattbart många.

I dag är kinas arme störst om man ser till antal soldater (2 255 000 enligt wikipedia), medan usa är det land som lägger mest pengar på sin.

Men vilket arme som har varit störst vet jag inte, men jag kan kolla med några vänner som har ganska stor koll på sånt

Permalänk
Medlem

Störst i förhållande till befolkning lär ju ha varit Sparta eftersom varje man över 13 års ålder var en soldat, det vill säga omkring 40-50% av befolkningen.
Om man sen kan räkna en statsstat som Sparta som ett land är väl diskuterbart.
Romarriket omfattade vid Augustus tid vid makten omkring 70-100 miljoner invånare. Av dessa bodde 500-750k i staden Rom. En arme på 300k är ju inte direkt imponerande med tanke på detta. En stor del av invånarna var ju slavar och andra grupper som inte fick göra militär tjänstgöring, hur många som kvalificerade sig vet jag inte.

Edit: Okej, invånare kanske är fel ord, då tänker man på medborgare. En stor del av de som bodde i Romarriket var inte medborgare i staten rom. Kanske skulle sagt att "Det bodde 70-100 miljoner personer i Romarriket" istället.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Störst i förhållande till befolkning lär ju ha varit Sparta eftersom varje man över 13 års ålder var en soldat, det vill säga omkring 40-50% av befolkningen.
Om man sen kan räkna en statsstat som Sparta som ett land är väl diskuterbart.
Romarriket omfattade vid Augustus tid vid makten omkring 70-100 miljoner invånare. Av dessa bodde 500-750k i staden Rom. En arme på 300k är ju inte direkt imponerande med tanke på detta. En stor del av invånarna var ju slavar och andra grupper som inte fick göra militär tjänstgöring, hur många som kvalificerade sig vet jag inte.

Edit: Okej, invånare kanske är fel ord, då tänker man på medborgare. En stor del av de som bodde i Romarriket var inte medborgare i staten rom. Kanske skulle sagt att "Det bodde 70-100 miljoner personer i Romarriket" istället.

Sparta hade ju mycket slavar som säkerligen justerar ner procenten rätt mycket.

Permalänk
Entusiast

Men jag har fått intrycket att en del slavar visst var med och krigade men inte som officiella soldater. Det snackades ju en del om det när filmen 300 kom. Är det något jag fått om bakfoten?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Sparta hade ju mycket slavar som säkerligen justerar ner procenten rätt mycket.

Helt rätt, jag tänkte inte på det. Omkring 80% av befolkningen i Sparta bestod av Heloter (i princip statsslavar). Jag hittade siffror på att det bodde omkring 100k personer i Sparta under dess storhetstid och av dessa var 8000 "Spartiate adult male citizens", med andra ord soldater. Inte så mycket trots allt, då.

http://www.sfusd.edu/schwww/sch618/GreeksMultimediaProject/Gr...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Men jag har fått intrycket att en del slavar visst var med och krigade men inte som officiella soldater. Det snackades ju en del om det när filmen 300 kom. Är det något jag fått om bakfoten?

Jo, men filmen 300 är ju ungefär lika historiskt korrekt som valfri Musse Pigg tidning. Jag tvivlar på att Sparta vågade beväpna sina slavar med tanke på vilket numeräriskt övertag de hade.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Pratar man om så pass stort perspektivt så blir det givetvis så att de mer moderna slagen har haft fler deltagare. Särskilt då det blev en markant ökning av döda som man tydligast kan se från första världskriget och framåt pga stridens taktik blev annorlunda och den enskilda soldatens skydd och stridande inte blev lika viktigt. (dvs personligt skydd i form av rustning samt närstrid osv)

Annars kan man ju notera som kuriosa hur enorm skillnaden är från första världskriget och t.ex. slaget vid trafalgar (sista större slaget med segelskepp) där engelsmännen bordar ett spanskt skepp (ett av de största) pga denna strukit flagg. De möts av kaptenen som förklarar att de inte alls har gett upp och därför återvänder engelsmännen tillbaka i sin båt och återupptar stridandet.

Till denna jämförelse ska man ta början av första världskriget där mkt av taktiken gick fortfarande ut på att storma fienden och där t.ex. tyskarna börjat använda sig av skyttevärnstaktik och detta ledde till katastrofala slag t.ex. Verdun osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

På tal om stora slag på Karl XII's tid. Om de var hundratusentals som stred på ett fält, borde man inte hittat extremt mycket skelett och kvarlämningar såsom vapen? Vad jag vet stämmer inte proportionerna med vad man hittat och vad som står skrivet.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
På tal om stora slag på Karl XII's tid. Om de var hundratusentals som stred på ett fält, borde man inte hittat extremt mycket skelett och kvarlämningar såsom vapen? Vad jag vet stämmer inte proportionerna med vad man hittat och vad som står skrivet.

Döda och vapen samlas in från slagfältet, först av segrarna sedan av den närliggande omgivningen. Sedan är det svårt att hitta rätt platser för att gräva efter sådana. Vart har du hört detta alltså?

*** EDIT ***

Boktips:Osgood, Richard "The Unknown Warrior - an archeology of the common soldier"

Inte så mkt just om slagfälten utan mer om den vanliga soldatens liv och leverne men givetvis finns det lite om slagfälten i den också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Helt rätt, jag tänkte inte på det. Omkring 80% av befolkningen i Sparta bestod av Heloter (i princip statsslavar). Jag hittade siffror på att det bodde omkring 100k personer i Sparta under dess storhetstid och av dessa var 8000 "Spartiate adult male citizens", med andra ord soldater. Inte så mycket trots allt, då.

http://www.sfusd.edu/schwww/sch618/GreeksMultimediaProject/Gr...

Jo, men filmen 300 är ju ungefär lika historiskt korrekt som valfri Musse Pigg tidning. Jag tvivlar på att Sparta vågade beväpna sina slavar med tanke på vilket numeräriskt övertag de hade.

Jo jag vet att det knappast är en dokumentär men det bygger väl ändå på ett historiskt slag, eller rättare sakt, historier om ett historiskt slag.
Det blev ju en del snack om hur korrekt filmen var då vissa tror på allt de ser.
Dock vet jag att det snackades en del om tusentals slavar som var inblandade någonstans. Hade hoppats på att någon som faktiskt hde koll kunde utveckal det lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Vore intressant att veta vilket rike som haft störst armé proportionerligt till invånarna i dess rike innan 1900-talet. Romarriket hade ju typ 300,000 man vid dess höjdpunkt, dock så omfattade det riket massiva landytor och därav skulle jag också gissa stora mänger människor. Kan spartaner vara en bra kandidat kanske? Har för mig att många av de stridsföra männen kallades ut när det vankades holmgång och tänkte att det antagligen kunde vara rätt rejält många i förhållande till Spartanernas totala folkmängd...

Preussen borde vara en bra kandidat i modern tid.

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Ulundi

var intressant i förhållandet mellan stridande och antalet döda.

Så även:

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Narva_(1700)

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Ulundi

var intressant i förhållandet mellan stridande och antalet döda.

Så även:

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Narva_(1700)

Eller varför inte detta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Mirbat

samt en av mina egna favoriter förstås:

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Raate

för att inte tala om:

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Teutoburg_Forest

Den som kan hitta en bra översättning av "De origine et situ Germanorum (Germania)" gärna på engelska av Tacitus bok får stora Sentenced-priset för övrigt. Jag har sett flera exemplar men har inte haft tid att jämföra om de är bra eller inte så jag menar inte att någon snabbsöker på adlibris eller bokus osv utan personlig erfarenhet.

*** EDIT ***

t.ex. den här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1110714467 , den är ny och kanske värd att läsa?

*** EDIT 2 ***

Struntsamma jag beställer den ändå. Jag kollade förrut och det fanns ingen intressant översättning men den här har dykt upp nu så det måste vara ett tecken.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Naee.... har för mig tyskarna skickade dit 400 000 man och cirka 3 000 kom hem levande.

Ryssarna var ju många gånger fler, men de skickade in soldater utan vapen då de var en bristvara. (Vilket kan ses i början av filmen "Enemy at the Gates" med bl.a. Jude Law).

Kan ha fel dock, men har för mig jag läste det i Antony Beevors "Stalingrad". Längesen jag läste boken nu och jag har lånat ut den så jag kan inte kolla källan.

Kan tänka mig att många dog pga matbrist o så. Sen så gjorde sovjet officierare kanon mat av soldaterna genom att skicka dem rakt i elden och sköt dem om de återvände.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Kan tänka mig att många dog pga matbrist o så. Sen så gjorde sovjet officierare kanon mat av soldaterna genom att skicka dem rakt i elden och sköt dem om de återvände.

Jag skulle vilja påpeka att man kan göra en distinktion mellan officerare och politisk officerare också. Det var främst de politiska officerarna som körde enligt Stalins princip att soldaten ska vara mer rädd för att fly än att anfalla fienden.

För övrigt kunde krigsfångar bli både tillfångatagna och avrättade om de flydde från sin fångenskap då de visat "feghet inför fienden" genom att möjligöra kapitulation.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag skulle vilja påpeka att man kan göra en distinktion mellan officerare och politisk officerare också. Det var främst de politiska officerarna som körde enligt Stalins princip att soldaten ska vara mer rädd för att fly än att anfalla fienden.

För övrigt kunde krigsfångar bli både tillfångatagna och avrättade om de flydde från sin fångenskap då de visat "feghet inför fienden" genom att möjligöra kapitulation.

Ja precis.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Vilka små fjuttslag ni hänvisar till.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Bagration

2,3 miljoner ryssar mot 800000 tyskar när Armegrupp mitt krossades sommaren 1944.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Raate

Sisu!

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Sisu!

Minst sagt, jag har tyvärr inte hunnit besöka stället, ändå har jag vistas någorlunda nära då jag har släkt och familestuga i närområdet i alla fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Vilka små fjuttslag ni hänvisar till.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Bagration

2,3 miljoner ryssar mot 800000 tyskar när Armegrupp mitt krossades sommaren 1944.

Bagration tillsammans med slaget om Berlin är världshistoriens största slag ur alla perspektiv.

När röda armén inledde offensiven mot Berlin bestod den samlade styrkan av 2.500.000 man, 6300 stridsvagnar och bandkanoner, 7500 flygplan och 41.600 artilleripjäser.

Mot denna koloss stod en vid det här laget ganska luggsliten tysk försvarsstyrka bestående av strax under 800.000 soldater, 1500 stridsvagnar och bandkanoner, 2200 flygplan och 9300 artilleripjäser. Till detta kom senare ungefär 40.000 män ur Hitlerjugend och Volksturm.

Mot detta står sig det mesta annat i militärhistorien ganska slätt, i alla fall när det kommer till numerär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Vilka små fjuttslag ni hänvisar till.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Bagration

2,3 miljoner ryssar mot 800000 tyskar när Armegrupp mitt krossades sommaren 1944.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Barbarossa om vi pratar storoffensiver.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!