Felleverans - vad gäller?

Permalänk
Medlem

Felleverans - vad gäller?

Beställde tre spel från CDON, de skickade två av spelen samt en DVD-film istället. De skulle nu skicka det spelet som saknades men kräver även att jag skickar tillbaka DVD-filmen annars tvingas jag betala en gång till för det saknade spelet.

Bortsett från det faktum att det känns jävligt sniket av CDON att kräva tillbaka en fellevererad DVD-film som kostar 89:- hos dem, har de rätt att kräva att jag ska lägga ner tid och pengar för att åka in till stan och posta den? Och i så fall, har jag rätt att begära ersättning för mina omkostnader (bensinpengar etc.)?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Ja, CDON kan kräva att få tillbaka en fellevererad vara.
Ja, du kan kräva ersättning för utlägg du har vid returen av den fellevererade varan (om det är skäligt: embalage, porto, transportkostnad... rådfråga först CDON hur de vill at du ska göra så de vet om kostnaderna).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Be dom skicka en fraktlapp, du ska inte betala en spänn bara för dom skickat fel, men du ska naturligtvis skicka tillbaka det bara dom betalar.

Permalänk
Hedersmedlem

Förr hade iaf CDON (samt Ginza m fl) sk Frisvar. Man skrev en speciell adress med Frisvar inkluderat och la på lådan utan porto. Kanske inte finns längre? Har inte returnerat något på länge, men kolla med kundtjänst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Enligt lagen så behöver du inte lyfta ett finger:P

Men schyssta människor tar och skickar tillbaka filmen efter mottagen "fraktlapp". Ex. du skriver ut ett mail, stoppar filmen i ett kuvert, klistrar på fraktlappen, postar brevet.

Permalänk
Hedersmedlem

Ton: Har du någon bra länk till lagtext om att "du inte behöver lyfta ett finger"?

Låter lite udda att det skulle stå i lagen att du som konsument kan behålla en fellerans. Däremot ska konsumenten självklart inte behöva förlora pengar utan antingen ska företaget skicka en fraktlapp eller ersätta för alla utlägg.

I avtals mallen hos konsumentverket (http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...) står det

"Kontakta Konsumentverket/publikationer (mejladress nedan) vid felleverans eller om varan är skadad. Varan returneras utan kostnad för kunden inom Sverige. "

Men jag har absolut inte full koll på detta så ge gärna en länk som beskriver det du säger i lagtexten.

Eller missförstår jag vad du menar?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Ton: Har du någon bra länk till lagtext om att "du inte behöver lyfta ett finger"?

Låter lite udda att det skulle stå i lagen att du som konsument kan behålla en fellerans. Däremot ska konsumenten självklart inte behöva förlora pengar utan antingen ska företaget skicka en fraktlapp eller ersätta för alla utlägg.

I avtals mallen hos konsumentverket (http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...) står det

"Kontakta Konsumentverket/publikationer (mejladress nedan) vid felleverans eller om varan är skadad. Varan returneras utan kostnad för kunden inom Sverige. "

Men jag har absolut inte full koll på detta så ge gärna en länk som beskriver det du säger i lagtexten.

Eller missförstår jag vad du menar?

Är det bara jag som tycker att du gör fel? Självklart står cdon för frakten tillbaka då de säkert vill ha tillbaka sin leverans.

Alla männsikor gör väl misstag eller, och dessutom när det gäller ett sådant stort företag så är jag inte förvånad över om en stackare råkade packa fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Ton: Har du någon bra länk till lagtext om att "du inte behöver lyfta ett finger"?

Låter lite udda att det skulle stå i lagen att du som konsument kan behålla en fellerans. Däremot ska konsumenten självklart inte behöva förlora pengar utan antingen ska företaget skicka en fraktlapp eller ersätta för alla utlägg.

I avtals mallen hos konsumentverket (http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...) står det

"Kontakta Konsumentverket/publikationer (mejladress nedan) vid felleverans eller om varan är skadad. Varan returneras utan kostnad för kunden inom Sverige. "

Men jag har absolut inte full koll på detta så ge gärna en länk som beskriver det du säger i lagtexten.

Eller missförstår jag vad du menar?

För att förtydliga "inte lyfta ett finger" så håller jag med om att det inte var så seriöst uttryckt. Var för lat för att utveckla det då jag skrev inlägget.:)

Det jag menar är att han inte enligt lagen behöver ta sin tid att skicka tillbaka paketet även om det är allmän hyfs. Däremot så har han viss skyldighet att t.ex. lagra varan på lämpligt sätt tills CDON hämtar upp varan.

Det är inte särskilt lätt att hitta lagtexter som behandlar detta. Framförallt eftersom konsumenter på sin höjd googlar fram KKöpL när de ska kolla upp någonting. Problemet med ett sådant förfarande är att lagtexten ofta inte säger särskilt mycket. För mer komplicerade fall får man leta i andra lagar, propositioner och domar.

I detta fall så finner man svaret i KöpL. I konsumentköplagen behandlas inte vårdnadsplikt i överhuvudtaget. Dock så tillämpas KöpL analogt. 72 § - 75 § behandlar området och andemeningen är att avtalsparter ska visa varandra lojalitet även vid avtalsbrott. I detta fall så har en felleverans gjorts varefter TS har varan i sin besittning. TS har efter att han mottagit varan skyldighet att vidta skäliga åtgärder för vård av varan om det kan ske utan oskälig kostnad eller angelägenhet. I TS fall så kan det knappast vara någotdera därför vårdplikt gäller.

Jag nämnde tidigare att man ska visa lojalitet som avtalspart. Inom detta område så faller dock inte en skyldighet att skicka tillbaka en vara oavsett om det kan göras utan oangelägenhet eller kostnad.

TS får självklart inte använda varan under vårdnadsperioden.

PS. Är du samma Björn som driver Webhallen?

Permalänk
Medlem

Jag hade skickat tillbaka varan utan att krångla något. Men du har helt rätt i att företaget har skaffat merarbete för dig på din fritid. Dessutom uppstår lite småkostnader.

Tycker gott de kunnat bjuda dig på filmen, dålig stil.