Apple lanserar Snow Leopard

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar Snow Leopard

Sedan lanseringen av Mac OS X "Leopard" har Apple arbetat vidare med nya funktioner och förbättringar. Resultatet syns i version 10.6 – Snow Leopard.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt flashig ut..

Permalänk
Avstängd

Ser riktigt nice ut!

Men tyvärr inget för mig då jag håller mig till PC

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Känns som en väldigt liten uppdatering då de jobbat två år på den

Permalänk
Medlem

snöleopard

Fel, den som äger en Mac med Leopard kan uppgradera för 319kr. De som fortfarande kör Tiger får köpa OSX boxen för ca 1600kr. (Då får man med iLife och iWork 09)

Dock ska sägas att skivan för 319 ska fungera att installera Snow Leopard med på datorer som kör Tiger, dock är det licensbrott. Fast vem bryr sig?

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Avstängd

vad heter dockan till windows (trejdepart) som ser exakt lika ut, altså den där menyn där nere! jag hade en sådan förr, men minns inte mera vad den hette, den är både snygg och praktisk för genvägar.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
vad heter dockan till windows (trejdepart) som ser exakt lika ut, altså den där menyn där nere! jag hade en sådan förr, men minns inte mera vad den hette, den är både snygg och praktisk för genvägar.

Tror inte det finns någon som är exakt likadan, men Rocketdock är väl något liknande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Känns som en väldigt liten uppdatering då de jobbat två år på den

Rent ytligt är det en väldigt liten förändring, men under huven är det den största förändringen sedan man gick från OS9 till OSX.

bland annat:

*slopat PPC-stöd
*64-bit
*OpenCL

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Tror inte det finns någon som är exakt likadan, men Rocketdock är väl något liknande.

de finns en som se exakt identiskt likadan ut.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

fan man får lust o byta till mac pgr av de flashiga OSet..Kör win7 nu så jag väntar till slutgiltiga kommer

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
Rent ytligt är det en väldigt liten förändring, men under huven är det den största förändringen sedan man gick från OS9 till OSX.

bland annat:

*slopat PPC-stöd
*64-bit
*OpenCL

Du glömde:

*Finder!

Damn it!

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
vad heter dockan till windows (trejdepart) som ser exakt lika ut, altså den där menyn där nere! jag hade en sådan förr, men minns inte mera vad den hette, den är både snygg och praktisk för genvägar.

deskdock har jag för mig.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman

Men tyvärr inget för mig då jag håller mig till PC

PC= Personal Computer. Det kan både ha Windows eller OS X.

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomUser
PC= Personal Computer. Det kan både ha Windows eller OS X.

Mm, definitionsmässigt, men till och med Apple skiljer på Mac och PC. Kolla deras reklamer

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av in a bodybag
Du glömde:

*Finder!

Damn it!

... och Grand Central Dispatch och QuickTime X.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
vad heter dockan till windows (trejdepart) som ser exakt lika ut, altså den där menyn där nere! jag hade en sådan förr, men minns inte mera vad den hette, den är både snygg och praktisk för genvägar.

Tror du tänker på object dock.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
de finns en som se exakt identiskt likadan ut.

Du kan använda både ObjectDock och Rocketdock. Sedan kan du konfigurerar utseende, använda docklets som fungerar som OS X:s "stacks", och en massa annat roligt. Vill du "äpplefiera" ditt Vista eller W7 ännu mer kan du också använda "Switcher" som fungerar som OS X:s expose.

Switcher http://insentient.net/
ObjectDock http://www.stardock.com/products/objectdock/
Rocketdock http://rocketdock.com/

Olika addons till rocketdock: http://rocketdock.com/addons/all/popular

Olika addons till bl.a. objectdock: http://www.wincustomize.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Känns som en väldigt liten uppdatering då de jobbat två år på den

Hela meningen med OS:et är att göra allt under huven bättre, i stark kontrast med Leopard som handlade mest om funktioner, funktioner och nyheter. GCD och OpenCL lägger en stark grund till framtida flerkärniga processorer och GPGPU, för att nämna två av nyheterna. Att det sedan är mindre, snabbare och allmänt trevligt är väl en fin bonus.
Att det inte har så många stora nyheter kanske är varför det kostar $29 att uppgradera från Leopard. Vad kostar Vista Ultimate -> Win 7 Ultimate tro?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av in a bodybag
Du glömde:

*Finder!

Damn it!

Hehe ja en uppdaterad Finder ska bli nice. GCD, OpenCL och QtX är nog det jag ser fram emot mest. Hoppas skivan ligger i brevlådan när man kommer hem från jobb idag (skickades ju 23e).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

inte att förglömma är att dem gått igenom hela leopardkoden och gjort om den för att funka bättre/ta mindre plats. Jag har för mig att dem fick bort typ 30% eller något iden stilen av storleken på oset. Inte illa må jag säga.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ska' vi snacka priser/kostnader så vinner Ubuntu utan vidare + massor av fria/gratis progg.

... vad FAN har det med någonting att göra? Vem har pratat om priser, förutom litegrann om priset på produkten som nyheten handlar om?
För helvete, väx upp nån jävla gång! Blir så jävla less på alla jävla fanboys!

Herre-jävla-gud!

(ursäkta franskan i detta inlägg)

OT: Jag funderar faktiskt på att gå över till Mac när jag flyttar.. hm.. får se hur det blir

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

316 :- för uppgradering! Det kallar jag bra service...undrar vad M$ kommer ta för sin? Typ 1316 gissningsvis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ska' vi snacka priser/kostnader så vinner Ubuntu utan vidare + massor av fria/gratis progg.

"Linux is only free if your time is worthless".

Jag har kört diverse Linuxdistributioner (mest ren Debian) på min server sedan 5-6 år tillbaka, så jag är fullt medveten om att det ligger en viss sanning i ovanstående citat. Man får ta det med en liten klackspark. Det är också något som man får tänka på när man slår på stora trumman om att Linux är gratis. Tiden som man spenderar på att få saker och ting att fungera som man vill i Linux är ganska stor, speciellt för en ny användare. OS X funkar från början, helt enkelt.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
316 :- för uppgradering! Det kallar jag bra service...undrar vad M$ kommer ta för sin? Typ 1316 gissningsvis

Med tankte på vad det lilla det tillför utöver Leopard så känns det rätt rimligt menar jag.

Permalänk
Medlem

Detta är vad Microsoft kallar Servicepack och som ges ut gratis till Windowsanvändare

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
316 :- för uppgradering! Det kallar jag bra service...undrar vad M$ kommer ta för sin? Typ 1316 gissningsvis

Windows service packs brukar vara gratis via windows update. För det är väl det Snowleopard är, ett service pack? Det tillförs väl inga nya funktioner utan apple optimerar väl och fixar buggar med snöleoparden? Rätta mig gärna om jag har fel.

edit: jag vet inte om mitt internet är långsamt eller om jag skriver väldigt långsamt... Det var inte meningen att vara en härmapa Fire_Ice

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
... vad FAN har det med någonting att göra? Vem har pratat om priser, förutom litegrann om priset på produkten som nyheten handlar om?
För helvete, väx upp nån jävla gång! Blir så jävla less på alla jävla fanboys!

Herre-jävla-gud!

(ursäkta franskan i detta inlägg)

OT: Jag funderar faktiskt på att gå över till Mac när jag flyttar.. hm.. får se hur det blir

Det HAR snackats pris i tråden så det har mycket med saken att göra. Skärp dig...

Hur är det med SSD stöd i OSX? Bättre än Windows Vista eller 7an? Eller, stöd och stöd...Slipper man gå in med regedit och ändra en massa saker?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Blir väldigt sugen på att ha "leoparden" på nån burk^^

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
"Linux is only free if your time is worthless".

Jag har kört diverse Linuxdistributioner (mest ren Debian) på min server sedan 5-6 år tillbaka, så jag är fullt medveten om att det ligger en viss sanning i ovanstående citat. Man får ta det med en liten klackspark. Det är också något som man får tänka på när man slår på stora trumman om att Linux är gratis. Tiden som man spenderar på att få saker och ting att fungera som man vill i Linux är ganska stor, speciellt för en ny användare. OS X funkar från början, helt enkelt.

Installerade Ubunto på lappen precis. Tog 20 min eller något i den stilen och allt fungerar från början. Tryckte jag var imponerande Snabbt går de också fasten det är en gammal häck till dator. Men nu var de ju inte det vi skulle prata om...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/