Hur tar man bort plastkåpan på en 4850?

Permalänk

Hur tar man bort plastkåpan på en 4850?

Dags att rensa ur min 4850 då den idlar på ca 90 grader med 50% hastighet på flärren. Förut kunde den fan idla på 50 grader med ca 40%.

Så som rubriken lyder, hur får man bort den? jag har sökt efter en massa guider och kollat runt men hittar inget som hjälper, Vågar inte ta ur skiten ur datorn utan att veta för då om jag gör fel så är det ju fan kört.

Permalänk

Vet inte hur man får bort plastkåpan men jag tror att man måste lossa kylaren för att lyckas med det.
Lättare att sätta ett finger på fläkten så den inte snurrar och blåsa bort dammet med tryckluft.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vet inte hur man får bort plastkåpan men jag tror att man måste lossa kylaren för att lyckas med det.
Lättare att sätta ett finger på fläkten så den inte snurrar och blåsa bort dammet med tryckluft.

Fan, någon som kan bekräfta om man måste få bort hela kylaren för det?

Permalänk
Medlem

Till att börja med kan du uppge vad det är för kort och om det är referenskylare eller ej...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Till att börja med kan du uppge vad det är för kort och om det är referenskylare eller ej...

Oj glömde det, men det är ett sapphire 4850 med referenskylaren.

Permalänk
Medlem

På referenskylaren sitter skruvarna, som håller plastöverdelen på plats, undertil i kopparplattan. För att skruva loss plastdelen måste kylaren avlägsnas. Kolla gärna denna bild!

Tipset om att hålla fast fläkten och blåsa rent är bäst hittils. Biltema säljer billigt tryckluft på burk!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
På referenskylaren sitter skruvarna, som håller plastöverdelen på plats, undertil i kopparplattan. För att skruva loss plastdelen måste kylaren avlägsnas. Kolla gärna denna bild!

Tipset om att hålla fast fläkten och blåsa rent är bäst hittils. Biltema säljer billigt tryckluft på burk!

Fan också, Jag får väll köpa tryckluft och pilla med pincett. Ska det vara någon speciell tryckluft? (har läst att en del kan spruta vätska om man håller de fel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
Fan också, Jag får väll köpa tryckluft och pilla med pincett. Ska det vara någon speciell tryckluft? (har läst att en del kan spruta vätska om man håller de fel)

Har tidigare använt Biltemas tryckluft utan problem. All vätska är tyngre än luft. Vänder du burken upp och ner när du pressar ut luft så ska inte vätska komma med alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Har tidigare använt Biltemas tryckluft utan problem. All vätska är tyngre än luft. Vänder du burken upp och ner när du pressar ut luft så ska inte vätska komma med alls.

Tror du inte att dom säljer tryckluft på burk på en del mackar kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
Tror du inte att dom säljer tryckluft på burk på en del mackar kanske?

Har inte sett såna saker på mackar... Biltema är dessutom ganska billigt. Kan du ta ut grafikkortet så kan du springa förbi någon bilverkstad och be om att låna deras tryckluft. Pshik-pshik så är det färdigt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Har inte sett såna saker på mackar... Biltema är dessutom ganska billigt. Kan du ta ut grafikkortet så kan du springa förbi någon bilverkstad och be om att låna deras tryckluft. Pshik-pshik så är det färdigt!

Har en kompressor hemma, skulle de funka?

Permalänk
Medlem

Kan de inte vara kondens i en kompressor?

Permalänk

Har för mig att jag läst att det är lika dumt som att använda dammsugare också. Men har ju bara för mig det.

Permalänk
Medlem

de absulut bästa säkraste är att blåsa med munnen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
de absulut bästa säkraste är att blåsa med munnen

Då flyger de ju fan spott in i kortet, dessutom tror jag inte det är tillräckligt me kraft.

Permalänk
Medlem

nej inte om man e helt torr i munnen
skruva loss plast kåpan då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
Kan de inte vara kondens i en kompressor?

jo blir ganska mycket fukt i den så en fuktavskiljare vore att rekomendera. Jag gör alltid rent min dator med tryckluft, funkar jättebra, men jag tycker att alla datorer borde ha damfilter för att undvika det grövsta dammet som börjar sätta igen kylflänsar.

Permalänk
Medlem

Damm filter är för mjukisar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
Då flyger de ju fan spott in i kortet, dessutom tror jag inte det är tillräckligt me kraft.

Men han skämtade ju!

Men gör det något om det bli kondens? Det försvinner ju rätt så fort

Visa signatur

Balle

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
Har en kompressor hemma, skulle de funka?

Blåste rent min dator med min kompressor i somras, fungerade utmärkt, se som sagt, till att inte fläktarna spinner i hjäl sig bara.
Flög runt lite damm, "host host", så det kan vara ett tips att hålla till utomhus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Blåste rent min dator med min kompressor i somras, fungerade utmärkt, se som sagt, till att inte fläktarna spinner i hjäl sig bara.
Flög runt lite damm, "host host", så det kan vara ett tips att hålla till utomhus.

Jo ska testa med det, men det är ingen skitkompressor så jag tror de ska gå bra att spruta på.

Kortet hat ju kommit till den gränsen att antingen så låter jag kortet gå sönder för det inte kan kyla sig, eller så riskerar jag att förstöra det vid rengöring lol.

O nytt kostar ju 1000 spänn så de e ju inte så roligt att betala. Men så fort jag får stake till att göra detta så ska de göras.

Permalänk

Åk med kortet till OK och blås rent den där med deras luftpump...(däckpåfyllning).
Blås omvänt normala luftflödet bakifrån ut genom fläkten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

jag tröttnade på att mitt 4850 idlade på 87 grader så jag skaffade en Accelero S1 rev2. Plastkåpan får du inte bort förrän du tagit bort hela kylaren och det är 1, 2, 3 ... massor skruvar på undersidan.

Permalänk

Fy satan, blåste nyss ur det och så fort man tryckte på tryckluften så POFF flög det ur ett jävla moln. Fanns 3 st stora väldigt täta damtussar som hade helt och hållet blockerat en del luftvägar, inte konstigt att det var skitvarmt. Nu går grafikkortet väldigt svalt igen och äntligen kan man njuta av spelen utan fläktens ljud hela tiden.