Den nyaste "DirectX 9" versionen?

Permalänk
Medlem

Den nyaste "DirectX 9" versionen?

Är detta den nyaste "DirectX 9" versionen?:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=2DA4...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så är det en webinstaller, dvs den kommer att ladda ner senaste dx9 versionen när du har laddat ner & kört programmet. Om du redan skulle ha senaste så säger programmet till...

Permalänk
Medlem

Men jag skulle bara vilja ha den senaste DirectX versionen, inte ngt program som i sin tur laddar ner det. Kan man inte få en ren DirectX fil istället?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd

Det är bästa sättet att få den senaste versionen av DirectX som Dalton Sleeper säger. Jag använder själv dxwebsetup.exe. När den har uppdaterat till den senaste och du kör programmet nästa gång så händer inget mer än att du kan avsluta programmet, annars står det hur många MB du kan ladda ner. Den senaste webupdater är DirectX v9.26.1590 (webupdate) om dom inte kommit med nån ny senare version som jag inte vet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Så då är det bara att tanka ner filen på sidan jag länkade till så får jag senaste DirectX 9 versionen? Förresten vad är bäst att installera först, efter en formatering av hårddisken samt ominstallation av operativsystemet, DirectX eller drivrutinen till grafikkortet?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

det spelar ingen roll ;P men kan ju bra att installera för grafikkortet först så du slipper liten bild m.m

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Ok, för jag har funderat på detta ibland. Tänkte nästan att det kunde kvitta men det är alltid bra och höra med andra först.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Förr i tiden kom det upp meddelande att man skulle installera dx9 tex när man skulle installera grafikdrivrutiner, men i dag vet jag inte, kanske för att man inte kör med antika operativsystem, som xp

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Förr i tiden kom det upp meddelande att man skulle installera dx9 tex när man skulle installera grafikdrivrutiner, men i dag vet jag inte, kanske för att man inte kör med antika operativsystem, som xp

XP kommer med DirectX 9 vid installation, vad jag vet?

Permalänk
Avstängd

Tycker det är bäst o installera Direct X ifrån någon nyare spelskiva. Brukar ALLTID få göra det även EFTER att man kört "Direct X-websetup" för att vissa filer verkar saknas för vissa spel.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
XP kommer med DirectX 9 vid installation, vad jag vet?

Hade för mig det var dx8...

Permalänk
Medlem

Så dena procedur jag alltid kört efter formatering av hårddisken och ominstallation av operativsystemet är det bara att fortsätta med då.

1. Installera grafikkort drivrutinerna

2. Sätta in ett nyare spel och via det uppdatera DirectX.

?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd

Jag kör

1. Service pack + hotfixar
2. DirectX
3. Moderkortsdriver
4. Grafikdrivrutiner
5. och så vidare...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag kör:

1. Moderkortsdrivers
2. DirectX (kan komma som nr.3)
3. Grafikkortdrivrutiner (kan komma som nr.2)
4. Hotfixar

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag kör

1. Service pack + hotfixar
2. DirectX
3. Moderkortsdriver
4. Grafikdrivrutiner
5. och så vidare...

Samma här, allt annat vore tokigt i min mening.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Samma här, allt annat vore tokigt i min mening.

Vad är det som gör min installationsprocedur tokig? Kanske låter som en arg fråga men jag är genuint intresserad av att få reda på vilket det bästa installationsförfarandet är efter att man ominstallerat Xp efter en formatering av hårddisken.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Installationsprogrammet kanske inte är lika ruttna som för ett par år sedan, men iaf bör sp/hotfixar (incl .net framework) komma först för att dom inte ska skriva över olika drivrutiner för tex moderkort, ljud & grafik samt allt annat krafs, hemsidor har nästan alltid nyare drivrutiner som ska in.

Som jag nämnde förut så har det iaf vart så att det krävdes dx9 innan installation av grafik så dx kommer två.

Sedan tre, moderkort för ev pci styrenheter, sm bus & allt som säkerligen grafik/ljudkort & allt instickbart/hårddiskar sitter på. Ibland kan dessa innehålla grafikdrivers, beror på dator, integrerat osv...

När datorn vet om vad den har så är det dags för grafik & ljud drivers...

Allt annat efteråt, tex skrivare...

Det här är min erfarenhet, det är inget man måste följa självklart, en metod som fungerat bra under alla år...

Permalänk
Medlem

För att besvara den ursprungliga frågan, detta är för närvarande senaste versionen av Directx 9c: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=0CF3...

Och ja, DirectX 9c har uppdaterats en massa gånger, så även om man redan har DirectX 9 kan det tänkas att man behöver en uppdatering för vissa nyare spel (men då brukar spelets installationsprogram se till att DirectX uppgraderas).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Vad är det som gör min installationsprocedur tokig? Kanske låter som en arg fråga men jag är genuint intresserad av att få reda på vilket det bästa installationsförfarandet är efter att man ominstallerat Xp efter en formatering av hårddisken.

Oftast så spelar det ingen som helst roll i vilken ordning man installerar. Jag har provat de flesta kombinationerna och inte stött på några problem.

Men givetvis så skiljer det ju mellan olika hårdvarukonfigurationer också.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
iaf bör sp/hotfixar (incl .net framework) komma först + en massa text

Jo .NET ska in före grafikdrivern eftersom Catalyst Control Center kräver ju .NET om man använder AMD(ATI) kort

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jo .NET ska in före grafikdrivern eftersom Catalyst Control Center kräver ju .NET om man använder AMD(ATI) kort

Vilket är lite smått frustrerande ändå.
På tjejens dator så är det bara hennes grafikdrivrutiner som än sålänge använder .NET

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vilket är lite smått frustrerande ändå.
På tjejens dator så är det bara hennes grafikdrivrutiner som än sålänge använder .NET

Det är ju lite tokigt tycker man, dock i Vista är det ju integrerat från början så vem vet hur mycket det används till? För mig är det dock inget konstigt eftersom man är programmerare, då är .net ett måste

Permalänk

1. Jag använder mig självklart av XP, enbart.

2. Jag är en stor spelare. Spelar de flesta spelen som kommer.

3. Jag har ALDRIG installerat Direct X i någon form på XP, någonsin. Jag kommer aldrig att göra det heller.

Och jag har aldrig haft krångel.

Direct X var något man installerade på Windows 98-tiden! Vad håller ni på med?

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
1. Jag använder mig självklart av XP, enbart.

2. Jag är en stor spelare. Spelar de flesta spelen som kommer.

3. Jag har ALDRIG installerat Direct X i någon form på XP, någonsin. Jag kommer aldrig att göra det heller.

Och jag har aldrig haft krångel.

Direct X var något man installerade på Windows 98-tiden! Vad håller ni på med?

De flesta nya spel installerar nya DirectX-filer vid installation, så du har nya DirectX-bitar du med. Annars hade du inte kunnat lira Crysis, UT3, Left4Dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Direct X var något man installerade på Windows 98-tiden! Vad håller ni på med?

Ehh...nu måste du skämta?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Han säger nog att han aldrig manuellt installerat DirectX, men det behövs oftast inte, typ varenda spel installerar DirectX (vilket behövs).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

En del spel installerar inte den senaste versionen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jo .NET ska in före grafikdrivern eftersom Catalyst Control Center kräver ju .NET om man använder AMD(ATI) kort

Går precis lika bra att installera .NET efteråt. Det är inget krav för installation... enbart för att man ska kunna ANVÄNDA Catalyst Control Center... som i sin tur inte heller är något krav. Det är egentligen bara grafikdrivrutinen som måste installeras.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag körde inte med ccc förut (på x800 tiden), då var det förjäkla ruttet, men det är det ju nu också, speciellt efter nya layouten :/ Dock installerar jag alltid ccc nuförtin eftersom det ger andra defaultinställningar på tex deinterlacing osv. Förr kunde jag också tvinga v_sync (opengl) med ati tray tools men nu buggar det och verkar allmänt osynkat med inställningarna i ccc på diverse inställningar.

Ang .net & ccc så rapporterades det mycket förr att ccc inte gick att starta, varken före eller efter .net, men ATi kanske har fått lite koll på läget och fixat det mesta. Det är ju inte så att ccc tar 2 min att starta som förr eller att det tar mycket minne nu när RAM standarden ligger på typ 4gb...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Går precis lika bra att installera .NET efteråt. Det är inget krav för installation... enbart för att man ska kunna ANVÄNDA Catalyst Control Center... som i sin tur inte heller är något krav. Det är egentligen bara grafikdrivrutinen som måste installeras.

Hur ska du göra fläktinställningar m.m. har du tänkt dig? Vilket program kör du med i stället då?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64