Permalänk
Medlem

Rubiks kub!

Tjena.

I lördags hade jag en klasspolare över, han tog med sin kub. Riktigt krångligt pussel om man inte har en aning om hur man ska gå till väga. Han lärde mig och det tog två dagar för mig att få in alla moves i huvudet (lager för lager). Är det någon annan här som sysslar med kuben, vad har ni för tid? Vilken kub kör ni med, och vilken tycker ni är bäst?

Köpte en speed-cube på blocket, är väl inte så jättenöjd men ska nog testa med lite silikonspray. Har löst kuben på 3minuter men klarar det säkert lite snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem

en minut och typ 25 sekunder har jag klarat. Har en orginal rubiks som jag fick i present.

Har lärt mig genom video på youtube men skulle vilja lära mig lite olika metoder. Vet att det finns massor.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Är det bra glid på din?

Haha jasså du, youtube Vilken metod kör du? Ju fler metoder man lär sig ju bättre lär man sig kuben antar jag.

Permalänk
Medlem

Jag har också tagit den på 1 och en halv minut. Jag kör lager för lager

Har en original från teknikmagasinet som jag har sprejat med silikonspray.

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte gjort något med min men det är helt ok glid på den.

Permalänk
Medlem

Snittar ca 22 sekunder. Officiellt har jag som bästa tid ca 18 sekunder.

Kom och tävla i SM på Tekniska museet nästa helg.

Permalänk
Medlem

Hur kan man tävla om bästa tid när det kräver olika många drag att lösa den, beroende på utgångsläget?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Hur kan man tävla om bästa tid när det kräver olika många drag att lösa den, beroende på utgångsläget?

Det är inte frågan om vem som kan utföra ett visst antal drag på kortast tid. Vi tävlar i vem som kan lösa kuben på kortast tid. De tävlande i samma omgång har alla samma blandningar på kuberna som ska lösas.

Det är sedan till stor del vilken lösningsmetod du väljer som avgör hur snabbt du kan lösa kuben. De flesta som kan lösa kuben med nybörjarlösningar använder omkring 150-300 drag. Med de betydligt svårare metoderna att lära sig kan man lösa kuben på 45-60 drag. I detta intervall är lösningen indelad i ett par steg och det går med mycket träning att "se" och utföra varje steg för sig på mycket kort tid.

Det går alltid att lösa en blandad kub på 22 drag (tror jag var det senaste de hittade bevis för) men den optimala lösningen är näst intill omöjlig att hitta för en människa. Rekordet på att lösa den på så få drag som möjligt (på tävlingar får man 1h på sig och man får blandningen nedskriven så man under den timmen kan prova sig fram lite) är 27 drag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
Det är inte frågan om vem som kan utföra ett visst antal drag på kortast tid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
Snittar ca 22 sekunder. Officiellt har jag som bästa tid ca 18 sekunder.

Förstår inte riktigt hur detta går ihop. Uppenbarligen har tiden ett värde, och du, likt alla andra, skriver ingenting om kubens blandning när du skriver ut din tid.

Jag förstår naturligtvis hur man kan tävla om alla deltagare får börja med samma blandning, med en tråd där folk bara postar sina tider? Vad räknas som en blandad kub? Om bara en sida är felvriden, så går den att lösa på en halv sekund.

Vad säger egentligen en godtycklig tid, annat än att man är "bra på kuben"? Det går inte att undkomma att tiderna till en _väldigt_ stor del handlar om fingerfärdigheten, alltså just det som du 'förnekar' (i brist på bättre ord) i det första citatet.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
. De flesta som kan lösa kuben med nybörjarlösningar använder omkring 150-300 drag. Med de betydligt svårare metoderna att lära sig kan man lösa kuben på 45-60 drag.

Jag tycker det verkar sjukt mycket lättare att lära mig 45-60 drag än 150-300 utantill..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Jag tycker det verkar sjukt mycket lättare att lära mig 45-60 drag än 150-300 utantill..

Det hjälper inte att lära sig dragen utantill, ty de gäller i sådana fall bara för en viss specifik blandning av kuben. Istället lär man sig en algoritm för att lösa en generell blandning av kuben. En nybörjare använder en algoritm som kräver fler drag än en algoritm som en expert använder sig av.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

1.50 igår... tjänade en öl och en mintu på't

Permalänk
Hedersmedlem

gjorde på 1.33 nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Förstår inte riktigt hur detta går ihop. Uppenbarligen har tiden ett värde, och du, likt alla andra, skriver ingenting om kubens blandning när du skriver ut din tid.

Jag förstår naturligtvis hur man kan tävla om alla deltagare får börja med samma blandning, med en tråd där folk bara postar sina tider? Vad räknas som en blandad kub? Om bara en sida är felvriden, så går den att lösa på en halv sekund.

Vad säger egentligen en godtycklig tid, annat än att man är "bra på kuben"? Det går inte att undkomma att tiderna till en _väldigt_ stor del handlar om fingerfärdigheten, alltså just det som du 'förnekar' (i brist på bättre ord) i det första citatet.

Det kanske inte är en självklarhet för alla men en blandad kub är "blandad". Om du tar en löst kub och vrider slumpmässigt på en i någon minut så kommer den vara blandad. På tävlingar och vanligtvis när man tar tider hemma också så använder vi datorprogram som tar fram blandningar åt oss. Blandningsalgoritmerna är mycket enkla. De slumpar 25 drag som inte tar ut varandra. Nu vet vi att en kub hur den än är blandad alltid går att lösa på max 22 drag. Alltså kommer kuben man blandar inte bli "mer" blandad efter de 22 första dragen i blandningen är gjorda.
Oavsett om jag låter en slumpvis vald person i närheten (de går oftast på att det inte ska finnas så många lika färger bredvid varandra) eller dator blanda min kub utifrån de regler vi tagit fram så löser jag den oftast på 20-25 sekunder idag.

Om någon person kommit så långt som att de kan lösa kuben på ca 1 minut så är det ganska otroligt att de inte skulle ha lärt sig blanda kuben på ett korrekt sätt. Klart det finns en möjlighet men för mig är det väldigt otänkbart att CloX bara kan lösa kuben på 3 minuter om han "fuskblandar".

Det går inte att komma ifrån att fingerfärdigheten har en stor betydelse. Men det finns mycket annat som väger över det i många fall. Jag har ett par dragsekvenser (algoritmer) jag kan utföra väldigt snabbt. Det rör sig om hastigheter på 4-5 drag i sekunden. Men då en del av dem inte används som sista steget i lösningen måste jag efter att jag utfört den identifiera nästa steg. Om jag kör min maxhastighet på den hinner jag inte med att se hur övriga bitar rör sig och jag måste en kort stund efter pausa för att leta reda på vilket fall jag ska använda i nästa steg. Om jag istället vrider lite långsammare (med sämre fingerfärdighet om du så vill) kan jag se nästa fall jag ska använda mig av mycket tidigare och kan undvika en "dödtid" då jag bara tittar på kuben. Det har visat sig vara mycket värdefullt att ha en bra "look ahead" för att få ner tiden, vilket säkert är väldigt individuellt men vrider man i närheten av 60-80% av max så får man i regler väldigt bra tider.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Jag tycker det verkar sjukt mycket lättare att lära mig 45-60 drag än 150-300 utantill..

För att lösa kuben på 45-60 drag måste du lära dig en metod som består 120 fall/mönster/algoritmer att lära sig. Dessa 120 fall är väldigt specifika och kan i regler bara användas till det de är framtagna för.
En nybörjarlösning kan ta sig ner till 2-4 fall att lära sig. Det är dock algoritmer som kan användas till väldigt mycket mer än bara en sak och det kräver ofta att man utför dem flera gånger efter varandra.

Permalänk
Testpilot

Jag kan bara lager-för-lager-metoden men har inte algoritmerna för det sista lagret i huvudet än, har inte riktigt satt mig och gett mig fan på det bara

Den här guiden har jag använt mig av: http://web.telia.com/~u24323048/stuff/beginner/

Köpte min kub på teknikmagasinet och har smörjt den med silikonsprej.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=i25cfdcum7U

han var snabb... för att vara en robot. han måste ju vara programmerad för att vrida den på ett visst sätt antar jag?

har aldrig löst en sån kub, men testade iofsig senast när jag var ca 8år...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Rubot II använder Cube Explorer för att hitta en lösning på kuben den får. Den använder även programmets funktion för att scanna en kub med en webbkamera.

Permalänk
Medlem

Känner mig lite beroende av kuben nu, i alla fall när jag åker till och från skolan. Folk löser kosord och soduko. Jag sitter och nötar kuben, även om jag kan den

Permalänk
Medlem

Har som bäst 48 sekunder, har även en 4x4x4 och en 5x5x5 men dom brukar jag inte ta tid på

Använder en rubiks originalkub med silikonspray och stickers från http://cubesmith.com/

Permalänk
Medlem

48 sek är nice, satt och pilla lite med f2l, har förstått grejen men det flyter inte på så bra.

Hur fungerar din originalkub med silikon, glider det bra ? Vad kör du för spray?

Permalänk
Medlem

Den glider väldigt bra, körde med vaselin tidigare men i jämförelse så är det ett riktigt bottennapp. Jag rekomenderar dock att man rengör kuben med medicinsk bensin eller liknande innan man övergår till silikonspray för att få bort den gamla smörjningen, annars kan det ha motsatt effekt.

Jag använder crc silikonspray som finns att köpa på claes ohlsons eller någon mack för ca 50-60 kr

EDIT: Min taktik är att lösa alla bitar utom en i första lagret, sedan löser jag hela andra lagret, sätter sista biten i första lagret på plats och sen sista lagret

Permalänk
Medlem

Okej nice, har ju systrar och grejer hemma, tror du aceton funkar?

Blir att införskaffa crc då!

Okej, den var lite udda faktiskt, normalt kör jag den normala layer by layer-metoden.

Permalänk
Medlem

Det funkar nog bra, bara att det var medicinsk bensin jag hade tillgång till

Hehe ja den låter ganska udda, men man slipper då denna algoritmen
U R Ui Ri Ui Fi U F (och den spegelvända) och spar därmed mycket tid. Började också med LBL men har utvecklat den lite

Permalänk
Medlem

Alright

Aha niiiice, orkar iofs inte lära mig hur du tänker där tycker LBL funkar bra
Drog en 1.28 idag! Det går framåt!

Permalänk
Glömsk

"Petrusmetoden" är ganska bra: http://lar5.com/cube/

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Alright

Aha niiiice, orkar iofs inte lära mig hur du tänker där tycker LBL funkar bra
Drog en 1.28 idag! Det går framåt!

Drew_ använder en "keyhole" metod. Genom att lämna en bit i första lagret kan man använda den positionen när man löser andra lagret vilket då blir aningen lättare.

Permalänk
Medlem

Länge sen någon skrev nu men jag har spanat runt lite på cube4you.com och är lite sugen på att dra en beställning. Är det någon som har erfarenhet från dessa? Frakten kostar en del... Tyvärr så har jag inte min kub hemma just nu så jag sysselsätter mig med min powerball istället

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det är någon ide att försöka skryta med sina tider. Men här kommer de ändå.
Brukar komma under 2:00 för det mesta. rekordet ligger på 1:40.
Försöker lära mig petrus-metoden, går la sådär.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera http://www.kubshopen.se/index.php/kuber.html , har själv deras 3x3x3 Speedcube (F-II) vit. Riktigt bra kub enligt mig, dock så kom det alkohol på den förra helgen så den är lite seg. Har förövrigt ett rekord på 1.04 nu med LBL.

Permalänk

Jag har en äkta rubiks.... men vad fan gör det, den är ju omöjlig

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″