Permalänk
Melding Plague

Cougar 98R9

Med buller och bång har HEC Compucase tagit sig in på den svenska marknaden, men hur står sig företagets modeller i konkurrensen? SweClockers dyker på den påkostade datorlådan Cougar 98R9.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

varför envisas chassie tillverkare med att göra små hål till fläktarna varför inte bara fritt blås?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
varför envisas chassie tillverkare med att göra små hål till fläktarna varför inte bara fritt blås?

Förmodligen enklare och snabbare sätt att göra det på, och att dem inte har någon maskin som klarar av det i produktionslinan så det skulle vara en relativt stor utgift att fixa ett sådant enkelt designproblem...

Permalänk
Inaktiv

Ser det inte lite väl plastigt ut ?

Kromad Plast !!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Förmodligen enklare och snabbare sätt att göra det på, och att dem inte har någon maskin som klarar av det i produktionslinan så det skulle vara en relativt stor utgift att fixa ett sådant enkelt designproblem...

jag tror det e är för det ska se snyggt ut.
dom stansar ut dom små hålen ju så maskiner har dom bara att byta ut verktyg att göra ett runt hål istället för många små..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Tycker det är för mycket pengar för ett chassie. bättre att lägga lite extra pengar på det man stoppar i burken.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

Stort plus till Sweclockers för att de fick en recension gjord på det här chassit! Det har varit många chassirecensioner på sistone, men det stör inte mig det minsta eftersom det är mina favoritrecensioner!

Chassit blev en liten besvikelse, för det priset är det lite simpelt och det känns som om de har fokuserat på fel saker.

Permalänk
Medlem

finns gott om plats för grejer iaf...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Bra recension! Men usch vad detta chassi kändes tråkigt, hade ingen charm och utseendet är inget som fångar ögat direkt.

Permalänk
Medlem

Känns som CompuCase 6A21 är ett bättre val och lägga det extra på komponenter i chassit.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Den utdragbara moderkortsplåten var verkligen fiffigt.

Riktigt bra recension!

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Geeks
Säljchef

För att kommentera det här med "perforerad plåt" istället för hål så finns det lite betänkligheter kring det.

För att systembyggare skall kunna använda sig av ett chassi och sälja kompletta system så måste chassit klara vissa krav på EMI-strålning. En perforerad plåt stoppar denna strålning betydligt effektivare än tex ett öppet hål eller dammfilter.

Observera att jag inte är 100% säker på min sak, men jag tror att det kan vara en stor anledning till att vi åter och återigen får se samma sak.

Det man skulle kunna säga dock är att chassin i denna prisklass kanske skulle lösa detta med en möjlighet att lätt plocka bort plåten. Något liknande man körde på PCI-slottarna för om åren?

Det hade varit önskvärt iaf i mina ögon att slippa plocka fram dremeln och istället enkelt "knäcka" loss plåten.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi men för 2000:- ska det vara bättre.

Riktigt bra recension och bra bilder. Borde säga det oftare men man börjar ju bli bortskämd med det här ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

tycker det påminner om en blanding av det gamla stacker chassit, i en fusion med den nyare modellen.

för 2k? nejtack.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil
För att kommentera det här med "perforerad plåt" istället för hål så finns det lite betänkligheter kring det.

För att systembyggare skall kunna använda sig av ett chassi och sälja kompletta system så måste chassit klara vissa krav på EMI-strålning. En perforerad plåt stoppar denna strålning betydligt effektivare än tex ett öppet hål eller dammfilter.

Observera att jag inte är 100% säker på min sak, men jag tror att det kan vara en stor anledning till att vi åter och återigen får se samma sak.

Det man skulle kunna säga dock är att chassin i denna prisklass kanske skulle lösa detta med en möjlighet att lätt plocka bort plåten. Något liknande man körde på PCI-slottarna för om åren?

Det hade varit önskvärt iaf i mina ögon att slippa plocka fram dremeln och istället enkelt "knäcka" loss plåten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
varför envisas chassie tillverkare med att göra små hål till fläktarna varför inte bara fritt blås?

Förutom det Emil skriver så är det till för att hålla stadgan i lådan uppe. Och för att slippa bli stämda i landet långt i väst för att Joe 16 skulle kolla om fläkten blåste och skadade fingret.

Permalänk

bara jag som tycker att Cougar-loggan är förbannat likt PUMA-loggan?
http://www.ppolnews.com/primages/puma.gif

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Cougar är det engelska namnet på det svenska och tyska Puma.

Sen hoppar ju kissen åt andra hållet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
bara jag som tycker att Cougar-loggan är förbannat likt PUMA-loggan?
http://www.ppolnews.com/primages/puma.gif

Det är ju trots allt samma djur

http://www.hoothollow.com/May-June%202005%20Utah%20Predators/...

Permalänk
Medlem

Man nöjer sig inte med att plagiera logotypen, även chassit är en blek kopia på CoolerMasters stacker-serie...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

verkade varken uselt eller fantastiskt. känns dock som om det finns bättre konkurenter i 2k klassen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Man nöjer sig inte med att plagiera logotypen, även chassit är en blek kopia på CoolerMasters stacker-serie...

håller helt med dig!
de va de första jag tänkte när jag såg chassit!

Permalänk
Medlem

LED-fläktar, inga dammfilter, dålig HDD-lösning, stort ljudhål i sidan av chassit, begränsande onödiga fläktgaller i hiskeligt dåligt utförande, samt sist men inte minst hög ljudnivå och plastfötter.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil
Det man skulle kunna säga dock är att chassin i denna prisklass kanske skulle lösa detta med en möjlighet att lätt plocka bort plåten. Något liknande man körde på PCI-slottarna för om åren?

Tja, eller köra med separata fläktgaller som tex vissa Lian-Li och Silverstone lådor... Önskar att fler gjorde så!

...

Jösses vilken överprissatt låda! (priset på tex Webhallen kan man ju få rysningar av...)
Det enda som faktiskt kändes lite lyxigt/påkostat var utdragbara moderkortsplåten... Resten ser man ju i nästan vilket semibudgetchassi som helst väl nuförtiden?

Som Tempel sa är det nog bättre att hålla sig till budgetmodellerna om man ska skaffa Compucase/HEC lådor...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad det är för externa 3,5" enheter som är tänkt att monteras i lådan med hjälp av 5,25" adaptern?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Började med att läsa sista sidan och såg "Hög ljudnivå" och då försvann mitt intresse direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

1000kr billigare och det hade kanske vart intressant. men det såg bara grått och tråkigt ut

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Appropå deras inverterade PUMA-logga så är det ganska konstigt att de inte använder samma som på nätaggen.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

det första jag lade märke till var PUMA-loggan och jag var tydligen inte den enda som gjorde det:D

Permalänk
Medlem

Bra recension, keep up the good work.

Permalänk
Medlem

Måste vara det första som kommenterar det verkar det som.

Härligt med ett test utomhus!!!
Fina bilder tack vara solljus. Även härlig lantkänsla.
Får man fråga Erik Hammar vart han bor i landet?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |