Apple lanserar Snow Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
ursäkta om jag är lite off-topic mitt i allt men varför tar det 6 timmar att installera?!

Det är 9 DVDs och det tar så lång tid att installera. Allt tar ca 60 gb på hårddisken. Jag har samma problem; jag har Final Cut Studio 3 installerat på min Macbook Pro och känner inte för att installera om det igen heh...men men...jag har SL på ingång och det ska bli kul att uppgradera till 10.6!

Jag testade SL idag på MacForum och det verkar djäkligt najs. Jag trodde inte att gränssnittet kunde bli snabbare, men jag hade fel woohoo!

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Har kört 10.6 ett tag nu och det verkar fungera bra. Om jag märker så mycket mer snabbhet? Nja, vet inte riktigt. Det är kanske lite rappare men det kan väl också bero på att det är en ny installation.

Det jag väntar på är att se program som verkligen utnyttjar funktionerna i snow leopard. Som OpenCL, och GCD. Någon som vet om det redan finns något tech - demo eller så ? ...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Oj oj, nu tar vi det lilla lugna. Inget behov att inta försvarsställning. Jag bara undrar om man inte får något mer än det när jag betalar såpass mycker för en dator.
Tyvärr har Äpplet andra problem. Jag som jobbar med service har försökt få kontakt med dem vid flertalet tillfällen för att få tillstånd att serva deras söndriga maskiner men utan att lyckas. Väldigt tråkigt...

Men ahja, det är bra utveckling med konkurrens mot M$. De är fasen inte heller lätta att ha med att göra, riktigt riktigt jobbiga faktiskt. Ringer man dit så är det INGEN som har några svar, hur lätta frågor man än ställer...
För stort helt enkelt!

Öh va? Ingen försvarsställning, bara det som är poängen med Apples prylar, dom har full koll på hård och mjukvarudelen, därför funkar det klockrent och är man bered att betala för det lilla extra så får man enligt mig ett skönare OS att arbeta i. Tycker man det är roligare med windows eller *nix ska man ju köra det, jag kör det som jag tycker passar bäst till uppgiften.

(Spel på Windows/konsoll, jobb på macen och servandet på *nix, helt magiskt kan man använda flera OS samtidigt och erkänna styrkorna i alla utan att man sprängs...)

För att kunna serva apples prylar måste du ju ha certifikat och åka på utbildningar och dylikt, det är inte direkt en ett samtal och något onlinefrågeformulär direkt.

Ska tilläggas att jag inte direkt haft några problem med mina datorer genom åren, om man bortser från rena hårdvarufel som skulle påverka oavsett OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Har kört 10.6 ett tag nu och det verkar fungera bra. Om jag märker så mycket mer snabbhet? Nja, vet inte riktigt. Det är kanske lite rappare men det kan väl också bero på att det är en ny installation.

Det jag väntar på är att se program som verkligen utnyttjar funktionerna i snow leopard. Som OpenCL, och GCD. Någon som vet om det redan finns något tech - demo eller så ? ...

Jag uppgraderade min Leopard installation och efter den indexerat klart och dylikt var det minsant snabbare för mig direkt

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Har massa ssd diskar och jag kan säga att samma diskar funkar bra mkt bättre under OS X än Windows.
TRIM-stödet skall komma vid 10.6.1 releasen. Vilket bör vara om några veckor.

Helt sjukt hur bra Snow Leopard använder sin Grand central.
Min Nahalem har aldrig fördelat trådarna så bra i Logic Pro och Final Cut Pro
Allt går 2000% snabbare. Snacka om uppdatering...

Tycker lite synd om er söndergameade Windows användare som bestämt er för att Windows regerar.. ni går verkligen miste om saker och ting..

Jag har också "massa" SSD-diskar (3) och en splitter ny (nåja) MacBook Pro med SL. Du måste ha grava PC-problem för "allt går 2000% snabbare" är inget jag upplever mot Windows 7.

Och diskarna funkar mycket bättre under OS X än Windows? Ehh nej. Vilket Windows har du provat med egentligen? Märker absolut 0 i skillnad på HD-prestanda med mina SSDs under SL vs Win 7.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat min MacBook Pro och dokumenterade hela processen med screencast och video. Full screencast kommer i veckan!

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koskiman
Har uppgraderat min MacBook Pro och dokumenterade hela processen med screencast och video. Full screencast kommer i veckan!

Awesome de vill jag se

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Ser rätt så primitivt ut.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Kanske varit en länk tidigare, men här kommer den igen. Läsvärd för er som funderar. I vissa fall väldigt imponerande prestandaförbättringar. Och Phoronix är som alltid väldigt väldigt seriösa i sin "review".

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=macosx_106...

Citat:

The performance improvements we encountered in Mac OS X 10.6 through our benchmarks we were quite astonishing. Thanks to the introduction of the Grand Central Dispatch, 64-bit migration, OpenCL support (to largely benefit future applications), and other refinements made "under the hood" of Snow Leopard, this is one hell of a fast operating system. We were quite amazed with multiple tests exhibiting nearly 50% performance boosts over Mac OS X 10.5.8.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Ser rätt så primitivt ut.

De är primitiva och har endast stöd för det de främst ska användas för.
Det är därför de kan kännas snabbare än Windows, men Windows har så mycket mer under ytan än det som syns.
Tar du tillexempel bort explorer.exe så skapar Windows en ny istället. likså om du moddar den.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Jag har också "massa" SSD-diskar (3) och en splitter ny (nåja) MacBook Pro med SL. Du måste ha grava PC-problem för "allt går 2000% snabbare" är inget jag upplever mot Windows 7.

Och diskarna funkar mycket bättre under OS X än Windows? Ehh nej. Vilket Windows har du provat med egentligen? Märker absolut 0 i skillnad på HD-prestanda med mina SSDs under SL vs Win 7.

Använder du Logic pro och Final cut då?
Om du läste min post så ser du att det var i dessa program jag menade att det gick 2000% snabbare än vad de gjorde under Leopard.

Permalänk
Medlem

Fråga: Finns det någon anledning att nyinstallera istället för att uppdatera?
finns det program och inställningar som kommer ändra sig/sluta fungera?
Var nämligen en vecka sedan ja gjorde nyinstallation på leopard, känns jobbigt att göra det igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
De är primitiva och har endast stöd för det de främst ska användas för.
Det är därför de kan kännas snabbare än Windows, men Windows har så mycket mer under ytan än det som syns.
Tar du tillexempel bort explorer.exe så skapar Windows en ny istället. likså om du moddar den.

Du har rätt. Windows har en hel del under ytan - närmare bestämt 15 år av lager på lager av kod.
Mac OS X är ett modernt operativsystem vars kärna följer posix-standarden, UNIX-kompatibelt med andra ord. En standard för mikrodatorer som hållit ända sedan 1970-talet. Det är varken primitivt eller begränsat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av man_e_teren
Du har rätt. Windows har en hel del under ytan - närmare bestämt 15 år av lager på lager av kod.
Mac OS X är ett modernt operativsystem vars kärna följer posix-standarden, UNIX-kompatibelt med andra ord. En standard för mikrodatorer som hållit ända sedan 1970-talet. Det är varken primitivt eller begränsat.

Jag tror MacOS också är lager på lager av kod eftersom annars vid varje release hade de fått göra nytt vilket de inte har.

Det är väl klart att det är enkelt för Apple att göra stabilt när:

1. De behöver bara utveckla drivrutiner till en begränsad hårdvara och ett väldigt smalt utbud av hårdvarukomponenter.

2. Begränsat utbud av mjukvara.

3. Monopolistiskt koncept, de har den fulla kontrollen, precis såsom med Ipoden.

Återstår att se hur bra senaste releasen är om man skall använda kritiska ögon vilket jag nästan aldrig ser hos MAC-användare.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Jag tror MacOS också är lager på lager av kod eftersom annars vid varje release hade de fått göra nytt vilket de inte har.

Det är precis vad de har gjort nu. Enligt Apple har Finder skrivits om helt från grunden och är nu en ren 64-bitars applikation. Likaså har de gått igenom hela systemet, rensat bort all onödig skräpkod och ersatt med mer optimerad kod. Något som gör att Snow Leopard presterar bättre, har färre buggar och tar ca 7GB mindre utrymme på disken efter installation. Det är ju detta som är största skillnaden mot Leopard.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en riktigt billig PC så borde man ju bygga en själv och sedan installera Snow Leopard på det. 319,- är inte mycket om man jämför med ett nytt Vista Professional för det tiodubbla!

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Det är väl klart att det är enkelt för Apple att göra stabilt när:

1. De behöver bara utveckla drivrutiner till en begränsad hårdvara och ett väldigt smalt utbud av hårdvarukomponenter.

Eftersom utgångspunkten är vad Apple kan göra, sedan när började MS utveckla ett brett sortiment av drivrutiner? Mig veterligen är MS instats begränsad till att drivrutiner kan bli certifierade genom WHQL. Jag ser inget direkt argument här, varken för eller emot, eftersom det som finns inne i "burken" endast är en del av de drivrutiner som kommer att krävas i daglig användning.

Citat:

2. Begränsat utbud av mjukvara.

Ett operativsystem utarbetas väl inte för att stödja vissa applikationer, utan snarare tvärtom. Om någon kodar crapware och folk väljer att installera crapware har det inte så stor betydelse hur stabilt MS eller Apple har utvecklat sin OS produkt.

Citat:

3. Monopolistiskt koncept, de har den fulla kontrollen, precis såsom med Ipoden.

Eftersom mjukvara är den gemensamma nämnare ser jag ingen stor skillnad. Kanske att Apple är skickligare på stänga ner möjligheterna att modifiera. Vad gäller Windows är jag tveksam till att MS egentligen öppnar möjligheter, kanske mer att Windows varit relativt enkelt att hacka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
MS$ borde titta lite mer på Apples priser tkr jag.

Ja det kan de göra den dagen de gör en dator som är den ända deras OS fungerar på (utan massa jobb) och tar ut ett fruktansvärt överpris för den produkten istället.

För övrigt går det att visst det att köra Leopard på en PC. Testade senast för en månad sen, fungerade rätt okej faktiskt. SnowLeopard är det nog värre med dock.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Eftersom utgångspunkten är vad Apple kan göra, sedan när började MS utveckla ett brett sortiment av drivrutiner? Mig veterligen är MS instats begränsad till att drivrutiner kan bli certifierade genom WHQL. Jag ser inget direkt argument här, varken för eller emot, eftersom det som finns inne i "burken" endast är en del av de drivrutiner som kommer att krävas i daglig användning.

Ett operativsystem utarbetas väl inte för att stödja vissa applikationer, utan snarare tvärtom. Om någon kodar crapware och folk väljer att installera crapware har det inte så stor betydelse hur stabilt MS eller Apple har utvecklat sin OS produkt.

Eftersom mjukvara är den gemensamma nämnare ser jag ingen stor skillnad. Kanske att Apple är skickligare på stänga ner möjligheterna att modifiera. Vad gäller Windows är jag tveksam till att MS egentligen öppnar möjligheter, kanske mer att Windows varit relativt enkelt att hacka.

Varför jämför du med microsoft och windows? Vem har nämnt dem i detta sammanhang?

Allt jag vill är att folk bör öppna ögonen så att de inser att både Microsoft och Apple försöker "låsa upp" användarna till sina egna plattformar.

GNU/Linux har inte dessa problem, även om de har andra praktiska problem.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Varför jämför du med microsoft och windows? Vem har nämnt dem i detta sammanhang?

Därför att min kommentar gällde ett inlägg av dig som svarade på just en jämförelse mellan MS och Apple.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Därför att min kommentar gällde ett inlägg av dig som svarade på just en jämförelse mellan MS och Apple.

Som gällde lager på lager kod ja, men inte de andra argumenten.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska meningslöst att diskutera vad du menade mellan raderna. Det jag ser är text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ganska meningslöst att diskutera vad du menade mellan raderna. Det jag ser är text.

Vad bra då är vi två.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Varför jämför du med microsoft och windows? Vem har nämnt dem i detta sammanhang?

Allt jag vill är att folk bör öppna ögonen så att de inser att både Microsoft och Apple försöker "låsa upp" användarna till sina egna plattformar.

GNU/Linux har inte dessa problem, även om de har andra praktiska problem.

Sen när är något företag som helst inte intresserade av monopol? Att dominera marknaden är väl alla företags mål? Att vi har statliga verk som motverkar monopol är inte en tillfällighet.

Mac OS X är kompatibelt med mängder av mjukvara - i princip all kod som skrivits för t.ex. Unix och Linux går också att kompileras (åtminstone i teorin) för att användas till Mac OS X.
Att Apple valde att göra Mac OS 10 på detta sätt ser i alla fall jag som att öppna upp för ett större utbud av program.
För det andra finns både Office, Messenger, Internet Explorer till Mac OS X, då har vi ringat in de allra vanligaste programmen från Microsoft för Windows.

Det är ingen som behöver "öppna ögonen" för detta, det är förutsättningarna som finns. Vill du använda fler program, skaffa fler datorer för olika plattformar så är det fritt fram. Att välja ett visst operativsystem innebär att man väljer bort något annat, det känner alla till.

Att ens diskutera hur "begränsat" Mac OS X är löjligt och helt ovidkommande.
Det är gjort för Apples hårdvara - skaffa den eller slipp. Men då får du inte heller den fantastiska upplevelsen av att använda världens bästa operativsystem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Sen när är något företag som helst inte intresserade av monopol? Att dominera marknaden är väl alla företags mål? Att vi har statliga verk som motverkar monopol är inte en tillfällighet.

Mac OS X är kompatibelt med mängder av mjukvara - i princip all kod som skrivits för t.ex. Unix och Linux går också att kompileras (åtminstone i teorin) för att användas till Mac OS X.
Att Apple valde att göra Mac OS 10 på detta sätt ser i alla fall jag som att öppna upp för ett större utbud av program.
För det andra finns både Office, Messenger, Internet Explorer till Mac OS X, då har vi ringat in de allra vanligaste programmen från Microsoft för Windows.

Det är ingen som behöver "öppna ögonen" för detta, det är förutsättningarna som finns. Vill du använda fler program, skaffa fler datorer för olika plattformar så är det fritt fram. Att välja ett visst operativsystem innebär att man väljer bort något annat, det känner alla till.

Att ens diskutera hur "begränsat" Mac OS X är löjligt och helt ovidkommande.
Det är gjort för Apples hårdvara - skaffa den eller slipp. Men då får du inte heller den fantastiska upplevelsen av att använda världens bästa operativsystem.

Ja kanske öppnar det upp för fler program men vet du varför apple släppte in Microsoft?
Inte av ideella skäl utan affärsmässiga eftersom det ryktas om att MS äger Apple. Dessutom öppnades en ny marknad för MS (om än väldigt liten). Det var inte heller för länge sen Apple var nära konken pga bristande intäkter.

Jag pratar inte om att det är begränsande utan det handlar om att hårdvaran låses till Apples fördel, inte konsumenternas. Hårdvaran är begränsande och man kan nästan dra paralleller till konsoler.

1. Du kan köra windows på en Mac dator, som i själva verket är universell hårdvara med intel och nvidia.

2. Du kan inte bygga en dator själv och köra MacOS lagligt, utan hårdvaran måste komma från Apple som i själva verket är identisk med hårdvaran du kunde byggt själv. Det driver upp priserna och kallas i folkmun "hippt".

Apple låser sina Ipodar (trots det universella gränsnittet USB) till Itunes.

Så länge MacOS är så inskränkt kommer jag aldrig använda det ty MacOS är ett exempel på en monopolistisk vision som aldrig lyckades. Windows är långt ifrån perfekt men där begränsas jag inte av "låsningar". På min egenbyggda dator kan jag installera linux, windows, etc, ja allt vad jag vill utom MacOS, pga det är "spärrat" till den hårdvara som Apple bidrar med. Den hårdvara som i själva verket är en klon av PC:n med windows som förebild som är den framgångssaga där Apple aldrig riktigt lyckades.

Världens bästa operativsystem? Kan jag definitivt inte hålla med om. Visionen om världens bästa operativsystem bör finnas i GNU/Linux-världen men projekten är långt ifrån fulländade.

Positiva med Apple var när de insåg att för att överhuvudtaget överleva, var de tvungna att förnya sig. De började implementera mainstream CPU:er i sin hårdvara. De kunde gått ett steg längre och släppt hårdvarulåsningen till MacOS, då hade jag inte varit så kritisk, då kunde även jag suttit och lekt med detta operativsystem på min dator.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid

Visionen om världens bästa operativsystem bör finnas i GNU/Linux-världen men projekten är långt ifrån fulländade.

Det håller jag med om, och det vet du!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
[B]
Så länge MacOS är så inskränkt kommer jag aldrig använda det ty MacOS är ett exempel på en monopolistisk vision som aldrig lyckades. Windows är långt ifrån perfekt men där begränsas jag inte av "låsningar". På min egenbyggda dator kan jag installera linux, windows, etc, ja allt vad jag vill utom MacOS, pga det är "spärrat" till den hårdvara som Apple bidrar med. Den hårdvara som i själva verket är en klon av PC:n med windows som förebild som är den framgångssaga där Apple aldrig riktigt lyckades.

Är det inte? Så vit jag vet har Apple ökat sin marknadsandelar de 10 åren och säljer ganska väl.
Det är inte någon som tvingar dig köpa en Mac så varför du ens beklagar dig över detta faktum vet bara du själv.
Är anti-Mac maffian så beskymrad över Apples framgångar att de känner behovet att gnälla i alla Mac trådar som finns på Swec?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
[B] Världens bästa operativsystem? Kan jag definitivt inte hålla med om. Visionen om världens bästa operativsystem bör finnas i GNU/Linux-världen men projekten är långt ifrån fulländade.

Det var nog dagens understatement.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Positiva med Apple var när de insåg att för att överhuvudtaget överleva, var de tvungna att förnya sig. De började implementera mainstream CPU:er i sin hårdvara. De kunde gått ett steg längre och släppt hårdvarulåsningen till MacOS, då hade jag inte varit så kritisk, då kunde även jag suttit och lekt med detta operativsystem på min dator.

Apples beslut om att byta över till Intel processorer hade inget "förnyelse" att göra.. Snarare IBM/Freescales bristande framgång med att få fram utlovade cpu:er i den tid som krävdes.

Permalänk
Medlem

Jag fick min MBP idag och jag tänkte låta batteriet ladda över kvällen. Jag vill fråga er som installerat SL hur ni gjorde. Uppgraderade ni bara från Leopard eller gjorde ni en ny/ren installation av OSet. Min kommer ju vara helt orörd när jag väl börjar pilla med den imorrn så det går väl minst lika bra om jag bara uppgraderar.

Jag fick en SL skiva med vilket jag blev positivt överraskad över om det är någon som skulle undra.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Nyttan med mac framgår nog allra klarast först den dagen man sitter och tjänar sitt levebröd med maskinen. Det ska bara fungera, svårare än så är det inte. Finns inga kunder i världen som accepterar missade deadlines för att datorn helt plötsligt inte får kontakt med scannern eller annat roligt.

Så handen upp alla på swec forum som betalar hyran med sin dator