Skulle ni handla från dessa butiker?

Permalänk
Medlem

Skulle ni handla från dessa butiker?

Jag vet att här på SweClockers handlar många datorrelaterad hårdvara och komponenter, men jag har nyligen upptäckt ett gäng tveksamma affärer och vill gärna höra om er åsikt om saken.

Om denna tråd är offtopic eller i fel sektion så ber jag om ursäkt.

Lång historia kort:

Jag bygger ett eget terrarium till min sköldpadda.
Jag behöver bottenmaterial och reptillampor.

Jag hittar snabbt dessa två butiker:
Reptil Lagret och Akvarie Shoppen.

Jag blir på en gång misstänksam mot Reptil Lagret när det inte finns någon adress, Organisationsnummer, F-Skattesedelbevis eller bevis på att affären ens fysiskt existerar.
De enda kontaktuppgiftera till RL är via e-mail eller MSN(?).
Företaget är inte registrerat hos varken Eniro, Gula Sidorna eller Hitta.se.

Bluff?

AkvarieShoppen har ingen gatuadress på deras hemsida, dock står det bara "Tollarp" på deras leverans och Betalsida.
Den enda kontaktmöjligheten man har med företaget är ett mail-formulär och ett mobiltelefonnummer(?). Jag har ringt det nummret 2 dagar i rad och man får inte ens en kopplingston. Det är som om mobilnummret inte ens existerar. Numret är inte registrerat till någon person på Hitta.se heller.

Företaget är dock registrerat på Hitta.se och har en fysisk adress i Tollarp. Varför adressen är listad på Hitta.se men inte på Företagets hemsida är ett mysterium...

Båda Företagshemsidorna uppdateras aldrig. Deras lagerstatus uppdateras aldrig heller...

Är båda sidorna en bluff?
Ska man beställa därifrån eller är dessa varningstecken tillräckligt för att syna bluffarna?

Permalänk
Medlem

Jag hade då aldrig beställt från en hemsida som saknar adress, f-skatte nummer etc etc...

Permalänk
Medlem

Handla på faktura på akvarieshoppen, då kan du vänta med att betala tills du får grejerna

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara bluff-företag. Det kan vara folk som har det som extraknäck på sin fritid bara. Har de inte F-skatt så bör man dock dra öronen åt sig.
Jag hade nog varit försiktig och handlat mot faktura, eller allra minst postförskott om jag skulle handlat där(vilket jag högst troligen inte hade)

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

PWSS eller http://www.akvariumbutiken.se/ är mina tips. Har själv handlat en del på PWSS.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
PWSS eller http://www.akvariumbutiken.se/ är mina tips. Har själv handlat en del på PWSS.

--------------------
Har också handlat där, utan problem, de är duktiga

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(