Solstormen 2012: Datorn kommer gå sånder?

Permalänk

Solstormen 2012: Datorn kommer gå sånder?

Jag läste just Illustrerad Vetenskap och där stog det att mycket elektrisk utrustning kan komma att ta skada när magnetfältet år 2012 är som störst (under ett antal dagar blir det men när vet man inte). Om man inte har på datorn isåfall, kommer det inte hända något?

Hur mycket skada kommer datorn att ta egentligen? Vad tror ni? Eller någon annan kommentar om detta?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Illustrerad vetenskap har skrivit mycket skit. De är alltid fantastiska nyheter som kommer rädda världen samt naturfenomen som kommer döda oss alla. Lite som vetenskapens aftonbladet.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Re: Solstormen 2012: Datorn kommer gå sånder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Hur mycket skada kommer datorn att ta egentligen? Vad tror ni? Eller någon annan kommentar om detta?

Vänta lite här. Ponera att det ÄR sant. Är du verkligen primärt orolig för att din dator kommer gå sönder då?

Permalänk
Medlem

det hände ju inget år 2000 varför ska det hända nånting då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48
det hände ju inget år 2000 varför ska det hända nånting då?

På vilket sätt menar du att "millenniubuggen" är det minsta relaterad till detta?

Permalänk

Fort!! göm era datorer djupt nere i berggrunden med 1m tjock betong och stål!

Överreklamerat. beror på evt om det inträffar/när/hur/ vilken sid apå jorden etc. Det finns som sagt solstormar som slagit ut utrustning och det som tar tid att ersätta är främst transformatorer då det tar en stund och bygga sånna + att de inte finns på lager.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så har jorden blivit utsatt för solstormar som är lika stora innan och inget hände då.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett Nostradamus 2012 är jag mer orolig över andra saker som kan inträffa då än att burken pajar

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
På vilket sätt menar du att "millenniubuggen" är det minsta relaterad till detta?

nej det var inget läste fel bara, såg inte att han nämnde en solstorm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Vad jag har läst så har jorden blivit utsatt för solstormar som är lika stora innan och inget hände då.

˿˿̴̵̶̷̸̡̢̧̨̛̖̗̘̙̜̝̞̟̠̣̤̥̦̩̪̫̬̭̮̯̰̱̲̳̹̺̻̼͇͈͉͍͎̀́́̂̃̄̅̆̇̈̉̊̋̌̍̎̏̐̑̒̓̔̽̾̿͂̓̈́͆͊͋͌̕̚ͅ͏͓͔͕͖͙͚͐͑͒͗͛ͣͤͥͦͧͨͩͪͫͬͭͮͯ͘͜͟͢͝͞͠͡ʹ

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article4362...

http://www.astro.uu.se/astnews/1997/Mars/97Mar2.html

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.79...

http://image.gsfc.nasa.gov/poetry/ask/aearth.html

Jag tror faktiskt det hänt en del saker tidigare.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Allt som Illustrerad galenskap bör tas med en stor skopa salt. De har ett sinne för det teatraliska. Visst kan soleruptioner störa elektronisk utrustning, men det är nog inte just det som kommer orsaka jordens undergång...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Allt som Illustrerad galenskap bör tas med en stor skopa salt. De har ett sinne för det teatraliska. Visst kan soleruptioner störa elektronisk utrustning, men det är nog inte just det som kommer orsaka jordens undergång...

Om Illustrerad vetenskap belyser att solstormar har skadat elektronik på jorden och du får det till att detta skulle orsaka jordens undergång - VEM är det då som har ett sinne för det teatraliska?

edit: Vackra är det i alla fall: http://www.clearskies.se/Solfl%C3%A4ck%20960%20med%20eruption...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Du kan fan inte vara seriös, du bryr dig om din jävla dator när hela världens annan teknologi dör kanske till och med oss själva w/e. Du fattar väl själv att din dator inte kommer kunna användas till något även om den fungerar.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Om Illustrerad vetenskap belyser att solstormar har skadat elektronik på jorden och du får det till att detta skulle orsaka jordens undergång - VEM är det då som har ett sinne för det teatraliska?

Verkligen? Läs om mitt inlägg tills du förstått vad jag egentligen sa.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Musikälskare

*Börjar bygga ett chassi av bly och betong*

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Efter att ha sett Nostradamus 2012 är jag mer orolig över andra saker som kan inträffa då än att burken pajar

Lyckades du verkligen lida igenom skiten? Jag stängde av efter tio minuter.
Det enda dom sa var att "dom gamla civilicationerna var avancerade" och att "Nostradamus minsann hade prickat rätt på en massa händelser".
Problemet med Nostradamus är minst två.
1. Hans skitsnack sägs vara kodat.
Vilket betyder att den som dekodar kan lägga in vilket skitsnack som helst i sammanhanget.
2. Först efter hans påstådda sielser hänt så gör man kopplingen.
Om han istället hade sagt "-År 2001 typ i september kommer två stycken flygmojänger att krasha i några höga byggnader i en kontinent långt borta" så hade man kanske tagit saker och ting på allvar.

Mitt tips är att sätta pengar på betting att inte speciellt mycket kommer att hända.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Kanske dags att skaffa en foliehatt åt datorn.

Kändes lite överdrivet i illustrerad vetenskap, de menade att det skulle ta 10 år att åtgärda de värsta skadorna.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Kanske dags att skaffa en foliehatt åt datorn.

Ack, precis vad jag tänkte skriva när jag såg första inlägget ...

Vira in din dator i aluminiumfolie så ska du se att den överlever. Om den inte gör det kommer du som sagt ändå att ha större problem att oroa dig för.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Efter att ha sett Nostradamus 2012 är jag mer orolig över andra saker som kan inträffa då än att burken pajar

Ett "dawn of the dead"-scenario är mer sannolikt än någon av de här domedagsprofetiorna så ut och köp ett slagträ med dig!

Dock relaterat till frågeställningen så har jag ingen direkt kunskap i det hela, men jag har för mig att så länge som det inte är någon elektricitet alls i datorn (eller dylika ting) så ska de inte ta någon skada av liknande fenomen.

Så ha bara datorn avstängd 2012

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel

Dock relaterat till frågeställningen så har jag ingen direkt kunskap i det hela, men jag har för mig att så länge som det inte är någon elektricitet alls i datorn (eller dylika ting) så ska de inte ta någon skada av liknande fenomen.

Det induceras ström ändå, men det är mindre risk att något ska gå sönder.

Är man orolig så kan man bygga sig en simpel faradays bur. Kanske jorda chassit? Eller är chassit redan jordat?

(Och nej, det finns ingen orsak till oro. Är det en riktig risk så kommer ni att höra det från myndigheter, inte från denna tveksamma tidning)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det induceras ström ändå, men det är mindre risk att något ska gå sönder.

Är man orolig så kan man bygga sig en simpel faradays bur. Kanske jorda chassit? Eller är chassit redan jordat?

(Och nej, det finns ingen orsak till oro. Är det en riktig risk så kommer ni att höra det från myndigheter, inte från denna tveksamma tidning)

En bra dator är ju formad som en enkel faradays bur med ett jordat stålchassi runt elektroniken. Kanske inte så mycket att skydda sakerna inuti som att inte störa utrustningen runtomkring.

Minns att jag läste att i USA eller Kanada så blev de av med sina telegraflinor på slutet av 1800-talet eftersom det var en så kraftig solstorm att de tunna koppartrådarna brann upp.
Träffar en sån kraftig solstorm oss idag så kanske vi får lite smärre problem med strömavbrott och satelliter som inte vill fungera.
Fast jordens undergång? Nä. Mänsklighetens? Nä.
Tror inte solen kan påverka hela jorden med en så kraftig EMP att all elektronik slås ut och skulle det göra det så får man väl bygga nytt?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Bonnierägda Illustrerad Vetenskap... ja, vem annars?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Inaktiv

säger som snake plissken i slutet av Escape from LA "welcome to the human race" black out

Permalänk

Haha det är värre när någon troende får för sig saker iallafall

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

solstormar brukar väll oftast slå ut elnätet och på så sätt påverka sjukhus och andra byggnader som är i stort behov av ström.

din dator är nog det minsta du behöver oroa dig för!

har för mig att canada fick sig en kyss för inte så längesen...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
solstormar brukar väll oftast slå ut elnätet och på så sätt påverka sjukhus och andra byggnader som är i stort behov av ström.

Större sjukhus brukar väl ha generatorer för strömavbrott?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Större sjukhus brukar väl ha generatorer för strömavbrott?

En snabb koll påvisade att mer än ett stort svenskt sjukhus så nära tillbaka som 2006-2008 hade underdimensionerad reservkraft, något som nu verkar ha åtgärdats men är en fingervisning att mindre sjukhus kanske inte är fullt rustade.
I de fallen rörde det sig om så lite som reservkraft för c:a 30-50% av effektuttaget, något som helt klart hade påverkat sjukhusets möjlighet att fungera normalt.

Sen är det generellt också så att generatorer är en nödlösning, avsedd främst att köras under kortare avbrott.
Svårigheten att testa dessa i skarp drift är uppenbar, att helt stänga av elförsörjningen till ett sjukhus är högst volatilt om något går fel och görs således inte.
Därmed testas dessa primärt i förhållanden som kanske inte återspeglar faktiska omständigheter om/när ett fullständigt haveri råder, något som kan leda till att dessa havererar vid totalt strömbortfall.
Vilket också har skett på sjukhus jorden över, såväl i år som tidigare år.

Så om nu en solstorm kraftig nog att slå ut stora delar av Europa skulle inträffa, finns risken att sjukhusen inte ens får igång reservström till att börja med.
Därefter finns ytterligare risken att strömförsörjnigen kan fungera till en början men att generatorerna inte kan orka med avbrottets fulla längd.
Vilken kan vara så pass omfattande som flera månader, särskilt om otaliga transformatorer för elnät i flera länder ska produceras och bytas ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinite Wisdom
En snabb koll påvisade att mer än ett stort svenskt sjukhus så nära tillbaka som 2006-2008 hade underdimensionerad reservkraft, något som nu verkar ha åtgärdats men är en fingervisning att mindre sjukhus kanske inte är fullt rustade.
I de fallen rörde det sig om så lite som reservkraft för c:a 30-50% av effektuttaget, något som helt klart hade påverkat sjukhusets möjlighet att fungera normalt.

Sen är det generellt också så att generatorer är en nödlösning, avsedd främst att köras under kortare avbrott.
Svårigheten att testa dessa i skarp drift är uppenbar, att helt stänga av elförsörjningen till ett sjukhus är högst volatilt om något går fel och görs således inte.
Därmed testas dessa primärt i förhållanden som kanske inte återspeglar faktiska omständigheter om/när ett fullständigt haveri råder, något som kan leda till att dessa havererar vid totalt strömbortfall.
Vilket också har skett på sjukhus jorden över, såväl i år som tidigare år.

Så om nu en solstorm kraftig nog att slå ut stora delar av Europa skulle inträffa, finns risken att sjukhusen inte ens får igång reservström till att börja med.
Därefter finns ytterligare risken att strömförsörjnigen kan fungera till en början men att generatorerna inte kan orka med avbrottets fulla längd.
Vilken kan vara så pass omfattande som flera månader, särskilt om otaliga transformatorer för elnät i flera länder ska produceras och bytas ut.

Sjukhus tror jag inte påverkas.

Dels pågrund av att nödkraften finns underjord. Alltså säkert skyddad från eventuell solstorm. Sen så tror jag inte att solstormen kommer att slå ut mekaniska delar.

Går strömmen så kopplas det först in batterier, som driver viktiga funktioner, så som ljus, livsuppehållande maskiner osv osv. Sen kopplas reservkraften in (alltså bara några sekunder efter nödkraften). En eller flera motorer beroende på storlek på sjukhus (eller vad det nu är för nåt), som driver en eller fler generatorer.

Och motorerna drivs ju av olja eller något annat bränsle. Och givetvis finns det ju tillräckligt med bränsle för att hålla systemet fungerande i dagar. Skulle det primära elnätet vara skadat så att avbrottet vara längre än dagar, fylls ju bränslet på. Så det kan i princip funka hur länge som helst. Reservsystemet då. Viktigt att skillja på nöd- och reservsystem.

På ett studiebesök hos en pappersfabrik, så hade dom en jetmotor som drog igång vid spänningbortsfall

EDIT: fel

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Sjukhus tror jag inte påverkas.

Dels pågrund av att nödkraften finns underjord. Alltså säkert skyddad från eventuell solstorm. Sen så tror jag inte att solstormen kommer att slå ut mekaniska delar.

Går strömmen så kopplas det först in batterier, som driver viktiga funktioner, så som ljus, livsuppehållande maskiner osv osv. Sen kopplas reservkraften in (alltså bara några sekunder efter nödkraften). En eller flera motorer beroende på storlek på sjukhus (eller vad det nu är för nåt), som driver en eller fler generatorer.

Och motorerna drivs ju av olja eller något annat bränsle. Och givetvis finns det ju tillräckligt med bränsle för att hålla systemet fungerande i dagar. Skulle det primära elnätet vara skadat så att avbrottet vara längre än dagar, fylls ju bränslet på. Så det kan i princip funka hur länge som helst. Reservsystemet då. Viktigt att skillja på nöd- och reservsystem.

På ett studiebesök hos en pappersfabrik, så hade dom en jetmotor som drog igång vid spänningbortsfall

EDIT: fel

På sjukhuset jag jobbade på för några år sen så fick de problem under ett strömavbrott.
Ett exempel, hissarna funkade inte vad jag minns.
Inga problem tycker folk kanske om man inte tänker på att det är flera våningar och man inte kan ta en bår i trappan...
Eller dörrar med elektroniska lås där dörrarna inte går att låsa upp utan spänning. Eller datorerna på akuten som inte sitter på ordentlig UPS.

Eller om man tar som exempel forsmark som inte fick igång nödgeneratorerna för ett tag sen. (förra året?) Vanliga diesel aggregat som inte gick igång.

Problemet är underskött eller underdimensionerade system ihop med bränd elektronik.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if