Försöka åberopa garanti på trasig hårddisk hos Samsung? Glöm det!

Permalänk
Medlem

Försöka åberopa garanti på trasig hårddisk hos Samsung? Glöm det!

Ville kolla upp ifall denna hårddisk, en Samsung HD401LJ hade garanti då deras usla hemsida inte erbjöd möjligheten att kolla upp tillverkningsdatum och när garantitiden går ut så som andra konkurrenter gör så jag fick slänga mig på telefonen och ringa deras svenska supportavdelning.

Ett 10 min långt telefonsamtal som innebar en del konstiga frågor som ifrågasatte min kompetens huruvida jag ens visste vad det var jag höll i mina händer samt en hel del svordomar från min sida beträffande deras "support" resulterade i att har man köpt en disk privat, utan kvitto så har man tydligen inte en chans till garanti hos dom.

Disken existerar tydligen inte, inte ens om man gjorde en riktig sökning på serienumret... tror ganska starkt på att han inte ens bemödade sig checka numret men ändå.

Köper nog aldrig en begagnad disk igen, och definitivt inte en av märket Samsung.

Ska man infinna sig i att bli överkörd såhär?

Permalänk

Köper man begagnat och utan kvitto så är jag benägen att säga att du inte har någon möjlighet att åberopa någon garanti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrackBunny
Köper man begagnat och utan kvitto så är jag benägen att säga att du inte har någon möjlighet att åberopa någon garanti.

Vänder man sig till de andra tillverkarna så har man garanti, även möjligheten att kunna kontrollera när garantidatumet är ställt.

Sunkigt värre.

Permalänk

Hitta på ett eget kvitto.

Så får dom ta reda på när garantin går ut?

Verkar skjukt. Garantin borde följa med produkten, inte säljaren?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

Det borde räcka med datumet på själva hårddisken, men vilken person som helst vet att ett kvitto är egentligen ett krav.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Det finns mycket borden, skullen och vad andra gör, men tyvärr så är samsung inte ett företag som sträcker sig lite extra. De gör vad de måste och inget mer.
Deras reklamationshantering är usel.

Angående detta med kvitto så är det faktiskt inget krav att man måste kunna uppvisa kvitto för att reklamera en produkt. Dock kan tillverkaren ha det som krav om man ska åberopa GARANTI, då garantin är något som tillverkaren frivilligt ger och därmed själva hittar på sina krav. Du kan alltså reklamera en produkt som du köpt begagnad, bara du kan bevisa att den är köpt i en viss butik. inte det enklaste kanske.

Rent generellt är det enklast att räkna med att inte ha någon garanti eller reklamationsrätt då man köper begagnade saker då förfarandet för att få ut en ersättningsprodukt ofta är allt annat än enkelt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Du kan alltså reklamera en produkt som du köpt begagnad, bara du kan bevisa att den är köpt i en viss butik.

Inkorrekt. Första raden i Konsumetköplagen specificerar exakt vad som gäller:

"1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument."

Köper du något i andra hand (eller än senare led) av en privatperson har du ingen rätt att åberopa någonting i KKL, som exempelvis en reklamation gentemot en återförsäljare eller distributör. Många tillverkare har dessutom friskrivningar i sina garantivillkor som innebär att garantin endast gäller ursprungsköparen. Köplagen är det som gäller istället vid köp privatpersoner emellan, då är det personen man köpt varan av man skall reklamera till.

Nu tar många företag ändock hand om reklamationer även om varan är såld vidare, men det är ren goodwill och varierar naturligtvis från företag till företag och fall till fall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så konstigt, inte många som är dumma nog att köpa begagnade saker utan kvitto så något utspritt problem är det nog inte.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är i pincip förbrukningsartiklar och bör köpas nytt om man vill att de ska hålla. Köpa begagnade diskar är inget att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Jag är ju medveten om att man inte kan åberopa garantiärende om man har kvitto där det står någon annans namn, de kan dock hjälpa till av goodwill som tidigare talare sade.

Tycker bara själva förfarandet var rätt uselt av Samsung att inte ens vilja hjälpa till det minsta lilla, det var ju som att killen inte ens bemödade sig kolla upp serienumret alls utan bara prompt stod fast vid att de inte kunde hjälpa mig utan kvitto från butik.

Några samsung utan kvitto kommer jag aldrig köpa igen iallafall, de andra hårddisktillverkarna kräver inget kvitto utan det är bara göra en felanmälan på deras sida och skicka in, nemas problemas.

Permalänk
Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Testa här:
http://www.rexo.co.uk/warranty.php

thx, rikspucko på samsungs support då i och med att han påstod att han inte ens fann hårddisken i sitt system.

This drive with serial number 'S0HVJQSL900026', model HD401LJ/EXP, is under warranty through 31 December, 2009.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Inkorrekt. Första raden i Konsumetköplagen specificerar exakt vad som gäller:

"1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument."

Köper du något i andra hand (eller än senare led) av en privatperson har du ingen rätt att åberopa någonting i KKL, som exempelvis en reklamation gentemot en återförsäljare eller distributör. Många tillverkare har dessutom friskrivningar i sina garantivillkor som innebär att garantin endast gäller ursprungsköparen. Köplagen är det som gäller istället vid köp privatpersoner emellan, då är det personen man köpt varan av man skall reklamera till.

Nu tar många företag ändock hand om reklamationer även om varan är såld vidare, men det är ren goodwill och varierar naturligtvis från företag till företag och fall till fall.

Fel....du reklamerar ju inte till köparen utan till tillverkaren.

När man köper något så övertar men den ursprunglige köparens
alla rättigheter, inkl garanti.

Däremot gäller det ju att styrka saken. Därför gäller det helst
att ha det ursprungliga kvittot.

Sen är det många som frånskriver sig garantin om överlåtelse sker
och att garantin endast gäller ursprungsköparen. Sådana villkor
anses som oskäliga i Sverige...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
thx, rikspucko på samsungs support då i och med att han påstod att han inte ens fann hårddisken i sitt system.

This drive with serial number 'S0HVJQSL900026', model HD401LJ/EXP, is under warranty through 31 December, 2009.

Men då är ju saken ganska klar....sen är ju det alltid frågan om
det är Samsung i Sverige som är ansvarig. Den kan ju ha sålts
av någon generalagent i ett annat land. Bör dock kunna framgå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexandar
Fel....du reklamerar ju inte till köparen utan till tillverkaren.

När man köper något så övertar men den ursprunglige köparens
alla rättigheter, inkl garanti.

Däremot gäller det ju att styrka saken. Därför gäller det helst
att ha det ursprungliga kvittot.

Sen är det många som frånskriver sig garantin om överlåtelse sker
och att garantin endast gäller ursprungsköparen. Sådana villkor
anses som oskäliga i Sverige...

Som Brasse skulle ha uttryckt det: "Fel fel fel!"

Reklamerar (i lagens mening) gör du till återförsäljaren av en vara, ej till en tillverkare. Vänder du dig till tillverkaren är det dennes garanti du utnyttjar. Garantier i alla dess slag är frivilliga från tillverkare/säljare och täcks ej av någon lag, alltså står det fritt för ex. tillverkare att ha diverse klausuler i dem, exempelvis mitt ovan nämnda att garantin endast gäller ursprungsköparen. Då garanti ej faller inom lagens omfattning är sådana klausuler naturligtvis inte oskäliga.

Köper du något i andra hand (eller senare led) av en privatperson övertar du inte några som helst rättigheter, du förlorar däremot de rättigheter ursprungsköparen har enligt KKL. Garantier kan följa med om garantivillkoren så tillåter.

Konsumentverket skrivet detta i sin FAQ.

Sluta nu sprida felaktigheter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Javisst. En tillverkare säljer sällan till slutkund. En tillverkare säljer till ett annat företag. Då kan man rimligtvis inte vända sig till tillverkaren och hänvisa till KKL. Tillverkaren har inte sålt dig någon vara och har alltså inte skyldighet att serva dig i enlighet med KKL. Logiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Javisst. En tillverkare säljer sällan till slutkund. En tillverkare säljer till ett annat företag. Då kan man rimligtvis inte vända sig till tillverkaren och hänvisa till KKL. Tillverkaren har inte sålt dig någon vara och har alltså inte skyldighet att serva dig i enlighet med KKL. Logiskt.

Precis, och om disken sedan sålts vidare mellan privatpersoner så gäller de fördelaktiga reglerna i KKL inte den nya ägaren alls.

Vad gäller tillverkarens garanti (inte samma sak som rätten att reklamera enligt KKL) så är det ju ett slags tilläggsavtal där tillverkaren dikterat villkoren. KKLs står dock över alla sådana avtal där den är applicerbar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304