Brandövningar och information

Permalänk

Brandövningar och information

Jag läste precis en artikel i DN med titeln Stängd dörr kan rädda livet, det är inte den första artikeln eller nyhetsinslaget som handlar om felaktigt agerande vid brand.

Citat:

– Det svåraste som finns är att försöka sälja in ett budskap som går stick i stäv med instinkterna. Brinner det vill man fly, men det är precis tvärtom man ska göra för att rädda liv, konstaterar Jan Wisén.

Från och med i dag drar brandförvaret igång en massiv kampanj för att uppdatera medborgarnas kunskaper. Brandmän ska ut på gator och torg och dela ut flygblad som svara på frågor.

Det låter som en bra idé, att informera om brandsäkerhet, men det väcker en fråga. Vad har vi brandövningar till om inte att informera om brandsäkerhet?

Jag tänker tillbaka på 12 år i grund och gymnasieskolan med 2-10 brandövningar per år. Brandvningarna i lumpen. Brandövningarna och den heldag som min folkhögskola spenderade på en av brandförsvarets övningsanläggningar.

Gemensamt för alla dessa brandövningar var att det som lärdes ut var att snabbt ta sig till en uppsamlingsplats. Kryp under röken! Dra med dig alla du hittar! Släpp allt och spring! Det finns ingen tid för skor!
"Stanna där du är" ingick inte i någon av övningarna.

Känner någon annan igen sig?

Permalänk
Medlem

Re: Brandövningar och information

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Jag läste precis en artikel i DN med titeln Stängd dörr kan rädda livet, det är inte den första artikeln eller nyhetsinslaget som handlar om felaktigt agerande vid brand.

Det låter som en bra idé, att informera om brandsäkerhet, men det väcker en fråga. Vad har vi brandövningar till om inte att informera om brandsäkerhet?

Jag tänker tillbaka på 12 år i grund och gymnasieskolan med 2-10 brandövningar per år. Brandvningarna i lumpen. Brandövningarna och den heldag som min folkhögskola spenderade på en av brandförsvarets övningsanläggningar.

Gemensamt för alla dessa brandövningar var att det som lärdes ut var att snabbt ta sig till en uppsamlingsplats. Kryp under röken! Dra med dig alla du hittar! Släpp allt och spring! Det finns ingen tid för skor!
"Stanna där du är" ingick inte i någon av övningarna.

Känner någon annan igen sig?

Det beror helt på situationer. Du ska stanna på plats om du är inne i en brandcell. Alla moderna lägenheter är en brandcell. Men brinner det i din lägenhet ska du ju ta dig ut ur lägenhet och stänga dörren. Däremot alla andra ska ju inte öppna sina dörrar utan stanna där. Det är nog därifrån det kommer.

Hade nyligen en diskussion med min far om detta och han trodde också att allt handlade om att ta sig ut. Själv går jag ju brandutbildningar i princip årligen med efterföljande test om detta så man håller sig ju updaterad vare sig man vill det eller inte.

Så kontentan är att om du är i en brandcell så ska du stanna kvar. Brinner det i brandcellen redan så ska du ta dig ut. Första nödutgången är alltid fönstret. Inte trapphuset eller via andra rum. Brandmännen kommer hitta dig vid fönstret lättare eller utanför.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid så olika.

Vissa säger stäng dörren/öppna inga fönstrar om det brinner medans andra menar tvärtom att röken måste ut.

Som tur är har man ännu inte upplevt någon brand.

Edit stava

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Det är ju alltid så olika.

Vissa säger stäng dörren/öppna inga fönstrar om det brinner medans andra menar tvärtom att röker måste ut.

Som tur är har man ännu inte upplevt någon brand.

Röker måste ut? Alltså man stannar inte i ett rum som är fullt med rök. Däremot om det är en brand i en lägenhet så ska ingen annan ut förutom de personer som är i den rökfyllda lägenheten. Branden innesluts i brandcellen, brandcellen är lägenheten. Evakueringen sker via fönstret inte via trappuppgången. Optimalt så går man ut via fönstret om möjligt eller väntar på brandkåren vid balkongen. I den rökfyllda lägenheten så ska man givetvis använda närmaste väg ut. Fördelen med dörren är att den är lätt att stänga för att inte ge elden mer syre. Men man ska inte offra livet för att stänga dörren.

Går det inte så går ju liv givetvis före materiella kostnader. Men alla andra lägenheter ska inte gå ut i trappuppgången utan evakuera sig via fönstret från sina respektive brandceller. Om detta är man ense. Om vissa säger annorlunda har de fel.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Röker måste ut? Alltså man stannar inte i ett rum som är fullt med rök. Däremot om det är en brand i en lägenhet så ska ingen annan ut förutom de personer som är i den rökfyllda lägenheten. Branden innesluts i brandcellen, brandcellen är lägenheten. Evakueringen sker via fönstret inte via trappuppgången. Optimalt så går man ut via fönstret om möjligt eller väntar på brandkåren vid balkongen. I den rökfyllda lägenheten så ska man givetvis använda närmaste väg ut. Fördelen med dörren är att den är lätt att stänga för att inte ge elden mer syre. Men man ska inte offra livet för att stänga dörren.

Går det inte så går ju liv givetvis före materiella kostnader. Men alla andra lägenheter ska inte gå ut i trappuppgången utan evakuera sig via fönstret från sina respektive brandceller. Om detta är man ense. Om vissa säger annorlunda har de fel.

Ändrade inlägget menade såklar Röken måste ut. Visst brinner det och man öppnar nåt fönster/dörr så får ju elden mer syre. Men om lägenheten samtidigt är rökfylld så öppnar man kanske närmaste fönster för att få ut rök så man kan andas ev ta sig ut?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Ändrade inlägget menade såklar Röken måste ut.

Alltså har man släckt, och har branden garanterat under kontroll så är det givetvis så att röken ska ut. Men har du en brand som inte är kontrollerad så ska man aldrig absolut inte ge branden mer syre. Så det beror helt på om man vet vad man gör. Men då ska man som sagt vara helt säker på att branden är kontrollerad så det är oftast inte värt det. Brandens förlopp ökar tusenfalt om den får mer syre. Ner under röken och ut, liv före egendom, hjälp andra. stäng brandcellen. Möt upp brandkåren, informera om läget. Om ni är fler än två stannar en kvar i närheten av det brinnande huset (olika säkerhetsavstånd beroende på situation givetvis) den andre går till vägen och ser till att brandkåren hamnar rätt. Alla andra: håll er inne i respektive brandcell vid fönstret, utanför eller hoppa ut om möjligt utan att skada er.

Du kommer inte andas många sekunder om du ger branden mer syre genom att försöka vändra en ut en full brand. Du riskerar övertändning och dessutom kommer branden suga till sig den eventuella syre du tror du skulle kunna få.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Är det för att de andra cellerna inte ska förse elden med syre? Bor man liksom på våning 2+ så kanske man gärna vill ta sig ur det brinnande huset om elden kanske är en våning upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Är det för att de andra cellerna inte ska förse elden med syre? Bor man liksom på våning 2+ så kanske man gärna vill ta sig ur det brinnande huset om elden kanske är en våning upp.

Elden förses med syre och att dina chanser för överlevnad är extremt mycket högre i en brandcell. Du har minst en timme på dig innan elden kan ta sig in i din brandcell oavsett om de andra lägenheterna runt om dig är övertända. Står du då vid ett fönster (första nödutgången) så kommer brandkåren hitta dig och evakuera dig utan rökskador och utan att ens elden hunnit till din lägenhet. När väl elden nått din lägenhet så är givetvis brandcellen värdelös i sig. Men så länge du är inne i en försluten brandcell (som sagt alla moderna lägenheter) så är du skyddad.

Det ska mycket till att brandkåren inte hinner evakuera ut hela huset på en timme. Man är fullständigt säker. I dörrkarmen till din ytterdörr står klassificeringen av just din dörr. De klarar alla av minst en timme om det är en vanlig ytterdörr.

På din dörr står det en siffra. den siffran som är minst tvåsiffrig indikerar hur många minuter den klarar av. Det ska stå minst 60 på den för en lägenhetsdörr.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Re: Re: Brandövningar och information

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så kontentan är att om du är i en brandcell så ska du stanna kvar. Brinner det i brandcellen redan så ska du ta dig ut. Första nödutgången är alltid fönstret. Inte trapphuset eller via andra rum. Brandmännen kommer hitta dig vid fönstret lättare eller utanför.

Vilket förmodligen är precis vad som står i flygbladen de delar ut på stan. Frågan är bara hur detta går ihop med det som inpräntas i oss av alla utrymmningsövningar, vilket är: "Spring när du hör brandlarmet".

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Brandövningar och information

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Vilket förmodligen är precis vad som står i flygbladen de delar ut på stan. Frågan är bara hur detta går ihop med det som inpräntas i oss av alla utrymmningsövningar, vilket är: "Spring när du hör brandlarmet".

Fast utrymmingsövningarna handlar om offentliga utrymmen. Dvs stora områden där eventuell rökutveckling leder till att man måste ha en utrymmningsplan som ska följas. Där finns inga brandceller utan man ska ta sig ut. Det är inte samma som en lägenhetsbrand t.ex.

Går brandlarmet på biblioteket så ska du ju inte stänga ytterdörren och springa till fönstret. Då ska du ju följa utrymmningsplanen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Angående brandövning så är det inte bra med för ofta, jag vet flera gånger larmet har gått i skolan och "alla" har suttit kvar och tänkt att det är falsklarm eller brandövning, i vilket fall så brinner betongbyggnaden ej så bra.

Likaså i stan för mindre än en månad sedan såg jag brandmän springa in i ett radhus, folk i radhuset stod på balkongen och tittade på. Det var troligtvis inte något stort, men det minsta rädd var folket i radhuset ej.

Så jag tror att bristen på respekt för brandlarm är det farliga.

Annars blöta ner dörren är väl ingen dum ide? Likaså blöta ner sitt täcke och fly med denna, om man nu väljer att fly från sin lägenhet. -Lungt att brandkåren skulle välja mig sist, med alla granndamer i 20-30års åldern.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

En av kommentarerna
Mot analfabetism och total okunskap hjälper inte mycket, värre är att journalister och politiker inter förstår sambanden.

Misstänker att han kan va nått på spåren.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Angående brandövning så är det inte bra med för ofta, jag vet flera gånger larmet har gått i skolan och "alla" har suttit kvar och tänkt att det är falsklarm eller brandövning, i vilket fall så brinner betongbyggnaden ej så bra.

Likaså i stan för mindre än en månad sedan såg jag brandmän springa in i ett radhus, folk i radhuset stod på balkongen och tittade på. Det var troligtvis inte något stort, men det minsta rädd var folket i radhuset ej.

Så jag tror att bristen på respekt för brandlarm är det farliga.

Annars blöta ner dörren är väl ingen dum ide? Likaså blöta ner sitt täcke och fly med denna, om man nu väljer att fly från sin lägenhet. -Lungt att brandkåren skulle välja mig sist, med alla granndamer i 20-30års åldern.

Jag tror nog inte det är så bra att tänka på att "i vilket fall som helst brinner inte betongbyggnader så bra", du ska nog se att det blir finfina värmenivåer i betongbyggnader. Jag har gått igenom en större betongbyggnad under en kontrollerad mindre brand där man även i slutet skapade en mindre tändning i takhöjd. Det var inte alls mysigt och då var det ju knappt någon rökutveckling alls eller andra saker som brann.

Givetvis njöt jag av fulla drag pga mina finska gener

*** EDIT ***

Förresten, folket i radhuset stod på balkongen och tittade på? Exemplariskt beteende av dessa personer. Det är ju helt korrekt. Bara de hade dörrarna stängda också så var det ju drömscenario!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Brandövningar och information

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Fast utrymmingsövningarna handlar om offentliga utrymmen. Dvs stora områden där eventuell rökutveckling leder till att man måste ha en utrymmningsplan som ska följas. Där finns inga brandceller utan man ska ta sig ut. Det är inte samma som en lägenhetsbrand t.ex.

Går brandlarmet på biblioteket så ska du ju inte stänga ytterdörren och springa till fönstret. Då ska du ju följa utrymmningsplanen.

Glöm inte bort villor och radhus etc, där kan man om möjligt kalla hela huset för en brandcell. Då gäller det precis som i offentliga utrymmen att ta sig ut är prio ett. Man ska stänga dörrar/fönster om det går eftersom det saktar ner branden. Men prio ett är att bara ta sig ut.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Brandövningar och information

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Glöm inte bort villor och radhus etc, där kan man om möjligt kalla hela huset för en brandcell. Då gäller det precis som i offentliga utrymmen att ta sig ut är prio ett. Man ska stänga dörrar/fönster om det går eftersom det saktar ner branden. Men prio ett är att bara ta sig ut.

Ja fast i sådana tillfällen har man ju inte utrymningsövningar, givetvis finns det en mängd andra situationer där man inte har brandceller annars också men jag gjorde den närmaste liknelsen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast

Jag har alltid fått lära mig att gå ut och stänga dörren efter mig. Med tanke på hur många som bor i nybyggda lägenheter verkar ju det vara tipset som är mest rätt eller?

På jobbet gäller dock andra regler. Där är det full fart till uppsamlingsplatser för entrepenörer och full fart till branden för anställda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag har alltid fått lära mig att gå ut och stänga dörren efter mig. Med tanke på hur många som bor i nybyggda lägenheter verkar ju det vara tipset som är mest rätt eller?

På jobbet gäller dock andra regler. Där är det full fart till uppsamlingsplatser för entrepenörer och full fart till branden för anställda.

Alltså om du inte har en brand i din lägenhet så stanna där istället och gå ut genom fönstret i sådant fall. Risken är att röken och branden tagit sig in i trapphuset redan och när du öppnar riskerar du att förvärra branden. Du klarar dig inne i din egen lägenhet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Alltså om du inte har en brand i din lägenhet så stanna där istället och gå ut genom fönstret i sådant fall. Risken är att röken och branden tagit sig in i trapphuset redan och när du öppnar riskerar du att förvärra branden. Du klarar dig inne i din egen lägenhet.

Jag bor i parhus.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det jobbiga är att veta hur man ska göra i äldre lägenheter.
Bor själv i en gammal fastighet i trä där lägenheterna har ytterdörrar i två lager 2mm masonit med en träram. Om man vill så kan man gå genom dörren och isoleringen mellan lägenheterna består av sågspån i princip.
Antar det är att kasta sig ut genom fönstret och förbarma sig över stackarna som bor på övervåningen som inom en 20 min kommer dö i lågorna.
Jag gillar inte mitt nuvarande boende...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag (och resten av skolan) hade en liten rolig upplevelse på senaste brandövningen.

Jag drar hem på en kort rast för att hämta gymnastikläder, färdas med min moped då. Kommer till skolan, och vid en av fotbollsplanerna ser jag massvis med folk. Tänkte då "Ah, lagdag. Växla upp och kör tyst Andreas"

Parkerar moppen och tänker inte mer på folket på fotbollsplan, jag skulle ju ha lektion en minut senare. När jag kommer in i korridoren så är alla dörrar stängda, även de som delar korridorer på mitten och det är helt öde. Konstigt, tänkte jag. Går till skåpet och hämtar saker, och rör mig mot klassrummet. Hm, låst och tomt.
Sen gick det upp ett litet ljus för mig...

Pinsamt att gå till fotbollsplanen när alla kollar på en

Fruktansvärt dåligt att larmet inte fortsatte ringa, tänk om jag faktiskt gick in där och efter att gått runt blivit inlåst i elden, jag inte var medveten om!

Fast det var ingen eld i skolan, men det var inte test heller. Hade hänt något i skolköket.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Alltså om du inte har en brand i din lägenhet så stanna där istället och gå ut genom fönstret i sådant fall. Risken är att röken och branden tagit sig in i trapphuset redan och när du öppnar riskerar du att förvärra branden. Du klarar dig inne i din egen lägenhet.

Med lägenhet så menar du lägenhet i hus med inbyggd trappuppgång?
Det finns många typer av byggnader som innehåller lägenheter; höghus, loftgångshus, parhus, m.m.

I exempelvis ett loftgångshus är det ingen större risk att öppna dörren om inte lägenheten rakt under är helt övertänd, eller om grannlägenheten är övertänd och det blåser kraftig mot din egen dörr.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Med lägenhet så menar du lägenhet i hus med inbyggd trappuppgång?
Det finns många typer av byggnader som innehåller lägenheter; höghus, loftgångshus, parhus, m.m.

I exempelvis ett loftgångshus är det ingen större risk att öppna dörren om inte lägenheten rakt under är helt övertänd, eller om grannlägenheten är övertänd och det blåser kraftig mot din egen dörr.

Jag menar moderna lägenhetskomplex med trapphus, finns det verkligen nybyggda hus där inte lägenheterna är brandceller?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Huruvida de är brandceller eller inte vet jag ej, och tänker således inte uttala mig om det, men däremot så har inte alla lägenheter trapphus.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Huruvida de är brandceller eller inte vet jag ej, och tänker således inte uttala mig om det, men däremot så har inte alla lägenheter trapphus.

Nej och inte alla lägenheter med trapphus har brandceller heller för den delen. Det är bara de som är någorlunda nybyggda (max 40-50 år tror jag) som har det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

och det är inte alla brandceller som fungerar.
Vi fick en rundgång av vår lärare när jag läste till elektriker där han visade vad som var godkända brandceller enligt brandförsvaret.

Rummen såg ut att vara skyddade ifrån varandra med stål och tjock gips utom längst upp mot taket. Alla salar delade utrymme i mellanrummet mellan innertak och tak så att säga. Har glömt bort vafan det heter just nu bara. Brandförsvaret hade glömt att lyfta på takplattorna och kolla upp. En eld hade spridit sig snabbt mellan brandcellerna om det börjat brinna...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
och det är inte alla brandceller som fungerar.
Vi fick en rundgång av vår lärare när jag läste till elektriker där han visade vad som var godkända brandceller enligt brandförsvaret.

Rummen såg ut att vara skyddade ifrån varandra med stål och tjock gips utom längst upp mot taket. Alla salar delade utrymme i mellanrummet mellan innertak och tak så att säga. Har glömt bort vafan det heter just nu bara. Brandförsvaret hade glömt att lyfta på takplattorna och kolla upp. En eld hade spridit sig snabbt mellan brandcellerna om det börjat brinna...

Krypvind?

Permalänk

Nä, fasen va svårt det ska vara med ord som försvinner. Brukar finnas på kontor och i skolor. Tunna enkla gips-skivor som ligger på en stål/aluminiumställning för att dels sänka taknivån och dels kunna gömma ventilationstrummor m.m.

Kom att tänka på en radhuslänga i närheten där lägenheterna var brandskyddade mot varandra men vinden på huset var öppet mellan lägenheterna.
Så när elden steg uppåt så spreds den snabbt längs med hela längan.
Tack jimjavel för att du fick mig att tänka på vinden där.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Nä, fasen va svårt det ska vara med ord som försvinner. Brukar finnas på kontor och i skolor. Tunna enkla gips-skivor som ligger på en stål/aluminiumställning för att dels sänka taknivån och dels kunna gömma ventilationstrummor m.m.

Kom att tänka på en radhuslänga i närheten där lägenheterna var brandskyddade mot varandra men vinden på huset var öppet mellan lägenheterna.
Så när elden steg uppåt så spreds den snabbt längs med hela längan.
Tack jimjavel för att du fick mig att tänka på vinden där.

Vafan, jag trodde Sverige var landet där man brände alla skattepengar på just sådan här byrokratisk skit med 1 miljard regler och bestämmelser som gjorde livet till ett rent helvete för alla entrepenörer och dyrare för kunder. Finns det alltså inga bestämmelser för hur brändsäkra hur måste vara och hur man uppnår detta?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Vafan, jag trodde Sverige var landet där man brände alla skattepengar på just sådan här byrokratisk skit med 1 miljard regler och bestämmelser som gjorde livet till ett rent helvete för alla entrepenörer och dyrare för kunder. Finns det alltså inga bestämmelser för hur brändsäkra hur måste vara och hur man uppnår detta?

Angående regler vid nybygge:
http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Bygg-och-...

Lagen om skydd mot olyckor:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.HTM

Kolla på kap2 paragraf 2 och 3.

Finns en hel del mer bestämmelser och byråkrati kring brand...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.