Ett inlägg om "Livstidsgaranti"

Permalänk
Medlem

Ett inlägg om "Livstidsgaranti"

Hej allihopa.

Jag vill bara uttrycka min frustration över att det många tillverkare kallar "Livstidsgaranti" i många fall är totalt värdelöst. Jag har haft två missöden under den senaste månaden, det första när ett av mina G.Skill DDR-minnen plötsligt slutade fungera och det andra när mitt Corsair Flash Voyager 8GB usb-minne dog, trots att det endast var ett halvår gammalt och knappt är använt.

Jag kontaktade G.skill och förklarade situationen, de beviljade RMA, men eftersom huvudkontoret ligger i Taiwan så blir fraktkostnaden på gränsen till för hög för att löna sig, plus att de vill att jag skickar båda minnesstickorna eftersom de är matchade vilket innebär att jag kommer att vara utan dator i veckor.

Även Corsair beviljade RMA innan jag knappt hunnit fråga, men frakten till Nederländerna kostar ungefär hälften av nypriset för ett 8gb usb-minne.

Jag har efter dessa incidenter insett att "Life time warranty" inte är värt ett skit, så vida inte produkten i fråga är väldigt dyr, liten och lätt och går sönder inom de närmsta veckorna.

Är det bara jag, eller tycker inte ni att stora företag som dessa borde vara tillräckligt serviceinriktade och måna om sina kunder att de kan bjuda på fraktkostnaden när deras egna produkter inte håller måtten?

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

ja, livstids garanti innebär inte att produkterna kommer hålla hela ditt liv. Det innebär ju att om grejerna går sönder innan de "förväntas" gå sönder så får man prylen ersatt. Det är en högst subjektiv garanti, för hur lång livstidsgaranti kan man förvänta sig av en produkt? Det innebär alltså att tillverkaren inte behöver skriva en bestämd tid på garantin.
Så livstids garanti ser jag som en dålig sak. Hellre tre års garanti eller vad som helst. Livstidsgaranti är inget att hänga i julgranen direkt.
Så fraktprisproblemt du tar upp här handlar snarare om bristfällig support än en icke fungerande garanti. Var tacksam att de över huvud taget godkänt ärendena med en så bristfällig garanti. Det är deras brist på lokala kontor du borde vara ilsken på ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
ja, livstids garanti innebär inte att produkterna kommer hålla hela ditt liv. Det innebär ju att om grejerna går sönder innan de "förväntas" gå sönder så får man prylen ersatt. Det är en högst subjektiv garanti, för hur lång livstidsgaranti kan man förvänta sig av en produkt? Det innebär alltså att tillverkaren inte behöver skriva en bestämd tid på garantin.
Så livstids garanti ser jag som en dålig sak. Hellre tre års garanti eller vad som helst. Livstidsgaranti är inget att hänga i julgranen direkt.
Så fraktprisproblemt du tar upp här handlar snarare om bristfällig support än en icke fungerande garanti. Var tacksam att de över huvud taget godkänt ärendena med en så bristfällig garanti. Det är deras brist på lokala kontor du borde vara ilsken på ;).

-------------------------------
Precis, hade en tvist för en tid sedan med en kund just angående detta om livstidsgaranti

Det krävdes en hel del pratande och sen till sist tvingades jag fixa ett uttalande från tillverkaren där de gick igenom just detta, kunden tänkte dra oss inför konsumentverket men tja..konsumentvägledaren förklarade uppenbart på ett mycket bättre sätt än vad corsair gjorde...
Som sagt, hellre tre år än livstidsklausulen...den är usel

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Företaget måste väll stå för frakten vid ett garantiärende? För övrigt så är det ju återförsäljaren man ska vända sig till i första taget vid RMA, mkt enklare.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Företaget måste väll stå för frakten vid ett garantiärende? För övrigt så är det ju återförsäljaren man ska vända sig till i första taget vid RMA, mkt enklare.

-------------------------------------
Nej, det måste de inte göra, däremot måste de stå för eventuell frakt tillbaka, första året står återförsäljaren för garantin, men frakt är en goodwillgrej som en del står för, men de flesta inte, inskicksgaranti brukar man få pröjsa extra för

Men tja..är därför man köper hos sin lokala handlare..då kan man under första året kila ner och låta dem fixa problemet...sen däremot, är det ditt eget ansvar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Ok tack för varningen killar/tjejer. Skulle gått på det annars, men nu vet jag bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Garanti må vara frivilligt men du som kund har alltid rätt att reklamera i 3 år. Jag vet inte hur gamla dina minnen är men USB-stickan är ju helt klart ett reklamationsärende (om det dessutom händer inom 6 månader så behövde du ju inte ens behöva bevisa att det är ett ursprungsfel utan de hade behövt bevisa att det inte är det). Så jag förstår inte riktigt varför du inte direkt gick till inköpsstället och reklamerade den där. När det gäller reklamationsärenden så ska du som kund INTE förlora några pengar.

Går du direkt till tillverkaren så blir det dock annorlunda då du utnyttjar deras frivilliga garanti och då kan det definitivt kosta. När jag köpt från Dustin så har jag dock ett par gånger blivit rekommenderad att prata direkt med företaget men då fått fraktlappar (Viewsonic, nån till).

Jag ger förövrigt inte mkt för livstidsgaranti då det just troligtvis kostar för mkt att använda den när jag inte längre kan reklamera och att det då lika väl är billigare att köpa en ny bättre vara. Men det beror väl lite på vad det är ... 3 år känns ändå bättre just då det är en klart avgränsad tidsperiod (så inget snack om vad "livstid" är) + att det går så snabbt inom datorvärlden så jag sällan ahr kvar något mer än 3 år ändå

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Iaf med Corsair så är ju deras livstidsgaranti just att du kan få produkten reklamerad om den går sönder, när det än sker, iaf har jag aldrig haft några problem med det. Frakten hade väl knappast varit billigare om du hade haft tidsbegränsad garanti? Sen att många produkter inte är värda vatten efter 3 år är ju en annan femma, men att ha alternativet att få den utbytt måste väl ändå vara bättre än att inte ha det, man är ju inte tvingad att skicka in den om man inte tycker att det är värt det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Garanti må vara frivilligt men du som kund har alltid rätt att reklamera i 3 år. Jag vet inte hur gamla dina minnen är men USB-stickan är ju helt klart ett reklamationsärende (om det dessutom händer inom 6 månader så behövde du ju inte ens behöva bevisa att det är ett ursprungsfel utan de hade behövt bevisa att det inte är det). Så jag förstår inte riktigt varför du inte direkt gick till inköpsstället och reklamerade den där. När det gäller reklamationsärenden så ska du som kund INTE förlora några pengar.

Går du direkt till tillverkaren så blir det dock annorlunda då du utnyttjar deras frivilliga garanti och då kan det definitivt kosta. När jag köpt från Dustin så har jag dock ett par gånger blivit rekommenderad att prata direkt med företaget men då fått fraktlappar (Viewsonic, nån till).

Jag ger förövrigt inte mkt för livstidsgaranti då det just troligtvis kostar för mkt att använda den när jag inte längre kan reklamera och att det då lika väl är billigare att köpa en ny bättre vara. Men det beror väl lite på vad det är ... 3 år känns ändå bättre just då det är en klart avgränsad tidsperiod (så inget snack om vad "livstid" är) + att det går så snabbt inom datorvärlden så jag sällan ahr kvar något mer än 3 år ändå

---------------------------------------------------
Varför reklamera ngt ifall man har ursprungsgaranti mot stället där man köpte den, jag bara undrar?
Finns ingen som helst anledning.
Plus att efter de första sex månaderna, hur skall du som kund, kunna bevisa för tillverkaren att det är ett ursprungsfel på produkten ifall den fungerat som det är tänkt från dag ett till t e x två år har gått?

Själv ger jag inte ett ruttet lingon för reklamationer, det är ett KASST skydd gentemot konsumenterna faktiskt, de flesta reklamationsärenden bara försvinner rakt ut i sanden av vad jag TYVÄRR har sett, då en normal användare inte har en chans att bevisa för tillverkaren att den "borde" ha fungerat längre eller på ett visst sätt, de flesta tillverkare skickar tillbaka produkten med "normalt slitage" och sen gick inte reklamationen igenom.

Sen att många riktigt stora tillverkare av rang håller sig väl med sina kunder, njae..vet inte direkt om jag kan påstå det, försökte själv reklamera ett thermaltake nätagg för ett par år sedan, kondningarna sköt på den och det tycker iallafall jag att efter ett år och två månader är det fasen inte normalt, slitage my ass, eller hur?!

Så tja, reklamationer är rätt värdelösa faktiskt, då inte jag som pc-tekniker ens får igenom dem när jag försökt, men som sagt, har man lite flax så går det utmärkt.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ja det är fan drygt att behöva skicka till taiwan och andra länder långt härifrån, kostar en slant och tar en evighet innan du får tillbaka ersättningsvaran..

Permalänk
Hedersmedlem

Godspeed: Du må vara pc-tekniker men om du inte lyckats få igenom en enda reklamation så kanske det säger mer om dig och dina reklamationer än om reklamation i stort.

Jag har reklamerat flera produkter till butiken där jag köpte dem (det var främst min poäng, varför gå direkt till någon i Taiwan/Holland etc. om du kan sköta det genom butiken där du köpt produkten) och inte haft några problem. Självklart beror det på vad felet är och precis som du säger så övergår bevisbördan på dig när det gått 6 månader. Men fram tills dess så är det butiken som har bevisbörda. Sen är det väl så att även om man förlängt tiden för att kunna reklamera en vara till 3 år så är det ju ytterst sällan att ett ursprungsfel först dyker upp efter så lång tid (och svårt att bevisa). Jag ser reklamationsrätten som främst något du har nytta av just i början då en produkt kan fallera.

Det jag främst regagerade på var att TS trots att USB-minnet inte var mer än runt 6 månader valde att gå direkt till Corsair i Holland istället för att ta upp det med butiken där det köptes.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

När en bekant hade datorfirma så skickade han minnen till sin leverantör och fick dem krediterade även om de var flera år.
Då de flesta har 10år, livstid eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Det jag främst regagerade på var att TS trots att USB-minnet inte var mer än runt 6 månader valde att gå direkt till Corsair i Holland istället för att ta upp det med butiken där det köptes.

Varför inte gå direkt till butiken ifråga? Därför att de allra flesta butiker idag saknar sådan support och endast hänvisar till tillverkaren, simple as that.

Citat:

Citat taget från Komplett.se
De allra flesta produkter du kan köpa av Komplett.se är så tekniskt avancerade att vi vänder oss till tillverkare och servicepartners för avhjälpande av fel. Därför kan du också spara tid genom att vända dig direkt till tillverkaren eller servicepartnern om din produkt går sönder.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spennis
Varför inte gå direkt till butiken ifråga? Därför att de allra flesta butiker idag saknar sådan support och endast hänvisar till tillverkaren, simple as that.

Visst, men går du genom din lokala åf så står de för frakten, vilket var vad du klagade över.

För övrigt tycker jag det är Svenska posten och dess priser som är den verkliga boven (givetvis pga Staten med alla sina avgifter och skatter).

Annars kan jag bara instämma med vissa andra, livstidsgarantier har alltid fungerat bra för mig - både genom lokala distributörer och direkt med tillverkarna. (Vilket dock inte betyder att jag "lockas" av dessa garantier).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
... Sen att många produkter inte är värda vatten efter 3 år är ju en annan femma, men att ha alternativet att få den utbytt måste väl ändå vara bättre än att inte ha det, man är ju inte tvingad att skicka in den om man inte tycker att det är värt det.

Ett par minnen som knappt går att få tag på idag är värda guld för den som inte vill lägga ut tusenlappar på en helt ny dator bara för att en minnessticka gått sönder. På så vis tvingas jag som kund i vilket fall att betala de där extra hundralapparna för att få mina trasiga "livstidsgaranti"-minnen ersatta.

Det som egentligen stör mig är att enorma företag som utlovar "Livstidsgaranti" och produktersättning inte står för frakten, för dem en sådan kostnad verkligen INGENTING.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spennis
Varför inte gå direkt till butiken ifråga? Därför att de allra flesta butiker idag saknar sådan support och endast hänvisar till tillverkaren, simple as that.

Nja, sanning med modifikation.

Ytterligare orsak är att de slipper lägga tid på reklamationer
och bollar över det på kunden som får lösa det med 3:e part.

Under säljarens lämnade garantitid så är denne allltid skyldig att ta emot
varan.
Även om det går fortara att själv kontakta bla bla bla.
Men ibland är det faktiskt krångligt och tidskrävande att själv lösa
problemen.

Förr i tiden, ni vet när det fanns små personliga butiker som hade service,
hjälpte man sina kunder för det var dåtidens bästa konkurrensmedel.

Gå till ex. Siba och hävda garanti på en 2år gammal skärm.
De kommer säga tyvärr, det är bara ett års garanti trots
att de flesta tillverkarna har 3års garanti.
Men Siba vill inte hantera såna garantier eftersom det medför
merarbete,
Däremot säljer de gäääärna sina försäkringar.
Det är service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spennis
Ett par minnen som knappt går att få tag på idag är värda guld för den som inte vill lägga ut tusenlappar på en helt ny dator bara för att en minnessticka gått sönder. På så vis tvingas jag som kund i vilket fall att betala de där extra hundralapparna för att få mina trasiga "livstidsgaranti"-minnen ersatta.

Det som egentligen stör mig är att enorma företag som utlovar "Livstidsgaranti" och produktersättning inte står för frakten, för dem en sådan kostnad verkligen INGENTING.

Är dom guld värda så är väl 200 spänn i frakt inte så mycket att älta om? Hade det var bättre att inte ens ha alternativet att få dom utbytta? Det hade nog blivit en ganska relevant kostnad om dom skulle börja byta ut varenda minne som nånsin har gått sönder, och dessutom stå för frakten för dessa. Är det inte värt att skicka in dom för 200 kronor så är det ju inte mycket att orda över, är det värt att skicka in dom var det ju bra att man hade det alternativet.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Är dom guld värda så är väl 200 spänn i frakt inte så mycket att älta om? Hade det var bättre att inte ens ha alternativet att få dom utbytta? Det hade nog blivit en ganska relevant kostnad om dom skulle börja byta ut varenda minne som nånsin har gått sönder, och dessutom stå för frakten för dessa. Är det inte värt att skicka in dom för 200 kronor så är det ju inte mycket att orda över, är det värt att skicka in dom var det ju bra att man hade det alternativet.

Eftersom det är "Livstidsgaranti" så finns alternativet att få dem utbytta, och 200kr samt flera veckor utan dator tycker jag visst är något att älta om när företagen lovar att kostnadsfritt byta ut produkter som går sönder.

Jag tror knappast att det skulle bli en relevant kostnad för dem. För det första så är en fraktkostnad på 200kr ungefär vad en anställd kostar företaget under ett par tiotal minuter (dvs. ingenting), och för det andra så är antalet minnen som går sönder förhoppningsvis väldigt litet när de utlovar "Livstidsgaranti", annars tror jag inte att de skulle lova en sådan sak. Det skulle däremot bli dyrt.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Flera veckor utan dator hade du blivit ändå, försök skicka tillbaka någonting till Inet ska du se att det kan ta både 2 och 4 veckor innan de ens börjar "titta" på produkten. Om uppetid är viktigt får du helt enkelt dubbla upp med komponenter eller vara beredd att köpa nytt med en gång något går sönder - alternativt köpa märkesmaskiner med NBD support (f.ex. Dell).

Sedan kan det ofta löna sig att kontakta deras Svenska generalimportör då de som oftast skickar tillbaka pallvis med produkter lite då och då och får kreditnota på det - mao kan de vara hjälpsamma med att direkt byta ut produkten ifråga.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spennis
Eftersom det är "Livstidsgaranti" så finns alternativet att få dem utbytta, och 200kr samt flera veckor utan dator tycker jag visst är något att älta om när företagen lovar att kostnadsfritt byta ut produkter som går sönder.

Jag tror knappast att det skulle bli en relevant kostnad för dem. För det första så är en fraktkostnad på 200kr ungefär vad en anställd kostar företaget under ett par tiotal minuter (dvs. ingenting), och för det andra så är antalet minnen som går sönder förhoppningsvis väldigt litet när de utlovar "Livstidsgaranti", annars tror jag inte att de skulle lova en sådan sak. Det skulle däremot bli dyrt.

Jo, men du måste ju tänka på att kostnaden för en sådan policy ( lika för alla så klart! ) inte bara uppstår när du eller en annan enskild person skickar in en vara. Om man lägger ihop alla som skulle utnyttja möjligheten tror jag vi pratar om helt andra belopp. Dessutom är det nog ganska få som är beredda att betala något extra vid köptillfället för möjligheten. Jag är då inte sugen på det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Brev till Taiwan kostar enligt posten 38kr.
Det kan det väl vara värt om det inte går att lösa på
närmare håll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Brev till Taiwan kostar enligt posten 38kr.
Det kan det väl vara värt om det inte går att lösa på
närmare håll.

Inte ett vadderat och försäkrat brev, vilket är det enda de tar emot.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nja, sanning med modifikation.

Ytterligare orsak är att de slipper lägga tid på reklamationer
och bollar över det på kunden som får lösa det med 3:e part.

Under säljarens lämnade garantitid så är denne allltid skyldig att ta emot
varan.
Även om det går fortara att själv kontakta bla bla bla.
Men ibland är det faktiskt krångligt och tidskrävande att själv lösa
problemen.

Förr i tiden, ni vet när det fanns små personliga butiker som hade service,
hjälpte man sina kunder för det var dåtidens bästa konkurrensmedel.

Gå till ex. Siba och hävda garanti på en 2år gammal skärm.
De kommer säga tyvärr, det är bara ett års garanti trots
att de flesta tillverkarna har 3års garanti.
Men Siba vill inte hantera såna garantier eftersom det medför
merarbete,
Däremot säljer de gäääärna sina försäkringar.
Det är service.

I second that...
Som sagt så vad jag vet och rätta mig gärna så är återförsäljaren bunden till att hjälpa kunden med reklamationen under reklamationstiden (3 år), även om de ofta nuförtiden hänvisar direkt till tillverkaren så är de tvingade att hjälpa dig om du föredrar att ta det genom återförsäljaren.
Jag har själv blivit bollad mellan HP och Dustin där HPs representant var rätt förbannad på att Dustin blankt bollade vidare alla reklamationsärenden (det var inte hans första samtal om det), för drygt ett år sen iaf det kan ju ha förändrats...

Permalänk
Medlem

Har kontaktat datorbutiken.com som jag köpte Usb-minnet av - De har ju bytt ägare sedan jag köpte och kan inte hjälpa till. Har även kontaktat memoryC.com som jag köpte minnet av och fick svaret att de rekommenderar att jag kontaktar tillverkaren direkt. När jag då förklarade att jag ville undvika den högra fraktkostnaden och låta dem sköta ärendet istället fick jag svaret: "We offer direct RMA support for all items purchased with in the last year and as a good will gesture we leave it open for a 2nd year." Så plötsligt kunde de inte hjälpa till, trots livstidsgarantin. Så kan det gå.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Jo konsumentköplagen gäller ju inte för återförsäljare utanför Sverige, eller som du märker om ett företag konkar eftersom nya DB juridiskt är ett helt annat företag. Och när det är garanti som tillverkaren lämnar så är en återförsäljare vad jag vet inte bunden till att ombesörja den garantihanteringen, även om de oftast gör det inom iaf första året.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spennis
Inte ett vadderat och försäkrat brev, vilket är det enda de tar emot.

Ett vadderat kuvert har väl de flesta liggande? Annars kostar det 19:- har jag för mig. Och Rek kostar 50:-. Nu vet jag inte vad du tycker är dyrt men jag betalade 195:- för att skicka en hårddisk på RMA och tyckte det var väl värt det för att få en ny hemskickad några veckor senare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Något som livstidsgaranti finns det inte. Det är bara en dragmagnet för att vinna kunder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markosgames
Något som livstidsgaranti finns det inte. Det är bara en dragmagnet för att vinna kunder.

Visst finns det det, 3Com bl.a. ger livstidsgaranti på [endel av] sina produkter - sålänge personen/företaget som köpte produkten registrerade den vid köpet. När produkten ifråga går ut av produktion gäller garantin i fem år efter sista produktionsdatum.

Finns andra företag med vilkår på helt lika linjer.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nja, sanning med modifikation.

Ytterligare orsak är att de slipper lägga tid på reklamationer
och bollar över det på kunden som får lösa det med 3:e part.

Under säljarens lämnade garantitid så är denne allltid skyldig att ta emot
varan.
Även om det går fortara att själv kontakta bla bla bla.
Men ibland är det faktiskt krångligt och tidskrävande att själv lösa
problemen.

Förr i tiden, ni vet när det fanns små personliga butiker som hade service,
hjälpte man sina kunder för det var dåtidens bästa konkurrensmedel.

Gå till ex. Siba och hävda garanti på en 2år gammal skärm.
De kommer säga tyvärr, det är bara ett års garanti trots
att de flesta tillverkarna har 3års garanti.
Men Siba vill inte hantera såna garantier eftersom det medför
merarbete,
Däremot säljer de gäääärna sina försäkringar.
Det är service.

Siba, Elgiganten, OnOff osv. dvs. alla i den svenska elektronikbranschen lämnar generellt 1års garanti, enligt lag har du alltid 6månader. Du kan dock hävda reklamationsrätt i ytterligare 2år.

Sen om tillverkaren lämnar längre garanti t.ex D-link lämnar 11års garanti på vissa av sina produkter. Och vill man utnyttja den får man ta kontakt med företaget direkt, som TS har gjort.

Dock så är det oftast enklare att gå direkt till butik om produkten är under 3år.
Speciellt om det är en produkt så som de som TS har nämt då dessa "alltid" ligger som utbytesgaranti. Dvs. att är produkten trasig skall den bytas ut till likvärdig produkt alternativt pengarna tillbaka.

Är det däremot en skärm eller kanske en bärbar dator så har man reparationsgaranti och då gäller andra regler.

Edit. Man har naturligtvis 3års reklamationsrätt dock så är garanti att föredra. Så 1års garanti och följande 2åren hävdar man reklamationsrätt. Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt, är att bevisbördan ligger på säljaren under garanti medan det är du som kund som själv skall bevisa att felet är ett ursprungsfel under reklamationsrätten.