Sexkärnig processor från AMD 2010

Permalänk
Melding Plague

Sexkärnig processor från AMD 2010

Processorer med sex kärnor är på väg. Denna gång handlar det dock inte om serverprocessorn Opteron utan om en liknande modell för vanliga persondatorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kul nyhet! Hoppas detta stämmer så vi får se lite konkurans i i7 segmentet! Undrar om dem byggs på 45nm eller 32nm? Troligtvis 45 det kan dock innebära hög strömförbrukning det e dock ingenting jag bryr mig jättemycket om.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Aff! Jag hade hoppats på en tidigare lansering av denna för att det skulle sätta press på Intels Gulftown-prissättning.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

...parallella beräkningar,...

Låter lite konstigt när det faktiskt handlar om trådar.

Permalänk

Denna kommer bli dyr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Denna kommer bli dyr

Med tanke på att den kommer prestera runt i7 900 serien prestanda borde den inte bli svindyr iallafall. Jag tror inte denna rår på Gulftown.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Med tanke på att den kommer prestera runt i7 900 serien prestanda borde den inte bli svindyr iallafall. Jag tror inte denna rår på Gulftown.

Det är tveksamt eftersom det är samma arkitektur som opteron.

Permalänk
Avstängd

En sådanhär måste det ju bli om jag ska hålla mig till Maslows law eller vad gubben hette.

x3:a och 18 månader senare en x6:a

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Jo men om man tittar på server marknaden så springer intel 4 kärniga prollar snabbare än amd 6 kärniga istanbul opteron. techreport.com/articles.x/17005 Kolla in detta testet tex. Amd magny coures 12 kärnor ska gå upp mot intel 8 kärniga nästa år. Så jag tror inte att dessa 6 kärniga desktop prollar från amd kan matcha intel Gulftown. Men de e bara va ja tror o ja e inte lika erfaren iheller ja kan mycket väl ha fel!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

ser ju bra ut men jag tror fortfarande intel kan svara bättre. iofs har de större budget men AMD tar nog några hörn då folk lägger sig i mellan klasser som AMD bruakr vara bra på tatt täcka upp

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Låter lite konstigt när det faktiskt handlar om trådar.

va menar du?? En eller flera beräkningar över flera trådar som beräknas samtidigt ät paralella beräkningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Kul nyhet! Hoppas detta stämmer så vi får se lite konkurans i i7 segmentet! Undrar om dem byggs på 45nm eller 32nm? Troligtvis 45 det kan dock innebära hög strömförbrukning det e dock ingenting jag bryr mig jättemycket om.

det står i nyheten att det handlar om 45nm

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
det står i nyheten att det handlar om 45nm

många har tydligen dyslexi (väldigt många på just swec tycker jag) eller orkar inte läsa artiklar/nyheter ordentligt...

nåja, heja AMD. Har hittat sitt segment och lagt sej tillrätta där. Som det nämndes så har ju AMD inte riktigt de resurser Intel har. Kan inget annat än lyckönska både Intel och AMD. Jag kör AMD av anledningen att de inte kostar mer än de smakar så att säga. Hade jag varit aningen mer penningstinn så visst, då hade väl intel hamnat i min huvudmaskin men AMDs prylar har alltid funnits i min ägo sedan K5 tiden och kommer så att finnas om inte företaget dör ut i framtiden (knappast troligt dock).

Tack å hej

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
va menar du?? En eller flera beräkningar över flera trådar som beräknas samtidigt ät paralella beräkningar.

Nja, inte riktigt. Det finns inga garantier för att de sker samtidigt.

En parallell beräkning på ett grafik utförs på en tråd.
En operation på en matris eller vektor kräver bara en instruktion och beräkningen sker helt parallellt. Det innebär att om du skulle addera 2 matriser så tar det lika lång tid som om du adderat 2 tal.

Med flera trådar så finns det inga sådana garantier.
Först måste du starta ett visst antal trådar. Ynkliga sex stycken är inte speciellt många med tanke på operativsystem och så vidare.
Trådarna kommer att startas men det finns inget som säger att de startas samtidigt eller att de hamnar på varsin kärna.
Var tråd tar dessutom olika lång tid på sig att exekvera beroende på avbrott osv. Därför kommer de inte heller avslutas samtidigt.
Vad som från början var parallella trådar kan i verkligheten sluta som en "enkel" tråd.

Kanske bara var jag som var lite överkänslig tidigare idag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
många har tydligen dyslexi (väldigt många på just swec tycker jag) eller orkar inte läsa artiklar/nyheter ordentligt...

nåja, heja AMD. Har hittat sitt segment och lagt sej tillrätta där. Som det nämndes så har ju AMD inte riktigt de resurser Intel har. Kan inget annat än lyckönska både Intel och AMD. Jag kör AMD av anledningen att de inte kostar mer än de smakar så att säga. Hade jag varit aningen mer penningstinn så visst, då hade väl intel hamnat i min huvudmaskin men AMDs prylar har alltid funnits i min ägo sedan K5 tiden och kommer så att finnas om inte företaget dör ut i framtiden (knappast troligt dock).

Tack å hej

jag har dyslexi och jag kan till och med läsa allt, det säger inte lite det om swec

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Nja, inte riktigt. Det finns inga garantier för att de sker samtidigt.

En parallell beräkning på ett grafik utförs på en tråd.
En operation på en matris eller vektor kräver bara en instruktion och beräkningen sker helt parallellt. Det innebär att om du skulle addera 2 matriser så tar det lika lång tid som om du adderat 2 tal.

Med flera trådar så finns det inga sådana garantier.
Först måste du starta ett visst antal trådar. Ynkliga sex stycken är inte speciellt många med tanke på operativsystem och så vidare.
Trådarna kommer att startas men det finns inget som säger att de startas samtidigt eller att de hamnar på varsin kärna.
Var tråd tar dessutom olika lång tid på sig att exekvera beroende på avbrott osv. Därför kommer de inte heller avslutas samtidigt.
Vad som från början var parallella trådar kan i verkligheten sluta som en "enkel" tråd.

Kanske bara var jag som var lite överkänslig tidigare idag...

Det du pratar om är data parallella och task parallella beräkningar. CPUer med många kärnor är bättre på task parallella uppgifter (flera trådar) medan GPUer är bättre på data parallella uppgifter (matriser, vektorer). Även om 6 kärnor inte är så mycket i förhållande till antalet trådar så är det fortfarande 50% mer än 4 kärnor. Nu ger det såklart inte 50% prestanda men med Win7, DX11 och openCL så tror iaf jag att det blir en betydande boost. Nu kan man ju specifikt, i programmet/spelet , tala om på vilken resurs (CPU, GPU) en viss funktion/beräkning ska exekvera på.

Best regards
Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
många har tydligen dyslexi (väldigt många på just swec tycker jag) eller orkar inte läsa artiklar/nyheter ordentligt...

nåja, heja AMD. Har hittat sitt segment och lagt sej tillrätta där. Som det nämndes så har ju AMD inte riktigt de resurser Intel har. Kan inget annat än lyckönska både Intel och AMD. Jag kör AMD av anledningen att de inte kostar mer än de smakar så att säga. Hade jag varit aningen mer penningstinn så visst, då hade väl intel hamnat i min huvudmaskin men AMDs prylar har alltid funnits i min ägo sedan K5 tiden och kommer så att finnas om inte företaget dör ut i framtiden (knappast troligt dock).

Tack å hej

Jag har inte dyslexi däremot har det varit snack om att amd skulle släppa 32nm deneb i mitten på 2010 därför misstänkte jag att denna prollen skulle komma i 32nm. Men ni som läser nyheterna så noga hur kan det då va att ni missat stavfelet på Thubian? Först skriver man Tubian och sen Thubian borde inte ni gnälla på den stackars nyhets skrivaren ochså? Hoppas denna prollen blir verklighet!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
jag har dyslexi och jag kan till och med läsa allt, det säger inte lite det om swec

typ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Jag har inte dyslexi däremot har det varit snack om att amd skulle släppa 32nm deneb i mitten på 2010 därför misstänkte jag att denna prollen skulle komma i 32nm. Men ni som läser nyheterna så noga hur kan det då va att ni missat stavfelet på Thubian? Först skriver man Tubian och sen Thubian borde inte ni gnälla på den stackars nyhets skrivaren ochså? Hoppas denna prollen blir verklighet!

hallå bär-särken visst skulle jag gnälla betydligt mer (gnäller iofs aldrig) på sådant som stavfel i nyheter/artiklar om jag inte redan visste att innan jag hunnit skriva något... ja... då skulle redan en mindre arme med duktiga gossar ha fört fram sin klagan och frustration över detta hemska misstag. anledningen till att jag nu påpekade det faktum som är rådande vid i stort sett varje nyhet är att jag börjar tröttna lite på sådant. och likadant är det så otroligt tröttsamt med folk som tydligen inte klarar av att söka i forumen innan man ställer frågor mm. svaren finns där... SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖK!!!!!! de som säger sej sökt men ändå ställer frågan... ja, säger inget mer.

När jag nu kastar eld omkring mej... om en artikel handlar om exempelvis en CPU riktad mot servermarknad... SNACKA DÅ INTE OM CRYSIS Å HUR MÅNGA FPS DE SKULLE FÅ DÅ! Väx upp småungar! Börjar bli tröttsamt att sitta här på Swec. Har gått utför mer och mer tom sedan jag kom ut från kåken i okt. förra året. Jees...

Nu förväntar jag mej att dessa Crysisstinna fjortisar kastar ägg på mej. Go for it!

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Otroligt. AMD bara växer och växer! Dom kommer att ta marknaded förhoppningsvist!

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk
Medlem

Jo, AMD har antagligen en väldigt lång livstid att se fram emot precis som Intel och VIA mfl. Något som är värt att nämnas är ju AMDs enorma framgångar just i Sverige. Vi Svenskar har ju alltid gillat och hållt på den som slagits underifrån och det har ju AMD verkligen fått göra.

Nåja, jag hoppas verkligen det inte blir en vinnare i det här racet iaf...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk

Vad blir du irriterad på? Att man spekulerar? Ursäkta i så fall... Och jag är ingen fjortis så oroa dig inte för det. Amd kommer nog kunna ta marknadandelar med denna om det blir verklighet!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Swedish Bersek: Det är lugnt, va inte en direkt anklagan mot just dej utan var mer en allmän klagan från min sida (verkade kanske inte så). Spekulera ska man självklart få göra. Ber om ursäkt om du tog illa upp.
Ja, AMD lär väl ta än mer andelar. Får hoppas det så Goliat fortsätter få motstånd av David.

Hades Goth!

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk

Du behöver inte be om ursäkt jag missuppfattade ochså! Men ja håller med dig att det e jobbigt ibland absolut! Ha de gött i regnet

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kommer lite sent dock, men helt klart en behövande lansering då Intel förmodligen kommer ha Gulftown tillgänglig vid detta tillfälle.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Den hette väl Thuban och inte Thubian?