Viewsonic släpper skärm på 120 Hz

Permalänk
Melding Plague

Viewsonic släpper skärm på 120 Hz

En ny 22"-skärm från Viewsonic bjuder på hela 120 Hz uppdateringsfrekvens.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs!!! kommer 120 hz bli nya standarden tror ni???

Permalänk
Medlem

jag tror att de kommer bli de så småningom

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Grymt! Kanske är dags att byta ut min gamla 17" skärm snart då

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen kan man lira Tetris med 120 effektiva fps

Permalänk
Medlem

Hade ju varit bra om den även funkar med 100 Hz, så att PAL-video kan spelas ryckfritt. Vad är det för typ av panel förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hade ju varit bra om den även funkar med 100 Hz, så att PAL-video kan spelas ryckfritt. Vad är det för typ av panel förresten?

48fps film lär ju visa varje frame omväxlande 2 respektive 3 gånger , tror inte det kommer spelas ryckigt.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hade ju varit bra om den även funkar med 100 Hz, så att PAL-video kan spelas ryckfritt. Vad är det för typ av panel förresten?

TN givetvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
48fps film lär ju visa varje frame omväxlande 2 respektive 3 gånger , tror inte det kommer spelas ryckigt.

Film brukar vara 24 fps (inte 48 fps) och med 120 Hz visas det med 5 gånger per frame, så visst film blir inte ryckigt, men det var inte min fråga...

PAL video visas bäst med 50 Hz uppdateringsfrekvens eller multipel därav. 100 Hz funkar alltså också bra. 75 Hz är halvbra (funkar om det inte är interlace eller 50P). Eftersom jag kör enbart PAL video med videokameran så hade ju 100 Hz varit bra. Nu kvittar det i och för sig för det var visst TN-panel vilket inte är intressant ändå...

Permalänk
Medlem

frågan är om det verkligen är 120 hz , och inte nått 60 hz + "samma bild 3 pixlar till högre för 3d effect"

eller nått sånt.

skulle vara kul med en bevis bild där man ser att man kan ställa in 120 hz i kontrollpanelen eller dyl.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det är äkta 120 Hz, har ni missat hela hypen eller?

Inte direkt prisvärd dock, TN för 3.5 kkr - nej tack ...

Permalänk
Medlem

Vad är så dåligt med TN? Är inte så hemma på paneler.

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoCK
Vad är så dåligt med TN? Är inte så hemma på paneler.

undrar samma sak, så fort det skrivs om nya skärmar på sweclockers så är det folk som snackar om dåliga TN paneler, vad nu det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är äkta 120 Hz, har ni missat hela hypen eller?

Inte direkt prisvärd dock, TN för 3.5 kkr - nej tack ...

det är en sak jag undrar, om jag köper ett nvidiagrafikkort, och 3d vision glasögon, kan jag då lira i 3d på min plasma-tv med 600Hz ?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osten87
undrar samma sak, så fort det skrivs om nya skärmar på sweclockers så är det folk som snackar om dåliga TN paneler, vad nu det är.

Väldigt okorrekt färgåtergivning. Svärtan fungerar nog inte som den ska heller.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoCK
Vad är så dåligt med TN? Är inte så hemma på paneler.

TN är den billigaste formen av standardpanel idag, den kompromissar på i princip allt i fördel till snabbhet och tillverkningskostnader. Jämfört med de paneltyper som är dyrare och tillverka, även kallade 'premiumpaneler', så har de avsevärt mycket sämre betrakningsvinklar, sämre färgåtergivning (på grund av vinklarna samt endast 6 bitar per kanal + FRC/Dithering, ej 8). Normalt sett är TN-baserade skärmar också normalt sett betydligt sämre när det kommer till bleeding och ljustyrkans fördelning men det beror en hel del på tillverkarnas ekonomiska val.

TN vann mainstream-kronan pga snålheten/prio hos konsumenter och tillverkare mycket, Paneltyperna som konkurrerade om mainstream-segmentet med den så som MVA, samt premiumpaneler som PVA och IPS glömdes fort bort och de flesta vet knappt längre att det finns olika paneltyper i skärmarna. Bara för något år sedan var det idel premium-paneler i större skärmar i princip, idag har tyvärr TN-panelerna hittat dit också. Det är väl bra för de som vill ha billiga större skärmar men sämre då de börjar konkurrera ut de bättre skärmarna prismässigt hos tillverkarna på sina håll känns det som... Checka Wiki eller nåt för mer info om specifika paneltyper annars..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Nu blev jag besviken, såg ut som en värdig ersättare till mina VX2025wm men när denna tydligen lider av TN så behåller jag mina P-MVA's ett tag till.

Permalänk
Medlem

Är det 22" du är ute efter så finns det bara ett alternativ:
Dell 2209WA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
det är en sak jag undrar, om jag köper ett nvidiagrafikkort, och 3d vision glasögon, kan jag då lira i 3d på min plasma-tv med 600Hz ?

Nej, TVn måste ta emot mer än 60 Hz vilket ingen HDTV gör.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag ska snart köpa en ny skärm för 2500 kr och har då kollat på http://sekvencia.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:2128860

Men problemet är att jag har sökt och sökt men inte hittat någon recension eller åtminstone en åsikt om den.
Så jag provar här med: Är det någon som har någon erfarenhet av den eller läst något om den?

Kommer främst att användas till spel. Om ni tipsar om någon annan så ska det vara 1920x1200 (16:10) 24 tum

Skulle betyda mycket med en åsikt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEric
Hej!

Jag ska snart köpa en ny skärm för 2500 kr och har då kollat på http://sekvencia.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:2128860

Men problemet är att jag har sökt och sökt men inte hittat någon recension eller åtminstone en åsikt om den.
Så jag provar här med: Är det någon som har någon erfarenhet av den eller läst något om den?

Kommer främst att användas till spel. Om ni tipsar om någon annan så ska det vara 1920x1200 (16:10) 24 tum

Skulle betyda mycket med en åsikt

Du vill _INTE_ handla från Sekvencia.

Permalänk
Medlem

fulaste foten på en datorskärm jag sett >_< men kul att det börjar dyka upp fler 120Hz skärmar

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Avstängd

Ge hit en IPS med 120hz. NU!

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Du vill _INTE_ handla från Sekvencia.

Köpte min telefon där, inga problem hittills...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osten87
undrar samma sak, så fort det skrivs om nya skärmar på sweclockers så är det folk som snackar om dåliga TN paneler, vad nu det är.

Anandtech brukar ha bilder som visar färgskiftningarna när betraktningsvinkeln ändras.
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3449&p=4

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Köpte min telefon där, inga problem hittills...

Butiken är ökänd för dess "kvalitéer", inte värt risken/krånglet i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

När ska det komma billiga bra skärmar? Hatar verkligen min LG... Dynamisk kontrast som inte går att stänga av.

Det är omöjligt att spela Doom 3, FEAR, Condamned etc. Och det är en av mina favoritgenrer!

Och min gamla CRT är oanvändbart mörk idag...

Visa signatur

åhoj

Permalänk

Ja synd med nt men tycker faktiskt den va snygg annars köpte mig dock dells 2209 22" ips-e i somras kommer dock inte ihåg va den kosta men dustin hade den bara om man inte kolla hos dell då^^ Bra skillnad mot min gamla acer skärm ialf

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk
Medlem

Fanns lite info i detta forum men mest info fanns i detta forum.
Som jag förstått det blir det ingen Image Tearing med 120 Hz, alltså behöver man inte köra med V-Sync (som slöar ned FPS rejält). Jag som trodde image tearing också hade med ms att göra, men verkar bara ha med "suddigheten" att göra, korrekt?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Finns det några 24" 120Hzare där ute?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nej, det finns bara 22" 1680x1050 skärmar med 120 Hz än så länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Fanns lite info i detta forum men mest info fanns i detta forum.
Som jag förstått det blir det ingen Image Tearing med 120 Hz, alltså behöver man inte köra med V-Sync (som slöar ned FPS rejält). Jag som trodde image tearing också hade med ms att göra, men verkar bara ha med "suddigheten" att göra, korrekt?

Suddighet?
Tearing är när skärmen får en ny bild samtidigt som den ritas ut (eller när den 'fångas' i alla fall). Vilket betyder att t.ex. halva skärmen är en frame och den andra halvan har hunnit uppdateras till nästa frame. Skillnaderna mellan dessa två bilder syns som ett streck över skärmen.
120 Hz skärmar är inte immuna mot tearing men eftersom bilderna kommer mycket tätare så är effekten av tearingen mycket mindre.