Seg styrning i Dead Space?

Permalänk
Medlem

Seg styrning i Dead Space?

Jag har precis installerat och kör Dead Space (till PC) för fullt. Jag tycker dock att styrningen är väldigt seg även efter att jag höjer musens känslighet i "Control" menyn, inte alls samma känsla som i ett normalt Action FPS (har precis varvat Call of Duty 2 så det är det jag hela tiden jämför med). Samma sak gäller i spelmenyn där muspekaren liksom segar sig när jag rör på den. Spelet känns inte alls lika responsivt som andra spel, Call of Duty 2 återigen. Är det någon som känner igen detta fenomen eller är något fel?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Det ska vara så p.g.a massiva dräkten han(du) bär

Permalänk
Medlem

Men allt känns så segt även styrningen av muspekaren i menyn, den "släpar" efter markant. Jag vet inte hur jag skall förklara det bättre men den reagerar väldigt segt, inte alls som när jag rör muspekaren i Windows XP (nu jämför jag alltså hur muspekaren känns i Dead Space spelmeny och hur den känns i XP).

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Testa köra utan vsync.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem

Stäng av vsync så slipper du problemet, jag hade exakt samma problem när jag testade Dead Space. En skitportning är vad det är.

Permalänk
Testpilot

Eftersom det nu var PC versionen det handlar om flyttar jag tråden

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Stäng av vsync så slipper du problemet, jag hade exakt samma problem när jag testade Dead Space. En skitportning är vad det är.

Efter att jag stängt av Vsync så blev muspekaren mycket mer responsiv i spelmenyn problemet är bara att styrningen i själva spelet blir sådan att man måste dra musen flera gånger åt något håll för att få gubben att vända sig dit. Vet inte hur jag skall förklara men innan jag stängde av Vsync så krävdes det bara att jag drog musen en gång åt höger för att få figuren att vända sig dit, efter att jag stängt av Vsync så krävs det minst fyra...varför vet jag inte??

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Developers har gått ut och sagt att det ska vara meningen att styra på det viset. (Enligt Google)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Efter att jag stängt av Vsync så blev muspekaren mycket mer responsiv i spelmenyn problemet är bara att styrningen i själva spelet blir sådan att man måste dra musen flera gånger åt något håll för att få gubben att vända sig dit. Vet inte hur jag skall förklara men innan jag stängde av Vsync så krävdes det bara att jag drog musen en gång åt höger för att få figuren att vända sig dit, efter att jag stängt av Vsync så krävs det minst fyra...varför vet jag inte??

Nu blir jag väldigt förvirrad, jag kommer ihåg att det kändes att musen inte var helt "normal", men att styrningen skulle funka som du beskriver kan jag inte minnas alls! Jag har inte kvar spelet på datorn, kort sagt eftersom det var skittråkigt, så kan tyvärr inte kolla upp det själv.

Permalänk
Medlem

Men med Vsync påslaget så är det ju inga problem (förutom att musepekaren blir väldigt seg i spelmenyn då förstås) det är när jag stänger av det som jag måste dra musen flera gånger åt höger eller vänster för att få spelkaraktären att vända sig dit. Vsync påverkar i mitt fall rörligheten i spelet markant.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

har du nvidia ska du köra vsync i kontrollpanelen och stänga av det i spelet, samt sätt känsligheten för musen till max då lär det hjälpa lite iaf.. mer än så kan du inte göra.

Permalänk
Medlem

Det du föreslog HazZarD fungerar helt klart bäst för mig, tack så mycket
Brukar aldrig förändra något i Nvidias kontrollpanel utan jag gör alla grafiska inställningar i själva spelet. Jag kanske får tänka om här och undersöka vad som fungerar bäst i respektive spel. Call of duty 4 t.ex. skall jag införskaffa nu efter grafikkortsuppdateringen (8800Gts till GTX275), vad "mår" det spelet bäst av?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

jag kör på pc med 360 kontrollen, blir det även bättre för mig att aktivera vsync in nvidia controlpanel?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Det du föreslog HazZarD fungerar helt klart bäst för mig, tack så mycket
Brukar aldrig förändra något i Nvidias kontrollpanel utan jag gör alla grafiska inställningar i själva spelet. Jag kanske får tänka om här och undersöka vad som fungerar bäst i respektive spel. Call of duty 4 t.ex. skall jag införskaffa nu efter grafikkortsuppdateringen (8800Gts till GTX275), vad "mår" det spelet bäst av?

Call of Duty 4 är utvecklat till PC, så det finns inga styrningsproblem där (tack och lov). Generellt så ska man undvika vsync om man vill ha en så responsiv mus som möjligt, i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Det är väl eg. inga "styrningsproblem" i Dead Space heller, det skall väl helt enkelt vara så, vad jag förstått efter diverse "efterforskningar" på olika spelforum. Att man i spelmenyn dock får klart bättre respons med Vsync avslaget det är en annan sak och i sammanhanget en bagatell eftersom man spenderar den mesta tiden i själva spelet. Jag gillar hursomhelst spelet, lite som Doom3 sett ur ett tredjepersons perspektiv.

Har för övrigt aldrig ändrat några värden i Nvidias kontrollpanel men det kanske jag får lära mig i framtiden då vissa spel, ovan nämnda t.ex., verkar drar nytta av att man gör vissa inställningar här istället för i spelets grafikmeny.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt ett styrningsproblem i mitt spel och tyckte också det släpade efter. Brydde mig inte så mycket om det och lyckades säkert spela igenom halva spelet innan jag hittade vad det var.

*eventuell liten spoiler*

Det var först när jag kom dit i spelet då man ska skjuta lite asteroider då själva kanonen styrde åt höger på en gång och det var knappt möjligt att flytta den. Vad jag kom på efter en stund var att det som orsakade eftersläpningarna var att jag hade min joystick inkopplad i datorn. Så fort jag pluggade ur den så gick det genast mycket kvickare.

//C

Permalänk
Medlem

prova att ändra triple buffering, fixade det för mig!

Permalänk
Medlem

Menyerna är riktigt sega. Men att din karaktär känns seg får du leva med i och med att det är en del av spelkänslan. Paniken som kan uppkomma pga denna typ av styrning är kanon.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag håller med, känslan i spelet och segheten är sjukt bra. Nu förstår jag självklart att tråden mer handlar om nån slags grafikkortsinställning men..ja..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Det gäller och vänja sig vid känslan av hur man styr ch hur spelkaraktären rör sig för att kunna njuta av spelet till fullo, det har jag som sagt gjort nu. Jag upplevde det som en stor kontrast då jag i princip inte spelar annat än FPS på min dator och köpte spelet direkt efter att jag varvat Call of duty 2 (spelen skiljer ju sig naturligtvis markant i både känsla, styrning och atosfär). Tyckte det var kul att prova någon annan genre än den väl beprövade i samband med att jag uppgraderade mitt grafikkort (8800GTS till GTX75).

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skedleif
prova att ändra triple buffering, fixade det för mig!

Ändra till vad förresten, on eller off?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Jag tipsar att köpa spelet till konsoll om du har det, sj har jag spelat det väldigt mycket på ps3:an och tycker det är bland det bästa spel på länge! Dock fann jag inget nöje i pc-versionen då det är för mycket konsollkänsla över det. antar det är lite som med nya call of juarez då vissa tipsar man skaffar det till konsoll istället.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Avstängd

Det är en konsollport och därför är styrningen åt helvete. Utvecklarna kan säga vad de vill, styrningen är kass och det beror på att portningen inte blev den bästa.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Spel som Dead Space tyckte jag spelades bättre med en 360 handkontroll

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Nu har jag nästan klarat av spelet och jag har njutit av varenda sekund. Det tar lite tid, om än väldigt kort, att vänja sig vid kontrollen när man precis kommit från att ha varvat ett snabbt FPS som COD 2 men det är fråga om 30 min eller så

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |