Permalänk

Val av Programmeringsspråk

Hej!

Jag har tänkt att börja programmera lite grann och jag har några funderingar.
Jag har inte så mycket erfarenhet och tänkte mest koda lite spel och program.

Vilket språk bör jag använda?

Var och hur kan jag lära mig det?

Övriga saker man bör känna till om språket.

Så vad rekommenderar ni?

Permalänk

C++ , är ett ganska brett spårk och bra att kunna

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk

Hur svårt är det på en skala?

Argumentera gärna varför jag ska välja just det språket som ni rekommenderar.

Permalänk
Medlem

Finns många trådar om detta. Testa söka och du ska finna.

Uratrar bara i språkkrig ändå så.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk

Jag förstår, men jag vill veta vilket som passar för just att programmera lite småprogram och lite spel.

Men är c++för svårt för en nybörjare?

Ska man lära sig ett lättare språk först eller är det lika bra att börja i c++ direkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einarsson
ok men är c++för svårt för en nybörjare?
Ska man lära sig ett lättare språk först eller är det lika bra att börja i c++ direkt?

C++ är ett av de absolut svåraste språken att bemästra (läs: nära "omöjligt"), men duger egentligen helt okay som nybörjarspråk, om man jämför med de andra äldre språken (Pascal, C#, etc).

Beroende på hur stort intresse man har och vilket inlärningsmönster man känner sig mest bekväm med så kan Java eller C# vara ett mycket bättre val idag.

Det tar oftast mycket längre tid innan man får något "resultat" om man börjar med C++ än om man börjar med Java/C#, vilket gör att många C++-nybörjare tidigt tappar intresset för programmering helt.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ok tack för tipsen!

Men när man "bemästrat" tex java och C# ska man försöka sig på c++ då eller ska man fortsätta med java och C#?

Har börjat testa C# lite grann och har några funderingar.

Vart kan man lära sig C#?

Om man använder Visual C# Express Edition ska man använda design eller skriva kod?

Permalänk
Medlem

Här kan du se en videotutorial samt ladda ner fler för att snabbt komma igång..
http://msdn.microsoft.com/sv-se/beginner/bb964631(en-us).aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einarsson
Men när man "bemästrat" tex java och C# ska man försöka sig på c++ då eller ska man fortsätta med java och C#?

När du väl ha nått en sådan nivå så kan du nog själv svara på den frågan.

Det hela beror på vad du vill göra då.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Skulle säga att fokus i början inte alls ligger i ett specifikt programspråk, men helt klart att du ska lära dig ett objektorienterat språk. Därav rekommenderar jag att du sätter dig in i begreppet Objektorientering.

Att lära sig det objektorienterade tänket är det framförallt viktigaste, sen spelar det inte så stor roll vilket programspråk man använder sig av, det är väl mer beroende på applikation/bibliotek och vad man själv föredrar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Som sagt jag är inte proffs och undrar vad står ojektorientering för?

Men borde jag använda Visual C# ?

Isåfall ska man köra både design och skriva kod eller ska man bara skriva kod?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einarsson
Som sagt jag är inte proffs och undrar vad står ojektorientering för?

http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_programming

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einarsson
Men borde jag använda Visual C# ?

Det är nog bland de vanligare valen bland dagens nybörjare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einarsson
Isåfall ska man köra både design och skriva kod eller ska man bara skriva kod?

Gör det inte besvärligare än nödvändigt för dig; testa några olika alternativ och se vad som fungerar bäst.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för följande påstående: val av språk är en väldigt liten del av programmering.
Det låter kanske konstigt, men det är min uppfattning efter ett antal år programmering (på hobbynivå).

Att programmera handlar till stor del om förståelse för design, struktur, paradigm (objektorienterat? funktionellt?), algoritmer, kringliggande tekniker så som databaser och protokoll av olika slag, kunskap om hur målplattformen/operativsystemet fungerar osv. Det spelar mindre roll vilket språk du egentligen väljer att börja med.

För mig har programmering varit en innötningsfråga. Jag tror att jag i likhet med många andra ville kasta mig direkt in och skapa nyttoprogram eller tuffa spel. Sanningen -- för mig -- är att de mindre bitarna är minst lika intressanta och tillfredsställande att förstå sig på. Att känna att jag vet hur flödet mellan hård- och mjukvara, eller dator-LAN/Internet-dator fungerar någotsånär. Att veta att jag lyckats greppa ett designmönster och kan applicera det på olika situationer, i olika tillfällen (inte riktigt där än, men tids nog )

Så tänk inte enbart på språket då det, egentligen, är en ganska liten del av kakan. Med dessa ord sagda så vill jag ändå slå ett slag för Python eftersom det är så förbannat kul, och snyggt ;P

addendum: en sak som inte ska förminskas är att språkval är ganska viktigt om du vill arbeta med programmering. C++, Java eller C#, PHP är nog det som efterfrågas mest på marknaden.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Tackar för din åsikt, men vet du vart man kan lära sig phyton nånstans, har laddat hem och testat men har som sagt inte förstått så mycket, vet du nånstans där man kan lära sig lite?

När du säger design, struktur, paradigm mm. Är det en sak man lär sig efter ett tag eller kan man lära sig det nånstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Skulle säga att fokus i början inte alls ligger i ett specifikt programspråk, men helt klart att du ska lära dig ett objektorienterat språk. Därav rekommenderar jag att du sätter dig in i begreppet Objektorientering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einarsson
Som sagt jag är inte proffs och undrar vad står ojektorientering för?

Det var väl precis det jag sa att du skulle sätta dig in i? Som du kanske anar är det inget man förklarar på 1 rad, annars hade jag och andra gjort det. Google är din vän, sen låna gärna någon bok på bibliotek etc om objektorienterad programmering.

Lycka till!

(P.s Om du skulle välja Java, så är Eclipse en bra utvecklingsplattform, bara googla på det så hittar du rätt garanterat D.s)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Jag skulle vilja slå ett slag för följande påstående: val av språk är en väldigt liten del av programmering.
Det låter kanske konstigt, men det är min uppfattning efter ett antal år programmering (på hobbynivå).

Att programmera handlar till stor del om förståelse för design, struktur, paradigm (objektorienterat? funktionellt?), algoritmer, kringliggande tekniker så som databaser och protokoll av olika slag, kunskap om hur målplattformen/operativsystemet fungerar osv. Det spelar mindre roll vilket språk du egentligen väljer att börja med.

För mig har programmering varit en innötningsfråga. Jag tror att jag i likhet med många andra ville kasta mig direkt in och skapa nyttoprogram eller tuffa spel. Sanningen -- för mig -- är att de mindre bitarna är minst lika intressanta och tillfredsställande att förstå sig på. Att känna att jag vet hur flödet mellan hård- och mjukvara, eller dator-LAN/Internet-dator fungerar någotsånär. Att veta att jag lyckats greppa ett designmönster och kan applicera det på olika situationer, i olika tillfällen (inte riktigt där än, men tids nog )

Så tänk inte enbart på språket då det, egentligen, är en ganska liten del av kakan. Med dessa ord sagda så vill jag ändå slå ett slag för Python eftersom det är så förbannat kul, och snyggt ;P

addendum: en sak som inte ska förminskas är att språkval är ganska viktigt om du vill arbeta med programmering. C++, Java eller C#, PHP är nog det som efterfrågas mest på marknaden.

Det är mycket sant som du säger... till en viss grad.

Pratar man generellt så är programmering väldigt språkoberoende och punkterna du nämner där är vad som är det viktiga att lära sig. Speciellt på tidig- och mellan-nivå så kan man med enkelhet ta med sig av sin kunskap från ett språk till ett annat utan större problem.

Men riktigt "avancerad" användning av ett språk, något som i min mening existerar i en mycket mindre grad i andra språk än i just C++, har en tendens att vara kraftigt språkbundet. Ta t.ex. template metaprogrammering och speciellt metoder att aktivt bekämpa template code bloat (vilket har en negativ påverkan på prestandan); det är något som egentligen endast gäller C++ (bland de populäraste språken).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einarsson
När du säger design, struktur, paradigm mm. Är det en sak man lär sig efter ett tag eller kan man lära sig det nånstans?

Det finns bra böcker inom dessa ämnen, som t.ex. Code Complete, Design Patterns och The Pragmatic Programmer. Men inga av de tillhör böcker som är lämpade för nybörjarnivå.

Från början behöver man endast försöka att sätta sig in i "programmeringstänket". Ta något godtygligt språk och plocka någon godtyglig bok. Börja sedan att experimentera lite själv och så får du nog en bra start.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Pluggar Civilingenjör Datateknik på LTH och har haft Per Holm som föreläsare etc.

Denna bok går enligt mig på ett mycket bra sätt igenom det grundläggande tänket inom objektorienterad programmering (han väljer att göra det i Java).

http://www.bokia.se/objektorienterad-programmering-och-java-p...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einarsson
Tackar för din åsikt, men vet du vart man kan lära sig phyton nånstans, har laddat hem och testat men har som sagt inte förstått så mycket, vet du nånstans där man kan lära sig lite?

Du kan ju börja med den officiella handledningen. Dokumentation-sidan för python har också en lista med andra sidor som kan vara värda att kika på.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Python. Lätt att komma igång med och gör inte saker krångligare än de är. En bok jag brukar rekommendera: http://www.greenteapress.com/thinkpython/thinkpython.html

EDIT, RÅKADE LÄNKA TILL FEL BOK!

Permalänk

Ok tack för så mycket hjälp

Ska nog satsa på att hitta någon bra bok för C# (och kanske phyton också^^)

Vad tror ni om det?

En fråga:

Jag har en bok om C#, den är dock från 2002 och det jag lär mig där funkar inte riktigt i Visual C# den säger nåt om att den inte har nån static Main point.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einarsson

En fråga:

Jag har en bok om C#, den är dock från 2002 och det jag lär mig där funkar inte riktigt i Visual C# den säger nåt om att den inte har nån static Main point.

Det där var ingen fråga Men Main ska vara en statisk funktion i C#, så antingen har du skrivit fel eller så står det fel i boken.

Och boken som ChristofferC länkade är nog mycket bättre än dokumentationen jag länkade, så mitt tips är att du börjar med den, och lär dig lite python.

Permalänk

Ok men jag kan inte hitta så många nya programmerings böcker tipsa gärna om några här ^^ Om typ C#,C++ och phyton också vidare.

Så här såg koden i Boken ut:

class Hello
{
static void Main()
{
System.Console.Writeline("Hello,World");
}
}

säg till om ni hittar felet ^^

Permalänk
Medlem

Håller med om att programmering i sig inte är så mycket beroende på språk som det är ett sätt att tänka. Börja med något språk/program som ger resultat ganska snabbt, antingen som lite scriptande till någon speleditor kanske (de använder alla vanliga kommandon, if while ect) så får du lite känsla för det. Civilization 4 använder python t.ex. och starcraft 2 kommer att ha ganska avancerad scriptning i sin editor (det dröjer ju iof innan den kommer). En annan rätt skoj grej är att programmera en mikrokontroller, (oftast i C) och koppla på lite elektronik. Finns byggsatser och sånt.

Men om du inte är intresserad av sånt utan endast programmering på datorn så är det som sagt bra med ett objektorienterat språk (java t.ex.), dock så rekommenderar jag att du väljer något som ger resultat snabbt så att du inte tappar intresset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einarsson
Så här såg koden i Boken ut:

Prova detta istället:

class Hello { static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("Hello World"); } }

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som stör mig på att man i C#, om man följer konventionen, ska inleda med stor bokstav på metodnamn?:P

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Är det bara jag som stör mig på att man i C#, om man följer konventionen, ska inleda med stor bokstav på metodnamn?:P

Det kallas CamelCasing och är ganska vanligt inom programmeringsvärlden, så du får nog ta och vänja dig