DDR3 snart lika billigt som DDR2

Permalänk
Melding Plague

DDR3 snart lika billigt som DDR2

Priset för en gigabit DDR3-minne är på väg att korsa prispunkten för samma mängd DDR2-minne, detta rapporterar branschtidningen Digitimes.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På det där diagrammet ser det mera ut som att DDR2 snart är lika dyrt som DDR3.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | 2 GB RAM | GeForce 6600 GT | A8N32 | Corsair HX520W

Permalänk
Medlem

..Men är inte värt det än, sitter på ett am2+ moderkort med nyinköpt PII 940. 2010 blir det nog en sex kärning propp och moderkort för am4 kanske? med DDR3 :). De som köper nya amd baserade datorer borde nog köra på PII 955 och DDR3. För visst ger det lite extra fart i DX11?

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento
På det där diagrammet ser det mera ut som att DDR2 snart är lika dyrt som DDR3.

Tänkte samma sak när jag såg det, ser mer ut som att DDR2 stiger mer i pris än vad DDR3 sjunker.

Permalänk
Medlem

låter bra! funderar allvarligt på att köpa am3 snart:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento
På det där diagrammet ser det mera ut som att DDR2 snart är lika dyrt som DDR3.

Håller med fullständigt

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem

har ddr3 minnena blivit "bättre" nu då?
har inte haft koll på kriget mellan ddr2 och ddr3

senast jag hörde var det att det inte gav så mkt mer prestanda att gå över till ddr3 eftersom deras latencer var så höga så att de låga med ddr2 gav ddr2 rätt bra prestanda jämfört med ddr3

Permalänk
Medlem

gigabit? när det handlar om RAM heter det väl ändå gigabyte?

Permalänk

hmm, kanske ett am3 mobo med dde3 minne efter jul då, sedan ny 32nm prolle när dom kommer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
har ddr3 minnena blivit "bättre" nu då?
har inte haft koll på kriget mellan ddr2 och ddr3

senast jag hörde var det att det inte gav så mkt mer prestanda att gå över till ddr3 eftersom deras latencer var så höga så att de låga med ddr2 gav ddr2 rätt bra prestanda jämfört med ddr3

I förhållande till prisskillnaden så gav inte DDR3-minne tillräckligt mycket prestandaboost för något år sedan. Om DDR3 är lika billigt som DDR2, så kan man ju lika gärna köra på DDR3. I.o.m att både AMD och Intel satsar hårt på plattformar med DDR3-minne så är det ingen större mening med att satsa på DDR2 i dagsläget (om man nu inte har lite gammal hårdvara som endast stöder DDR2 som man vill fortsätta köra)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DavidN
gigabit? när det handlar om RAM heter det väl ändå gigabyte?

inte när företagen köper minneskretsar från tillverkarna. då betecknas kapaciteten i gigabit.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DavidN
gigabit? när det handlar om RAM heter det väl ändå gigabyte?

Det är bara vi konsumenter som mäter det i gigabyte. Minneskapslarna mäts i gigabit.

Reagerade också över rubriken i förhållande till grafen men DDR3 är ju faktiskt fortfarande billigt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

Och hur pass stor är prestandaskillnaden mellan DDR2 och DDR3 i dagsläget?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento
På det där diagrammet ser det mera ut som att DDR2 snart är lika dyrt som DDR3.

Sant men DDR2 var ju löjligt billiga ett tag pga överproduktion. Tyvär för oss konsumenter är det knappast några priser som vi kan räkna med igen på länge då de lärt sig läxan att inte producera för mycket.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

"men under våren och sommaren har priset på minneskretsar fallit och närmat sig nivåerna för DDR2."

De har inte alls fallit. Allt har gått upp, DDR2 har bara gått up mer än DDR3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
inte när företagen köper minneskretsar från tillverkarna. då betecknas kapaciteten i gigabit.

1byte=8bits, traditionellt, därav 1Mbit/s = 1/8MByte/s, etc, men av någon anledning säger tillverkarna 'gigabit' till återförsäljarna när det gäller RAM? Kan någon ge en vettig förklaring?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
1byte=8bits, traditionellt, därav 1Mbit/s = 1/8MByte/s, etc, men av någon anledning säger tillverkarna 'gigabit' till återförsäljarna när det gäller RAM? Kan någon ge en vettig förklaring?

Därför att varje DRAM-krets innehåller x antal transistorer/kondensatorer där varje par kan hålla en bit. Skulle varje par istället kunna hålla en byte (8 bit) så hade enheten byte varit smidigare att använda, men nu är det inte så.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

DDR2 2gb har gått upp, 2GB kostade som billigast 200kr och nu är det uppe i 300kr (50% ökning!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Därför att varje DRAM-krets innehåller x antal transistorer/kondensatorer där varje par kan hålla en bit. Skulle varje par istället kunna hålla en byte (8 bit) så hade enheten byte varit smidigare att använda, men nu är det inte så.

Ok, på den nivån verkar det logiskt, men det känns ändå som att något går snett när tillverkarna kallar vad vi titulerar ett 1GByteminne ett 1Gbitminne? Om inte någon delmängd av ett 1GByteminne är exakt 1Gbit, 2GByteminne 2Gbit, etc, och tillverkarna menar denna del?
För även om det kan bli förvirring kring om en gigabyte = 1,073,741,824 ('gibibyte' nu) eller 1,000,000,000bits så verkar det för underligt att RAMtillverkare skulle gå emot konvention 8 gånger, så att säga.

Edit: "En gigabit DDR3 kostar i dagsläget 1,90 US" ...Ok, jag begrip nu Minnesmoduler, inte hela stickor..bra att man läser ordentligt innan man hakar upp sig på terminologi.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Tänkte samma sak när jag såg det, ser mer ut som att DDR2 stiger mer i pris än vad DDR3 sjunker.

SJUNKER? priset pa DDR3 den 1juli var 1,50 och har gatt upp till 1,90 idag =S

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Ok, på den nivån verkar det logiskt, men det känns ändå som att något går snett när tillverkarna kallar vad vi titulerar ett 1GByteminne ett 1Gbitminne? Om inte någon delmängd av ett 1GByteminne är exakt 1Gbit, 2GByteminne 2Gbit, etc, och tillverkarna menar denna del?
För även om det kan bli förvirring kring om en gigabyte = 1,073,741,824 ('gibibyte' nu) eller 1,000,000,000bits så verkar det för underligt att RAMtillverkare skulle gå emot konvention 8 gånger, så att säga.

Edit: "En gigabit DDR3 kostar i dagsläget 1,90 US" ...Ok, jag begrip nu Minnesmoduler, inte hela stickor..bra att man läser ordentligt innan man hakar upp sig på terminologi.

Nu blandar du ihop det lite igen. En krets innehåller i detta fall 1 Gbit. Det du sedan är stoppar i datorn är en hel modul/sticka som innehåller flera kretsar. Blev det klarare nu?

De svarta små fyrkanterna är separata kretsar i bilden ovan. Man snackar alltså om styckpriset för kretsarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
har ddr3 minnena blivit "bättre" nu då?
har inte haft koll på kriget mellan ddr2 och ddr3

senast jag hörde var det att det inte gav så mkt mer prestanda att gå över till ddr3 eftersom deras latencer var så höga så att de låga med ddr2 gav ddr2 rätt bra prestanda jämfört med ddr3

Tycker också att senaste testet i sweclockers mellan stickorna gav ytterst liten (om någon alls i vissa av testen) fördel till ddr3???

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

Tycker det känns som det blivit dyrt och DDR3 fortfarande är det (ingen som köper iofs) sen hade vi sjukt låga DDR2 priser

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det blivit mycket billigare och att folk inte ska klaga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nu blandar du ihop det lite igen. En krets innehåller i detta fall 1 Gbit. Det du sedan är stoppar i datorn är en hel modul/sticka som innehåller flera kretsar. Blev det klarare nu?

http://regmedia.co.uk/2007/03/02/sams_60nm_1gb_1.jpg

De svarta små fyrkanterna är separata kretsar i bilden ovan. Man snackar alltså om styckpriset för kretsarna.

Tack för förklaringen, dock:

Det ironiska är att du gör begår samma fel som jag : läsfel: mitt föregående inlägg avslutades:

""En gigabit DDR3 kostar i dagsläget 1,90 US" ...Ok, jag begrip nu Minnesmoduler, inte hela stickor..bra att man läser ordentligt innan man hakar upp sig på terminologi."

Edit. "De små svarta fyrkanterna"..alltså ju mer tekniker kan, desto mindre hövliga är de när de skall förtälja något

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
SJUNKER? priset pa DDR3 den 1juli var 1,50 och har gatt upp till 1,90 idag =S

Funderat på om det kan ha att göra med att dollarn blivit starkare??

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nyare DDR3 bjuder på högre klockfrekvenser och lägre energiförbukning, vilket är uppskattade egenskaper i bransch som ständigt jagar efter högre bandbredd men ändå uppskattar miljövänliga initiativ.

HeHe, uppskattar miljövänliga alternativ. Det har nog mer med att högre effekt = mer värme = ostabila kretsar
Och vi användare tänker lika. Vi har bara bytt ut uttrycket "bra för plånboken" till "bra för miljön". Fast det är det förstnämnda vi menar.
Företagen måste säga "miljövänligt" om dom ska få sitt ISO-cert.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daroge
HeHe, uppskattar miljövänliga alternativ. Det har nog mer med att högre effekt = mer värme = ostabila kretsar
Och vi användare tänker lika. Vi har bara bytt ut uttrycket "bra för plånboken" till "bra för miljön". Fast det är det förstnämnda vi menar.
Företagen måste säga "miljövänligt" om dom ska få sitt ISO-cert.

Tar fram pallen, kliver upp, harklar sig lite: 'hrrrhrhrrrmmm'.
"Jag kompromissar mot strömsnålt för att det är snällare mot miljön. Jag köper dyrare ekomjölk för att det är snällare mot kossorna, som jag dessutom inte äter."

Tack för mig, tackar! Tackar! *bugar*

=Det finns folk av alla sorter. Jag är inte konsekvent på något vis, men 'ekonomiskt' rimmar mer illa än 'ekologiskt' .

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
har ddr3 minnena blivit "bättre" nu då?
har inte haft koll på kriget mellan ddr2 och ddr3

senast jag hörde var det att det inte gav så mkt mer prestanda att gå över till ddr3 eftersom deras latencer var så höga så att de låga med ddr2 gav ddr2 rätt bra prestanda jämfört med ddr3

Så var det med DDR2 också i början

Permalänk
Medlem

Nyheten borde heta "DDR2 snart lika dyrt som DDR3"

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900