Permalänk
Medlem

C++ eller Visual Basic

Hej, försöker fixa ett program för att göra enkla uträkningar till företaget.
Undrar då om någon skulle kunna ha lust att hjälpa mig

TOTAL LÄNGD = XX
KAP LÄNGD = XX
LÄNGD STÅNG = XX

TOTAL LÄNGD / LÄNGD PER STÅNG = RESULTAT XX
TOTAL LÄNGD / KAP LÄNGD = RESULTAT XX
LÄNGD PER STÅNG / KAP LÄNGD = RESULTAT XX

90m
0.456M
6M

EXEMPEL

En enkel grafisk .exe fil man bara skriver i dessa 3 värden och får fram resultaten.

TOTAL LÄNGD = 90M
KAP LÄNGD = 0.456M
LÄNGD STÅNG = 6M

TOTAL LÄNGD / LÄNGD PER STÅNG = 15
TOTAL LÄNGD / KAP LÄNGD = 197.36
LÄNGD PER STÅNG / KAP LÄNGD = 13

Har försökt.. men jag har inga kunskaper inom detta område hoppas någon har lust och hjälpa eller kanske till och med slänga ihop en?

Visa signatur

xrl

Permalänk

Excel?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

det funkar såklart, men då förlorar man tid på att starta ett segt program och samtidigt 200 000 att köpa office paketet till företaget

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrl
Hej, försöker fixa ett program för att göra enkla uträkningar till företaget.
Undrar då om någon skulle kunna ha lust att hjälpa mig

[...]

En enkel grafisk .exe fil man bara skriver i dessa 3 värden och får fram resultaten.

[...]

Har försökt.. men jag har inga kunskaper inom detta område hoppas någon har lust och hjälpa eller kanske till och med slänga ihop en?

Det är mycket möjligt att nån hjälper dig med lite kod (själv har jag inte kodat i vare sig C++ eller VB på länge), men är inte detta en perfekt utmaning för dig, i form av att lära dig nått nytt och intressant? Det finns gott om bra billiga nybörjarböcker för både C++ och VB, för att inte tala om all gratisinfo du kan hitta på nätet. VB tror jag är väldigt enkelt att komma in i, för en ren nybörjare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrl
det funkar såklart, men då förlorar man tid på att starta ett segt program och samtidigt 200 000 att köpa office paketet till företaget

Open Office då?

http://sv.openoffice.org/product/calc.html

Visual Basic är väl inte gratis föresten?

Permalänk
Medlem

Är egentligen inte så svårt, kan kanske göra det om jag får tid.

Men kolla med någon annan som har tid ist! ;D

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem

Känns alldeles för mycket som en skol-uppgift...

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag skulle kunna hjälpa dig med detta, skicka mig din mejl så kör vi vidare därifrån!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Det är mycket möjligt att nån hjälper dig med lite kod (själv har jag inte kodat i vare sig C++ eller VB på länge), men är inte detta en perfekt utmaning för dig, i form av att lära dig nått nytt och intressant? Det finns gott om bra billiga nybörjarböcker för både C++ och VB, för att inte tala om all gratisinfo du kan hitta på nätet. VB tror jag är väldigt enkelt att komma in i, för en ren nybörjare

Open Office då?

http://sv.openoffice.org/product/calc.html

Visual Basic är väl inte gratis föresten?

Visual Basic Express Edition är gratis, räcker till det mesta.
Visual C# Express edition är gratis, det räcker tom med för att koda på xboxen.

Låter annars som kalkylark skulle ge lite mer flexibilitet och utvecklingsmöjligheter, satsa på openoffice om ni inte vill vara beroende av oss programmerare, de flesta inser efter lite kontakt med oss att de helst slipper...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Visual Basic Express Edition är gratis, räcker till det mesta.
Visual C# Express edition är gratis, det räcker tom med för att koda på xboxen.

Ser man på, och inga licensbegränsningar när det gäller kommersiell användning heller. Var dag lär man sig nått nytt.

Citat:

Låter annars som kalkylark skulle ge lite mer flexibilitet och utvecklingsmöjligheter, satsa på openoffice om ni inte vill vara beroende av oss programmerare, de flesta inser efter lite kontakt med oss att de helst slipper...

Tala för dig själv, själv är jag i alltid trevlig mot kunden. Fast oftast är det ju projektledaren som får ta de få jobbiga diskussioner med kunden som faktiskt kan komma.

Permalänk
Medlem

Den attityden mot kunder kan jag inte hålla med om (jobbar som programmerare).

Excel är inte så segt tycker jag - och löser sådana där uppgifter perfekt. Att koda C++ för sådant om man inte ens är intresserad av att lära sig det är verkligen onödigt. C# eller VB enligt ovan duger gott. Släng upp ett form, mata in några textboxar och en knapp...

Men jag röstar på Excel helt klart. Om du nu inte vill lära dig programmera, då är saken en annan.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, men vadå vore det inte ganska skönt att starta ett program se 3 textboxar släng in 3 värden och få 3 resultat?

ska ju vara riktigt smidigt och enkelt
dessutom är datorn VÄLDIGT föråldrad och att alltid ha excel till hands redo att knappa in värden skulle nog slöa ner denna dator otroligt mkt = PENGAR per år

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morr
Den attityden mot kunder kan jag inte hålla med om (jobbar som programmerare).

Vilket inlägg svarade du på nu? MartenKL's inlägg, där han skrev lite smånegativt om oss programmerare, eller mitt inlägg där jag skrev mer positiva ord?

Citat:

Men jag röstar på Excel helt klart. Om du nu inte vill lära dig programmera, då är saken en annan.

Fast "lära sig programmera" kan betyda olika saker för olika människor. Man kan helt klart få till ett sånthär litet program i VB t.ex, utan att för dens skull kunna säga att man "kan programmera". Men den nivån kan ju funka utmärkt, givet de enkla krav han har på programmet i fråga.

Permalänk
Medlem

Jag syftade på den negativa, sorry.
Man kan lära sig programmera i Excel med, men jag menar att om syftet är att lära sig programmera så finns lämpliga verktyg och metoder för det - men vill man lösa ett problem på ett visst sätt och inte är intresserad av programmeringen i sig finns det andra.

Fick intrycket av att det var en lösning på problemet som var av intresse, snbarare än vägen dit.

Excel eller Calc (för open office) ger ju fördelen att ändringar är enkla att göra, sträckan att få något fungerande är kort och att man inte är beroende av programmerare för att göra uppdateringar. Och vill man ha en fin ikon som startar just det arket man gjort går det att lösa.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Morr du har helt rätt, vill bara lösa problemet
Gjorde en Excel mall för mina uträkningar.

Men det dök upp några problem, om någon har excel kunskaper ?

Har åtminstoende lyckats gjort alla uträkningar, nu till lite finesser.

1. Vill att två rutor ska kontrollera så de har samma värde, annars kanske byta färg till röd?

2. Skydda exempelvis några rutor som är RESULTAT, så man inte kan ändra dom.

3. Om det skulle bli "-" Minus värde någon stans kanske ändra färg till röd ?

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Villkorlig formatering är svaret. Har inte Excel framför mig men det finns under formatering.

Du ställer in ett villkor och väljer sen formatering (t.ex. färg på text) som skall gälla när villkoret uppfylls.

Exempel, rutorna B2 och B4 skall vara lika: =B2=B4
Exempel, rutan B5 skall vara negativ: =B5<0

En formel i Excel börjar alltid med = och det är formler som definierar villkor.

Att skydda rutor kräver att du väljer egenskaper för aktuella celler, så finns en flik skydd där du kan bocka i om rutan skall vara skyddad. Dock räcker inte detta. Sen måste du gå in i menyn och skydda/låsa arket - och det beror lite på vilken version av Excel du har hur du gör det. Tror det i nämnda flik står hur du gör.

Lycka till!

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Kanon bra beskrivning nu ska jag nog se till att få det här bra

Visa signatur

xrl

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Tala för dig själv, själv är jag i alltid trevlig mot kunden. Fast oftast är det ju projektledaren som får ta de få jobbiga diskussioner med kunden som faktiskt kan komma.

jimih och Morr, Lite ironi, jag personligen är inte så, men sådana finns, enkelt skämt och tydligen inte alls uppskattat. Jag gillar att driva med min egen ras men det var visst lite känsligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
jimih och Morr, Lite ironi, jag personligen är inte så, men sådana finns, enkelt skämt och tydligen inte alls uppskattat. Jag gillar att driva med min egen ras men det var visst lite känsligt.

Du MÅ ICKE uttrycka humor i skriftlig form utan en tydlig smiley!

...nä, men seriöst så var jag inte heller fullt allvarlig i min kritik på ditt inlägg. Men jag var iallafall seriös nog att ha med en "glad gubbe" i slutet.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra lösning att Convertera Excel till html och ändå få kalkylen interaktiv så man kan göra uträkningarna på hemsidan?

har sökt en heldel på google hittar inga gratis lösningar för MS excel 2007
om man inte vill lägga upp en server och massa saker..

Tips?

Visa signatur

xrl

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrl
Finns det någon bra lösning att Convertera Excel till html och ändå få kalkylen interaktiv så man kan göra uträkningarna på hemsidan?

har sökt en heldel på google hittar inga gratis lösningar för MS excel 2007
om man inte vill lägga upp en server och massa saker..

Tips?

HTML är ju inte särskilt interaktivt till att börja med. Jag skulle köra google docs och dela dokument, de har även html publicering men då blir det inte interaktivt längre. Hursomhelst, google docs kan ta ett befintligt excelark och göra det editerbart på webben.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Du MÅ ICKE uttrycka humor i skriftlig form utan en tydlig smiley!

...nä, men seriöst så var jag inte heller fullt allvarlig i min kritik på ditt inlägg. Men jag var iallafall seriös nog att ha med en "glad gubbe" i slutet.

Sorry, har en svår smileyallergi, nyser som attans just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Sorry, har en svår smileyallergi, nyser som attans just nu.

äh, det är säkert bara svininfluensan... Ta en treo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
HTML är ju inte särskilt interaktivt till att börja med. Jag skulle köra google docs och dela dokument, de har även html publicering men då blir det inte interaktivt längre. Hursomhelst, google docs kan ta ett befintligt excelark och göra det editerbart på webben.

Tack får la testa det
Nja det var inte riktigt som jag hade tänkt mig..
För det första var det inte compitabel med nya excel 2007
och måste göra om alla jag redan har gjort för att det ska se bra ut.

och dessutom ingen trevlig view för att redigera.

Någon annan som vet ett program som Converterar Excel till html/Java/Asp eller något?

Gratis vore trevligt men det verkar svårt att hitta =/

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Det finns mycket att säga om släktet programmerare, helt klart. Mitt ironifilter var nog lite ur funktion vid tillfället

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

http://h1.ripway.com/handel/HANDELSTALTEST.html

Färdigt

Tack för hjälpen, nu ska det till och kapas dubbelt så fort

Visa signatur

xrl