Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Man skulle kunna tro att de designat chassit på olafettiskt vis!

Pga storleken kan jag se den här som en vettig ersättare till mitt p180.

Ställer om fläktarna till 5V så har man ju ett fint och tyst chassi. På 12V låter nexusfläktar ganska mycket.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Hedersmedlem

of topic apropå foxconn är det någon som vet om hur det ser ut med deras planer för moderkort på den svenska makrnaden? Det hade varit riktigt nice att ha fler alternativ 3:) Deras moderkort är riktigt fina btw On topic tycket chassiet var rätt mediokert

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

...och då har vi ett test som visar hur lite skillnad ljuddämpning i chassit gör.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
...och då har vi ett test som visar hur lite skillnad ljuddämpning i chassit gör.

beror ju väldigt mycket på valet av dämpmaterial och hur många "hål"lådan har

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
beror ju väldigt mycket på valet av dämpmaterial och hur många "hål"lådan har

OM man hade kunnat använda någorlunda tjocka dämpmaterial hade det ju varit en helt annan fråga, men så länge alternativet endast är någon cm tjock skumplatta kommer bara de översta hörbara oktaverna kunna påverkas om man bara ser till luftburna vibrationer. Ljudet som fortplantar sig via lådan får en svag påverkning genom att väggarna får det svårare att resonera, men den effekten är bara måttlig om man jämför med vad en bra konstruerad låda (tänk p180 och liknande) kan göra.

Precis som så många andra säger jag: Åtgärda ljudkällan, försök inte dämpa den. Skaffa tystare fläktar om de är problemet. Om det är hårddiskknaster så häng upp dem på ett bättre sätt.

Permalänk
Avstängd

Billigt hightower.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte recensentens upphetsning över fläktgallret bakom frontfläkten. Dess luftmotstånd måste ju vara försumbart jämfört med motståndet hos det lilla hål under fronten som fläkten förväntas använda som "sugrör".

Om man sedan ställer lådan på en matta med kraftig lugg torde alla luftintag vara ganska effektivt blockerade!
(Hur stor är frigångshöjden på fast underlag? Allt under tre centimeter känns väldigt snålt tilltaget.)

Är det förresten någon som har goda erfarenheter av den här vanliga sortens dammfilter med ett enkelt lager tunt plastnät?
Själv misstänker jag att det är bättre på att blockera luftflöde än att stoppa fina dammpartiklar typ talkpuder och potatismjöl. Jag föredrar därför tjockare filter avsedda för dammsugare eller liknande, som jag av erfarenhet vet fungerar även på små partiklar.

Med vissa relativt enkla justeringar kan nog i alla fall den här lådan vara riktigt bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Tror mest det handlar om att folk är o så rädda för de små spänningsförändringarna det innebär om fläkten börjar reagera på dammsugarens luftflöden ...

Inte alls! Det handlar om den stora potentialförändring som lätt kan ske på dammsugarmunstycket när detta suger i sig mer eller mindre laddade partiklar.
När sedan detta uppladdade munstycke kommer för nära en (potentiellt känslig) komponent i datorn sker urladdning.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Jag förstår inte recensentens upphetsning över fläktgallret bakom frontfläkten. Dess luftmotstånd måste ju vara försumbart jämfört med motståndet hos det lilla hål under fronten som fläkten förväntas använda som "sugrör".

Är böjd att hålla med, även om förstås även gallret är en onödig restriktion...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Om man sedan ställer lådan på en matta med kraftig lugg torde alla luftintag vara ganska effektivt blockerade!
(Hur stor är frigångshöjden på fast underlag? Allt under tre centimeter känns väldigt snålt tilltaget.)

Indeed! Såvitt jag kan se på fötterna kan inte glipan vara mycket mer än 2cm...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Med vissa relativt enkla justeringar kan nog i alla fall den här lådan vara riktigt bra!

Om du med enkla justeringar menar plocka bort hela dörrf-n och plocka bort alla 5.25 täckbrickorna så kanske jag kan hålla med...

Jag fattar inte att det inte kommenteras mer om hur SJUKT restriktiv den övre sektionen är! Det enda stället den i omoddat skick i praktiken kan ta in några mängder luft till övre delen är via fläktgallren bak vid processorn och vid sidan av pci-platserna. (jag misstänker att den som får för sig att sätta en utblåsfläkt i bak kan få en riktigt negativ överraskning)
Övre delen av fronten är ju i princip helt igenkorkad: den lilla luft som hittar in från botten av fronten lär ju gå direkt till 120mm fläkten som leder till undre sektionen.

Som serverburk proppad med hårddiskar kan den funka... Men trycker man i varma grafikkort och varm prolle kommer man få problem IMO. (kanske ännu värre med grafikkort som blåser ut luften bak ironiskt nog)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Yate Loon vara tillverkade av Nexus.

I mina ögon skulle hela Nexus produktserie kunna vara olika rebrandade diton i från ett par slumpmässiga tillverkare.
Jag skulle vilja se bevisning ifrån varje tillverkare på att de faktiskt har egen tillverkning i deras egna lokaler innan jag litar blint på något specifikt märke.

På mina I/O-paneler på ett XFX-moderkort och ett Asus står det förövrigt Foxconn instämplat.
Kanske referansdesignen hade Foxconn-I/O.

Du menar förstås att Nexus Real Silent är tillverkad av Yate Loon? Det är sant. Det finns till och med en Yate Loon "orginal" med samma artikelnummer som Real Silent (eller "Basic" som den heter numer), och den är säkert identisk, även om ingen verkar ha sett den i verkligheten. Antagligen har Nexus ensamrätt på att sälja den på datormarknaden.

Nexus transparenta 120mm är visst (inte helt överraskande, transparent plats är inte lämplig ur vibrationssynpunkt) ganska kassa. Det skall bli intressant att se ett test av 140mm när de kommer ut lösa - de har i alla fall ett eget artikelnummer så de borde komma lösa.

Foxconn började(?) sin karriär som kontakttillverkare ("Fox Connector" kanske?) så det är inte så konstigt. Kommer ihåg dem från mitten av åttiotalet - har till och med för mig att det var deras virsocklar jag och mina kamrater använde när vi konstruerade och byggde grafikkort till Z80-maskiner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Först och främst, tack för att du tog dig tiden att skriva inlägget, väldigt lärorikt!

När du nämner Chieftec/Chenming, gäller det bara rena stålchassin eller gäller det även aluminiumlådor? Jag har aldrig sett en Chiefteclåda vara i alu.
Jag har för mig att Lian Li skryter om sin egen privata tillverkning på deras hemsida, var Silverstone får sina chassin ifrån är för mig ett mysterium.

Jag kan tänka mig att man måste använda Foxconn, dem har nog ett ganska omfattande monopol.

Återigen tack för att du klargjorde det hela, väldigt fascinerande att veta hur företagen fungerar.

Lian li kör eget på Taiwan inte fastlands kina. De är dock en ganska liten tillverkare. Chenming gör visst aluminiumchassin vid en snabb koll. Vilket inte är så konstigt då de är ett företag på 8000 anställda. Förutom rena server/industri-chassi byggare så tillverkar också Akasa chassin. De har jag aldrig sett några bilder ifrån dock. Cooler master har egen tillverkning. T ex Antec och Thermaltake har ingen egen tillverkning. Det som är gemensamt med de som har är att de är baserade i Taiwan. Vissa har dock flyttat tillverkning till Kina. In-win har egna anläggningar också. Silverstone har jag ingen aning, men de verkar ha tillverkning i Kina. Så för summera är inte chassitillverkning lika farligt som PSU (nätagg) tillverkning som i princip sker hos FSP, CWT, Seasonic och Enhance. Inget av de ovannämnda företagen producerar nätagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jag fattar inte att det inte kommenteras mer om hur SJUKT restriktiv den övre sektionen är! Det enda stället den i omoddat skick i praktiken kan ta in några mängder luft till övre delen är via fläktgallren bak vid processorn och vid sidan av pci-platserna.
... den lilla luft som hittar in från botten av fronten lär ju gå direkt till 120mm fläkten som leder till undre sektionen.

Du verkar tyvärr ha missat vad hela designen går ut på.

Kall luft sugs in genom hålen i botten av lådan.
- En del passerar bara via PSU innan den ventileras ut.
- En del blåses via hårddiskarna vidare uppåt.
- Mycket passerar uppåt genom fläkten som är monterad mitt på avskiljningsplattan mellan övre och under kammaren.

Denna luft används sedan för kylning av grafik, CPU, NB, etc innan den ventileras vidare ut genom topphålet.

Frontluckan är i mitt tycke bara av godo, då den dels dämpar oljud och dels hindrar nyfikna fingrar.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Du verkar tyvärr ha missat vad hela designen går ut på.

Nej, det tror jag inte... utan ni verkar tyvärr missat vilket slarvjobb Nexus gjort när de designade/valde ut lådan.
*edit* och så är det möjligt jag skrev lite otydligt så jag blev missförstådd?

Citat:

- En del blåses via hårddiskarna vidare uppåt.

Hurdå "uppåt" via hårddiskarna? Det finns inga luftvägar till övre kammaren från hårddiskarna, förutom springan som man stoppar kablar i (och där blir det ganska fullt enligt SWEC:s bilder) och den minimala glipan mellan bakfläkten och plattan. (se vidare nedan)
(jag utgår från att isoleringen på sidodörrarna går ändå mot avskiljningsplattan på båda sidor, så det inte kan smita förbi någon luft där)

Citat:

- Mycket passerar uppåt genom fläkten som är monterad mitt på avskiljningsplattan mellan övre och under kammaren.

Återigen: hurdå? Den fläkten blåser ut ur lådan, så all luft som hamnar i närheten av den (över eller under plattan) lär gå direkt ut bak. Dessutom är glipan mellan fläkten och avskiljningsplattan minimal. (måste vara mindre än en halv cm) Ärligt talat: hur ska "mycket" luft kunna passera upp till övre kammaren den vägen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Du menar förstås att Nexus Real Silent är tillverkad av Yate Loon? Det är sant. Det finns till och med en Yate Loon "orginal" med samma artikelnummer som Real Silent (eller "Basic" som den heter numer), och den är säkert identisk, även om ingen verkar ha sett den i verkligheten. Antagligen har Nexus ensamrätt på att sälja den på datormarknaden.

Nexus transparenta 120mm är visst (inte helt överraskande, transparent plats är inte lämplig ur vibrationssynpunkt) ganska kassa. Det skall bli intressant att se ett test av 140mm när de kommer ut lösa - de har i alla fall ett eget artikelnummer så de borde komma lösa.

Foxconn började(?) sin karriär som kontakttillverkare ("Fox Connector" kanske?) så det är inte så konstigt. Kommer ihåg dem från mitten av åttiotalet - har till och med för mig att det var deras virsocklar jag och mina kamrater använde när vi konstruerade och byggde grafikkort till Z80-maskiner!

Jag hade hört det helt motsatta, att Nexus tillverkade Yate Loon, men kan vara jag som har dåligt minne också!

Din Foxconn-teori låter så uppenbar nu när man ser den svart på vitt, men enligt lite snabbt googlande verkar det som att Fox Controls är mer jordnära.

Permalänk
Avstängd

finns fan ju int på multi

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Nej, det tror jag inte... utan ni verkar tyvärr missat vilket slarvjobb Nexus gjort när de designade/valde ut lådan.

Sorry, jag förväxlade visst denna med "Obsidianen" jag läste om samtidigt...

Du har helt rätt i att övre delen av lådan i princip är oventilerad, med endast utsug och inga tillufthål!

/Olle

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar lite dumt att de placerat power- och resetknapparna vid frontportarna. Då kanske man råkar stänga av datorn när man ska plugga i en USB-kontakt eller nåt? Inte så kul

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Jag hade hört det helt motsatta, att Nexus tillverkade Yate Loon, men kan vara jag som har dåligt minne också!

Din Foxconn-teori låter så uppenbar nu när man ser den svart på vitt, men enligt lite snabbt googlande verkar det som att Fox Controls är mer jordnära.

Tro mig, det är Yate Loon som tillverkar Nexus, inte tvärtom. Nexus är ett litet holländskt försäljningsbolag medan Yate Loon är ett (hyfsat stort) taiwanesiskt/kinesiskt fläkttillverkningsföretag (tillverkar bl.a. till Foxconn! ).

Ursprunget till namnet på Foxconn? Wikipedia säger i alla fall "[Foxconn] was founded in 1974 as a manufacturer of plastic products (notably connectors)", så så långt verkar mitt minne vara rätt, och härledningen till namnet verkar troligt. Det finns visserligen ett företag "Fox Controls" som säljer bl.a. kontakter, men det har inget med Foxconn att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Sorry, jag förväxlade visst denna med "Obsidianen" jag läste om samtidigt...

Du har helt rätt i att övre delen av lådan i princip är oventilerad, med endast utsug och inga tillufthål!

Skönt att höra - jag trodde jag började se i syne där ett tag
Sorry för min lite skarpa ton förresten!

(sen tycker jag Corsairs sektionering är ganska poänglös, men det är en annan historia)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

jag kanske är dum men varför använde ni så ''dåligt'' system när ni testade detta chassi o inte te.x HUF 922?

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem

Inget vidare enligt mig iaf. Stort minus är att där inte är några hål för kabeldragning bakom moderkortsplåten *bu*.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900