Permalänk

Fixa repa i skärmen?

Har nu lyckats få en mindre rispa i skrämen på min 2 veckor gamla laptop. Stör mig någonting ofantligt på den och undrar om det finns något sätt att få bort den på utan att behöva köpa ny dator. Kan man lämna in den någonstans eller skulle det vara möjligt att det går på garantin?

Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Garantin? Det eller killen som blev grinig för att han missade ett specialerbjudande är nog dagens.. Ja jävlar..

Du får nog lära dig att leva med repan.

Permalänk

Du kan försöka 'laga' repan genom att fylla i den med någon form av bilvax.
Vaxet måste vara ofärgat genomskinligt så att det flyter samman med skärmens plastskydd.
Om repan är väldigt grund så kan du försöka polera bort den med lätt slipande polermedel (tandkräm, autosol, metallputs eller clay/rubbing (poler lera för billack))

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

Autosol brukar funka rätt så bra på plaster iaf... om det inte är en för djup repa

Permalänk
Hedersmedlem

Posta gärna ett foto efter du gått loss på skärmen med autosol, om du väljer att göra det...
Tänk dock på att du har en lampa bakom denna "plasten" som jag tror kommer att ställa till det lite efter en eventuell polering.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Det är en repa på själva skärmen (display)

Om den är högblank så kan nog ett par knep som några ovan sa eventuellt fungera, "polera" men det förutsätter att det är en mkt grund repa.

Men om den är matt så är det ju kört, iom man får en blank fläck på det matta efter poleringen.

men tveksamt om det blir kalas bra,

Bäst är det o byta om man inte "Deal With It & Learn To Live With It"

Permalänk
Medlem

Om den "går sönder" allvarligre så kan du ju ta ut en ny på försäkringen.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Om den "går sönder" allvarligre så kan du ju ta ut en ny på försäkringen.

Kan du förklara lite noggrannare? Stör mig verkligen på repan och är riktigt olycklig. Speciellt då jag betalade över 10k för datorn. Finns det inte något sätt man kan typ "kortsluta" datorn så att den kraschar så man får en ny på garantin? Snällä hjälp mig!

Permalänk

Har du ingen drulle/hemförsäkring som kan ersätta dig om skärmen faller i golvet eller trillar ut genom fönstret ?
I annat fall får du väl ta läxan av att vara vuxen och stå för egna misstag.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Har du ingen drulle/hemförsäkring som kan ersätta dig om skärmen faller i golvet eller trillar ut genom fönstret ?
I annat fall får du väl ta läxan av att vara vuxen och stå för egna misstag.

Det som stör mig ännu mera är att det inte är jag som orskat den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nybörjarn
Det som stör mig ännu mera är att det inte är jag som orskat den.

Då förstår jag din frustration bättre.
Sorry ! / Åke

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Men det borde väl finnas någon sorts service där man kan lämna in den? Eller som sagt, själv förstöra den på något oskyldigt sätt..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nybörjarn
Men det borde väl finnas någon sorts service där man kan lämna in den? Eller som sagt, själv förstöra den på något oskyldigt sätt..

Du menar förstöra den på ett oskyldigt sätt och sen försöka ta ut det på någon försäkring som det tipsats lite försiktigt om tidigare i tråden?

Skitbra, låt oss andra som betalar försäkringar stå för din trasiga dator....

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nybörjarn
Men det borde väl finnas någon sorts service där man kan lämna in den? Eller som sagt, själv förstöra den på något oskyldigt sätt..

Eftersom du tydligen inte vill ta tag i dina egna problem utan lämpa över dem på någon annan, så är det väl lika bra att du gör det ordentligt som en "riktig man".

Bryt dig in hos grannarna, och stjäl dig en dator!

Fy fan!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Var finns autosol att köpa?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Var finns autosol att köpa?

Diverse mackar samt biltema och säkert på clas i sjön med...

Permalänk
Medlem

Jag kan av egen erfarenhet meddela att autosol INTE är lämpligt på en högblank skärm eller någon skärm överhuvudtaget.. Vad den i bästa fall kan åstadkomma är att om din repa inte är djup så blir den mindre på bekostnad av ytterligare nån miljon smårepor. Plasten är alldeles för mjuk för autosol som i allt väsentligt är en rubbing.
Att däremot gå på (försiktigt) med en polish kan hjälpa, vilken polish för bilbruk som helst funkar i teorin men kvalitet skiljer och jag lägger hellre ett par kronor extra på sonax än köper netto:s special a' 19:- litern..
Polish tar inte mycket och repan ska vara grund för att det ska ha effekt men funkar det inte är skadan redan skedd och jag hävdar bestämt att gnider du bort repan med rubbing kommer du att vara mer missnöjd med skärmen efteråt än vad du är nu...
Att fuska till en skada eller liknande är inget alternativ och om du ändå planerar en scam ska du nog hålla det för dig själv.. Vad hade du förväntat dig att vi skulle svara? Men du behöver knappast slänga datorn, skärmar går att byta och alternativet om datorn är köpt i butik med t.ex öppet köp i 30 dagar som en del kör är väl att lämna tillbaka den, betala återställningsavgiften och chanska på att de inte ser repan medan du är i butiken. De brukar inte syna grejerna så noga...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550