Vägra visa legitimation på tåg, vad händer?

Permalänk
Inaktiv

Vägra visa legitimation på tåg, vad händer?

Ingen kan ha missat att SJ numera kräver legitimation för att få åka på deras tåg (om man inte köper en dyrare biljett). Så nu undrar jag, vad händer om tågvärden kommer och man uppvisar biljett men inte uppvisar legitimation.

Vilken juridisk makt har tågvärden i detta fallet? Och om han har med sig en väktare?

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan yttra mig om i frågan är att kontrollanter/tågvärdar inte har befogenhet att göra annat än att konfrontera dig verbalt. Det kan du givetvis bara ignorera (hävda att du känner till dina rättigheter, kan göra en polisanmälan om ofredande, m.m.), men skulle en ordningsvakt tillkallas har denne rätt att avvisa dig från platsen.

Permalänk

Jag undrar, om man när man köper biljetten väljer att acceptera ett avtal där det står att biljetten endast är giltig ifall man visar leg. I så fall borde du inte bara bli avvisad utan även få samma böter som folk som åker utan biljett, vilket är 1000kr har jag för mig.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Jag undrar, om man när man köper biljetten väljer att acceptera ett avtal där det står att biljetten endast är giltig ifall man visar leg. I så fall borde du inte bara bli avvisad utan även få samma böter som folk som åker utan biljett, vilket är 1000kr har jag för mig.

Jag ogillar paragraf-rytteri i allmänhet och själva tendensen att folk håller på och tjafsar om att ha giltig biljett eller inte bara för att. Men trots detta så i lagens mening så finns det inget stöd att kräva biljett, man kan inte ingå ett avtal i Sverige som kräver att man måste identifiera sig.

Det är inte heller böter man får utan man får betala en avgift pga avsaknaden av giltigt färdbevis. (Om det blir bevisat att så var fallet givetvis osv osv)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Vägra visa legitimation på tåg, vad händer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
vad händer om tågvärden kommer och man uppvisar biljett men inte uppvisar legitimation.

Då blir man skickad till SJs arbetsläger i övertårneå, där man får slipa lövskadade bromsskivor tills man erkänt och angivit sina biljettsmugglande medbrottslingar. Ska man ut och resa gäller det att ha sina papper i ordning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara att visa legitimation? Biljetterna är menade att vara personliga och därmed är det inte särskilt konstigt att legitimation uppvisas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag ogillar paragraf-rytteri i allmänhet och själva tendensen att folk håller på och tjafsar om att ha giltig biljett eller inte bara för att. Men trots detta så i lagens mening så finns det inget stöd att kräva biljett, man kan inte ingå ett avtal i Sverige som kräver att man måste identifiera sig.

O RLY? När man hyr bil brukar de vilja kopiera körkortet, t.ex. När jag köper spriten jag ska dricka medan jag kör bilen jag hyrt brukar de emellanåt be mig visa legitimation. Osv.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Hur svårt ska det vara att visa legitimation? Biljetterna är menade att vara personliga och därmed är det inte särskilt konstigt att legitimation uppvisas.

Det är inte heller särskilt svårt att lämna fingeravtryck, DNA-prov och operera in en GPS-sändare.

Det finns INGEN anledning till att biljetterna ska vara personliga, om dom har problem får dom fixa sitt biljettsystem och inte börja övervaka sina passagerare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
O RLY? När man hyr bil brukar de vilja kopiera körkortet, t.ex. När jag köper spriten jag ska dricka medan jag kör bilen jag hyrt brukar de emellanåt be mig visa legitimation. Osv.

Jaha, du har ändå inte ingått ett avtal som kräver att du visar det. Visar du inte körkort när du hyr bilen så tecknar du inget avtal för de kommer inte tillåta dig göra det. De kommer inte tvinga dig. De får dessutom ändå inte kopiera det heller för den delen.

Samma sak med spriten, ingen identifiering, inget avtal och därmed inget köp. osv

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt av SJ att göra så här. De försämrar hela sin service markant. Men har man näst intill monopol så kan man ju inte göra något annat än att fortsätta åka med dem.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Glömde lägga till. Det hjälper inget alls att ta med en väktare. Han eller hon har inga som helst mer befogenheter än en vanlig privatperson eller anställd på SJ.

Polisen är den enda myndighet som kan avkräva identifiering. Ingen annan kan kräva det av dig genom intecknat avtal.

Du kan givetvis hamna i trubbel om du inte visar upp identifiering i form av att man blir tvungen att betala en avgift eller att man blir avstängd från tjänsten osv men man begår inget brott genom att inte identifiera sig och det är inget som man kan hamna i trubbel för.

Skilj på att ha ingått ett avtal och att försöka ingå ett avtal t.ex. köp på systembolaget, de kan neka dig köp. Det gör det om du inte visar identifikation. Fullt lagligt då de väljer själva vem de säljer till förutom att de måste följa diskrimineringslagar förstås.

De kan däremot inte stoppa dig och kräva att du identifierar dig efter att köpet är utfört och försöka ta varorna t.ex. eller hålla fast dig. Där finns inget laga stöd.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast

De kan ju inte kräva att du visar leg men de borde ha rätt att slänga av dig från tåget om du inte samarbetar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du kan givetvis hamna i trubbel om du inte visar upp identifiering i form av att man blir tvungen att betala en avgift eller att man blir avstängd från tjänsten osv men man begår inget brott genom att inte identifiera sig och det är inget som man kan hamna i trubbel för.

Så man kan inte hamna i trubbel om man inte identifierar sig, förutom om man inte identifierar sig, och på så sätt hamnar i trubbel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Så man kan inte hamna i trubbel om man inte identifierar sig, förutom om man inte identifierar sig, och på så sätt hamnar i trubbel?

Jaja du förstår grundtanken. Jag är trött

Det är inget brott att inte identifiera sig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jaha, du har ändå inte ingått ett avtal som kräver att du visar det. Visar du inte körkort när du hyr bilen så tecknar du inget avtal för de kommer inte tillåta dig göra det. De kommer inte tvinga dig. De får dessutom ändå inte kopiera det heller för den delen.

Samma sak med spriten, ingen identifiering, inget avtal och därmed inget köp. osv

Bra, då tror jag på dig, utan att behöva se några källor på det. Det lär funka.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Bra, då tror jag på dig, utan att behöva se några källor på det. Det lär funka.

Det är mycket som handlar om gråzoner. Den mest typiska är den med ordningsvakter. Dessa brukar övervaka för polisens räkning på krogen. De får inte kolla identifikation. De får inte ens be om det EGENTLIGEN. För det hör inte till deras arbetsuppgifter då de arbetar för polisen inte för krogens ägare. I deras polisiära uppgifter hör inte identifikation av besökarna.

Men det är givetvis det smidiga sättet. Att ordningsvakten kollar identifikation. Vill du inte visa så kan ordningsvakten ändå avvisa dig. Så du kan räcka ut tungan och skrika att de minsann inte får kräva dig på id men då behöver de heller inte släppa in dig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

samma sak med krogvakterna, de kan inte TVINGA dig att visa leg, men de behöver inte släppa in dig om du inte samarbetar:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
samma sak med krogvakterna, de kan inte TVINGA dig att visa leg, men de behöver inte släppa in dig om du inte samarbetar:p

Men grejen är ju att dom gör något fel genom att be dig om identifikation för det första. Vad ger dom rätten att inte släppa in dig då om du nu ska in på en klubb.
Att dom inte släpper in dig kan väl ses som frihetsberövande?? Eller är jag helt ute och cyklar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Glömde lägga till. Det hjälper inget alls att ta med en väktare. Han eller hon har inga som helst mer befogenheter än en vanlig privatperson eller anställd på SJ.

Polisen är den enda myndighet som kan avkräva identifiering. Ingen annan kan kräva det av dig genom intecknat avtal.

Du kan givetvis hamna i trubbel om du inte visar upp identifiering i form av att man blir tvungen att betala en avgift eller att man blir avstängd från tjänsten osv men man begår inget brott genom att inte identifiera sig och det är inget som man kan hamna i trubbel för.

Skilj på att ha ingått ett avtal och att försöka ingå ett avtal t.ex. köp på systembolaget, de kan neka dig köp. Det gör det om du inte visar identifikation. Fullt lagligt då de väljer själva vem de säljer till förutom att de måste följa diskrimineringslagar förstås.

De kan däremot inte stoppa dig och kräva att du identifierar dig efter att köpet är utfört och försöka ta varorna t.ex. eller hålla fast dig. Där finns inget laga stöd.

Det finns en viss skillnad här, krogvakten och systembolaget använder endast legitimationen tillfälligt för att kontrollera att du uppnått lagstadgad supålder, de registrerar ingenting, vare sig namn eller alkoholvanor. SJ däremot, i egenskap av statligt tågmonopol, kommer snart ha en snygg databas över invånarnas resvanor som de förr eller senare kommer börja använda för marknadsföring, sälja vidare till intresserade företag, lämna ut till andra myndigheter eller diverse halvskumma intresseorganisationer.
Så fort informationen finns där kommer våra kära politiker komma på ett sätt att missbruka den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Men grejen är ju att dom gör något fel genom att be dig om identifikation för det första. Vad ger dom rätten att inte släppa in dig då om du nu ska in på en klubb.

Att det är deras lokal kanske? Varför skulle du ha någon som helst rätt att tränga dig in hos någon annan för att festa?
Ålder måste de kontrollera på något sätt, säljer de alkohol till småttingar väntar hårda straff för ägarna.
[QUOTE]Att dom inte släpper in dig kan väl ses som frihetsberövande?? Eller är jag helt ute och cyklar.[/QUOTE]På en enhjuling, jonglerandes brinnande motorsågar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
[B]Det finns en viss skillnad här, krogvakten och systembolaget använder endast legitimationen tillfälligt för att kontrollera att du uppnått lagstadgad supålder, de registrerar ingenting, vare sig namn eller alkoholvanor. SJ däremot, i egenskap av statligt tågmonopol, kommer snart ha en snygg databas över invånarnas resvanor som de förr eller senare kommer börja använda för marknadsföring, sälja vidare till intresserade företag, lämna ut till andra myndigheter eller diverse halvskumma intresseorganisationer.
Så fort informationen finns där kommer våra kära politiker komma på ett sätt att missbruka den.Att det är deras lokal kanske? Varför skulle du ha någon som helst rätt att tränga dig in hos någon annan för att festa?
Ålder måste de kontrollera på något sätt, säljer de alkohol till småttingar väntar hårda straff för ägarna.
På en enhjuling, jonglerandes brinnande motorsågar.

Jag pratar bara om det som står i lagen. Man bryter inte mot "identifieringslagen" eller "ovilja att visa identifikation" om man inte visar upp. Det kan inte SJ ändra på.

Legitimation är något annat men jaja det är nitpicking

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag ogillar paragraf-rytteri i allmänhet och själva tendensen att folk håller på och tjafsar om att ha giltig biljett eller inte bara för att. Men trots detta så i lagens mening så finns det inget stöd att kräva biljett, man kan inte ingå ett avtal i Sverige som kräver att man måste identifiera sig.

Det är inte heller böter man får utan man får betala en avgift pga avsaknaden av giltigt färdbevis. (Om det blir bevisat att så var fallet givetvis osv osv)

Sj har regler som säger att man måste ha biljett för att åka på tåget och biljetten är personlig. Om man då är på tåget och bara väljer att visa upp biljetten och inte leg så kan inte personen som kontrollerar biljetten veta att det faktiskt är din biljett. Kan inte du bevisa att det är din biljett kommer du snällt få betala en straffavgift som jag har hört ligger på 800kr plus lösen för ny biljett (det var fel att jag skrev böter tidigare!). Den avgiften kommer du få betala då du åker med på tåget utan att kunna uppvisa giltig biljett.

Sen att man inte begår lagbrott har inte med saken att göra. Det jag skrev var bara att SJ kommer ge dig en avgift (jag skrev visserligen böter, fel av mig).

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

personlig biljett? varför bryr sig SJ om biljetten är din eller inte. Så länge som du har biljett och den är gilltig så borde dom skita i vems den är.

Permalänk
Medlem

Flygbolag, du behöver någon sorts "ID" för att visa att du är du. Är inte det exakt samma sak Sentenced?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Sj har regler som säger att man måste ha biljett för att åka på tåget och biljetten är personlig. Om man då är på tåget och bara väljer att visa upp biljetten och inte leg så kan inte personen som kontrollerar biljetten veta att det faktiskt är din biljett. Kan inte du bevisa att det är din biljett kommer du snällt få betala en straffavgift som jag har hört ligger på 800kr plus lösen för ny biljett (det var fel att jag skrev böter tidigare!). Den avgiften kommer du få betala då du åker med på tåget utan att kunna uppvisa giltig biljett.

Sen att man inte begår lagbrott har inte med saken att göra. Det jag skrev var bara att SJ kommer ge dig en avgift (jag skrev visserligen böter, fel av mig).

Hur ska man kunna lösa ny, personlig, biljett utan att identifiera sig?! Snacka om att gå emot sig själva...
"Du har inget leg, alltså ingen giltig biljett. Men du kan köpa en ny, giltig biljett, utan leg"?

För övrigt störtlöjligt med personliga biljetter. Visst, finns det en "åk så mycket du vill"grej så finns det en mening i det, som med månadskort eller liknande. Men för enstaka åkturer är det bara ren övervakning och det har de ingen bra anledning till. De säljer transport från punkt A till punkt B, vem de transporterar ska de rent ut sagt skita i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Flygbolag, du behöver någon sorts "ID" för att visa att du är du. Är inte det exakt samma sak Sentenced?

Med flyg åker man ju ofta utomlands, och då krävs det ju bara av den anledningen. Men inrikes så borde de inte heller behöva identifikation nej.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vet att när min flickvän åkt till stan med sin lille syrra (som är 12år) via tåg, så har dom alltid problem med att hon alltid måste visa leg etc, fastän hon inte har något leg eller pass med sig, då hon inte har något av vardera.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hur ska man kunna lösa ny, personlig, biljett utan att identifiera sig?! Snacka om att gå emot sig själva...
"Du har inget leg, alltså ingen giltig biljett. Men du kan köpa en ny, giltig biljett, utan leg"?

Kanske får man inte en riktig biljett utan snarare tillåtelse att kliva av tåget där man själv vill?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske får man inte en riktig biljett utan snarare tillåtelse att kliva av tåget där man själv vill?

Fortfarande samma problem. Då får man ju fortfarande åka med utan giltig biljett vilket de kräver för att man ska få åka med.

Och vad skulle motsatsen vara? De får inte avhysa en och de kan inte hålla kvar en.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Fortfarande samma problem. Då får man ju fortfarande åka med utan giltig biljett vilket de kräver för att man ska få åka med.

Det de ville stoppa var väl handel med biljetter; att folk köper (extra dyra) tillfälliga färdbevis på samma tåg de kommer åka med borde väl inte vara något större problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det de ville stoppa var väl handel med biljetter; att folk köper (extra dyra) tillfälliga färdbevis på samma tåg de kommer åka med borde väl inte vara något större problem?

Ja fast vill de stoppa handel med biljetter så finns det ju bättre sätt. Då hade det ju räckt med att identifiera sig när man köer biljetten och så sätter man 1 biljett per person och destination. Då hade man sluppit allt tjafs om leg på tågen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag ogillar paragraf-rytteri i allmänhet och själva tendensen att folk håller på och tjafsar om att ha giltig biljett eller inte bara för att. Men trots detta så i lagens mening så finns det inget stöd att kräva biljett, man kan inte ingå ett avtal i Sverige som kräver att man måste identifiera sig.

Det är inte heller böter man får utan man får betala en avgift pga avsaknaden av giltigt färdbevis. (Om det blir bevisat att så var fallet givetvis osv osv)

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Är det folk som tjaffsar eller är det SJ och liknande? Det är ju rätt störande med slentrianmässig identifikation, avkrävande av personnummer och annat som bara ger sken av säkerhet med egentligen inte fyller någon funktion alls.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."