Battlefield 2 terräng visas inte

Permalänk
Medlem

Battlefield 2 terräng visas inte

Jag laddade under dagen ned Battlefield patch 1.50 som dundrade med sig ett gäng (för mig) nya Booster-paket med diverse nya banor och grejer. Men terrängen i dessa spelas inte upp utan att möta vissa kriterier, vilket i mitt fall nu är att jag behöver bli skadad så ett speciellt filter dyker upp innan terrängen tillfälligt blir synlig.

Jag har testat att installera om Battlefield 2 samt Catalyst Control Center 9.8 och klockat ned grafikkortet en hel del.

Just nu är jag helseg, varit uppe hela natten, och har inga fler idéer. Någon annan som har- eller har haft liknande bekymmer eller bara har tips att ge?

Som en enkel referens så hoppas jag denna videon funkar som jag slängde upp på min gamla, antika, men goa' Xfireprofil; http://www.xfire.com/video/12bb82/

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra stöd BF2 har för Windows 7 64bit men det kanske är det som snurrar till det, när börja den göra så var det efter du installerat 1.50?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag lirar på Windows 7 64-bit och det fungerar utmärkt, har däremot haft samma problem förut och då var det som strulade, sänkte denna och det fungerade utmärkt.

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3rixon
Jag lirar på Windows 7 64-bit och det fungerar utmärkt, har däremot haft samma problem förut och då var det som strulade, sänkte denna och det fungerade utmärkt.

Sänkt vadå?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Sänkt vadå?

Jag utgår ifrån att han snackar om någon inställning i spelet. Ska ge det en ny chans under dagen - jag lägger till resultaten i tråden om det visar sig leda till något lyckligt.

Permalänk

Vilket kort kör du med och vilka är dina ingame settings?
Börja leta där, jag tror du pressar ditt kort mer än vad det klarar av.

Permalänk
Medlem

Prova stänga av catalyst ai.
På har det gjort felgrafik i bf2 för mig, fast inte så kraftigt som detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wargallion
Vilket kort kör du med och vilka är dina ingame settings?
Börja leta där, jag tror du pressar ditt kort mer än vad det klarar av.

Du ser väl i hans sign ett ATI 4870, även om han kör med HIGH på allt som är det högsta med 1650x1050 upplösning så ska kortet klara av det, inga större krav där.

Jag hade problem innan med BF2 med svarta hål överallt, då var det Terrain man skulle sänka så fungera det samt upplösningen lite, testa helt enkelt att sänka inställningarna lite. Detta hände när jag la in mitt gamla BFG8800GTX OC2, innan dess fungerade det bra med 8800GTS gamla versionen.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite.

Jag installerade nya 1.41 men det har ju inte hänt något?

Allt är sig likt och i info filen står det inte något om att det nya har installerats.

Ingen ny bana, inga förändringar, ingenting???

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Lånar din tråd lite.

Jag installerade nya 1.41 men det har ju inte hänt något?

Allt är sig likt och i info filen står det inte något om att det nya har installerats.

Ingen ny bana, inga förändringar, ingenting???

Nya patchen är ju inte 1.41.

Permalänk
Medlem

Semjonov

Nej men jag menar den nya, som man kunde ladda ner från FZ här om dagen!

Ingenting hände ju efter installationen, allt är sig likt och det går inte finna den nya banan heller.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

1.5 är det som är den nya som släppes i torsdags. Dock är det krav på att installera 1.41 före.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag installerade 1.5 också igår och allt funkar prima inga problem. Jag ångrar verkligen att jag köpte Booster pack då man fick med det gratis i patchen :/.

När gick över inställningar och menyer då fick jag syn på en ny filk som heter "FALCON". Det är en massa inställningar som man kan ändra där men vet ju inte vad dom är till för ?? Har inte orkat söka efter info på det än men vad kan man ändra eller justera för inställningar där?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd

Som en del säger så måste 1.41 in först innan 1.50

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ja, du måste ha patch 1.41 innan du installerar den 1.9GB store 1.50 patchen. I grunden är det ingen stor skillnad direkt när du startar 1.50 i spelet, utan det du märker är ett stöd för widescreen-upplösningar (på tiden?) samt att du har tillgång till den nya banan "Operation Blue Pearl" samt de sex äldre Booster Pack-banorna.

---

För att hålla oss till trådens grundläggande frågetecken så läste sig terrängens texturer genom att sänka dem till Medium. Men istället får jag artifakter, dvs. de små osexiga luddiga rutorna som dyker upp över terrängen på liten distans. Tidigare har det bara varit att sänka grafikkortets klockfrekvenser lite för att minimera, eller bli av med, artifakterna - eller installera äldre/nyare Catalyst Drivers, men det funkade inte denna gången.

Finns det råd så är det bara att lista dem - annars kommer jag testa lite inställningar och smågrejer och se om jag löser det på egen hand, och såklart då även skriv vad som var lösningen här i tråden.

Permalänk

antar att du kör mycket saker på high, att du får artifakter beror på att graffekortet blir för varmt. sänk lite saker så löser det sig för dig, alt bättre kylning till kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wargallion
antar att du kör mycket saker på high, att du får artifakter beror på att graffekortet blir för varmt. sänk lite saker så löser det sig för dig, alt bättre kylning till kortet.

Själv tror jag det är bogus, att värmen har med saken att göra. För isåfall imponerar Dice återigen med en otroligt gnällig grafikmotor eftersom jag inte har några problem med något annat program alls.

Men jag har åtminstonne testat att sänka frekvenserna på kortet med ungefär 33-40% både GPU och Minne, men utan resultat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Du ser väl i hans sign ett ATI 4870, även om han kör med HIGH på allt som är det högsta med 1650x1050 upplösning så ska kortet klara av det, inga större krav där.

Jag hade problem innan med BF2 med svarta hål överallt, då var det Terrain man skulle sänka så fungera det samt upplösningen lite, testa helt enkelt att sänka inställningarna lite. Detta hände när jag la in mitt gamla BFG8800GTX OC2, innan dess fungerade det bra med 8800GTS gamla versionen.

Hur får man 1680x1050 i BF2?
1280x1024 är väl högsta....eller?

Om detta görs i nån config fil, vänligen upplys mig

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Hur får man 1680x1050 i BF2?
1280x1024 är väl högsta....eller?

Om detta görs i nån config fil, vänligen upplys mig

Med patch 1.50. (sedan första september) kan man välja upplösningar utöver de antika 4:3-aspekterna. Jag kör själv 1920x1080 i Battlefield 2, direkt genom spelets inställningar sedan patchen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Med patch 1.50. (sedan första september) kan man välja upplösningar utöver de antika 4:3-aspekterna. Jag kör själv 1920x1080 i Battlefield 2, direkt genom spelets inställningar sedan patchen.

Ska genast kolla i Graphics settings i BF2

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Resultat:
Inga artifakter på Low Terrain (åtmin. med Catalyst 9.9)

Dock ser spelet halvsämst ut på höga inställningar på allt utom just Terrain för det tycks vara problem att rita upp ens skuggor på marken då. Äsch, men det funkar iallafall. Så om någon annan har problem; Low Terrain kan vara en lösning.

Permalänk
Medlem

Jag har samma grafikkort som du och kör också Phenom. Har inga såna problem som du har alls. Jag kör med Catalyst 9.6.

Tippar på att det är dina drivrutiner som är nåt fel på. Antingen directX eller grafikkortsdrivrutinerna. Testa annars att installera Bf2 rent, utan patcher och se om det beter sig likadant.

Jag fick själv installera om bf2 igår, då jag fick det välkända punkbusterfelet: "handshaking failed" tio gånger i rad.

Att ett spel kan strula så mycket?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag har samma grafikkort som du och kör också Phenom. Har inga såna problem som du har alls. Jag kör med Catalyst 9.6.

Tippar på att det är dina drivrutiner som är nåt fel på. Antingen directX eller grafikkortsdrivrutinerna. Testa annars att installera Bf2 rent, utan patcher och se om det beter sig likadant.

Jag fick själv installera om bf2 igår, då jag fick det välkända punkbusterfelet: "handshaking failed" tio gånger i rad.

Att ett spel kan strula så mycket?

Jag tror jag provat Catalyst 9.6 senaste dagarn på test, men utan resultat. Kommer ta mig ann skiten mer senare, just nu orkar inte jag inte strula för att få bättre terrändetaljer då texturerna laddar nu och artifakterna är borta. Battlefield 2 måste vara det gnälligaste jävla programmet på många år - och i kombination med PunkBuster blir ju både tekniken och mjukvaran heligt strulig.