Hur mycket bör (kan) jag ta betalt?

Permalänk
Medlem

Hur mycket bör (kan) jag ta betalt?

Hej,

Jag fick nyligen jobb som programmerare på ett företag där jag nu jobbat på ett projekt. Nu börjar jag bli klar med projektet, och har fått frågan om hur mycket jag vill ha för det hela.

Eftersom det är mitt första jobb, jag har 0 års erfarenhet, "endast" gymnasial utbildning och med tanke på den ekonomiska krisen i dagsläget, så vet jag inte riktigt hur mycket man kan kräva. Man vill ju inte lägga sig för högt och kanske sumpa eventuella framtida chanser hos samma företag (som ser rätt så goda ut i nuläget) genom att kräva för mycket. Sedan kan de säkert ta in någon annan nästa gång om jag ligger för högt. Man är ju tyvärr utbytbar!

Jag har kollat i lönedatabasen hos SCB och några andra webbsidor, och de timlöner jag sett är allt mellan 130-200 kr för mig. IT-konsulter har det fyrfaldiga (vad gör konsulter som inte en "vanlig" programmerare gör? Utbildning kanske är anledningen till priset?).

Som mitt första jobb så ser jag det här som chansen att visa vad jag kan. Det har gått väldigt bra tycker jag, och jag har redan fått fler projekt att jobba med senare, men först och främst ser jag det här som erfarenhet+=1. Men självklart så vill man inte ligga på alltför lite...

Jag kan tillägga att det handlar om .NET.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Är du projektanställd eller liknande på företaget? Har inte lön diskuterats förr i så fall?

En stor anledning till att konsulter är dyrare är för att de (för det mesta) jobbar som egna företagare. Därför skattar de själva på de inkomster som de får. Självklart har de också en helt annan erfarenhet / kunskap.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kan inget om sånt du jobbar med men som regel är väl att man ska vara säker på sin sak och helt enkels säga,, 200kr per arbetad timme och tillägg att du tycker att det är både skäligt och ganska billigt för de som de fått...

du kan säga att du kolalt upp lite och de fanns flera som tog 400kr för liknande men att du inte ville va så dyr...

det är ju du som är experten,, annars hade de gjort de själva...

Jag Byggde en dator åt en kompis kompis kompisplus hjälpe han att fixa deras bärbara som var knasig,, och jag brukar inte ta betalt från polarna mer än att de får bjuda på middag eller nåt sånt,, typ 100kr i bensinpengar osv,, men killen gav mig 700 spänn och sa att de var värt det,, för de fick så mycke hjälp.

så om du säger att du tar 200kr men att du debiterar 175kr/timme (för att det var första jobbet) så kanske de ger dig 220 iallafall för du var duktig osv...

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Är du projektanställd eller liknande på företaget? Har inte lön diskuterats förr i så fall?

En stor anledning till att konsulter är dyrare är för att de (för det mesta) jobbar som egna företagare. Därför skattar de själva på de inkomster som de får. Självklart har de också en helt annan erfarenhet / kunskap.

Det är en visstidsanställning, så det är väl ungefär projektanställd antar jag. Lönen diskuterades från början men det blev inget bestämt. Varför vet jag inte riktigt, men nu är vi där.

Det är inte så formellt det här, alla parter litar på varandra (kan vara dåligt i vissa situationer, men jag känner mig inte ett dugg misstänksam att det är en blåsning på g).

Egentligen skulle man kanske krävt sånt här på papper redan från början, men som jag tidigare skrev så har vi ett förtroende för varandra och jag tror inte det kommer orsaka några problem. Dessutom har jag källkoden, så inga pengar, inget program.

Jag hittade lönestatistik på Monster.se, och enligt sidan så är löneindikationen för min profil (kön, ålder, kompetens) ca 180 kr/h.

Det här med lön var knepigare än jag trodde... Bör man vända på det hela, kanske? "Vad tycker ni att det här är värt?" - fast då, som arbetsgivare, vill man väl betala så lite som möjligt. Det är åtminstone den bild av arbetsgivare som förmedlats till mig under alla år.

Permalänk
Medlem

aa men om arbetsgivaren hade nån som helst intresse av att anlita den billigaste så hade han kanske frågat före,,

alternativt kan han ju komma med ett förslag på flera "jobb" och vilja ge betalt efter prestation,, och effektivitet ??

men säg att du glömde bort att fråga men att du vill veta hur lön ska betalas ut och när du får den etc.. och du måste ställa krav också,, säg att du vill ha på ett annat sätt om du inte litar på han till 100%

eftersom du tar upp detta med blåsning så måste det ju finnas en orsak från din sida att det kan hända ??

har du hört från andra att det förekommer ?

hur som helst så kan du ju starta eget företag om du inte redan har ett och helt enkelt fakturera honom/dem

Vet inte,, jag är inte rätt att fråga om sånt här men jag har jobbat i restaurangbranchen och där kan lönen se väligt olika ut om jag säger så

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk