Vad krävs för att gå civilingenjör

Permalänk

Vad krävs för att gå civilingenjör

Vilka program måste man gå för att gå civilingenjör på universitet? Undrar så man vet vad man ska gå i trean, sen så undrar jag vilka universitet/högskolor som är bäst, jag har hört mest om LTH, KTH och CTH men jag har ingen aning om vad som är bäst egentligen sen så undrar jag även om det är någon skillnad på Universitet och Högskola.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Huh?
Du behöver för det mesta Matte D (alltså MaA till MaD, ibland även MaE, det varierar lite), Fysik B (A och B alltså) samt Kemi A. Sedan finns det säkert någon enstaka inriktning som kräver något mer.

Skillnaden mellan universitet och högskola är minimal. Traditionellt så är det att universitet även har forskning, men nu finns det ju högskolor som håller på med forskning osv.

Vad som är bäst... jadu, det beror dels på vilken inriktning du vill ha och dels på vem du frågar. Du bör fråga dig själv "var vill jag bo under de närmaste 5+ åren?". Stockholm, göteborg, lund?

(för att stå emot de fem nästkommande poster som kommer att säga "Chalmers är bäst!" så säger jag "KTH är bäst!").

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen större roll vilken av de stora högskolorna (LTH/KTH/Chalmers) osv som du går på. Troligtvis spelar det heller ingen roll om de går på de lite mindre. Möjligtvis om du vill fortsätta som doktorand osv, men annars spelar det ingen större roll. En civilingenjörsutbildning är mycket "vad man själv gör det till". Vill du kan du komma igenom den med väldigt lite ansträngning utan att lära dig särskilt mycket. Vill du så kan du lära dig enormt mycket.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem

Nästa år kommer kraven höjas ifrån Ma D till Ma E, dessutom behöver du Fysik A, B samt Kemi A som Random-person sa.

KTH:s civilingenjörsprogram finns här:
http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor

Angående vilken skola, så tror jag generellt inte att det är någon större skillnad, dock så ser de såklart bra ut på pappret med vissa skolor, iaf enligt de företagare jag pratat med.
Så jag personligen skulle välja CTH eller KTH. Du bör ställe dig i bostadskö om du inte redan gjort det, då det är ganska svårt att få tag i något vettigt.

Permalänk

Jag vill helst lära mig så mycket som möjligt, vet inte så mycket egentligen om exakt hur det funkar när man pluggar vidare och så, ska prata med min studievägledare på skolan nästa vecka, hur funkar det med doktorand och sånt? Sen en sak till hur bra betyg behöver man? Klarar man sig undan med några VG på gymnasiet för jag hade något förra året och kommer antagligen få något mer innan jag går ut. Jag är i alla fall väldigt inställd på att lära mig så mycket som möjligt, jag lär mig snabbt, lätt och ser ofta mönster i saker så än så länge har skolan varit väldigt lätt för mig men jag antar att det blir svårare sen vilket jag hoppas för jag vill ha lite mer utmaning. Men som sagt har alltid varit intresserad av att lära mig, när jag var liten så läste pappa alltid olika faktaböcker som "gonatt saga" för mig varje kväll någon timme eller två så jag är uppväxt med en vilja av att kunna saker så jag är grymt motiverad för att plugga vidare.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Värderar du studentlivet högt så är KTH ett sämre alternativ. Tråkigare studentstad än Stockholm får man leta länge efter

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Betygs mässigt är svårt, det är fullständigt beroende på vilken linje du önskar komma in på, arkitekt (om det kan inkluderas) och dvs. avarter tillsammans med industriell ekonomi brukar vara linje som kräver extremt goda betyg ~20.00 ~1.8 medan linjer som data brukar ha låga betyg. Detta beror inte så mycket på att linjerna är 'bättre' utan snarare att de har högre status och fler som är intresserade, vad som ger bäst jobb är jag osäker på men de flesta förutom kemi linjer har troligen goda arbetsmöjligheter kemi har troligen något sämre.

Du bör också vara bered på att flytta vid utbildningensslut, det positiva är att din utbildning troligen kommer att vara relativt gångbar internationellt sett. Något som du ska vara bredd på är att skillnaden mellan gymnasie och högskola är ENORM det kan inte påpekas tillräckligt, på gymnasiet kan du klara kurser utan att studera i någon vidare mening förvänta dig inget liknande på högskolan om du inte har IQ på 150+. Kanske också värt att påpeka är att intelligens är inte allt motivation är troligen ännu viktigare för att kunna klara av utbildningen och de studier som medföljer.

PS. Chalmers är högst rankad, trotsallt är konkurans god motivation för att höja nivån förutsatt att det är på rätt område konkransen sker. Sen kan vi tilläga dvs faktorer ang. exakt hur högskolor rankas....
http://www.topuniversities.com/university_rankings/results/20...
162= CHALMERS University of Technology Sweden
173 KTH, ROYAL Institute of Technology Sweden

Gör högskoleprovet de har betydligt bättre konkuransvärde än dina gymnasiebetyg

Permalänk
Hedersmedlem

Gör absolut högskoleprovet.

Jag gjorde det och kom in på det. Såg sen att gymnasiebetyget inte hade räckt till. Kraven för gymnasiebetyget hade gått upp ganska mycket mot året innan.

Permalänk
Medlem

Vanligt är att man går Teknik/naturvetenskapliga program i alla dess former. Även med högskoleprovet krävs det att du har läst rätt kurser. Du kan få merit poöng för kurser som är relevanta men som inte är ett krav för den specificerade kursen.

I Sverige spelar det inte så stor roll vilket universitet du gick på i alla fall inte om du jämför med tex Storbritannien. Dock anses ju LTH,KTH osv som lite bättre.

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Läs så mycket matte du kan! Började precis elektro på Chalmers och lägger ner nästan all ledig tid på matte... Har själv läst upp till matte F men just nu känner jag att mina mattekunskaper är rätt kassa...

Att säga vilken skola som är bäst går inte. Självklart förslår jag Chalmers för att jag tycker det är en grym skola med sjukt roligt studentliv. Har ju dock inte gått på KTH så det är svårt att vara opartiskt.

Tänk inte bara på vilken skola du väljer utan även vilken stad som det innebär. Vill du gärna bo i Stockholm så är KTH antagligen rätt, är du mer vettig och förstår att Göteborg är bäst så är det Chalmers som gäller.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man plugga till civilingenjör och flyttar en bit hemifrån skulle jag föreslå en stad med bra studentliv. Jag tror inte jag skulle orka med om jag flyttat till Stockholm t ex.

Permalänk
Entusiast

Som ananasen är inne på så är det tyvärr ett rätt stort glapp i matematikkunskaperna i Sverige. I gymnasiet lär man inte ut allt som man förväntas kunna om man pluggar teknisk högskola vilket är väldigt synd då det ställer till med mycket problem. Matten knäcker många i början.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag håller med dom andra, stockholm känns som en väldigt dryg studentstad. Själv tycker jag Jönköping var ett väldigt bra val. Nära till allt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Värderar du studentlivet högt så är KTH ett sämre alternativ. Tråkigare studentstad än Stockholm får man leta länge efter

Varför då? Jag har haft kul som student i Stockholm. Oftast de som gnäller på studentliv i Stockholm är folk som inte har några kompisar (oftast de som håller mest med studentgrejer) och måste hålla på med studentgrejer för att ha något "socialt" liv öht.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Jag håller med dom andra, stockholm känns som en väldigt dryg studentstad. Själv tycker jag Jönköping var ett väldigt bra val. Nära till allt

The fuck? Aja om du tycker Jönköping är eller var bra förstår jag att du tycker Stockholm eller vilken annan stad som helst känns dålig.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Universitet och högskolor är att ett Universitet har rätt att utfärda doktorsexamina.
Dock ska man inte låta sig luras av namnet. Exempelvis är KTH (kungliga tekniska högskolan) ett universitet trots att ordet högskola ingår i namnet.

Exakt vilket universitet av KTH eller Chalmers osv spelar ingen större roll. Välj det som ligger i den stad du för övrigt gillar bäst.
Kvalite'n är tämligen likvärdig på de större universiteten.
Dock skulle jag nog rekommendera att studera på någon av de större högskolorna i våra större städer Stockholm eller Göteborg (även Lund), eftersom dessa oftast har mer resurser och större kursutbud osv.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

De olika tekniska högskolorna (som är universitet, förslaget att byta namn till Kungl Tekniska Universitetet röstades ned) är ofta bra på olika saker. Typ, algoritmer och sådan datavetenskap så är KTH bland de främsta i världen. Funktionella programmeringspråk så är Chalmers framstående. Reglerteknik så gäller Linköping. etc. Välj ett program och sen väljer du universitet, tycker jag.

Vad vill du läsa för program? Vill du läsa så brett som möjligt, så rekommenderar jag F (dvs Teknisk Fysik). Den har mycket bra rykte. Eller så kan du läsa Y på linköping, som är liknar F. Vill du bli ingenjör/ekonom så är det I (dvs industriell ekonomi) som gäller. etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Varför då? Jag har haft kul som student i Stockholm. Oftast de som gnäller på studentliv i Stockholm är folk som inte har några kompisar (oftast de som håller mest med studentgrejer) och måste hålla på med studentgrejer för att ha något "socialt" liv öht.

The fuck? Aja om du tycker Jönköping är eller var bra förstår jag att du tycker Stockholm eller vilken annan stad som helst känns dålig.

eftersom du är van vid en sådan stor stad är det inte mer än naturligt för dig att tycka det är OK

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Varför då? Jag har haft kul som student i Stockholm. Oftast de som gnäller på studentliv i Stockholm är folk som inte har några kompisar (oftast de som håller mest med studentgrejer) och måste hålla på med studentgrejer för att ha något "socialt" liv öht.

Det är lite roligt att ditt användande av ord som "studentgrejer" (och den fördomsfulla inställningen till sådana) styrker påståendet om att Stockholm inte har något studentliv.

Permalänk

Du måste ha Matematik E och Fysik B om du ska plugga till Civilingenjör. Både KTH och LiTH (som tidigare haft Matematik D som krav) kommer att höja den grundläggande behörigheten till Matematik E från och med HT 2010.

Om du tänker läsa några av de klassiska Civilingenjörsutbildningarna kan du ta vilken av de fyra stora som du känner för (Chalmers, KTH, LiTH och LTH). Välj då efter stad. Annars kan du titta efter "unika" civilingenjörsutbildningar för de olika högskolorna, och om du är "lagd åt"...

- Ekonomihållet skulle jag rekommendera Linköping eller Lund (eftersom du då kan läsa valbara ekonomikurser från övriga universitetet, eftersom Chalmers och KTH är renrasiga tekniska högskolor och inte delar lokaler med ekonomer m.m.)
- Väg/vatten/bygg-hållet skulle jag rekommendera Chalmers eller Lund
- Energi och miljö-hållet skulle jag rekommendera Linköping, eftersom man har mycket forskning på området och dessutom startat upp en ny lovande utbildning vid namn Energi - Miljö - Management

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Varför då? Jag har haft kul som student i Stockholm. Oftast de som gnäller på studentliv i Stockholm är folk som inte har några kompisar (oftast de som håller mest med studentgrejer) och måste hålla på med studentgrejer för att ha något "socialt" liv öht.

Nej det stämmer inte.

Har bott i Stockholm hela mitt liv, har gott om kompisar (eller jag vet inte hur många man måste ha för att klassas som cool men jag är nöjd iaf), har varit ute på stan konstant dom senaste 5 åren och pluggar för närvarande på Karolinska Institutet. Jämfört med dom helger jag har varit hos kompisar i riktiga studentstäder såsom Lund eller Linköping SUGER Stockholm. Det är en helt annan stämning som genomsyrar människorna i dessa städer som helt enkelt inte finns i här.

Men återigen, det är ju givetvis avgörande hur viktigt man tycker att det är med spektakulärt studentliv.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Septimiux
...(eftersom du då kan läsa valbara ekonomikurser från övriga universitetet, eftersom Chalmers och KTH är renrasiga tekniska högskolor och inte delar lokaler med ekonomer m.m.)

Måste bara nämna att det finns civilutbildningar som inte är rent tekniska på kth med. Mitt program på kth inte är ett rent teknisk inriktning (jag går civilingenjör & lärare). Detta funkar genom ett samarbete mellan KTH och Stockholms Universitet.

Angående att det inte finns studentliv i sthlm så tycker jag det är fel. Visst är det inte lika utbrett som i andra studentstäder jag har festat i. Men det finns en hel del här med. Jag kände ingen i sthlm innan jag flyttade hit och började plugga och jag har aldrig känt att det har varit något problem!

Precis som alla andra så uppmanar jag dig att vara med på matten ordentligt. För första åren får många hoppa av på grund av att de inte klarar av mattekurserna!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Måste bara nämna att det finns civilutbildningar som inte är rent tekniska på kth med. Mitt program på kth inte är ett rent teknisk inriktning (jag går civilingenjör & lärare).

Det var en intressant inriktning.. hur set upplägget med kurser ut?

Permalänk
Medlem

Det nästan viktigaste är din studie teknik, om du inte är berätt att lägga 50+ timmar i veckan, så kanske du ska ta nåt annat. Annars e det bara att köra >.<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Septimiux
- Ekonomihållet skulle jag rekommendera Linköping eller Lund (eftersom du då kan läsa valbara ekonomikurser från övriga universitetet, eftersom Chalmers och KTH är renrasiga tekniska högskolor och inte delar lokaler med ekonomer m.m.)

Jag tror att KTH studenter får läsa några kurser på Handelshögskolan? Och de får definitivt läsa kurser på universitetets ekonomprogram, om de vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
Det nästan viktigaste är din studie teknik, om du inte är berätt att lägga 50+ timmar i veckan, så kanske du ska ta nåt annat. Annars e det bara att köra >.<

Om man nu behöver lägga 50+h i veckan tror jag snarare man bör se över sin studieteknik. Det har jag verkligen inte gjort och det går finemang.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Om man nu behöver lägga 50+h i veckan tror jag snarare man bör se över sin studieteknik. Det har jag verkligen inte gjort och det går finemang.

På KTHs datautbildning satt vi och labbade ofta fram till kl 23.00 och hade lektioner från kl 9 - 17. Sen satt man även under helgen. Det blir ganska många timmar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
På KTHs datautbildning satt vi och labbade ofta fram till kl 23.00 och hade lektioner från kl 9 - 17. Sen satt man även under helgen. Det blir ganska många timmar det?

Sitter du och labbar fram till 23 varje dag, går på alla föreläsningar och spenderar helgerna till att plugga tycker jag du ska lugna ner dig.

Jag har också suttit i labbet och slitit håret av mig fram till midnatt bara för att klara deadline, men det är knappast något jag gör varje dag. Föreläsningar brukar jag skippa, ger oftast inte så mycket. Läser hellre in grejerna själv, eller i grupp. Skulle gissa på att jag ligger någonstans mellan 50-80% nedlagd tid och de klarar jag mig på, (bra studieteknik kanske? inte vet jag).

Kan du helt seriöst säga att du pluggar minst 10h/ dag varenda vardag under hela terminerna?

Permalänk
Medlem

Hör med din syv de vet presis vad som behövs om inte så e de rätt snabba på att ta reda på det. vill du läsa system- och programvaruteknik så är de elfte bäst i världen enligt någon lista http://www.idg.se/2.1085/1.237611/bth-in-pa-teknisk-topplista om ni vill vart jag fick det ifrån.

så komfram till vad du vill läsa, sen hitta vart det finns, sen ta den trevligaste staden, för du ska ändå bo där i ett par år framöver så om du ska lyckas måste du trivas.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Sitter du och labbar fram till 23 varje dag, går på alla föreläsningar och spenderar helgerna till att plugga tycker jag du ska lugna ner dig.

Jag har också suttit i labbet och slitit håret av mig fram till midnatt bara för att klara deadline, men det är knappast något jag gör varje dag. Föreläsningar brukar jag skippa, ger oftast inte så mycket. Läser hellre in grejerna själv, eller i grupp. Skulle gissa på att jag ligger någonstans mellan 50-80% nedlagd tid och de klarar jag mig på, (bra studieteknik kanske? inte vet jag).

Kan du helt seriöst säga att du pluggar minst 10h/ dag varenda vardag under hela terminerna?

Det är dumt att ge så specifika råd till folk. Bara för att du klarar dig utan föreläsningar betyder inte det att alla gör det.
Det bästa är ju att börja med att gå på allt så märker man snart om det ger något eller inte. Jag går oftast på alla föreläsningarna men i vissa kurser är föreläsarna värdelösa och då skiter jag i det.
Sen är 50 timmar det Chalmers går ut med officiellt. Det är enkel matematik faktiskt. Fulltidsstudier är normalt 40 veckor om året. På Chalmers läser vi ju bara 29 veckor plus 4 tentaveckor. Om då heltid är 40 timmar i veckan precis som vilket arbete som helst så får man ungefär 50 timmar i veckan om man räknar med det högre tempot.

Nej jag lägger inte 50 timmar i veckan varje vecka även om det inte är ovanligt med 12timmarsdagar eller mer innan tentor och vid projekt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det var en intressant inriktning.. hur set upplägget med kurser ut?

Det är en 300hp som ger Master of Science in Engineering och Master in Science of Education. Eller rättare sagt, man blir civilare och lärare på gymnasienivå.

Inom programmet kan man välja fysik,kemi eller data inriktning. Mycket av kurserna läser man på kth men vissa sker på Lärarhögskolan som numera är en del av Stockholms universitet.

För att allt ska gå ihop så är många av kurserna pedagogiskt inriktade och valbarheten av fria kurser inom programmet är inte så stort (6hp tror jag att jag har helt fritt att välja på)

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.