Permalänk
Medlem

Stereografi i spel

Hej på er, alla glada Sweclockare!

Jag har en fundering kring stereoskopiska bilder. Jag testade att i Fallout 3 ta två skärmbilder som jag la ihop och gjorde till en stereoskopisk bild med lyckat resultat.

Min fundering är nu varför detta inte finns att aktivera i spel så att man kan spela med 3D-glasögon, med färgade glas, och få denna effekt? D.v.s. att datorn renderar två bilder och lägger ihop dem i realtid.

Eller finns det kanske redan spel som implementerar detta? Alternativt att det finns något program som kan fixa detta i vilket spel som helst på något finurligt vis?

Jag tror själv att det skulle vara roligare att ha spel med lite djup i. Vad tror ni?

Tacksam för svar från någon som vet.

Bilden jag tog i Fallout 3. (Rota nu fram era gamla 3D-glasögon ur era djupa skrotlådor. )

Permalänk

Du är inte den enda som har tänkt på det, tekniken finns och används redan. Googla lite så ska du se

Permalänk
Avstängd

NVIDIA 3D Vision och NVIDIA 3D Vision Discover

http://www.nvidia.com/object/3D_Vision_Overview.html

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Tackar! Jag bugar mig för dem med bättre googlingsförmågor än jag själv!

Edit: Alla existerande lösningar jag har hittat på nätet kostar pengar. Finns det inte möjligtvis någon gratis programvara att ladda ned?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
NVIDIA 3D Vision och NVIDIA 3D Vision Discover

http://www.nvidia.com/object/3D_Vision_Overview.html

Googlade men hittade inget vettigt, tur att det finns folk som kan det!
Men måste man ha ett nVidia grafikkort? Lite synd i sånna fall.

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

Såg nu att det fanns drivare för nVidia-kort att ladda ned, synd att man har ett radeon-kort.

Permalänk
Medlem

Sen ska man väll hälst också ha en 100+Hz skärm så att det inte hackar för mycket.

Hittade ett pogramm för ett tag sedan. Kommer inte ihåg vad det heter men det var IAF från ett företag som gjorde 3D moniters.

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk

Kanske inte så kul att halvera sin fps heller

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Kanske inte så kul att halvera sin fps heller

Det löses med snabbare grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nvidias teknik är betydligt mer avancerad, dyrare och "bättre" (har inte provat) än det TS syftar på.

Jag snubblade för ett tag sedan över en sida som hade ett sånt program som används ihop med färgade glasögon för 3d effekt, men då jag inte har några glasögon liggande testade jag det aldrig. Tror det var gratis med, ska se om jag kan leta upp den sidan igen.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core