Permalänk
Medlem

Live CD ?

Tjo alla!

Jag ville ha mitt USB minne som Live CD, hjälper folk rätt mycket med deras datorer, och vore lättast att kunna ha med sig ett fungerande OS på sticka så man slipper sitta och vara orolig man tar bort filer som användaren vill ha kvar.

Har eh lyckas hitta något program som kan få till dett åt mig, har testat

U904p <- Ubuntu kunde inte ladda vissa filer, debian blev det en grå skärm på, inget mer händer.

unetbootin-windows-357 <- Klarar inte av Ubuntu, debian fick jag endast valen om jag ville installera, ej valet att köra det från stickan.

Någon som vet om något program som är bra och klarar av det jag vill det ska göra? skulle vara fint om det fanns någon typ av tutorial med.

Tack på förhand

(Testade även att göra stickan via linux (debian), men fick resultatet att det endast vill installera, ej boota från stickan och sedan köra via den utan att skriva till diskarna)

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

problemen du har beror oftast på hur bra mobo't är anpassat för boot från USB

Permalänk
Medlem

Jag har valet att jag kan boota från USB i bios, har även "nästan" fått igång ubuntu, men då den laddar in dom sista filerna blir det knas och det kommer upp ett felmeddelande i dos promt, har även bootat denna burken från USB minne med debian innan, men det minnet fick fötter så har det ej kvar längre, mitt problem är nog snarare att hitta ett program som klarar av att skapa en live CD av en *.iso fil.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

unetbootin har alltid funkat för mig. Har också fungerat utmärkt med ubuntu, så vad du gör för fel vet jag inte.
http://unetbootin.sourceforge.net/

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Trinity Rescue Kit kanske?