Svenska butiker levererar Lynnfield

Permalänk
Medlem

Blir nog en i7 860 för min del.
Om man kör program som stöder hyperthreading kan det nog gå en hel del snabbare än med i5:an som saknar det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Varför? Utveckla är du snäll.

Mer minnesprestanda, mer bandbredd till PCIe.

Permalänk

Känns som att AMD:s domedag kommer imorgon =(
Hoppas inte konkuransen försvinner helt för då smyghöjs säkert priserna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det finns alltid nya tekniker runt hörnet.

Man ska vara medveten om att även om det dyker upp moderkort med exempelvis SATA 6,0 Gbps och USB 3.0 tar det betydligt längre tid innan det blir vanligt med komponenter för gränssnitten, och priserna är alltid höga till en början. Jag skulle inte våga hoppas på att USB 3.0 blir vanligt förrän i slutet av 2010/början av 2011.

Det är säkert sant. Skulle ändå kännas lite tråkigt att uppgradera till något man redan vet när de kommer att bli gammalt. Men det är väl charmen med datorer Någon som vet när de första moderkorten med sata 6gbps och USB 3.0 dyker upp? På ett ungefär då förstås.

Permalänk
Avstängd

Det är ju förjävligt att dessa har en ny socket.Vafan,jag kan välja att uppgradera till en 965.Känns som et bra köp 3 processorer och en sockel,Nya i5an och i7an kommer finnas fler än så för den nya sockeln känns det som

Förjälvligt

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Det är säkert sant. Skulle ändå kännas lite tråkigt att uppgradera till något man redan vet när de kommer att bli gammalt. Men det är väl charmen med datorer Någon som vet när de första moderkorten med sata 6gbps och USB 3.0 dyker upp? På ett ungefär då förstås.

Det finns flera P55-moderkort med SATA 6,0 Gbps och de första med USB 3.0 kommer förmodligen i början av 2010.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Trevligt med snabbare saker men jag klarar mig nog minst 1 år till med det jag har. Enda området där jag verkligen vill ha extra prestanda är i spel och där är det ändå grafikkortet som sätter stopp först.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Nice, hade jag köpt mitt system nu istället för i januari så hade jag definitivt tagit i5. Men jag håller mig nog till 775 ett tag till, ska jag uppgradera kanske det blir till en billig Q9x50 som man sedan klockar till 4 GHz Så mycket billigare än att köpa nya minnen+mobo också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det finns flera P55-moderkort med SATA 6,0 Gbps och de första med USB 3.0 kommer förmodligen i början av 2010.

Okej=) visste inte att de fanns redan, tack för den snabba informationen Andreas:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefffe
Suck, köpte precis asus p6t deluxe v2 och i7 920.... Känns redan gammalt

om du ändå lagt 3k på cpun gjorde du rätt val, enda prisvärda i5-modellen är den utan ht för 2k imo annars kan man lika gärna köpa i7....

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Re: Re: Re: mmm.. intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ja de bör ju vara binnade, som det heter, på det sättet. Inte alltid sånt stämmer fullt ut, som alla klockare vet, det finns oräkneliga exempel på "mindre" processorer som klockar lika högt som toppmodellerna. Det beror på att finns det inte tillräckligt många "dåliga", så märker man om de "bra" till "dåliga" för att uppfylla efterfrågan.

Men även om det är så, så har 870 högre multipel och bara det faktumet gör att man kan använda en lägre bclk för att nå samma frekvens. Det betyder att för extremklockning bör 870 i stort sett alltid nå lite högre. Särskilt som det ofta är bclk som sätter gränsen för hur högt man kan nå på en låst processor.

Ok, men det innebär i praktiken att det är ganska onödigt att investera i en 870 om man inte klockar den ordentligt, precis som med dom dyrare i7 modellerna? Vi får vänta och se hur det ser ut imorgon runt 1500 helt enkelt

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk

Intel skulle ta 284$/st i bulkpris på i7 860 (i köp av 1000st) = 284 x 7,3 (ungefär vad dollarn ligger på) och det blir 2073kr, så tycker påslaget av minst 700kr (enligt prisjakt) är rätt mycket att ge för dem här.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Intel skulle ta 284$/st i bulkpris på i7 860 (i köp av 1000st) = 284 x 7,3 (ungefär vad dollarn ligger på) och det blir 2073kr, så tycker påslaget av minst 700kr (enligt prisjakt) är rätt mycket att ge för dem här.

2073kr + 25% moms = 2591kr. Vadå mycket påslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Känns som att AMD:s domedag kommer imorgon =(

Varför då ? så mycke bättre är inte i5 eller i7, så jag ser fram mot lite billigare AMD produkter .

Visa signatur
Permalänk

Om i5 750 är nästan lika bra som i7 920 har amd trubbel på allvar som tur e presterar PH II fenomenalt bra i spel. I benchmarks som kräver rå prestanda blir den nog akterseglad. Men som du säger billigare prollar ja tack! PH II 965 för under 2000 någon?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
2073kr + 25% moms = 2591kr. Vadå mycket påslag?

Visst ja... glömde av momsen Ja då är det inte så mycket att klaga om.
Lite offtopic men jag ska fixa ihop en dator åt en tjejkompis som håller på mycket med bildredigering, i5 750 eller i7 860 isf? Är prestandaskillnaden mellan de modellerna värd pengarna?

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
I benchmarks som kräver rå prestanda blir den nog akterseglad.

Och du låter bli datan, så fort du startar lite mer program som behöver processorkraft så blir tvärtom i5 akterseglad

vad som är bra med i5 är att de verkar fått ner strömförbrukningen

Permalänk

Jo tack jag vet 95w mot i7 900 130w. Så du menar att PH II har mer råstyrka än i5 750?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

"Och du låter bli datan, så fort du startar lite mer program som behöver processorkraft så blir tvärtom i5 akterseglad"

Benchmarks or it didn't happen. Menar du vid samma klockfrekvens? Eller per krona? Har du tillgång till prestandatest vi andra inte har sett?

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Jo tack jag vet 95w mot i7 900 130w. Så du menar att PH II har mer råstyrka än i5 750?

Så kanske man uttrycka det. Intel har nog stor erfarenhet av diverse trick för att få upp snabbheten sedan core 2 och P4. Exempelvis prefetchers (processorn gissar lite i förväg vad den kan behöva minne och laddar). Det fungerar så länge all cache inte behövs, det finns en del marginal. Exempelvis vid beräkningsintensiva program, dessa behöver inte så mycket kod vilket gör att mindre cache utnyttjas och då kan det som inte används användas för lite chansartade funktioner.
Ökar mängden kod och data uppstår det motsatta, då gäller det och ta vara på så mycket cache som möjligt (inte ladda data som inte behövs). Förmodligen stängs denna teknik av då.

Cachen på Phenom II har högre träffsäkerhet samt att den är större så om processorn jobbar med mer kod (vilket automatiskt inträffar när man kör flera program som kräver processorkraft eller vid avancerade spel) så hittar den information oftare i cachen jämfört med i7/i5.

Permalänk
Medlem

När kommer recensionen? Nu vid 00.00 eller senare under dagen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
När kommer recensionen? Nu vid 00.00 eller senare under dagen?

Gissningsviss 15:00 imorgon

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är möjligt att leveranserna påbörjas tidigare men vi har embargo till den 8'e (kl 15.00 för att vara exakt). Det kan visserligen ändras, men jag tror inte det. Två Lynnfield och fem moderkort grillas just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill
Jag gjorde oxå detsamma, men jag gråter verkligen inte... Fick hem det idag och bara att flukta på detta innehåll gör att jag gråter av glädje ist.. Orka bry sig om nya i7 CPUerna och sockel byte etc. 720 kommer leva kvar ett jävla bra tag till....

Jo så är det väl

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Så kanske man uttrycka det. Intel har nog stor erfarenhet av diverse trick för att få upp snabbheten sedan core 2 och P4. Exempelvis prefetchers (processorn gissar lite i förväg vad den kan behöva minne och laddar). Det fungerar så länge all cache inte behövs, det finns en del marginal. Exempelvis vid beräkningsintensiva program, dessa behöver inte så mycket kod vilket gör att mindre cache utnyttjas och då kan det som inte används användas för lite chansartade funktioner.
Ökar mängden kod och data uppstår det motsatta, då gäller det och ta vara på så mycket cache som möjligt (inte ladda data som inte behövs). Förmodligen stängs denna teknik av då.

Cachen på Phenom II har högre träffsäkerhet samt att den är större så om processorn jobbar med mer kod (vilket automatiskt inträffar när man kör flera program som kräver processorkraft eller vid avancerade spel) så hittar den information oftare i cachen jämfört med i7/i5.

I praktiken spelar det ingen roll vilken teori man har.

Snacka går ju men visa ett benchmark på något verkligt scenario, inte memtest cache.

Permalänk
Medlem

Känns som att det är dags att byta ut komponenerna man har för tillfället Athlon X2 4800+. Blir isåfall första Intel systemet på väldigt länge!

Vafan, jobbar ju 14:00-23:00 så då får jag läsa recensioner först sent på kvällen.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Är det värt att uppgradera i dessa tider? Snart kommer väl usb 3.0 och
SATA 6 gbps. Då blir väl dagens moderkort i stort sett förhistoriska? Vet att nya tekniker kommer hela tiden men detta blir väl ett rätt stort steg som kommer vara en tid?

Vad tror ni?

Asså att änns komma upp i potentialen för sata 2 idag, kräver Raid 5 med SSD diskar. Så varför änns bry sig om sata 3?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Varför? Utveckla är du snäll.

Det finns fördelar nackdelar.

i7 920 är i helhet en bättre CPU. Har tri chan DDR3, har QPI(gör troligen liten skillnad såvida du inte har 2-4++ 920 som samarbetar på samma moderkort)

dock så har t.ex i7 860 uppdaterar arkitektur vilket gör att den e strömsnålare och har en bättre Turbobost(ifall du klockar den själv spelar det ingen roll)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prologic
Vad är egentligen meningen med så pass stor prisgap mellen i7 860 och 870...
En i7 860 känns lockande dock, börjar pirra i uppgradeingsneverna igen...

i860 och 870 är egentligen samma CPU dock vid tillverkningen så klarar sig en del av CPU:na bättre och är så att säga närmare perfekta. Ifall tillverkningen har gått bra så kan man ha en högre klockfrekvens från start utan att det ska göra CPU:n instabil.

Permalänk
Avstängd

När kommer clarkdale? Vore kul med 32nm kärnor..

Edit: Först Q1 2010..suck..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Asså att änns komma upp i potentialen för sata 2 idag, kräver Raid 5 med SSD diskar. Så varför änns bry sig om sata 3?

Är sata 2 en shared bus med total gemensam bandbredd? trodde det vara separata linkar.