Är det inte lustigt hur spelutvecklare mjölkar pc-användare

Permalänk
Medlem

Är det inte lustigt hur spelutvecklare mjölkar pc-användare

Efter att nyligen köpt en ps3 så kunde jag direkt konstatera att fpsen och "grafiken" på konsolspel är betydligt sämre än på en modern pc, den som säger annat är dum.

Jag kollade upp lite tester och visst är det så. Konsoler (360 och ps3) strävar efter en fps på 30.

t.ex. Resident Evil 5 på ps3 och 360. 30fps + -. (Något högre på 360 än ps3)
http://www.youtube.com/watch?v=K8nzv31uHLY

Men från samma skapare och samma spel dvs. Resident Evil 5 till PC. Skulle man köra benchmark testet och kommer en gnutta under 60 så får man inte rangen "A" men man "klarar spelet utan större problem"

Hur kan dom påstå något sådant när både ps3 och 360 kör spelet med en fps på max 30 och minst på runt 25?

Då borde det klassas som "unplayable".

Har jag missat något eller är det verkligen så att spelutvecklare nästan lurar oss för att uppgradera?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

För att 60fps+ ser mycket bättre ut än 24-30fps?

http://kimpix.net/2006/12/03/60fps-vs-24fps/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arcade22
För att 60fps+ ser mycket bättre ut än 24-30fps?

http://kimpix.net/2006/12/03/60fps-vs-24fps/

filmen fungerar inte, får bara en vi skärm om jag klickar play

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SayZk
filmen fungerar inte, får bara en vi skärm om jag klickar play

Du måste nog ladda ner filmen.
http://kimpix.net/download/60vs24.avi

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

Vilka svin :S Förutom att spelen kostar en ansenlig summa per styck :/ :'(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillnaden då?

har lirat genom RE5 X antal gånger på PS3, förrutom att spelet är skit snyggt ( förmodligen snyggare på en monster dator) så har jag inte upplevt ett enda hack eller liknande delay å spelet flyter på som smält smör...
Vad spelar det då för roll???

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Ah, visst blir man mjölkad som PC gamer men jag spelar så mycket hellre på PC.

OCh precis som du säger så är det helt chockerande att vissa utvecklare släpper spel på konsol som går i så dålig FPS.
Hittar jag ett sånt spel känner man bara för att gå till utvecklaren och ge dom en stor pungspark.
Får jag under 30-35 fps i ett spel så sänker jag inställningar/upplösning utan snack.

När man sen ser på konsol spel som t.ex det "Jätte hyllade" GTA IV... som typ aldrig rullar i över 20 fps på konsolen känns det som iaf, man blir fan rädd.
Jag spelade det i 10minuter sen va man bara förbannad på hackandet och slängde skiten direkt.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Re: Är det inte lustigt hur spelutvecklare mjölkar pc-användare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Konsoler (360 och ps3) strävar efter en fps på 30.

Vad baserar du detta på?

Och man behöver ju inte vara något geni för att förstå varför en modern PC är bättre. Xbox360 motsvarar ju i princip vad som var en modern PC för typ 3-4 år sedan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

haha va? idag måste spel utvecklas med alla plattformar (förstaparts-utvecklare undantaget) i åtanke vilket betyder att en optimering och 60 fps för varje enskild konsoll blir dyrt. sen är det en annan mentalitet hos pc-användare och fps varierar så mycket pga vilken hårdvara du har.

30 låsta fps utan tearing i konsollspel är klart godkänt för många användare med undantaget av snabba fps.

att du kan ha 60 på din pc får du väl se som en fördel och inte nackdel lol

Visa signatur

asd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Vad är egentligen skillnaden då?

har lirat genom RE5 X antal gånger på PS3, förrutom att spelet är skit snyggt ( förmodligen snyggare på en monster dator) så har jag inte upplevt ett enda hack eller liknande delay å spelet flyter på som smält smör...
Vad spelar det då för roll???

Det stämmer inte för kör man Coop så får man bara halva skärmen och spelet flyter betydligt sämre i stora strider. Sedan ser spelet bättre ut(inte så mycket men märkbart) ut på en kraftig pc.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Det stämmer inte för kör man Coop så får man bara halva skärmen och spelet flyter betydligt sämre i stora strider. Sedan ser spelet bättre ut(inte så mycket men märkbart) ut på en kraftig pc.

Har inte spelat Coop så det kan jag inte uttala mig om!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

30 fps räcker gott och väl, med tanke på att ögat inte kan uppfatta mer än 30 bilder/sekund.

Visa signatur

PowerPC-base Core @3.2GHz ,7 x SPE @3.2GHz ,RSX @550MHz,Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, * 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcazaar
30 fps räcker gott och väl, med tanke på att ögat inte kan uppfatta mer än 30 bilder/sekund.

And here we go again. Ännu en desillusionerad själ som har gått på det gamla snacket.

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcazaar
30 fps räcker gott och väl, med tanke på att ögat inte kan uppfatta mer än 30 bilder/sekund.

Ögat kan inte uppfatta mer än 15-20 per sekund. På tv har du en uppdateringsfrekvens på 24bilder per sekund. Men det handlar ju bara om huruvida vi ska se fladder eller rörlig bild.
Höjer man fps så upplevs allt lite "mjukare" kan man väl säga. Spelar man ett snabbt racingspel i 30 fps jämfört med 60 fps så ser man ju självfallet vad man spelar på båda, men på 60 fps upplevs spelet oftast som mjukare och skönare.

Om30 fps räcker gott och väl låter jag vara osagt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Till konsoler försöker speltillverkarna göra spelet så bra som de kan, där grafiken vs fps är något som de får kompromissa om. Alltså det är smart att lägga nivån där den stora skaran tycker det är bäst, vissa kräver 100fps (Cs) andra nöjer sig med 20fps.

Om den stora skaran av konsolanvändare tycker att speltillverkarna kunde dra ner grafiken på spelen för att höja fps i spelen, ja då lyssnar ej speltillverkarna på deras kunder.
Jag själv tycker inte den största skillnaden är hur det ser ut (filmer 60vs24fps gör sig ej rätt), utan hur det känns när man spelar, för det är då man verkligen känner skillnaden.

Sedan att nutida dyra persondatorer är snabbare än en konsol för 3500kr är inte konstigt, där dessutom konsolen har längre "nyspel-livslängd" än pcn.

Jag själv kör enbart med konsol av några anledningar. Pc är för dyrt, skitsamma att jag för en väldigt massa pengar kan få bättre spelglädje. Jag gillar gamepad och tv. "Alla" som spelar i onlinespel har samma föresättningar bortsett från uppkoppling, vilket gör det till ett "fair game". Jag hatar dyrt inköpta spel som hänger sig, vägrar att fungera på datorn m.m.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcazaar
30 fps räcker gott och väl, med tanke på att ögat inte kan uppfatta mer än 30 bilder/sekund.

Jag är inte helt säker på det påståendet. Är det inte skillnad på FPS och HZ??
FPS = Frames per sekund. Hertz = svängningar per sekund.
Är det inte 30hz, det vill säga 30 svängningar per sekund ögat inte kan uppfatta?
Nu är jag inte direkt en fysiker mer än att ha läst Fysik B för herrans massa år sen.

Permalänk
Medlem

Oavsett om man kan se skillnader på 30 och säg 60 fps eller inte så känner man iallfall en stor skillnad när man spelar.
Har man kört i runt 100 fps och det går ner till en 40-50 så känner iallfall jag det direkt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Till konsoler försöker speltillverkarna göra spelet så bra som de kan, där grafiken vs fps är något som de får kompromissa om. Alltså det är smart att lägga nivån där den stora skaran tycker det är bäst, vissa kräver 100fps (Cs) andra nöjer sig med 20fps.

Om den stora skaran av konsolanvändare tycker att speltillverkarna kunde dra ner grafiken på spelen för att höja fps i spelen, ja då lyssnar ej speltillverkarna på deras kunder.
Jag själv tycker inte den största skillnaden är hur det ser ut (filmer 60vs24fps gör sig ej rätt), utan hur det känns när man spelar, för det är då man verkligen känner skillnaden.

Sedan att nutida dyra persondatorer är snabbare än en konsol för 3500kr är inte konstigt, där dessutom konsolen har längre "nyspel-livslängd" än pcn.

Jag själv kör enbart med konsol av några anledningar. Pc är för dyrt, skitsamma att jag för en väldigt massa pengar kan få bättre spelglädje. Jag gillar gamepad och tv. "Alla" som spelar i onlinespel har samma föresättningar bortsett från uppkoppling, vilket gör det till ett "fair game". Jag hatar dyrt inköpta spel som hänger sig, vägrar att fungera på datorn m.m.

ja man slipper ju en massa patchande och liknande + att sitta i soffan å spela på 37" med en gamepad är så skönt... nu vill jag inte höra alla PC fanatker som börjar skrika om att man kan göra samma sak med pc...

dock så tycker FPS spel som t.ex. cod gör sig bättre på PC.

Lite off topic kanske.

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
ja man slipper ju en massa patchande och liknande + att sitta i soffan å spela på 37" med en gamepad är så skönt... nu vill jag inte höra alla PC fanatker som börjar skrika om att man kan göra samma sak med pc...

dock så tycker FPS spel som t.ex. cod gör sig bättre på PC.

Lite off topic kanske.

Inte vet jag om man fortfarande kan påstå att man slipper massor med patchande på dagens konsoller, så ovanliga är inte uppdateringar nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Inte vet jag om man fortfarande kan påstå att man slipper massor med patchande på dagens konsoller, så ovanliga är inte uppdateringar nu.

Nej inte på det sättet men det sköter sig ganska mycket av sig själv!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Om inte FPS:en sjunker allt för mycket är det inte ofta jag funderar över om det hackar lite. Är upptagen med att döda allt och alla... Ska man ut på scenic tour så är FPS:en kanske av lite större betydelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcazaar
30 fps räcker gott och väl, med tanke på att ögat inte kan uppfatta mer än 30 bilder/sekund.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ögat kan inte uppfatta mer än 15-20 per sekund.

...*suck* .. -.-

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem

ja, dumt formulerat av mig kanske, men min poäng är densamma. Vad menar vi med att uppfatta... jaja. Jag menade distinktion mellan bildfladder och en bild som man kan se och tolka.
Om du läser mitt inlägg ovan så håller du säkerligen med mig ämdå, eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beatruff
Jag är inte helt säker på det påståendet. Är det inte skillnad på FPS och HZ??
FPS = Frames per sekund. Hertz = svängningar per sekund.
Är det inte 30hz, det vill säga 30 svängningar per sekund ögat inte kan uppfatta?
Nu är jag inte direkt en fysiker mer än att ha läst Fysik B för herrans massa år sen.

Det som mäts i Hz är frekvens (alltså hur många gånger per sekund något som sker regelbundet inträffar); det kan lika gärna gälla bildomslag som svängningar eller något annat.

Permalänk

Det är enorm skillnad på 30 och 60 fps, men inte så mycket mellan 60-100fps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Nej inte på det sättet men det sköter sig ganska mycket av sig själv!

Det gör det på PC också i alla moderna spel. Bara att klicka på ikonen så tar den kontakt med servern och börjar ladda ner patchar.
Precis som en modern spelkonsoll.
Samma med att spela på en stor skärm. De flesta moderna speldatorer har en HDMI-kontakt.
Trådlösa handkontroller finns till PC och är i många fall med DX10 fördefinierade.
(samma kontroller som till xbox360)

För övrigt.

Ögat ser inte i hz. Punkt slut. Hjärnan arbetar inte i hz. Punkt slut.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det gör det på PC också i alla moderna spel. Bara att klicka på ikonen så tar den kontakt med servern och börjar ladda ner patchar.
Precis som en modern spelkonsoll.
Samma med att spela på en stor skärm. De flesta moderna speldatorer har en HDMI-kontakt.
Trådlösa handkontroller finns till PC och är i många fall med DX10 fördefinierade.
(samma kontroller som till xbox360)

För övrigt.

Ögat ser inte i hz. Punkt slut. Hjärnan arbetar inte i hz. Punkt slut.

hmm, detta skulle jag vilja se!
Har aldrig sett Cod 4, 5, Crysis, Bf2 eller något annat spel för den delen patcha sig självt om du vet någon lösning som inte jag känner rill får du gärna dela med dig!

Jag nämnde även detta med att ni PC spel fanatiker som vägrar använde konsoll så skall inte ta hårt med på mitt utalande om gamepad o.s.v. Jag vet mycket väl att det finns till PC med.

Grunden med konsollen är trots allt de är betydligt enklare att spela på än PC!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Har faktiskt inte spelat Cod 4,5 Crysis eller Bf2.
Att de saknar funktion att uppdatera sig själva är dåligt med tanke på att company of heroes opposing fronts har det, sims 3 ger en möjlighet att ladda ner patchar i uppstartsprogrammet osv.
Diablo2 tvingade en ju nästan att uppdatera spelet.

Jag är ingen PC-spelsfanatiker. Jag äger både Xbox360 o Wii. Stör mig bara på att folk klankar ner på PCn när det egentligen inte finns något att klanka ner på.

Det är enklare på en konsoll, det är det. Men konsollen börjar närma sig PCn i komplexitet och PCn börjar närma sig konsollen i enkelhet.
Vem har inte stött på spel som man i princip måste installera på hårddisken för att det ska bli spelbart på konsollen och vem har inte stött på spel som inte går att ändra grafiken på en PC?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det gör det på PC också i alla moderna spel. Bara att klicka på ikonen så tar den kontakt med servern och börjar ladda ner patchar.
Precis som en modern spelkonsoll.

Skillnaden är dock att extremt få har problem på sin konsol vid patchandet, mot att många har haft problem på pcn där det kan vara allt från att spelet inte startar till att det hänger sig efter en viss tid m.m. Självklart kan även konsolspel hänga sig, men då alla har samma hårdvara så är det lättare för speltillverkaren att hitta vad felet beror på.

Så skillnaden ligger när man har otur, jag själv har haft programvaror på pcn som jag endast kunde köra i ett virtuellt os med virtuell hårdvara. -Skitskoj att slösa bort systemresurser så..

Annars främsta orsaken till varför 30fps inte räcker är att dessa 30fps inte är den minsta uppdateringen, och ibland blir uppdateringen fördröjd så att ögat ser felet tydligt? Jag själv stör mig på trög input till min xbox360 i vissa spel, det har ju lite med uppdateringen att göra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

För eran information så kan öga uppfatta upp till 200 fps i rätt ljusförhållanden. Det där med att ögat bara klarar 25 bilder per sekund är total BS.

Ögat tar in ett oändligt antal bilder per sekund och sedan är det hjärnan som beroende på en mängd olika faktorer klara av att "processa" olika många "bilder" per sekund.

Däremot krävs det ca 25 bilder per sekund i ett konstant intervall för att vi skall uppfatta bilderna som följsamma rörliga bilder. Saken med tv/pc spel är att bilderna inte kommer med jämna intervaller vilket gör att det krävs mycket högre FPS för att vi skall uppleva bilderna som följsamma.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.