Nvidia satsar vidare på 3D-teknik

Permalänk
Melding Plague

Nvidia satsar vidare på 3D-teknik

3D-skärmar och annan utrustning för spelande i flera dimensioner utgör fortfarande en försvinnande liten del av marknaden. Nvidia vill öka suget genom en ny kampanj.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan så att man skulle vilja köpa ett kort nu för att testa det. Fast antagligen går det väl att få tag på på annat sätt...

Permalänk
Avstängd

"Utrustningen finns i två versioner där värstingvarianten är ett par påkostade glasögon som kräver speciella skärmar..."

Varför ens plöja ner pengar i detta? Ingen 3D-teknik som kräver glasögon har någonsin blivit en vinnande idé. alls.

Permalänk
Medlem

Färgat plast är väl ingen höjdare, men den dyrare varianten är faktiskt rätt cool när den väl fungerar.

Permalänk
Medlem

Arkham, d.v.s. Batman - Arkham Asylum, alltså inte Arham Asylum.
120 Hz är lite lågt, kan tänka mig att det skulle fungera bättre och framkalla mindre illamående med t.ex. 160 (d.v.s. 80 x 2, eller 80 för vart enskilt öga). Därtill misstänker jag även att det vore bra med en större skärm eller varför inte TV, som man sitter lite längre ifrån när man spelar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Varför ens plöja ner pengar i detta? Ingen 3D-teknik som kräver glasögon har någonsin blivit en vinnande idé. alls.

Den revolutionerande 3D teknik som installeras på biografer världen över och som drar mycket mycket folk på biografer runt USA använder sig av glasögon, polariserande eller färgade etc, det beror lite på vilken teknik den enskilda biografen satsar på. Men att påstå att det inte blivit någon vinnande idé med 3D är rent ut sagt ett felaktigt påstående.
3D bio och 3D filmer omsätter stora belopp här på andra sidan Atlanten och drar mycket extra folk till biograferna, googla lite på det vet jag. För övrigt så är det en djävligt cool upplevelse att se saker i 3D för den som inte gjort det, passa på om ni är i hufvudstaden och gå på SF bion på Hötorget och se en föreställning i 3D.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
det finns ju sånna 200 hz skärmar. dom skulle ju funka
dock måste ju spelet klara av MINST så mycket fps ochså vad jag förstår

Nej, de kan prestera en bild i sekunden eller mindre, har ingenting alls att göra med fps. På en 200 hz skärm skulle alla fps över 100 hz vara onödiga. Tekniken fungerar så att man tar en vanlig bild (en frame) och delar upp den i två fält, genom polarisation eller olika färger, så att ögat separerar de två olika bilderna. D.v.s. skärmen blinkar från ett öga till det andra och detta funkar med stillbilder och rörliga bilder. Det är ungefär som en bio projektor d.v.s. inte 3D. Film är i 24 bilder i sekunder eller om man så vill 24fps, men en bio projektor visar 48 bilder i sekunden d.v.s. den visar varje bild två gånger för att få en jämnare gång. Vet inte om min förklaring är tydlig nog, kanske. Men hur många fps som man får ut ur något spel har inte med saken att göra då en 60hz skärm ändå alltid visar 60 bilder i sekunden, hur skulle det se ut om man tog bort hälften av dem, skulle skärmen bara visa fps, isf skulle den vara vad då, svart och avslagen större delen av tiden när man kör för tunga spel?

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk

Nån som vet vars man kan få tag i det här? Och vad dom kostar?
Vore ju kul att testa.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem

Garanterad flopp, vilket de förhoppningsvis märker snart, innan de gör av med för mycket pengar på detta =/

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

det finns ju sånna 200 hz skärmar. dom skulle ju funka

dock måste ju spelet klara av MINST så mycket fps ochså vad jag förstår

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Den billiga versionen heter Nvidia 3D Vision Discover och påminner mera om de 3D-glasögon som var populära under mitten av 90-talet. Glasögonen användes för att förhöja upplevelsen för vissa TV-program samt ett fåtal speltitlar men fick aldrig något ordentligt genomslag.

Nej nej nej, det var i mitten av 80-talet vi pratar om...
När jag var 10 år (1985) så gick det en del TV-program med sådant här skit. Ingen tyckte det var bra så det dog ut snabbt.

Gör om gör rätt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
Nån som vet vars man kan få tag i det här? Och vad dom kostar?
Vore ju kul att testa.

här är det påkostade paketet https://www.inet.se/bildskaermar/22-/samsung-tft-22--2233rz--...

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

120Hz skärmar med aktiva glasögon är ju nästan ett krav för att detta ska bli vettigt, och spel anpassade för det, olikfärgade glas, nej nej kommer inte bli roligt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Dom är riktigt smarta. Nu kommer många tänka "oj 3dglasögon!" eller så säger någon "men köp nvidia då får du 3d glasögon!" .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
det finns ju sånna 200 hz skärmar. dom skulle ju funka

dock måste ju spelet klara av MINST så mycket fps ochså vad jag förstår

200Hz skärmar nej det finns inte vad jag vet, du tänker nog på dom TV som har 200Hz teknik, men dessa är bara 200Hz intern, inte faktisk bildfrekvens = funkar inte alls, sedan om du har aktiva glasögon, måste du slå av funktionen helt om du ska få nån 3D verkan överhuvudtaget, då det som sagt bara är fejk 200Hz

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hehe, jag minns såna "3d-glasögon" från dinosaurie-tidningar när jag var barn

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd

Känns på något sätt typiskt Nvidia, men jag vet inte riktigt varför.

Skulle aldrig sätta på mig plastglasögon, ser redan nog så fånig ut med mina Steelseries Siberia på huvudet.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Känns på något sätt typiskt Nvidia, men jag vet inte riktigt varför.

Kanske för att ATI har sin stora press-event i morgon där de visar de nya korten och nVidia ligger långt efter med dx11? Upplägget känns alltför bekant

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nej nej nej, det var i mitten av 80-talet vi pratar om...
När jag var 10 år (1985) så gick det en del TV-program med sådant här skit. Ingen tyckte det var bra så det dog ut snabbt.

Gör om gör rätt.

Det var minsann 90-talet med!
Jag lirade nåt lamt spel i skolan där man åkte berg-och-dalbana längs med ryggraden - allt i bländande 3D!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Om ni vill prova billigt, så köp filmen Polarexpressen 3D på CDON för 49kr. 4 glasögon följer med, och de funkar till Nvidias driver. Detta är dock endast pappglasögon, som man förmodligen har sönder ganska fort, men det är ju kul att prova i alla fall.

Jag skaffade dessa, och testade på mitt 8800GTX, inga problem förutom att färgerna blir lite off, och man blir trött i ögonen efter en stunds spelande.

Visa signatur

Ni vet väl hur dum en genomsnittssvensk är? Halva sveriges befolkning är dummare än så...

Permalänk
Medlem

Vi har en nvidia 3d vision-uppsättning på jobbet (med syncmaster-skärm) och efter att ha testat den är jag jävligt sugen på att köpa själv. Inlevelsen i spel är enorm.
För film är det självklart också coolt men jag föredrar att se film på stor duk och det finns inga kompatibla projektorer som är intressanta i dagsläget.

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Medlem

Någons som faktiskt har använt dessa länge? Hur blir det för ögonen? Kan tänka mig att det blir rätt tröttsamt, då man tar in bild för bild i ögonen.

Permalänk
Medlem

Jag börjar må illa och får huvudvärk efter ca 5 minuter med 3D-tekniken. Då från projektor-3D med röd/blå glasögon till nyaste TFT-skärmarna och lyx-glasögon. Inlevelsen är enorm, men bieffekterna får mig att avstå.

Denna teknik är inte för alla.

Permalänk
Medlem

Inte testat dessa "nya" dyra varianterna. Men minns att nvidia har såna här glasögon som man kopplade till grafikkortet på TNT2 tiden.
Slutade med migrän efter 10min spelande.

Är skeptiskt så länge man tvingas ha glasögon på sig. Fixa till skärmarna/tv aparaterna istället så man slipper dessa tillbehör Har nog med grejer på soffbordet/datorbordet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Tekniken ger dock förhållandevis oskarp bild med svårdefinerade färger och nära till yrsel och illamående.

Det där lät inget vidare, varför skulle någon vilja se 3D-bilder till priset av suddighet, yrsel och illamående?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Jag brukar spela med mina 3d Vision ibland, det blir en enorm skillnad på inlevelsen i spelen. Som några skrev högre upp så kan inte alla spela med 3D, jag själv blev trött efter ca 1 timmes spelande men nu klarar man i alla fall 2-3 timmar utan att få ont i ögonen eller bli trött.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nej nej nej, det var i mitten av 80-talet vi pratar om...
När jag var 10 år (1985) så gick det en del TV-program med sådant här skit. Ingen tyckte det var bra så det dog ut snabbt.

Det kom en bunt filmer i 3D i början/mitten av 80-talet. Man kan se ett par av dem snurra som b-filmer på sen tid ibland på TV. T.ex. Hajen 3 och Fredagen den 13:e del 3. Klassiskt för dessa filmer är att många scener är synligt filmade för att ge 3D effekten, t.ex. saker som sticks ut mot kameran, Jason skjuter en harpun mot kameran, haj som simmar mot en osv.

Hajen 3 är patetiskt dålig för övrigt, effekten när den simmar och krossar glaset i undervattensbyggnaden är skrattretande.
http://www.youtube.com/watch?v=8Xd9Mmk60zg

Permalänk

80-talet, håller med...kom ihåg något på 90 med, men inte som 80-talet på långa vägar...jag har fortfarande min "TV-PIRATERNA" brillorna någonstans.... ah, den gamla goa tiden, med synth, eric limahl och bagen med cia berg på tv....

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
Men att påstå att det inte blivit någon vinnande idé med 3D är rent ut sagt ett felaktigt påstående.

Jag skrev att 3D som beror av GLASÖGON aldrig kommer att bli en vinnande idé. Inte att 3D allmänt sett är dåligt.

Läs om, läs rätt

Permalänk

En äldre version av de dyrare glasögonen som kräver 120hz följde med mitt gamla asus geforce 2 gts deluxe. De fungerade rätt så bra i vissa spel, men var stora, trådade och obekväma, och de 60hz som det faktiskt blir med en 120hz skärm var inte så trevligt då skärmen var en crt.

De nya glasögonen ser lite mindre ut samt att de verkar vara trådlösa, och på en lcd lär inte 60hz smälta hjärnan lika mycket som en crt, så det kan bli intressant.

Visa signatur

"Public transportation is for jerks and lesbians"
Homer Simpson

Permalänk
Medlem

jag tänker på dom som redan har vanliga glasögon, ska man då använda båda samtidigt?

Permalänk
Medlem

Den "äldre" versionen funkade ju bara om man hade två fungerande ögon. Jag ser fruktansvärt dåligt på mitt vänstra öga, så därför kopplar min hjärna bort det ögat sålänge jag inte blundar med höger. Därav har jag aldrig sett någon "3d-bild".

Denna nya tekniken, kräver också denna att man har två fungerande ögon?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson