Mozilla Firefox 4 släpps 2010

Permalänk
Melding Plague

Mozilla Firefox 4 släpps 2010

Mozilla har presenterat en preliminär tidslinje som visar att nästa stora Firefox-version beräknas vara klar i slutet av 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fullt stöd för HTML5 och CSS3 uppskattas!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Fullt stöd för HTML5 och CSS3 uppskattas!

Kom inte HTML5 stöd redan vid 3'an?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Kom inte HTML5 stöd redan vid 3'an?

Inte fullt stöd. Jag lyckas inte hitta min källa men jag hittade en annan:
http://a.deveria.com/caniuse/

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Men fortfarande ingen nyhet om att opera10 är släppt?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Firefox 3.7 / Fennec 1.1
mozilla-1.9.3 branch
Q1/Q2 2010
Run plugins in a separate process to improve overall application stability and responsiveness. Improve startup time

Låter ju otroligt trevligt.

Permalänk

Kul!

HTML5 är fortfarande 12 år i framtiden, W3C har gett upp och det är verkligen upp till webbläsarföretagen att ta över stafettpinnen.
www.ishtml5readyyet.com

Dock har vi fortfarande ett par elefanter i rummet som hämmar all sorts utveckling på webbsidan, går inte att komma runt det oavsett vad de andra webbläsarna kommer med för nyheter.

/Bitter webbutvecklare

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk

Nyhet om när kanske FF 4 släpps men inget när Opera 10 släpptes.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
Nyhet om när kanske FF 4 släpps men inget när Opera 10 släpptes.

Vad kan det bero på? När jag tänker efter kan jag faktiskt komma på även andra program som inte har uppmärksammats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad kan det bero på? När jag tänker efter kan jag faktiskt komma på även andra program som inte har uppmärksammats.

för visso. men antagligen är det fler som skulle läsa om Opera 10 än någon USB sticka med ny design som Swec skriver om varannan vecka =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
för visso. men antagligen är det fler som skulle läsa om Opera 10 än någon USB sticka med ny design som Swec skriver om varannan vecka =/

Precis och ska man tro artickeln är det ju mer än 1 år kvar till denna verision :S

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Känns som att firefox bara vill öka versionsnummer utan att komma med något extra. Visst spöar eldräven internet explorer alla dar i veckan men jämfört med opera känns den efter.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad kan det bero på? När jag tänker efter kan jag faktiskt komma på även andra program som inte har uppmärksammats.

Lite synd tycker jag. Opera må vara mindre än de största men ska verkligen inte räknas ut.

Det som håller mig borta från chrome är fortfarande att firefox har så många utmärkta apps man kan lägga till.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Lite synd tycker jag. Opera må vara mindre än de största men ska verkligen inte räknas ut.

Det må vara synd, men de får väl se till att sluta vara så infernaliskt små om de vill undvika uträkning. Historien är full av mer eller mindre goda idéer som aldrig har slagit igenom och få sörjer dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Känns som att firefox bara vill öka versionsnummer utan att komma med något extra. Visst spöar eldräven internet explorer alla dar i veckan men jämfört med opera känns den efter.

Problemet med opera är att de lägger till saker som inte behövs.
Jag tycker att webbläsaren ska göra det den i grunden var tänkt att göra nämliga att visa webbsidor. Snabbt, Stabilt, Säkert, Lättanvänt och välintegrerat i operativsystemet. Det är vad den stora massa efterfrågar också. Resten kan var och en lägga till ifall man så önskar (i form av extensions).

Det behöver inte vara nån ny fräck eye-catcher funktion som man tröttnar på efter nån månad användning som opera lägger vid varje uppdatering.
Känns som Opera greppar efter halmstrån när de lägger in mackapärer(=widgets), torrentklient, och nu senast utdelning av filer? (Opera unite).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Problemet med opera är att de lägger till saker som inte behövs.
Jag tycker att webbläsaren ska göra det den i grunden var tänkt att göra nämliga att visa webbsidor. Snabbt, Stabilt, Säkert, Lättanvänt och välintegrerat i operativsystemet. Det är vad den stora massa efterfrågar också. Resten kan var och en lägga till ifall man så önskar (i form av extensions).

Det behöver inte vara nån ny fräck eye-catcher funktion som man tröttnar på efter nån månad användning som opera lägger vid varje uppdatering.
Känns som Opera greppar efter halmstrån när de lägger in mackapärer(=widgets), torrentklient, och nu senast utdelning av filer? (Opera unite).

Opera har allt det där och mer därtill. Har man väl lärt sig använda den med snabbknappar och mouse gestures kommer man aldrig vilja byta, finns ingen webbläsare som är lika smidig och ger samma surfupplevelse.

Fick även en trevlig grej i nya versionen, man kan synka bookmarks och annat mellan flera datorer. Så lägger jag till en bookmark på min stationära dyker den upp på laptopen när jag startar opera på den. Nåt som jag saknat länge.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det må vara synd, men de får väl se till att sluta vara så infernaliskt små om de vill undvika uträkning. Historien är full av mer eller mindre goda idéer som aldrig har slagit igenom och få sörjer dem.

Intressant resonemang, Opera får bli större först då kommer Swec att börja rapportera om de. Intressant cirkel du är inne i, sen så minns jag att ungefär 20% eller mer av Swecs läsare använder Opera, det är inte en "infernaliskt" liten del av användarkretsen?

En rekommendation till alla, pröva Opera 10, ni kommer bli positivt överraskade av hur mycket snabbare och bekvämare internetsurfandet kommer att bli.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Intressant resonemang, Opera får bli större först då kommer Swec att börja rapportera om de.

Särskilt intressant är det väl inte, inte ovanligt i alla fall. Tvärt om är det förmodligen inte klokt av en sida som sweclockers att rapportera om programuppdateringar som merparten av läsarna inte är intresserade av om man vill behålla dem. Tycker man däremot att det skulle vara roligt att läsa sådana nyheter finns det dessutom även sådana sidor (http://freshmeat.net till exempel).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Intressant cirkel du är inne i, sen så minns jag att ungefär 20% eller mer av Swecs läsare använder Opera, det är inte en "infernaliskt" liten del av användarkretsen?

Jag vet inte om vi har sett några bra siffor på länge; 2007-12-04 var ställningen 53,6%, 40,2% och 4,2% för firefox, internet explorer och opera.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7892925...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Opera har allt det där och mer därtill. Har man väl lärt sig använda den med snabbknappar och mouse gestures kommer man aldrig vilja byta, finns ingen webbläsare som är lika smidig och ger samma surfupplevelse.

Fick även en trevlig grej i nya versionen, man kan synka bookmarks och annat mellan flera datorer. Så lägger jag till en bookmark på min stationära dyker den upp på laptopen när jag startar opera på den. Nåt som jag saknat länge.

Man har kunnat synka tidigare versioner också, då detta sker genom portalen och inte är beroende av versionsnummer till så stor utsträckning. Tidigare har man dock fått göra detta manuellt till skillnad från nu när det sker helt per automatik (även om just min portal glömmer bort att uppdatera vissa snabbstarter och bokmärken lite då och då så man får påminna om det).

Trevligaste funktionen påminner inte om något jag hittat till FF och det är turbo-funktionen. Bra när man söker efter något eller går igenom sidor med mycket reklam och onödiga bilder man bara skummar förbi. Går märkbart snabbare och när man väl hittar intressanta saker så stänger man bara av funktionen och uppdaterar.

Men ja, mouse gestures är anledningen till att använda Opera. Surfa med bara musen är tacksamt när man äter.

Sen att Opera skulle ha problem jämfört integrerad och ren webbläsare förstår jag inte. Opera har inte mycket medföljande funktioner som tar tid och plats alls. Och önskar man dem inte så avaktiverar man dem, det är allt.
Sure, man fifflar inte i inställningarna som vanlig användare. Men är Opera ett sämre alternativ för det? Mindre lättanvänt? Mindre stabilt?
Nu är man ingen lätt användare själv, men jag upplever det som att de allra flesta webbläsarna i grundinställningar är likvärdigt stabila och lättanvända. Men det kan vara jag det..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Särskilt intressant är det väl inte, inte ovanligt i alla fall. Tvärt om är det förmodligen inte klokt av en sida som sweclockers att rapportera om programuppdateringar som merparten av läsarna inte är intresserade av om man vill behålla dem. Tycker man däremot att det skulle vara roligt att läsa sådana nyheter finns det dessutom även sådana sidor (http://freshmeat.net till exempel).

Ditt resonemang faller då Swec rapporterade om bland annat Chrome, vilket de då inte skulle ha gjort föräns Chrome hade fått en signifk del av marknaden. Sen så vet jag inte hur många läsare som var intresserade av att läsa om ett USB-minne designat efter en "sportbil".

Citat:

[i]Jag vet inte om vi har sett några bra siffor på länge; 2007-12-04 var ställningen 53,6%, 40,2% och 4,2% för firefox, internet explorer och opera.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7892925... [/B]

Du kan ha helt rätt här, kan nog ha blandat ihop siffror helt och hållet.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Ditt resonemang faller då Swec rapporterade om bland annat Chrome, vilket de då inte skulle ha gjort föräns Chrome hade fått en signifk del av marknaden.

Man kan ju naturligtvis göra undantag när nya intressanta produkter lanseras eller när de kommer från företag som nästan per definition är intressanta (till exempel google). Nu vet jag inte heller vilken chromenyhet du syftar på, men numera har faktiskt chrome mer än tre gånger så många användare som opera (hur det ser ut bland sweclockers användare är dock som sagt oklart).
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man kan ju naturligtvis göra undantag när nya intressanta produkter lanseras eller när de kommer från företag som nästan per definition är intressanta (till exempel google). Nu vet jag inte heller vilken chromenyhet du syftar på, men numera har faktiskt chrome mer än tre gånger så många användare som opera (hur det ser ut bland sweclockers användare är dock som sagt oklart).
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Sweclockers rapporterade dock när opera 9.5 släpptes, så varför inte rapportera att 10.0 släpps, vilket borde vara en större nyhet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Sweclockers rapporterade dock när opera 9.5 släpptes, så varför inte rapportera att 10.0 släpps, vilket borde vara en större nyhet.

Det kan ju även bero på den hemska sjukdomen nyhetstorka eller den enkla anledningen att man väljer ut vad man vill rapportera om efter hur frekvent man senast rapporterade om varje sak. Förmodligen hade Swec inte haft artikel uppe om Opera på länge och man bestämde sig för att ta med en då det låg rätt i tiden.
Trots allt, Swec är fortfarande en tidning och ingen hotlinkaffär.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Sweclockers rapporterade dock när opera 9.5 släpptes, så varför inte rapportera att 10.0 släpps, vilket borde vara en större nyhet.

Man måste ju inte heller vara konsekvent; kanske hade man nyhetstorka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Det kan ju även bero på den hemska sjukdomen nyhetstorka eller den enkla anledningen att man väljer ut vad man vill rapportera om efter hur frekvent man senast rapporterade om varje sak. Förmodligen hade Swec inte haft artikel uppe om Opera på länge och man bestämde sig för att ta med en då det låg rätt i tiden.
Trots allt, Swec är fortfarande en tidning och ingen hotlinkaffär.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man måste ju inte heller vara konsekvent; kanske hade man nyhetstorka?

De hade 6 nyheter den dagen, och lika många dagarna innan, jag vet inte vad man ska kalla det men inte nyhetstorka iaf.

25% föredrog opera vid omröstningen i nyheten om att 9.5 släppts, så en nyhet om en webbläsare som 1/4 av läsarna som röstat föredrar är väl en nyhet värd att publicera.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
25% föredrog opera vid omröstningen i nyheten om att 9.5 släppts, så en nyhet om en webbläsare som 1/4 av läsarna som röstat föredrar är väl en nyhet värd att publicera.

25% av dem som brydde sig om att läsa nyheten om att opera hade uppdaterats ja; andelen operaanvändare bland samtliga läsare kan vara betydligt mindre.

Permalänk
Medlem

Testade Opera 10 nyligen.

Den var riktigt fin och klarade acid3-testet.

Vad den däremot inte klarade av var att hålla storleken och standarden för ramar när man ändrar storleken i bara en riktning.

Snabb, snygg och skön tabb-hantering. Och bonusprylarna var toppen med tanke på att de inte tycktess slöa ner speciellt mycket.

Tabbarna till vänster med bland annat notes var också kanon.

Dessvärre funkar den inte riktigt bra med vissa befintliga sidor (antagligen felkodade sidor och antagligen inget att klandra opera för).

Sedan är den inte open source vilket ä ett stort minus för mig.
Urvalet av addons till opera är också mindre än för firefox.

Internet explorer använder jag bara till att ladda hem firefox med.

Firefox behöver bli snabbare och i stil gå mer i den riktning för UI som opera har.
Det tycks som om firefox får en ansiktslyftning. Ska bli kul när den kommer ut på rktigt. Skall testa utvecklingsversionerna för skojs skull.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
25% föredrog opera vid omröstningen i nyheten om att 9.5 släppts, så en nyhet om en webbläsare som 1/4 av läsarna som röstat föredrar är väl en nyhet värd att publicera.

Nu fick vi färskare siffror om den totala användningen: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9452617...

1. Firefox 57.82%
2. Internet Explorer 28.18%
3. Chrome 5.79%
4. Safari 3.78%
5. Opera 3.42%

Permalänk
Medlem

Så kontentan av denna diskussion är:

Att rapportera om Opera 10 kan man göra då det är nyhetstorka, i annat fall så kan man strunta i det då det är inte intressant för Swec's läsare.
Man antar helt enkelt att Swec's läsare ska få reda på Operas nya funktioner via någon annan portal, och sen när de har fått reda på det och skapat personligt intresse, då kan Swec börja rapportera om det.

Så istället för att uppmuntra och skapa intresse för nya saker så är swec en popularitets sajt där man publicerar saker som redan är intressant, man försöker inte väcka folks intresse för nya saker...

Kanske har missförstått några argument, men så tolkar jag de svar som har publicerats här.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd

Ja håller helt med POMAH. Ja vet en elev vid växjö universitet skrev ihop en egen webläsare. varför uppdaterar inte sweclockers almänheten om denna nyhet. den används ju trots allt utan 0,000000105% av sveriges befolkning.
Kan det vara så att Sweclockers är en popularitetssajt där man bara publicerar redan kända grejer.